ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: DanielN skrivet 5 juni 2009 kl. 17:12:09

Titel: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 5 juni 2009 kl. 17:12:09
Ganska få elektronikprojekt här, jag har ganska kasst med tid för sånt här men ibland måste man ju koppla av med lite egna kreationer..

Ett multiplext elsystem baserat på CAN kanske är vettigt? Börja någonstanns, lite ledblock för ett instrument som skulle kunna bli kärnan. De stora är 38x38 i bi-color rött / grön. Så man kan blanda rött-gult-grönt. De små är highbri röda.

(http://www.postimage.org/aV1om3E9.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV1om3E9)
(http://www.postimage.org/gx1HlqCJ.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=gx1HlqCJ)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: TAZ™ skrivet 5 juni 2009 kl. 21:24:26
fatade inte något av projektet mer än att de var blåt rött o gult, ska de bli en lampa?
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: sweet skrivet 5 juni 2009 kl. 23:11:46
fatade inte heller va det är fö nåt ??? men blir säkert skit bra :headbang:
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: nikkols skrivet 6 juni 2009 kl. 10:37:17
öh what???? :headbang:
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: Devil skrivet 6 juni 2009 kl. 20:16:17
Nytt instrument asså!?  ()p
vilka funktioner ska kopplas upp?
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 8 juni 2009 kl. 23:35:04
Då är man tillbaka efter lite kortburks bunkring i tyskland inför sommaren..  :)

Har låtit ideer mogna utan att ha gjort något konkret av det ännu, började ikväll att lägga ett par timmar på att skapa en grund till projektet

I botten är iden att i steg kunna skapa fler möjligheter för forsonsdiagnostik och ett bättre och mer utbyggbart elsystem för exempelvis en quad. De flesta har känner säkert till att man använder bus-system i moderna bilar (CAN, LIN, FlexRay). Man har olika små enheter utlokaliserade i fordonet och sedan binder ihop dessa i ett nätverk där dessa kommunicerar med varandra. Man får då ett system där kablaget blir väldigt enkelt och systemet är mycket lätt att bygga ut, man anslutar bara ytterligare en enhet.

Då jag saknar en hel del funktioner i instrumenteringen på min quad och att detta är en ganska central del i systemet men som inte har en aktiv styrande roll (som ECU'n) är det ett bra ställe att börja på. Så en instrumentering med massor av godis i och som har möjlighet att ansluta till både befintligt traditionellt elsystem som första steg och som sedan har en CAN port för att kunna gå över till / ansluta nya noder.

Jag kommer stoppa i ganska mycket leksaker i själva instrumenteringen, sen är det upp till att utveckla mjukvaran successivt för att nyttja hårdvaran. Tanken är att publicera allt material i GPL'ad form så andra kan återanvända arbetet.

En del funktionalitet som kan förverkligas, en del kanske blir utvecklad, annat inte och fler funktioner kan tillkomma.. Trevligast vore om fler vill utveckla så vi kan merga källkod för att göra det ännu bättre.
- Hastighet (no shit)
- Varvtal med shiftlight
- Aktuell växel
- Neutral
- Temp
- Laptimer
- Fjärrstart och startspärr
- Rörelsekänsligt larm
- Log på acceleration och gyroposition i 3 axlar
  * Kan då spela upp maskinens rotation/förflyttning under en körning om man så vill med PC-app
  * Kan beräkna effektutveckling loggat (en levande dyno) vikt på ekipaget måste tillföras beräkningen.
  * Profil av bana/väg, kan användas för att identifiera mellantider genom g-krafts profil.
- Log på varvtal, hastighet och växel

När ev en motorenhet utvecklas kan man logga sånt som motortemp, vattentryck, oljetryck och mycket annat. I det fallet skulle elektronisk styrd tänding och unkluderas. Denna ersätter då ECU'n

Tänker mig en fräst låda, detta är ugf vad som skulle krävas i storlek:
(http://img269.imageshack.us/img269/4856/15009652.jpg)

Sen själva displayens upplösning med dotmatrisen ser ut såhär:
(http://img269.imageshack.us/img269/4563/53341203.jpg)

En del av de huvudsakliga halvledarna i intrumenteringen:
(http://img269.imageshack.us/img269/79/83075396.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV41VMr)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 8 juni 2009 kl. 23:41:16
Någon som har mekat el på en Dinli innan. Jag har tog elschemat ur servicemanualen och klistrade ihop det till en JPG, verkar lite motsägelsefullt minst sagt. Saknar tachosensorn (hastightesensorn) bland annat. Likaså ser det ut som att det är en givare för neutral och en för växelläge enligt sidorna inne i manualen, de benäms lite märkligt switch. På elschemat ser jag bara en "trans-switch" som skulle kunna vara detta men är inte säker. Den har bara en ledare till instrumentet, det brukar vara resistanssvar på dessa växellägesgivare.

Någon som vet hur det ligger till?
(http://img36.imageshack.us/img36/4595/74043415.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=Pq5HY50)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 8 juni 2009 kl. 23:43:38
Första draften till pinout på kontakten på instrumentet.. Finn gärna fem fel och vad som saknas  :hmmm:

(http://img269.imageshack.us/img269/2374/33729321.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=aV427f9)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: matte86 skrivet 9 juni 2009 kl. 18:12:02
Värkar intressant ()p
ska ja fräsa en låda åt dig i massiv alu? ;)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 00:41:18
Värkar intressant ()p
ska ja fräsa en låda åt dig i massiv alu? ;)

 :djump: Det hade varit grymt!! 2.4Ghz antennen måste vi lösa med ett utstick av PCB'n från aluchassiet. Det är en bit kvar innan vi har något som kan stoppas i en låda men jag brukar alltid göra 3 prototyper, vi skulle kunna byta lite tjänster.. Du kan få överta en av dessa prototyper när mjukvaran kommit så långt att den är stabil eller att vi har en fungerande bootloader för uppdatering på fält.  :dntknow:
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 00:45:23
Lite update då, ett par timmar ikväll för att rita disaplaydelen, kommer förmodligen bli en sandwich konstruktion med ett displaykort och ett processorkort, det märks när det kommer till cadden. Top-down är min modell och jag börjar därför med kraftmultiplexningen av de båda dotmatriserna. Försörjningen etc saknas fortfarande men kraft och drivers är på plats. Nedan är schema på kvällens aktiviteter..

(http://img8.imageshack.us/img8/7330/28296784.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqtwVaJ)

(http://img8.imageshack.us/img8/5643/91272387.th.jpg) (http://www.postimage.org/image.php?v=PqtwXFS)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: Motoya skrivet 13 juni 2009 kl. 01:02:31
Jag fattar inte ens hälften med det blir nog bra  ;D
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 01:09:04
Lite inspiration för funktioner som skulle kunna förverkligas är inte fel kom gärna förslag.

För er som inte är så bevandrade i elektronik och dess buzzwords så kanske det är svårt relatera till vilka möjligheter som finns. Det jag gör nu först är en hårdvara, det är en enhet med massa leksaker i som ger grundförutsättningar för att realisera olika funktioner. Sen skriver man mjukvara till processorn som använder dessa givare, gränssnitt etc för att skapa funktioner.

Listan med huvudsakliga komponenter tänkte jag skulle vara en apperizer men jag utvecklar denna i mer detalj här:

==> MCU - STM32F103RE - 32bit ARM Cortex M3 RISC 72MHz, QFP-64, 512KB Flash, 64KB RAM
Själva datorn i systemet, gott om mos för att göra rätt avancerade saker. Kommer att förses med relatidsoperativ eller schedular typ FreeRTOS.

==> SPI FLASH - AT45DB642D - 64MB serial flash, internal datalogging, possibly addition of SD-card
Detta gör att vi kan lagra information som ligger kvar även om strömmen försvinner, som en hårddisk ugf fast stötsäker.

==> LED DRIVERS - STP16CPS05 - 16bit constant current LED driver SPI latch
Driver ström till ledmatriserna, hela displayen är gjord av punkter med lysdioder i olika färger, detta gör att den blir otroligt ljusstark och tydlig jämfört med en LCD som man har normalt. Rallybilar etc brukar ha punktmatriser för viktig information.

==> CAN I/F - TLE6251GV33   3.3V - CAN Transciver
CAN bus transciver, fysiskt lager mellan processorn och yttervärden som gör att vi kan ansluta till annan enhet på fordonet genom endast 2 trådar och på så sätt bilda ett nätverk. Ex en motorenhet kan sända all slags data såsom, varav, temp, tryck etc etc i dessa två trådar.

==> Raw LED Supply - LM5576 - High efficiency SMPS buck regulator
Switchad strömförsörjning som kan mata ledmatriserna utan att generera värme i signifikant grad.

==> Digital supply - TBD - Suitable low Q-current linear regulator
TBD = to be defined (lär dyka upp fler ggr)
En försörjning till processorn med låg förbrukning kommer möjliggöra att den kan svara på ex radioanrop även när maskinen är avstängd.

==> Gyro - LY5530ALH - 300°/s FS, Yaw, Analog output
Ett gyro dvs en sensor som kan känna rörelser med ett fullskaleområde på 300grader per sekund i rotationsplanet. Dvs roterar kring sin egen axel (quaden roterar / sladdar)

==> Gyro - LPR530AL - 300°/s FS, Pitch & Roll.
Ytterligare ett gyro som tar hand om känsel för lutning i både längsgående och sidgående. Dvs vi kan känna all sorts lutning.

==> Accelerometer    - LIS3LV02DQ - 3-axis accelerometer +/-2G +/-6G FS, QFN-28, SPI I/F
Sensor som ger exakta G-krafter i alla tre axlar. Vi kan med denna känna ökningen i hastighet, fall/hopp etc etc.

==> 2.4GHz ISM-radio - CC2520 - Low power IEEE 802.15.4 compliant RF Transciver, QFN-28
ISM står för Industrial Scientific Medical och är ett radioband på 2.4GHz som är fritt över hela världen att använda för kommunikation med låg effekt och låg datamängd. Detta gör att vi kan prata med och styra vår maskin över radio. Detta är tänkt att användas vid laptimer och fjärrkontroll men det finns garanterat fler applikationer.

==> Temperature sensor - LM95071 - SPI based temperature sensor in SOT-23
Tja tempsensor..
 O0
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 01:12:59
Jag fattar inte ens hälften med det blir nog bra  ;D

 ;D Det klarnar nog så småningom, jag skall försöka dokumentera / förklara bättre vad det lider.. Det är ju lite överrepresentation på projekt i verkstan på forumet så jag tänkte det kunde vara kul med lite elektronik osså. Sen behövde jag ha något eget projekt att koppla av med just nu...
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: sweet skrivet 13 juni 2009 kl. 01:57:08
jag fattar inte ett shit fortfarnade tyvär  :hmmm: kanske e jag som e dum eller?????
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: Motoya skrivet 13 juni 2009 kl. 02:02:03
Ja nu släppte en del, MEN. Men  ;D varför ska du ha en "rally inspirerande" ljus till displayen? Blir inte det lite starkt? Eller tvärtom? Synligt med svagt?

Jag kommer ihåg när man knappt såg vägen när man körde badboy i mörkret, displayen gjorde en blind!
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: mayhempredator skrivet 13 juni 2009 kl. 06:05:04
jag förstår vad det är du gör men inte hur  :D skitkul med folk som hittar på nya grejer  ()p
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 13 juni 2009 kl. 09:54:49
jag fattar inte ett shit fortfarnade tyvär  :hmmm: kanske e jag som e dum eller?????

I nuläget handlar det om en instrumentering med mycket extra funktioner. I förlängningen så kan det bli fler prylar. En rejäl uppdatering mao. Det blir tydligt när jag kommer lite längre..  :)

Ja nu släppte en del, MEN. Men  ;D varför ska du ha en "rally inspirerande" ljus till displayen? Blir inte det lite starkt? Eller tvärtom? Synligt med svagt?

Jag kommer ihåg när man knappt såg vägen när man körde badboy i mörkret, displayen gjorde en blind!

Jag tror inte det utan tanken är att det blir tvärt om. Ljuset kommer justeras efter omgivande ljus med en sensor.
På min dinli idag sitter det ett LCD-glas med backlighter. LCD kan inte avge ljus utan det bygger på att kristallerna blokerar ljus från att reflekteras tillbaka. Detta ger svarta segment på displayen. För att kunna se något i mörker alls måste man ha en backlighter dvs en ljuskälla bakom displayen, det kan vara lysdioder, el-film eller ccfl.
Hursom resultatet är att backlightern lyser men siffrorna måste man fokusera och titta ner för att se tydligt. Med dotmatriser kommer periferin på instrumentpanelen bli mindre tydlig och informationen på displayen träda fram då det är denna som avger ljuset.  ^-^

Men det kan såklart bli pankaka jag har ju inte provat än, vi får ser hur det går  ;)

jag förstår vad det är du gör men inte hur  :D skitkul med folk som hittar på nya grejer  ()p

Som sagt det är nog många "mekar" här, detta blir lite kontrast och kanske en smula lärorikt för vissa, ska försöka dokumentera tydligt.
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: matte86 skrivet 14 juni 2009 kl. 22:21:37
Värkar intressant ()p
ska ja fräsa en låda åt dig i massiv alu? ;)

 :djump: Det hade varit grymt!! 2.4Ghz antennen måste vi lösa med ett utstick av PCB'n från aluchassiet. Det är en bit kvar innan vi har något som kan stoppas i en låda men jag brukar alltid göra 3 prototyper, vi skulle kunna byta lite tjänster.. Du kan få överta en av dessa prototyper när mjukvaran kommit så långt att den är stabil eller att vi har en fungerande bootloader för uppdatering på fält.  :dntknow:


Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?


Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: schneberger skrivet 14 juni 2009 kl. 23:33:06
möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: DanielN skrivet 14 juni 2009 kl. 23:48:08
Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?

Antennen kommer att vara en ledningsbana i kretskortet och den kan man inte kapsla in, så en variant kan bli att kretskortet sticker ut eller radiodelen blir på utsidan och sedan försluts med plast. Låt oss återkomma när det kan blir dags. Man är småbarnspappa, båtägare och håller på att iordningställa trädgården så precis just nu blir det ett ryck imellanåt  :P men jag räknar med att jag kan avsätta tid framöver.  ;)

möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)

Cool, jo något åt det hållet kan det bli. För att logga travel på dämparna skulle man behöva linjärgivare och dessa ansluts till enheten vid motorn (ECU) när man kommer så långt. Då lär man vara intresserad av data för bromsar, trottellyft, hjulspinn diverse temperaturer & tryck..
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: schneberger skrivet 15 juni 2009 kl. 00:13:45
Det skulle vi kunna, säg bara till vilka mått som önskas ()p
Antennen ska inte ha kontakt med alulådan eller?

Antennen kommer att vara en ledningsbana i kretskortet och den kan man inte kapsla in, så en variant kan bli att kretskortet sticker ut eller radiodelen blir på utsidan och sedan försluts med plast. Låt oss återkomma när det kan blir dags. Man är småbarnspappa, båtägare och håller på att iordningställa trädgården så precis just nu blir det ett ryck imellanåt  :P men jag räknar med att jag kan avsätta tid framöver.  ;)

möjlighet att kunna köra tidtagning. exempeltvis genom att först köra banan och lära ut den till systemet och för att sedan kunna användas för tidtagning. loggning av uppgifter såsom gkrafter och rotation som kan laddas ner till pc .

givare för att montera på dämpare som sedan kan loggas för att jämföra dämparmovement i förhållande till g-kraft samt styrning och fart =)..

kan det vara något kanske =) eller börjar vi prata lite väll advanced hobbyprojekt nu ?. du kan få använda min som testbänk =)

Cool, jo något åt det hållet kan det bli. För att logga travel på dämparna skulle man behöva linjärgivare och dessa ansluts till enheten vid motorn (ECU) när man kommer så långt. Då lär man vara intresserad av data för bromsar, trottellyft, hjulspinn diverse temperaturer & tryck..


defenitivt.. all sån data är ju faktiskt intresant för att veta hur den verkligen beter sig.

för genom att ha data som hur framvagnen sätter sig i kurvan kontra all annan skit så kan man ju , speciellt som jag hittade en skitbra 90 graders testkurva igår. köra den fram och tillbaka och testa inställningar.

sen att jag är prylbög och bara helt enkelt gillar sånt där. det kan ju ha något med det att göra också:=)

tänk om du kunde. köra banan först , mittenspår utan att skräva kurvor. sedan lägger man till banbredd. och att denna data används inte bara för tidtagning utan . du kan gå in i datorn seanre och titta. vad hade jag för mellantid där, hur många g?. hur bromsade jag. när gick jag på gasen .

du kan ju även göra så att eftersom att det här med bandata är mekigt att göra varje gång. så kan man som användare välja en egen sträcka. men man kan även ladda ner bansträckning för t.ex mantorp, rörken , torslanda. det finns ju alltid folk som är intreserade av att hjälpa till med datainsamling.

vilket intrstrument det skulle kunna vara för att bättra sin körning =)

till bromsarna borde en tryckgivare kunna vara tillräckligt. samt trottel possition är ju inte så svårt. lämpilig liten pott. alternativt ta från en bil.. jag har iofs tps på min , den skall bara bli klar först =)

jag fäljer detta med spänning.. då jag själv skulle göra ett sådant här projekt för ett tag sen.. men insåg att kunnskaperna fanns där. men inte vägledningen för att plocka fram dom och få ett vettigt sammanhang. mycket lösa fragment ,

så jag stället lätt upp som testis om det behövs.
Titel: SV: Instrumentprojekt
Skrivet av: F.dark skrivet 21 oktober 2009 kl. 00:00:11
hur gick det me detta?? blevdet klart??