ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: manneman skrivet 9 juni 2009 kl. 00:52:46
-
Jag har lurat på en sak ett tag...
Det sägs att Dinli står i en klass över Bashan Badboyen men efter att ha fått lite bättre koll på läget och fått tillfälle att jämföra reservdelar så kan jag säga att så är det tyvärr inte...
Dinlin delar många av BBn´s delar och med delar menar jag att de är identiska!
Nu behöver jag inte skämmas eftersom jag är lite av en uppfinnar Jocke och ständigt letar similära delar till Badboy!
MEN! Drevet fram är samma som på Badboy vilket härstammar från Honda CB125TD och finns i 12, 13, 14, 15, 16, 17 att välja mellan!
detta beställer du från din Hondahandlare eller Duells.
http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0&sel_uid=112&p=
Vidare kan jag tyvärr berätta att Dinli 450 SS LE och BB 250´s bromsar fram och bak härstammar från samma tillverkare så JO det är lätt att vara kaxig på avstånd! Sorry... ::)
Vilket betyder att samma bromsbelägg går att beställa till båda maskinerna.
Med tanke på vilka problem mina polare haft med sina Dinli´s så kan ni nog sluta klaga på BB! :knupple:
Därmed kan jag berätta att Adly, Loncin, Acces, Goes, Hyosung och SMC spelar i samma liga...
Jag vet en BB som rullat 1200 mil vid det här laget med enda åtgärd i form av lägre bakdämpare. Honda CB175TD licenstillverkad kopia-strokad, 198 respektive 229 cc! (Jo jag har forskat vettet ur motorn!)
Nix-Niklas som är en god vän till mig i Umeå sålde sin BB då den gått 932 mil och i dagsläget har den gått 1213 mil med en annan ägare som han träffade idag.
Fortfarande är bara service gjorda var 100e mil...
Det är nog snarare så att det finns måndagsexemplar och maskiner med dålig uppställning samt vissa delar som inte har på en maskin att göra, men jag börjar få kläm på vad det är!
Minns ni som är lite äldre hur det var med Japanernas intrång på sent 70-tal?
Ingenting kunde ju vara bättre än en Traja, HD eller BSA?!!
Man får ju inte vara kaxig och sticka ut i det här landet men just nu känns det som att ett gäng till blev rejält rökta!
Jag hade inte vräkt ur mig det här om jag inte hade suttit på fakta eftersom jag är fullt medveten om vilket JEFLA liv det kommer att bli...
Ni som här känner mig...tänk efter hur mycket jobb jag lagt ner på min BadBoy? Vore det inte väldigt märkligt om jag bara chansar på att köra med vad som helst i 140 km/h?!!
Det är ju inte så att jag har dödslängtan precis! Se till dig själv!
Har ni förresten sett den nya Badboy 500? Dinli upp i dagen... Annan kaross dock...
(http://www.postimage.org/gxNfY40.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gxNfY40)
FACE IT!
OCH nej jag driver inte med er...
Oj vad jag får skit efter det här, men tyvärr pågar, mina idéer förändrade reglerna i Radicalcirkusen i STCC åxå så jag är hyfsat härdad :sunny:
(http://img269.imageshack.us/img269/4307/44145915.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV5eZnS)
-
Har du kollat fler delar än bromsoken och framdrevet,typ styrstag,styrlager,bakaxel,hjullager,grovlek på ram,detaljkvallite,mm.
Motorn på Badboy500 ser lik ut dinlins motor men annars tycker inte jag den var så lik Dinlin (Har i och för sig inte sett en BB500 live).. O0 O0
-
Hmmmm kanske så att dinlifabriken tillverkar Badboy(och liknade) på måndagar och dinlisar resten av veckan. :D
Ja dem delar säkert vissa delar,men det finns många maskiner som delar förbrukningsdelar/slitdelar (bromsbelägg, kedja drev mm) men resten då? jag köper Yamma bromsbelägg till min Dinli. De du! :D
Jag skulle gärna se en Badboy följa med på våra körningar och se hur mycket den pallar. (Det är inte väg vi kör)
Jag erkänner att jag har fått byta 2 spindelleder fram och bakaxellager bak. (även tejpat nån blinkers)
Men annars så har jag inte byggt om den för att den ska hålla och gå bra på vägen, utan bara vanlig service. (glömde skriva att jag även satt i nipplar till svingen).
/Henke
-
...Vidare kan jag tyvärr berätta att Dinli 450 SS LE och BB 250´s bromsar fram och bak härstammar från samma tillverkare så JO det är lätt att vara kaxig på avstånd! Sorry... ::)
Ämnet är intressant, och jag lägger mig inte i diskussionen vilket som är bäst av BB och Dinli, men att använda argument som detta är väl lite haltande?
Bara för att något HÄRSTAMMAR från en viss tillverkare så betyder det väl knappast att det är samma?
Ordet "similär" betyder att något SER likadant ut, inte att det är samma sak.
En pistol i plast kan se likadan ut som en pistol i stål... tex.
Det är dock INTE samma sak.
Massor utav fabriker tillverkar prylar åt olika företag, men varje kund har normalt sett sina toleranser, krav och materialbestämmelser...
OT förvisso, men nyligen var det en bakaxel uppe här på forumet som gått av... den ser säkert likadan ut som en normal bakaxel... men en normal bakaxel skall ALDRIG kunna gå av.
Den kan krokna, böjas, bågna... kalla det vad som, men INTE gå av.
En krokig bakaxel orsakar obalans... en bakaxel som går av kan orsaka dödsfall.
Det är skillnad på prylar och prylar.
-
Men det är ju alldeles lysande, däremot så tror jag att Dinli som tillverkas i Taiwan o BB som byggs i Kina skiljer sig ganska Markant i hållbarhet, detaljer samt funktion.
Sen är det nog som det sas tidigare att BB-fabriken enbart har öppet på Måndagar. Att bromsar o bussningar, P-ändar o kedjor mm,mm,mm kan passa mellan dessa 2 säger nog Ingenting! Ingen av dessa tillverkar varken oken lr beläggen, det är ju inte så att varje atv/quad har sina Egna prylar på sina respektive modeller. Bara för att tex Loncin är en Hondakopia så säger ju det Inte att det är Hondakvalité.
Jag har själv haft en BB200 o jag har idag 1st CF Moto samt 1st Aie Magmax 275. På 2år har jag kört dessa 2 ca 1900mil tillsammans utan att behöva renovera nån av maskinerna, jag kan Garantera att det är otänkbart med en BB! Kanske det Kan gå om man bara kör i 50kmh o bara på asfalt, skulle man däremot köra över ett dike så kommer livslängden Halveras på en BB, om inte annat så skulle man få beställa nya P-ändar, nya blinkersglas samt lite nya mutterbultar för dom lossnar då.
En BB är en förstagångsmaskin till 300%, sen kan den ju vara en Bra instegs-provapåomjaggillardetta-atv. Ingen tror väl att 16tkr kommer att ge speciellt mkt för pengarna, men som sagt så är en BB nyckeln till ett fortsatt atv/quadintresse.
//Janne
-
Jag kan byta tumgas med en 660 raptor, är min hoj en yamaha?
-
Hå hå ja ja.....men manneman då....vill du inte ha kompisar ;D :knupple:
-
Det fins nog saker på dom som passar på andra maskiner men den stora skillnaden är att dinli hänger ihop hyffsat men det gör inte BB :whip:
Får faktiskt säga att 500 såg ganska bra ut men hur fan kan man sätta på så fruktansvärt fula backspeglar :banghead:
-
Ser ut som 500an e baserad på BB 300ans chassie! ^-^
-
Av egen erfarenhet så kan jag säga att manneman har fel!!!!Jag har ägt 2st badboy vid olika tillfällen,båda köpte jag nya.Ja jag vet att man inte ska göra om samma misstag men jag är trög......Den första bb200 fick jag lämna igen när den ventilerna lossnat 3 ggr och orsakat totalhaveriskrotmotor mm.Den andra bb250 som köptes augusti 2008 lyckades jag sälja i januari 2009*puh*...Den hade då gått ca 40 mil och allt från skruvar, stötdämpare,insugningsgummi,laddrelä,batteri,framdäck,hastighetsmätare mm fått bytas.Som tur var gick allt på garantin.Jag kommer aldrig att rekomendera någon att köpa en bb.Jag äger en dinli 450-08 som rullat 320 mil, varav jag kört 150mil.Det jag gjort på den är att byta olja,dra åt värmeskyddet på avgasröret samt bytt en glödlampa.Det enda jag kan säga är säga är jag jag hoppas att du manneman tar dig råd ;) att köpa en dinli eller något annat märke så att du åxå får känna på hur det är att köra quad på riktigt för det är det värt jag lovar! ;)
-
Måste bara säga min mening i detta oerhört intressanta ämnet ;)
Skulle nog vilja hålla med litegranna om att det är många likheter mellan badboy och dinli typ att dom har skärmar.tank,kedjor å däck mm men det finns ju en skillnad mellan de båda som man ej skall blunda för och det är ju att min badboy fick jag mer eller mindre bygga om totalt för att den skulle gå att framföra på en allmän väg vilket blev en massa timmar i garaget. :cry:
Dinlin har jag ocksså lagt ner en hel del tid på i mitt garage men det är ju mer kosmetiska grejjer som lite sänkningssatser å annat småpiller för att anpassa den till min körstil och smak. :lol:.
Min erfarenhet säger att det är roligare att modda och bygga om någonting än att skruva sig less å lägga pengar på en massa grejjor som inte ens håller 30 mil på asfalterade vägar typ styrleder bussningar å annat.
Men ibland så sviktar väl kvallan på min dinli med men det kan ju bero på att den får smaka betydligt mer jyrgen än min forna kinapuff...... :headbang:
-
Stå på dej Manne!
Din går "Kanon" bra i förhållande till många andra märken.. :)
Sedan vad det gäller tillverkare osv.. "Varför uppfinna hjulet när det redan finns?" :headbang:
-
Stå på dej Manne!
Din går "Kanon" bra i förhållande till många andra märken.. :)
Sedan vad det gäller tillverkare osv.. "Varför uppfinna hjulet när det redan finns?" :headbang:
Helt klart går mannemans BB jäkligt bra, men han har skruvat mycket åxå, och byggt om väldigt mycke ()p
Skillnaden på en BB original, och en Dinli original är i förhållande lika mycket som priset ;)
Med all respekt för mannemannens kunskaper i frågan :)
-
I mitt jämförande är det väl snarare så att jag övergett mina Dinliplaner efter att ha sett hur en maskin som inte ens är ett år gammal har massor av fel och rosten syns i alla skarvar samt delar dåliga delar med en BB vilket ingen tycktes förstå... :-\
Jag kör med en person ibland flera gånger i veckan och VET att han tar väl hand om sin maskin och då är det inte hans fel att det är ständiga problem med maskinen utan snarare bristande kvalité vilket inte tycks ha gått fram som budskap...
Jag menar att köper jag en BB så får jag vad jag betalar för men köper jag en Dinli så borde jag kunna ställa långt högre krav som den i den prisgruppen även verkar dela med andra maskiner som jag tidigare nämnt!
Ska jag åka över motorvägsfart på ren vinst eller förlust?
Kan jag inte lita på maskinen så är det ju knappast något jag suktar efter?
Att det sedan visar sig importören har annorlunda synpunkter om den maskin de marknadsför och säljer än vad som står skrivet i en lag man bör följa gör ju inte saken bättre!
Och mer i det ämnet kommer ni att bli varse om bara ni ger er till tåls.
Visst kan det kännas som att jag kastar en hel del skit men efter att ha sett med egna ögon hur verkligheten ter sig så är det ju klart att man blir rejält besviken på en maskin man trodde var en dunderhoj.
Min nästa hoj blir istället en Suzuki LTZ... inget snack om saken! :nono:
Jag har sällan hört ett ont ord om den hojen!
Val av hoj är ju en smaksak självklart men någon Dinli blir det då rakt inte iaf!
-
suzuki och Dinli spelar inte i samma liga! :banghead: Förstår att din kompis haft mycket problem, men finns naturligtvis dåliga ex av Dinli åxå, men som sagt, bazze har inte haft mycket problem med sin, som är likadan som din polares, och bazze piskar sin rätt duktigt ändå, och min -07 funkar bra, och har gått 870 mil skrivandes stund.
Att sen ÅF inte tar sitt ansvar....tja...e ju inte maskinens fel! :hmmm:
-
suzuki och Dinli spelar inte i samma liga!
Borde de inte göra det Ronny? :dntknow:
-
suzuki och Dinli spelar inte i samma liga!
Borde de inte göra det Ronny? :dntknow:
Priset på en suki och en Dinli är inte lika! :hmmm:
-
Men va fan du får inte upp ltz:an i 140 så du får nog behålla bb änndå när du ska köra fort :) mooohhhaaaa
-
OKEJ SAKEN ÄR BIFF KÖP EN SUZUKI OCH SLUTA ÄLTA ATT DINLI HAR SÅ DÅLIG KVALLA :tickedoff.
JAG HAR SOM SAGT KÖRT BASHAN BADBOY TIDIGARE OCH KÖR NUMERA DINLI OCH DET GÅR INTE ENS ATT JÄMFÖRA DESSA MASKINER,SOM DET EJ HELLER GÅR ATT JÄMFÖRA DINLI MOT T.EX SUZUKI ELLER YAMAHA OCH DÅ EJ HELLER PRISET. :banghead:
OM MAN TROR ATT MAN FÅR SOLID "MÄRKESKVALITET" OCH ATT MASKINEN ALDRIG SKA GÅ SÖNDER SÅ SKALL MAN INTE KÖPA SIG EN DINLI OCH ABSOLUT INTE EN BADBOY.....
MIN BADBOY HADE BYTT ÄGARE 7 GÅNGER PÅ ETT ÅR VILKET SÄGER EN HEL DEL OM VAD DET ÄR FOLK KÖPER FÖR SKIT. :banghead:
MEN DET ÄR JU KLART ATT MAN MED KUNSKAP OCH BRINNANDE INTRESSE KAN FÅ FART PÅ DET MESTA,JAG MENAR FOLK HAR JU KNATAT RUNT PÅ MÅNEN,
NEJ KÖP DIN SUCKA Å SLUTA SNACKA BAJS SÅ BLIR DET JU BRA TILL SLUT hoppas jag :cry:
-
Att jämföra en Dinli med en BB visar bara på riktigt dåligt kunnande, o en viss brist på omdöme.
Såg förresten att det är ngk-stift i min gräsklippare oxå,då kan man ju säga att det är samma maskin då, enligt dig.
-
Det var ju inte så att jag inte visste att det skulle bli ett jefla liv här. I annat fall kan man ju vara tyst och knyta näven i byxfickan! :lol:
Jag tar det med ro så för mig är det ingen fara på taket och att kalla en person okunnig utan att veta vem man talar med visar väl snarare på att man har alla taggar utåt? ^-^
Jag har kört MC i 23 år, tävlat i 250 Super Produktion, byggt 2 Roadsportbilar samt skruvat Radical i STCC och Prototypbil i Tyska GT-eins så jag tycker nog själv att jag har lite kött på benen...
-
Klart det blir liv om du går in i dinli delen och kastar skit vilket jag inte riktigt förstår vad man får ut av det...Äger man en dinli vet man att man inte har det bästa som finns att köpa för pengar men skulle tro att dom dinli ägarna som är här är jäkligt nöjda med deras oavsett vad du tycker.
Ungefär som att regga sig på ett volvo forum för att kasta skit på volvo
-
Köp en POLARIS så slipper ni ha denna underbara tråd ;) Kvalitet rakt igenom får ni på köpet, med en jäkla kraft tills ni storknar :D Men tycker det är bra att nån tar ställning & säger vad dom tycker, stå på dig mannemanen !
-
Klart man ska säga vad man tycker omnån frågan vad man tycker om Dinli men att bara kassta skit är väl onödigt. Vad jag förstår har han aldrig ens ägt en dinli själv..
-
Klart man ska säga vad man tycker omnån frågan vad man tycker om Dinli men att bara kassta skit är väl onödigt. Vad jag förstår har han aldrig ens ägt en dinli själv..
Nepp, men umgås väldigt mycket med ett helt gäng Dinli ägare. ;)
-
Klart man ska säga vad man tycker omnån frågan vad man tycker om Dinli men att bara kassta skit är väl onödigt. Vad jag förstår har han aldrig ens ägt en dinli själv..
Nepp, men umgås väldigt mycket med ett helt gäng Dinli ägare. ;)
Du är bara avundsjuk manneman, lika bra att du erkänner d!! :lol: :lol:
-
Detta är underhållning, fler trådar som denna ()p
Antingen så startade du denna tråd för att försöka straffa genom att framställa Dinli i dålig dager pga turer med den ÅF som din gode vän haft vilket jag också tycker framgår av de senaste inläggen. Eller så är det bara för att skapa underhållning.
Om det är det förstnämda så har du uppnått ett enda resultat, att du själv framstår som ganska okunnig. Oavsett CV.
Jag röstar för fler tomtetrådar på detta forum ;D
-
Jag röstar för fler tomtetrådar på detta forum ;D
[/quote]
Andra rösten lagd :whip:
-
Har du kollat fler delar än bromsoken och framdrevet,typ styrstag,styrlager,bakaxel,hjullager,grovlek på ram,detaljkvallite,mm.
Det var nog bara framdrev och bromsok som var gemensamt på dessa maskiner och det kan ju en Dinliägare leva med,,,,, 8) 8)
-
Läsförståelse?
Finns tydligen inte så många som har Svenska på schemat nuförtiden...
-
Om det är mig du syftar på så var jag nog lite otydlig där,eftersom jag ställt frågan angående gemensamma delar till dig i två olika forum och du har inte svarat mig i något av dom så antar jag att du inte hittat fler gemensamma delar.
/Patrik,,,,,,som faktiskt kan svenska,,,,
-
L.O.L
-
-det är väl ingen som snackar skit om CAN-AM här va?
-hörde att de gör variatorn till Cectec- 8)
-va! vem sa det? :(veryangry):
:lol:
;D :whip:
-
Hörde att kanäääm köps av tjing-tjong ltd och skall bli deras budgetalternativ.. :DV
Bara en tidsfråga innan allt är kinesiskt - bara gilla läget ()p
-
Hörde att kanäääm köps av tjing-tjong ltd och skall bli deras budgetalternativ.. :DV
:lol: ()p
-
Har du kollat fler delar än bromsoken och framdrevet,typ styrstag,styrlager,bakaxel,hjullager,grovlek på ram,detaljkvallite,mm.
Det var nog bara framdrev och bromsok som var gemensamt på dessa maskiner och det kan ju en Dinliägare leva med,,,,, 8) 8)
Jo den här tråden handlade något om den dåliga kvalitén men det tycktes alla ha missat? Strutseffekt?
-
De ända som jag tycker är bättre på badboyen är att den väger mindre, och billiga reservdelar.
-
Har du kollat fler delar än bromsoken och framdrevet,typ styrstag,styrlager,bakaxel,hjullager,grovlek på ram,detaljkvallite,mm.
Det var nog bara framdrev och bromsok som var gemensamt på dessa maskiner och det kan ju en Dinliägare leva med,,,,, 8) 8)
Jo den här tråden handlade något om den dåliga kvalitén men det tycktes alla ha missat? Strutseffekt?
Okay,,,,,jag var bara nyfiken på detta och tycker mig ana svaret mellan raderna..
Ha det gött /Patrik
-
På min CF som jag har bytt cvtfjädern på,(ett så kallat variatorkitt som ni alla vet vad det är) så Tror jag det är samma/lika fjäder som det sitter orginal på Suzuki Vinson 500. Då betyder ju det att min CF som har en kinakopia på just Sukka Vinson 500cc motorn ju att CF genast blev Mkt bättre, för Suzuki är väl bra grejer eller?
Sen vet jag ju att chassit är till 99% är kopia på Grizzly 660 för fotbaljorna, a-armarna, hasplåtarna o instruktionsboken är lika som den japanska kopian på CF Moto!
De Ni !!! :) ;)
Men Allvarligt hörni??? Jag som inte begriper så mkt om hur saker o ting i verkligheten går till när nån tillverkar tex en ATV kan ju bara gissa, så det tänker jag göra nu!
Om Jag skulle börja bygga en hjuling så skulle jag ta fram en prototyp (chassi,plast osv). När sen jag hittat en look som alla ni andra gillar så tror jag ju att ni vill ha div. annan utrustning på eran nya fina ATV. Tex så vill man ju ha lysen o bromsar, kanske en dragkrok o en winch oxå?
Inte skulle Jag ställa mig o svarva bromsskivor o dragkulorna i mitt garage precis, det finns ju verkstäder som Enbart gör just detta (O.E.M )
Givetvis så anpassar jag väl a-armarna så att redan befintliga bromsdetaljer kan användas, eller hur? Likaså så beställer jag en låda dragkulor av nån som tillverkar sådana, annars så beställer jag väl från Jula ;) Winchen kan ju köpas färdig den med, tex finns det ett märke som heter Warn, kopian av detta märke kan ev heta nå liknande som Bronco eller kanske rent ut av NoName ala CF Moto. Det man lär ha med i beräkningen Då är att om jag skulle välja en Warnkopia så Kan det vara så att Broncowinchen Kanske inte håller precis lika länge som orginalet, dock så funkar den nog för dom som enbart har sin ATV som ett hobbyfordon o inte använder maskinen 40h/v i skogen.
Då man enligt lag behöver ha belysning på ett motorfordon som ska framföras på väg så är det ju bra o kunna reglera div. saker direkt från förarplatesen (styret). Tex så kanske man vill kunna tända/släcka helljuset på sin ATV? Inte börjar Jag gjuta o joxa ett reglage heller, menar ju att det finns ju folk som tillverkar sådana prylar hela dagarna ju. Kanske skulle kunna köpa en låda sådana med (O.E.M)?
Nu känns det som att jag snart har fått i hop min hjuling, fast jag höll ju på att glömma bort Sadeln! Ni kan ju inte köra ATV Utan sadel heller.... Jag åker till närmsta bonde o frågar om jag får slå ihjäl en ko så jag kan bygga en skinnsadel. Problemet Nu var ju att bonden var en sån där KRAV odlad bonde o det blev Svindyrt o slå ihjäl hans kossor, måste tänka om!!!
Jag ringer väl till nån firma som tillverkar liknande produkter o frågar om Dom kan ordna det Jag behöver till mitt projekt. Då skulle det ju Kunna vara så att Dom säger att det kanske skulle kunna fungera med sadlarna som vi bygger åt "Japanen" ? Eftersom jag då tycker att den var för Dyr så erbjuder dom mig att klä dynan med galon ist för o hålla priset nere. Så gör vi säger jag, o beställer en låda sadlar med.
Nu är det ju bara o starta upp hjulingen o köra en testvända, fast jag måste ju ha bensin oxå....... Efter lite Googlande så hittar jag receptet på hur man gör Bensin.....Not!
Jag åker ju till macken så klart, fast då pajjade en H3 lampa fram så jag passade då på att köpa en ny lampa på en gång. Den passade ju direkt, fast än det stog Philips på kartongen, vilket flyt jag hade ;)
Ja ni grabbar, är ni intresserade av o köpa en ATV av mig? Har inte kommit på nå namn än men jag vet att vanlig bensin från macken fungerar o att Philips H3 lampor passar som ett Smäck! Sadeln är en kopia på ett "kännt" märke o det är samma dragkula som finns o köpa på www.jula.se (1års garanti) Bromsarna kommer från Honda (O.E.M) men det står inget namn på mina då jag inte vill att Min ATV ska vara en Honda. Däckmönsteret är samma/lika som GoodYear fast dom heter XingHongByFingHoo o det gör att jag kan hålla priset ännu lite billigare ,Enbart för Er :)
Fast vad vet Jag, kan ju vara så att jag har fel oxå?
//Janne
-
känns som janne har en poäng där. och jag skrattade gott flera gånger när jag läste hans inlägg :headbang: rock on kompis ()p
-
Seriöst verkar det ha gått fram till cirkus 3 personer vad jag menar med mitt inlägg så vad jag förstår så har resten inte fattat vad jag skrev och därför bara fyller tråden med en massa oseriöst trams! :banghead:
Jag blir bara trött...
Här: http://www.iq-test.se/
-
:lol: :lol: :headbang: ::)
-
Jag blir bara trött...
Här: http://www.iq-test.se/
Fasiken oxå, IQ Testet gick ju skitbra fast sen ville dom ha 60kr av mig för o få besked om hur osmart jag egentligen är. För dom 60kr kan jag köpa ett oljefilter på www.biltema.se som ska vara till en Renault Clio 03-07 men som tydligen även passar min CF Moto med en Suzuki Vinson 500cc motorkopia :)
Det är väl klart alla fattar vad du menar Mannemannen. Däremot så lär du ju inse själv (hoppas jag) att bara för att det är Identiska bromsbelägg så säger det ju INGET om kvaliten på varken BB eller Dinli! Jag har aldrig läst eller hört Nån som har haft fel på nå bromsbelägg på dessa maskiner, däremot så har nästan ALLA haft samma/lika fel på sina BB o sina Dinlisar.
Om du skulle återkomma med detta påstående om nåt år eller så när 450SS funnits på vägarna o dom rullat närmare 1000mil vs. BB200/250 som oxå togs i drift -08 så kommer det INTE finnas många BB kvar alls på vägarna. För det första så kommer merparten av alla BB Inte vara i trafik om inte det finns pulnissar som du själv som byggt om sina BB på sånt sätt att dom Kan fungera i ett par år. En Dinli är ju färdigbyggd från fabriken men BB levereras ju halvfärdig o hur många är det inte som ändrar både det ena o det andra för att dom över huvud taget ska kännas dugliga på väg?
Shineray har kommit på en affärsidé om att sälja billiga hjulingar, sen att dom är Livsfarliga verkar ju inte vara ett hinder så länge som man KAN tjäna pengar på sin produkt. Dinli säljer en vara som intresserade kunder vill köpa o äga. Shineray har slängt ihop nåt som dom kallar 4-hjuling Utan o bry sig om hur dom fungerar för kunderna, för dom köper ju ändå dessa billiga maskiner!
Kvalite är ju nåt man märker av efter ett visst användande, nåt som man känner då man använder det, nåt som man ser då man studerar det, nåt som verkligen fungerar oavsett tidsperspektiv! En Dinli har tillverkarna lagt tid på, det både ser man o känner då man använder en Dinli. En BB är bara nå helt annat, det märker man oxå!
En Japps, tex Yamaha lr en LTR450 är Ytterligare ett steg eller 4 upp i kvalite mot en Dinli. Det kommer oxå märkas om några år när dessa ska säljas på Blocket. Kolla alla Dinlisar som finns ute nu, ta en -06 Dinli 450. Man kan ju köpa en sån för 30k men en YFZ450 kostar ju det dubbla! Varför det? Tittar man på en Sån så är den säkert ihopskruvad med dom mutterbultarna som sattes dit vid monteringen från fabrik. Slangar o kylare är nog oxå sen maskinen var ny. Det tror inte jag är lika vanligt med en Dinli med flera 100 mil på mätaren, sen om man då tar med en BB i samma premisser så kommer det om ett par år vara så att säljarna erbjuder köparna ett par 1000kr om dom vill HA o ta emot en BB!
Hur många annonser finns det Dagligen på Blocket med BB? Inte många har rullat mer än 30-40mil! Detta beror på att när man kör en BB så måste man verkligen KÖRA den, annars så går det åt skogen! Om man där emot åker Vilken annan hjuling som helst, 200cc eller mer o med ett nypris på minst 45-50k o som inte är tillverkad enbart för att säljas....Lät dumt... men jag menar som är för kunder med ett mer ingående intresse för ATV/QUAD o från en tillverkare som erbjuder ett sortiment av tillbehör till sina produkter o dom som inser att förbättringar gynnar både kunders intressen o den egna plånboken.....Tex en SMC, AIE Magmax, SYM, Dinli, Honda osv så Är det en Markant skillnad på ALLT! Dessa sist nämna hjulingar/märken finns nästan inte alls på blocket med nå 30-40 mil på mätarna, dessa rullar mer o oftare då dom är så Markant MKT bättre o trevligare så därför körs dom oxå längre.
Däck, grejer som lossnar, kulbutar mm som byts ut på en hjuling som bara använts i 15mil är inte bra. Så är inte en Dinli, sen om det Har hänt så har det säkert hänt liknande med en japanare oxå fast det är nog inte lika ofta som på en BB.
Jag har ju själv ägt en Ny BB o som sagt, dom är Inte bra på någe vis Alls när man jämför med en märkesmaskin för tex 50k, sen är det som sagt hållbarheten som talar bättre för Dinlin vs. BB. Oavsett om dom delar reserdelar eller inte, om det är Så så måste ju Dinlis prylar lira bättre ihop än vad dom gör i en BB!
//Janne
-
En grej jag undrar är hur långt kommer genomsnitt bb innan det är dags att börja skruva ...jag menar ju givetvis en ny bb och inte en som alla felen är åtgärdade på.för 2 år sedan köpte jag en dinli 450 helt ny och den körde jag över 400mil och behövde aldrig skruva,, det tror jag knappast någon bb ägare kan säga,,och nej jag fis kör inte,, mina maskiner fungerar bäst på fullvarv :D, sen har jag haft nöjet att prova några bb och dom erfarenheterna jag fick då var skrämmande ingen väghållning redan efter 60 kunde jag höra änglarna sjunga samt att det mesta kändes för klent . min dinli jag hade gjorde över 150 mätt med gps och det var inte obehaglit. så jag tror och vet att dinlin slår bb med hästlängder ()p
-
Seriöst verkar det ha gått fram till cirkus 3 personer vad jag menar med mitt inlägg så vad jag förstår så har resten inte fattat vad jag skrev och därför bara fyller tråden med en massa oseriöst trams!
Jag blir bara trött...
Blir DU trött????
va tror du att en annan blir då när man får läsa sånt här trams..
har du överhuvudet taget en aning om vad du pratar om.. svar NEJ..
jag har också ägt en china skit BB liknande livsfarlig pryl jag med..
det finns INGET sämre på marknaden idag och NEJ det går inte att jämföra en BB med en Dinli 450.. och ja, jag har äget en dinli 450 ss med..
har du hört talas om frasen "du får vad du betalar för" den stämmer jävligt bra i det här fallet. hur mycket får du för 15000 kr.. hmmmm du får en BB = skräp.
-
...ännu en som inte förstod vad diskussionen handlade om... (http://www.postimage.org/templates/images/smiley/headgear/1.gif) (http://www.postimage.org/)
-
Lägg ner detta nu manneman tycker ju bara att detta är en kul grej att fördriva tiden med nu när hans kära badboy är färdig efter ca tre å en halv mansålder i garaget :lol:.
Tur i allafall manne att dom inte såg kinapuffen för då hade dom ju stulit den istället för raptorn, ::)
-
...ännu en som inte förstod vad diskussionen handlade om... (http://www.postimage.org/templates/images/smiley/headgear/1.gif) (http://www.postimage.org/)
Jag är nog trög...men vad är det du vill få fram av ditt inlägg?vad menar du?
-
Lägg ner detta nu manneman tycker ju bara att detta är en kul grej att fördriva tiden med nu när hans kära badboy är färdig efter ca tre å en halv mansålder i garaget :lol:.
Tur i allafall manne att dom inte såg kinapuffen för då hade dom ju stulit den istället för raptorn, ::)
Nä, 9 månader tog det(!) :djump:
Jamen? Vad ska jag då göra när jag har tid över? :lol: :lol: :lol:
Stjärna i kanten Highsider! ;D
Fortfarande inte mer än 4 som fattat att jag jävlas med er?
Som sagt har jag fyra polare som kör Dineray plus pratar med en femte över nätet och efter att ha hört deras klagan så var jag helt enkelt tvungen...
Men jo Bromsbeläggen fram och bak är samma och det var där jag fick idén... :lol: :lol: :lol:
Och att det är storbråk på G mellan privatperson+atvhuset+dealy är åxå sant!
Slappna av! Hade ni känt mig som de som avlöjade mig direkt så hade ni aldrig undrat!
Men helt fel ute var jag inte:
(http://www.postimage.org/PqRU6S0.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqRU6S0)
Nog bäst att han är anonym för hus fridens skull! ;)
Har ni förresten hört att Dresel är sålt till Dinli vilket innebär att...?
-
Haha,,,,,fan jag som började undra om sambon åkte omkring på en halv Badboy,,,,,,,, :hmmm: :hmmm: