ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: t1an skrivet 9 juni 2009 kl. 19:46:04

Titel: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: t1an skrivet 9 juni 2009 kl. 19:46:04
Hej.

Vad är dom största fördelarna med att köpa en 2 cylindrisk maskin emot en encylindrig maskin ?

Även dom stora märkes drakarna kör med encylindriga maskiner.

Är det här något man ska bry sig om eller är det helt beroende på vilken maskin/modell man köper ?
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 10 juni 2009 kl. 12:50:26
heej
Det är mindre vibrationer med 2 cylindrar för en och så är dom två cylindriga maskinerna piggare. Dom maskiner som är 2 cylindriga har oftast 600 cc och mer men det finns även tex smc 250 som har två cylindrar
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: Gregemo skrivet 10 juni 2009 kl. 13:03:23
Jag har tidigare varit ägare till en Grizzly 700, som du vet är det en enstånka.
och nu äger jag en Razor 800 V-twin.

Min personliga erfarenhet är att V-twinen är mer ettrig och vass.
Mendans enstånka levererar ett mer brutalt vrid och även ett riktigt trevligt ljud  ^-^
Jag vet inte riktigt om du har tänkt dig att äka landsväg eller i lera och skog.

Men även om jag är jätte nöjd med min Razor och dess V-twin, så gllar jag nog enstånkorna bättre.

sedan om du ska köpa bigbore kit tex. så ska du ha två cylindrar och två nya kolvar osv när du kör V-tvin.
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: Hydro skrivet 10 juni 2009 kl. 13:28:55
...och nu äger jag en Razor 800 V-twin.

Är det V-twin på dem?
Jag trodde det var parallelltwin, som Polaris har i sina andra maskiner...
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 10 juni 2009 kl. 14:13:37
Han är nog ensam med V twin på sin RZR !
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: t1an skrivet 10 juni 2009 kl. 14:15:51
Det är väl tänkt att den ska gå lite överallt, asfalt,grus,skog,snö osv.
Har väl ingen arbetsnytta av en ATV utan den kommer att bli vägreggad för att "leka".

Okej, så man kan säga att det är mera upp till maskinen/modellen än vad det är för slags konstrunktion på motorn?
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: Lowest skrivet 10 juni 2009 kl. 15:25:26
Det är väl tänkt att den ska gå lite överallt, asfalt,grus,skog,snö osv.
Har väl ingen arbetsnytta av en ATV utan den kommer att bli vägreggad för att "leka".

Okej, så man kan säga att det är mera upp till maskinen/modellen än vad det är för slags konstrunktion på motorn?

Det är mer drag i en 2cylindrig motor och ska du leka så är det nog en sån du ska ha.
Åker man quad klarar man sig med 1cylinder men ska du ha en 4wd ska du ha en v-motor/2cylindrig.
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: raptor700turbo skrivet 10 juni 2009 kl. 18:10:53
Det är svårare att turbokonvertera en enstånkare :) Allt på grund av tryckstöten som blir!
Titel: SV: 2st cylindrar vs 1st cylinder, fördelar respektive nackdelar ?
Skrivet av: Gregemo skrivet 16 juni 2009 kl. 18:55:29
...och nu äger jag en Razor 800 V-twin.

Är det V-twin på dem?
Jag trodde det var parallelltwin, som Polaris har i sina andra maskiner...

Fyndig grabbar....  :D