ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: MonsterJonte skrivet 4 juni 2009 kl. 21:33:01
-
Tänkte höra om det är någon som monterat hydraulkoppling på sin maskin. Har sett att det finns till några andra maskiner och det måste ju gå att modifiera dom om inte annat.
Jag är lite osäker dock om det är värt pengarna. Har hittat ett kit som kostar 3lök och det känns lite väl dyrt.
Vad tror ni?
-
Polaris Outlaw 525 har väl hydral? Klämde på en sådan maskin i Tisdags, går hur mjukt och fint som helst att dra in kopplingen. Är att rekommendera! Men som sagt, 3 är lite väl mycket.
-
BUT WHY?
jag har smörjt alla vajrar på min kareta å nu går allt så lätt å fint.
Har ni smorslat ordentligt med 5-56? :hmmm: :headbang:
-
BUT WHY?
jag har smörjt alla vajrar på min kareta å nu går allt så lätt å fint.
Har ni smorslat ordentligt med 5-56? :hmmm: :headbang:
Det var bara en tanke detta som slog mig när jag satt och surfade runt igår. Inget som jag direkt tänkt göra men vore bara kul att veta om någon annan gjort det. Tycker själv inte kopplingen är särskilt tung så den måste vara bra smord.
-
Hydraulkoppling kan jag tala om att det för det första är ett helvete att lufta dom...lufta bromsar på en vägreggad quad är en sväng i parken i jämförelse, skulle det sen också komma in luft i dom under färd, och luften bosätter sig i slavcylindern där det oftast är varmt, så får man spännande "spök-frikopplingar", dvs att luften blir varm, expanderar, och trycker iväg slavcylindern så att kopplingen frikopplar av sig själv.
Sen känns det lite overkill på en 450cc/500cc-motor. Kopplingarna har oftast inte sådan press på sig från motorn som större motorcykelmotorer på 1100cc och uppåt, utan det finns oftast ett färre antal lameller, stålskivor, samt relativt snälla kopplingsfjädrar. Kanske om man har någon superduperstenhårdsomfan race-koppling ombord och det blir jobbigt för näven med wirekoppling, så KANSKE man kan få nytta av hydraulkoppling på en så "liten" motor.
Men innan dess är det inget att krabba med, för det både smakar mer än det kostar, samt är rent diaboliskt att skruva med. Så smörj din kopplingswire ordentligt, och var glad!
Hydrauliska kopplingar kom till för att "stora" hojar skulle bli mer lätta att koppla...ty däri har man ett större antal lameller, och för att hålla konstruktionen så liten som möjligt så hade man fortfarande 4-6 kopplingsfjädrar, men man gjorde dessa överjävulskt hårda istället. Så därför behövdes hydraulikkraft för att kunna frikoppla. Annars skulle slutkunden behövt dasslocksnävar starkare än en 20-tons verkstadspress.