ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: VmaXA skrivet 15 juni 2009 kl. 16:26:55
-
Fan!!
Idag när jag var ute och köra en runda, hittade jag en lång gräsplan som jag då körde runt på och testa lite roliga saker... i det när jag ville testa att "drifta" , då gled fyrhjulingen på sidan och sen vände den sig om, var nära på att trilla av och sedan släckte motorn.. undrade varför när jag hade inne koppling, borde gå till?
När jag då startar den igen går det bra, kör jag lugnt (10-15 km/t) och hör nåt störande från kedjan.. Bromsar, släckar motorn och kollar, var jag så rullar den lite och hör då ett störande ljud.. Det kom från den gummin, förstod inte, kände då på kedjan, och WOW! kände bara den var extrem spänd. Fattade inte, har inte pillat på fyrhjulingen sen jag fick service, och kollade allt innan jag körde ut , var kedjan var okej spänd, inte för lös eller får hård..
När jag då körde får jag visste inte vad som var fel, slutade det låta och sedan hörde jag nåt som typ sprängde..jävla va jag blev rädd! kändes som att hela motorn skulle sprängas.. tittade då att det var gummin som var brännt up typ, och den stången som gummin sitter på rökte (fan ta mig varm som fan!).
Sen ville jag hemåt, och när jag körde lät det som fan, så körde på 1an 3-7km/t i en timme för att komma hem!
:(
Här e bilder hur det ser ut, vad kan ha hänt, vad beror felet på? vad ska jag göra??
Hoppas för hjälp
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00051.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00047.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00049.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00048.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00050.jpg)
-
Det som har hänt är att din spänning på kedjan har ökat när du åkt ,el när du snurra som du beskrev, vet inte hur spänningen ser ut på din maskin ,men skruvarna som håller spänningen har antagligen gängats upp el så var dom helt enkelt inte tillräkligt åtdragna. Så din kedje rulle sprack antagligen av spänningen i kedjan ;)
-
Ser ut som att du måste byta den gummirullen och att din kedja funkar som en sekundär fjädring nu ;D
Gör den slak igen tycker jag.
-
Släpp på kedjan och inhandla en ny kedje rulle från biltema så är du med i gänget igen. Se till att dra åt bultarna som håller exentern så detta inte händer igen. Ja du kan ju kosta på lite kedje fett med kanske. ()p
-
Okej, bra att höra! ()p
En fråga bara, hur kan det gå till att spänningen kan ökas även om jag inte har pillat vid skruvarna? :hmmm:
-
På min Barossa 250 fanns det ingen excenter, sista delen på svingen var ledad och hade två stoppskruvar en på varje sida "hubben" med låsmuttrar. Är det inte lika på din? Ta en bild på baknavet där bakaxeln går igenom om du inte är med på vad som menas.
;)
-
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00048-1.jpg)
(http://i222.photobucket.com/albums/dd89/Azzyh/DSC00047-1.jpg)
Här e bilderna, vore snällt om du ville beskriva vilka skruvar/mutter osv. jag ska lösa ut först och så.
Tack så hemsk mycket!!
-
Bultarna i nederkant är kedjespännare muttern på dessa låser dem efter justering, lossa muttern och gänga ut dessa (lika mycket) och kedjan skall slacka om det är sträckaren som är felkällan. Lås sedan med muttrarna igen när du är nöjd. Ev behöver du lossa lite på den genomgående bulten i fästet för hubben eller dra lite i kedjan upp/ner.
()p
-
behöver du lossa lite på den genomgående bulten i fästet
Tack så mycket!
Vilken bult?
Och hur kan jag göra så att jag gängar ut dom lika mycket?
-
Hubben sitter i svingen med ett typ "gångjärn", bulten som går genom där kan man behöva lossa.
Förslagsvis drar du ett kvartsvarv på varje med fast nyckel växelvis då gängas de in/ut lika mycke.
-
kan du evt. markera på bilden? vore riktig tacksam för det, längtar verkligen för att köra igen!!
-
Hej!
Löste problemet genom at lossna det som vanligt och köpa ny rulla.........
men...
efter att ha driftat och snurrat runt igen i grus, spände den sig exakt som så igen.. och då gick den nya kedjarullen också...
Börja få det som en vanligt problem? Hur ska jeg få det att sluta? :/ Nått måste va fel, tror det e vänster bulten, då det var svårare at spänna fast än högre, som har nåt problem- eller kan det vara något annat större?
-
Tycker det låter som att du låssat på nån axel i bakvagnen och inte dragit åt dom ordentligt.Själv har jag ingen back på min så jag vet inte vad man måste lossa för att justera spänningen men på min är det 2 st axlar var av en sitter på ovansidan och en på undersidan.Sen har du dom två m8 muttrarna som pekar bakåt så klart för justeringen.
Hoppas du får till det.Men det måste väl vara nån med likadan manskin som kan berätta vilka muttrar du ska låssa och sen justera efter.Lycka till.
mvh Markus
-
på SMC'en är det exakt som du berättade. 2 st axlar ovansidan & undersidan, och dom 2 muttrarna. Kan vara som du sa att jag inte har dragit åt dom 2 axlarna ordentligt när jag var klar...