ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Ligist skrivet 5 juni 2009 kl. 15:26:02
-
Tjena har fått hem ett K&N sportluft filter till dinlin vill bara dubbel kolla man behöver väl inte göra nått speciellt för att montera det ?
Har hört att man måste ha sportfilter om man ska stycka om förgasarn men man måste väl inte stycka om förgasaren för att ha filtret eller ?
Har redan monterat det men inte kört än men den lät jäkligt bra med detta filter :headbang:
-
Det kan vara bra med outwear prefilter när det dammar mycket ;) Det blir ju mera luft till motor :hmmm:
-
Ja jag tänkte faktiskt köpa det...det kostade nästan lika mycket som själva filtret =)
Hittade även K&N oljefilter till dinlin dock kosta det 100.- mot orginal 40-50 kr =)
-
Den enda modifieringen som är gjort på min maskin (när jag köpte den) var ett sportluftfilter. Den går väl inte helt rent då jag inte pillat något på förgasaren. Den har en tendens att dö då man ligger på och drar in kopplingen. Men motorbromsar man in i korsningarna går det bra.
Så det kan nog vara en idé att kolla över förgasaren.
-
tog en sväng med sportfiltret men tycker den gick skit dåligt..åkte tillbaka och satte dit orginal..
Vart köper man det man behöver till att stycka om förgasaren ? behöver man bara en nål ?
vilken nål ska man ha har hör om flera storlekar
-
tog en sväng med sportfiltret men tycker den gick skit dåligt..åkte tillbaka och satte dit orginal..
Vart köper man det man behöver till att stycka om förgasaren ? behöver man bara en nål ?
vilken nål ska man ha har hör om flera storlekar
Du behöver byta huvud munstycket i förgasaren och ev justera luft kruven, Lite pill , Mera luft kräver mera bränsle för att få rätt blandning, :)
-
tog en sväng med sportfiltret men tycker den gick skit dåligt..åkte tillbaka och satte dit orginal..
Vart köper man det man behöver till att stycka om förgasaren ? behöver man bara en nål ?
vilken nål ska man ha har hör om flera storlekar
Du behöver byta huvud munstycket i förgasaren och ev justera luft kruven, Lite pill , Mera luft kräver mera bränsle för att få rätt blandning, :)
Kan ju vara så enkelt att det går att lösa genom att skruva ut bränsleskruven lite. Det hoppas jag på iaf då jag tänkte testa om det hjälper. Om inte så blir det att skruva tillbaka till orginalfiltret tills man blir sugen på mer effekt och köper ett slipon.
-
tog en sväng med sportfiltret men tycker den gick skit dåligt..åkte tillbaka och satte dit orginal..
Vart köper man det man behöver till att stycka om förgasaren ? behöver man bara en nål ?
vilken nål ska man ha har hör om flera storlekar
Du behöver byta huvud munstycket i förgasaren och ev justera luft kruven, Lite pill , Mera luft kräver mera bränsle för att få rätt blandning, :)
Kan ju vara så enkelt att det går att lösa genom att skruva ut bränsleskruven lite. Det hoppas jag på iaf då jag tänkte testa om det hjälper. Om inte så blir det att skruva tillbaka till orginalfiltret tills man blir sugen på mer effekt och köper ett slipon.
Testa med blandskruven ,,
Själv har jag uni filter och helsystem ()p Låter nästan onödigt mycket så gasar man så är det lätt att reta en del sur gubbar.
(http://www.nymoen.se/blandat_/atv1.jpg)
-
Sätter man dit ett öppet filter så ökar mängden luft ganska mycket.
Med org systemet på en dinli 450 och bortplockad strypning så funkar ett mainjet 160 ganska bra men man kan behöva lyfta nålen 1-2 steg
Kör man med UNI filter så krävs en oljning av det och där kan det skilja en hel del mellan oljor.(Varierat flöde beroende hur tunn den är)
Bränsleskruven (den heter faktiskt det, då den bara justerar bränsle och inte luftblandning) som sitter framför gasaren, justerar bara 1:a tredjedelen av registret innan nålen börjar ta över.
/Henke
-
Sätter man dit ett öppet filter så ökar mängden luft ganska mycket.
Med org systemet på en dinli 450 och bortplockad strypning så funkar ett mainjet 160 ganska bra men man kan behöva lyfta nålen 1-2 steg
Kör man med UNI filter så krävs en oljning av det och där kan det skilja en hel del mellan oljor.(Varierat flöde beroende hur tunn den är)
Bränsleskruven (den heter faktiskt det, då den bara justerar bränsle och inte luftblandning) som sitter framför gasaren, justerar bara 1:a tredjedelen av registret innan nålen börjar ta över.
/Henke
Om jag førstår dig rætt nu så kan alltså en optimering av brænsleskruven løsa mitt problem som jag har. Maskinen vill dø ibland nær man kommer till korsningar och bara drar in kopplingen. Jag har lærde mig dock snabbt att motorbromsning in i korsningarna løste problemet temporært.
Men jag skall først kolla tændstiftet før att se vilken færg det har. Om det ær helt tort så får jag helt enkelt byta upp mig i huvudmunstycke. Om det bara ær "lite" tort så skall jag testa med brænsleskruven.
Är det føresten svårt att byta huvudmunstycke, måste man demontera hela førgasaren eller ræcker det med att lossa den lite och vrida den eller hur ligger det till? Jag skulle uppskatta en liten førklaring ang det. Har læst rætt mycket i forumet men inte hittat den informationen.
Ni får ursækta alla norska bokstæver men jag sitter på jobbet 8)
-
Vilken är blandskruven :hmmm: är det skruven där gaswiren går in ?
-
Om du delar din förgasaren på mitten då är det en skruv som sitter närmare motor/insuget, där under på förgasaren... Om det inte sitter nåt, då kan det vara en plugg som finns där. Pluggen kan borras bort.
(http://i44.tinypic.com/eb1ves.jpg)
Bild på en FCR förgasare från en YFZ kanske ()p
-
2 st hittar jag en under förgasaren precis där en liten slang går ut i tomma intet och den fjäderbelastade skruven som sitter där gaswiren går in ! den gick bättre när jag skruvade på skruven där gaswiren går in vad gör den då ?
-
Om jag förstår rätt så är det tomgångskruven du skruvade på? :P
Läss mitt inlägg ovanför. jag ändrade lite..
(http://i41.tinypic.com/29fys6f.jpg)
Är det den skruven du pratar om? :) Dålig bild, men det är där min gasvajer sitter
-
Om jag förstår rätt så är det tomgångskruven du skruvade på? :P
Läss mitt inlägg ovanför. jag ändrade lite..
(http://i41.tinypic.com/29fys6f.jpg)
Är det den skruven du pratar om? :) Dålig bild, men det är där min gasvajer sitter
Låter rimling att jag skruvade på den som har med tomgången att göra =)
den andra bilden funkar ej för mig
-
Prova klistra in http://i44.tinypic.com/eb1ves.jpg funkar både i explorer och firefox.