ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: arrowsmith skrivet 10 juni 2009 kl. 18:12:20
-
Hej på er !
Jag lägger in samma inlägg här som jag redan skrivit i tråden om SMC/Barossa.
Det är väl möjligt att det blir bättre respons här...
Jag skulle vilja ha lite goda råd och svar på frågor inför köp av en 4hjuling.
Har aldrig ägt någon innan men funderar på att köpa mej en SMC eftersom jag tycker de verkar vara prisvärda. Jag hoppas att ni som är lite erfarna kan hjälpa en "gröngöling" med svar på frågor och undringar, samt lämna lite tips i tråden. Min tanke med 4hjulingen är att mest nöjesköra runt på små grusvägar och i någon runda ibland i ett närbeläget grustag, men annars även som ersättare för bilen korta turer och ärenden. d.v.s. den kommer inte att köras full gas runt runt på en crossbana varje ledig stund om ni förstår mej.....
Jag tycker det känns som att det lutar åt en SMC CBW 250
Här kommer lite frågor:
- Vad är den stora skillnaden mellan en SMC & Barossa ?
Jag tycker det verkar vara i princip samma maskin med lite designskillnader enbart....
Generellt sett tycker jag Barossan ligger lite lägre i pris, eller har jag fel??? - Är CBW och Ares samma maskiner men med olika namn?
- När kom SMC CBW 250 med back? Vad skiljer de med och utan back åt (ja, förutom att de "med" har back då naturligtvis) Jag tänkte rent mekaniskt jag har sett att det bl.a. är olika bakdrev mm till de med back. Hur är kvalitén på drivlinan? är den med back klenare eller benägen att gå sönder?
- Jag har även läst att SMC har en benägenhet att rosta något otroligt i ramen, är de rent odugligt rostskyddade så det är något man ska kolla när man besöker begagnatsäljare?
- Har även läst att det finns de som har problem med att ramen spricker runt svetsfogarna, hur vanligt problem är det?
- Finns det någon anledning att leta efter någon specifik årsmodell? Något i stil med: "sikta på en -06 eller nyare, för då ändrades bla. bla. bla till det bättre utförandet"
- Jag planerar att ha min 4hjuling reggad för att köra på vägen, om man nu hittar en som INTE är vägreggad, vad kostar det att fixa själv, samt hur mycket extra pyssel är det?
- Vad jag har förstått så är Motorn en licenstillverkad Honda 250 maskin, brukar de vara orsaken till strul eller bara går och går dom så länge de har fått god skötsel? Ska man vara orolig när man ser annonser med "hjulingar" som gått bortåt 1000 mil??
- Är det en bättre idé att slanta upp lite extra för en XLE 300?? Reservdelsmässigt så hittar man ju mer delar till 250'n och inköpet är ju billigare...
Tack så mycket på förhand och kom gärna med tips och råd.
Är det kanske någon som har en till salu i södra sverige förresten ??
-
jag kan iallafall hjälpa dej med en fråga:
man kan INTE vägregga en oreggad hjuling!
den är och förblir oreggad tyvärr så den idén går icke.......
det har att göra med ett dokument som kallas COC-dokument,det måste finnas för att ett fordon skall kunna reggas och det kan bara tillverkaren lämna ut.
leta istället efter vägreggade maskiner,det blir nog enklast så ;)
beträffande smc i allmänhet så har jag bara hört gott om dom,tycker själv att xle300 är ganska snygg så den hade jag valt :headbang:
-
Det blev en vägreggad SMC CEW 300 igår, så nu har jag uppenbarligen bestämt mej.... ^-^
Hämtade den i ett garage där det även stod en Raptor 700cc turbo intercooler...... Vilket monster !!
Vad är genomsnittlig livslängd för en förare på en sådan tingest....?? :hmmm:
-
Var den vit? Med en kolfiber front? Eller en svart/röd? :) raptor alltså.
Grattis till köpet ()p
-
Den var "mörk", riktigt välskött och den bor i sveriges södra landsände tillsammans med riktigt trevligt folk....
-
Var den vit? Med en kolfiber front? Eller en svart/röd? :) raptor alltså.
Den är svart/orange...
Och arrowsmith, GRATTIS!
-
Tackar Tackar, hoppas detta är början på en ny trevlig hobby...