ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Okkun skrivet 9 juni 2009 kl. 23:02:29
-
Men frågan är ju dock förstås vilken man ska ha :-\ :dntknow:
Är ju inte den första som gör en sådan här tråd, så det har ju funnits en hel del nyttigt att läsa här, men jag gör slag i saken och gör ytterligare en tråd om vilken Quad som skulle passa just mig :)
Kommer uteslutande att nyttja den för nöjeskörning, dvs sladda, hoppa och busköra i största allmänhet. Kommer ske mest på grusvägar, i skogen, på stranden och i något grustag.
Mina krav är att den ska vara stryktålig, relativt underhållsfri (vill inte mecka efter var 10:e mil) och ha rejält med drag.
Väljer för tillfället mellan följande:
Yamaha Raptor 700
Polaris Predator (hittar inte den här längre i Polaris modellprogram. Har den utgått?)
Polaris Outlaw 525
Suzuki LTZ 450
Känns som om dessa lovordas mycket på det här forumet.
Kan tänka mig att lägga ~80K på en Quad.
Så vad säger experterna. Vilken ska jag satsa på?
:sunny:
-
Har personligen bara provat raptorn och Ltr:en.
Fördelar som jag tycker med raptorn är att den har ett jävla vrid och man kan mer eller mindre ligga i samma växel när man busar. Inte så tät serviceintervall och bra kvalitet. Sen så är det enligt mig en av de snyggaste modellerna. Sadeln är oxå mjuk och härlig för arslet. Nackdelen är att den är smal och tippbenägen med en hög tyngdpunkt. Sen är det inte vidare stort utrymme mellan fram och bakskärm för att burka ordentligt i kurvorna om man jämför med Ltr:en iaf.
Ltr:en har inte alls samma vrid som raptorn och kräver att man mer aktivt växlar när man busar. Går inte att bara köra runt i samma växel som raptorn. Sen är den låg, bred och rätt race ready. Det känns som man sitter i själva quaden och raptorn känns mer som man sitter på den, om du fattar vad jag menar :). Den är mer lättkontrollerad i kurvor helt enkelt :) Nackdelen är att den måste servas ofta. Inte lika snyggg som raptorn, iaf inte framifrån imo. Sen kvaliteten på växellådan är väl lite varierande.
Raptorn är grymt bra och allround med lite mer "mysfaktor" än Ltr:en. Ska du köra mer vilt och aggresivt eller på bana så satsa på Ltr:en. Jag har en och är skitnöjd med min.
Lycka till med vilken du än väljer
-
Tack för svaret. ()p
Är Predator 500 och Outlaw 525 mer lik Raptor 700 i design, eller LTR?
Har spanat på otaliga youtube-videos men har fortfarande svårt att skilja dem åt :)
-
Jag har testat outlaw:en innan jag köpte min raptor och jag tyckte raptorn var mycket trevligare att köra..
Sen inbillar mig att Outlawn har för mycket mer motorbroms kontra Raptorn..
Suzuki verkar vara riktigt fina och roliga att köra. Men jag har bara provat en 400..
Kolla på CanAm 450ds oxå det är en riktigt rolig och pig maskin!
Tack för svaret. ()p
Är Predator 500 och Outlaw 525 mer lik Raptor 700 i design, eller LTR?
Har spanat på otaliga youtube-videos men har fortfarande svårt att skilja dem åt :)
-
RAPTOR700
(http://i39.tinypic.com/2vughz5.jpg)
LTR450
(http://i44.tinypic.com/5ckahf.jpg)
POLARIS 525
(http://i39.tinypic.com/2e0kcp3.jpg)
POLARIS 500
(http://i40.tinypic.com/1z3bcde.jpg)
-
ok ja,jag har åså svårt att skilja dom åt..... :hmmm:(polargrisarna)
men raptorn e snyggast,ltr:en busigast och grisarna coolast :headbang:
-
hehe ja polarisarna ser lite ut som en tecknad gris :)
För ditt ändamål kan jag bara rekommendera raptorn, den är trevligare att köra i just allroundkörning, har även kört DS450 och KFX450 och dom känns ganska likadana, och inte alls lika trevliga i allround körning.
Ska du få en 450 maskin att gå trevligt på vägen behöver du dreva upp den för att slippa hänga på LGF skylten bak, och då får du en riktigt hög 1'ans växel :banghead:
-
du menar så här narmasil:
(http://i44.tinypic.com/2heyse9.jpg)
-
Can Am DS 450 blir ju onekligen intressant när det är flera sånna här erbjudanden på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_DS_450_Superpris_21960949.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_DS_450_Superpris_21960949.htm?ca=11&w=3)
~45K för en ny 2008 låter ju som ett riktigt bra pris.
-
Aaa det är riktigt billigt för en sprillans ny. Sån hade jag satsat på om jag skulle köpt nu. Lite trist att dem ser ut som en påse skit bara men det kan man leva med:)
-
Can Am DS 450 blir ju onekligen intressant när det är flera sånna här erbjudanden på blocket: http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_DS_450_Superpris_21960949.htm?ca=11&w=3 (http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_DS_450_Superpris_21960949.htm?ca=11&w=3)
~45K för en ny 2008 låter ju som ett riktigt bra pris.
Kanon pris! Men tänk på att du ska ha "X" modellen för att den nu ska va reggad för gata.. (säker lite dyrare)
En annan sak som e lite synd är att dom har ingen back. Med till ett bra pris känns det inte viktigt längre ;)
-
can am maskinen är bra billig japp, ingen back heller iofs... billig å så, när du ändå är igång så kan du slå till på nån ny kina apparat för 20.000 :)
nä skämt åsido, visst är den billigare men du tappar vägreggning och back, sen hur viktigt det är för dig är ju en annan sak, prioriterar du det inte alls är ju en sån DS ett riktigt nice köp
-
varför ligger ds en så billigt i pris jämnfört med dom anndra riktiga quadarna?, för de 45 är inget jätte extremt, har sett flera som sålt under 50? eller har igentligen ingen koll på vad dom anndra kostar oreggade...men bådar bra för framtiden att oreggat börjar bli så billigt :)
sen är inte DS en ful, cool som satan om man tar bort lamporna och så ett snyggare kylar skydd!
-
Ligger nog lite i det Taz, bort med lamporna så ser den iaf ok ut. Nu blev ajg sugen på att förnya mig :)
-
varför ligger ds en så billigt i pris jämnfört med dom anndra riktiga quadarna?, för de 45 är inget jätte extremt, har sett flera som sålt under 50? eller har igentligen ingen koll på vad dom anndra kostar oreggade...men bådar bra för framtiden att oreggat börjar bli så billigt :)
sen är inte DS en ful, cool som satan om man tar bort lamporna och så ett snyggare kylar skydd!
En bra fråga egentligen.
Har sett en liknande händelse med Ski-Doo MXZ 600 SDI, där nya 08'orna sänktes från strax under 120.000 till 90-95.000 över natten. I det fallet så slog jag till :)
Men en sänkning från 79.000 till 45.000 känns nästan osann.
Nästan så man börjar undra om de har upptäckt ngn form av fabrikationsfel och har bett alla återfösäljare att dumpa dem så snabbt de kan :DV
Var för övrigt iväg och kollade lite på quads IRL, för att få en överblick om storlek på dem etc.
Butiken hade en Raptor 700, Honda TRX 700 och en KX 450 inne. Var mindre skillnad (storleksmässigt) än jag trodde det skulle vara. Visst kände man att framförallt Raptorn var större än KFX'en, men det var inte som natt och dag.
-
Jag har läst på flera ställen att XXC har back, stämmer det eller inte?
-
de enda jag läst om ds en på americanska forum är att kylaren är lite dumt plascerad, så att om de är extremt blöt och geggit kan den koka! även tanken sitter lite för nära motorn så att bensinen blir för varm.
men de gäller nog bara elitåkarna, vanligt folk har garanterat inga större problem!
http://www.exriders.com/vbb/showthread.php?s=&threadid=389496
sådan kylare som han fått på där på 3 dje bilden, så ser dne sjukt snygg ut!!!
-
Någon som vet vilka intervaller service "ska göras" på Raptor 700 och Can-Am DS450?
-
Serva Raptorn 1 gång och DS'en 5 gånger...... ungefär så är det
-
Serva Raptorn 1 gång och DS'en 5 gånger...... ungefär så är det
Can-Am:en är ju en sportmaskin.. det är ju inte traktorn ;D ;)
-
Serva Raptorn 1 gång och DS'en 5 gånger...... ungefär så är det
Can-Am:en är ju en sportmaskin.. det är ju inte traktorn ;D ;)
Så sant.. Men medans du står och byter olja så är traktor ängarna ute och roar sig Mohahah :lol: ()p
-
nä men sanning å säga så krossar raptorn när det gäller Allround körning. Sen är nog alla dom andra 450 maskinerna relativt lika
Faktiska grejer om Raptor 700 har mot dom flesta 450 maskiner när det gäller ALLROUND körning...
+ Back
+ Långa servicear
+ Växellåda anpassad för allround körning med god toppfart
+ Lättkörd
- Tung och inte fullt så smidig (Skiljer ungefär 30 kilo mot dom lättaste 450'arna)
-
nä men sanning å säga så krossar raptorn när det gäller Allround körning. Sen är nog alla dom andra 450 maskinerna relativt lika
Faktiska grejer om Raptor 700 har mot dom flesta 450 maskiner när det gäller ALLROUND körning...
+ Back
+ Långa servicear
+ Växellåda anpassad för allround körning med god toppfart
+ Lättkörd
- Tung och inte fullt så smidig (Skiljer ungefär 30 kilo mot dom lättaste 450'arna)
Jag blev faktiskt lite förvånad att det inte skilde mer mellan många 450:s och vår gosegris 700..
Fan 15-30kg går ju att banta bort på föraren om det nu skulle behövas 8)
-
hehe jo klart man kan banta bort det :)
Dom lättaste 450 maskinerna väger runt 155kg och raptorn ska väl väga runt 190kg
-
Sådär, då har jag äntligen bestämt mig.
Blir en 2008 Can-Am DS 450. Svårt att inte välja den till det priset! :djump:
Så nu i sommar blir det åka av!
-
Gratulerar på förskott då ()p
-
Grattis ()p
jag hade valt samma och hoppas du blir kanonnöjd :)
-
Är det någon som har mer info angående det där "kopplingsproblemet" på DS450?
Läste lite på Exriders.com om det, men fick aldrig klart för mig om det bara gällde på tidiga modeller av 2008 DS450 eller alla som tillverkats.
Möjligt att det finns en tråd om detta redan, men jag hittar den inte.
-
Är det någon som har mer info angående det där "kopplingsproblemet" på DS450?
Läste lite på Exriders.com om det, men fick aldrig klart för mig om det bara gällde på tidiga modeller av 2008 DS450 eller alla som tillverkats.
Möjligt att det finns en tråd om detta redan, men jag hittar den inte.
Ska vara bättre koppling på 09. Det ska gå att byta till 09ans kraftigare. I usa tror till och med att handlarna fått byta till 09 på många maskiner gratis. :)