ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Pegazus_Online skrivet 4 juni 2009 kl. 20:29:55

Titel: difflock
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 4 juni 2009 kl. 20:29:55
När man har tryckt in 4x4 knappen och sen slår i difflock knappen, skall inte båda framhjulen snurra lika fort oavsett belastning? jag körde fast i ett gyttjehål och slog i difflocken men det var bara höger däck som snurrade och vänster däck försökte tugga såg det ut som men fick aldrig snurr. Vad är det då som är fel? lampan lyser och säger att difflocken är islagen men det verkar inte som det.

Har skrivit någe liknande förut men ej fått någont konkret svar
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20835.0
Titel: SV: difflock
Skrivet av: orren skrivet 4 juni 2009 kl. 20:36:17
Hej
Båda hjulen skall snurra lika fort när difflock är i.
Titel: SV: difflock
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 4 juni 2009 kl. 22:47:32
ahaa, ok tack orren då skall jag ta det med närmaste återförsäljare för garantiåtgärd.
Titel: SV: difflock
Skrivet av: CF_Outlaw skrivet 4 juni 2009 kl. 23:35:03
nu blev jag :o orolig det där måste testas så fort jag får hem min från nuvarande garantiåtgärder (obefintlig strömförsörjning och oljeläckage från diff fram och bak) titta om du kan så nåt sånt härligt....
Titel: SV: difflock
Skrivet av: *Anton* skrivet 5 juni 2009 kl. 00:53:01
Isak... var körde du?  Nära mig?  Hoppas att det finns nått fint hål nära mig för jag e sugen   :)  eller det finns ett hål men jag e ju inte så poppis bland jägarana längre  :lol:
Titel: SV: difflock
Skrivet av: Pegazus_Online skrivet 5 juni 2009 kl. 12:30:27
körde här hemma i kärret, bilder kommer och kanske en filmsnutt med.  ()p
Titel: SV: difflock
Skrivet av: Gringubben skrivet 16 mars 2010 kl. 00:13:48

Något måste vara paj med difflocken. I bland driver inte vänster fram och i bland driver inte höger fram, fast de övriga hjulen driver.
Det här har ju inneburit att jag haft svårare att komma loss än om alla hjul drivit.
Det låter från diffmotorn när man lägger i och krysset lyser på indikatorn.
Är det här något man måste lämna in?
Titel: SV: difflock
Skrivet av: slangklämman skrivet 16 mars 2010 kl. 00:59:38
samma med min i helgen.
Titel: SV: difflock
Skrivet av: T skrivet 16 mars 2010 kl. 07:48:27
Det är nått fel i diffen, jag rekommenderar er att kolla detta innan ni kör mer.

Det kan vara enbart den gaffel som flyttar "drevet" till 4x4 och difflock, den byter man relativt enkelt.

Kör ni vidare kan det bli totalras, då blir ni ev ståendes också.

MVH / Benny
Titel: SV: difflock
Skrivet av: Gringubben skrivet 16 mars 2010 kl. 17:44:24
Aj, fan!
Spelar det nån roll om man bara kör 2wD, eller rasar det likt förbenat?
Har lite tajt med tid just i dagarna att ta mig till verkstad.
Titel: SV: difflock
Skrivet av: T skrivet 16 mars 2010 kl. 18:09:52
Jag skulle säga att om du kör 2x4 så går det bra :)

/Benny
Titel: SV: difflock
Skrivet av: Gringubben skrivet 16 mars 2010 kl. 19:23:18
Tack o bock, Benny!
Får checka almanackan och boka tid.
Titel: SV: difflock
Skrivet av: mats_o skrivet 29 mars 2010 kl. 13:08:50
Hur är det bak på CF?

Är det stel diff där eller finns det en difflock där med?
Titel: SV: difflock
Skrivet av: mica skrivet 30 mars 2010 kl. 21:52:04
Diffen lär ju inte vara den starkaste delen på en CF moto (samma på goes och allroad) har bytt framklumpen två ggr på grund av att dom inte holler och en polare jag åker med har bytt en gång så brukar elmotorn gå på dom tidiga modellerna kommer in vatten genom ett kontaktstycke. Den sista gången bytte jag själv klumpen och behöll den gamla. Har öppnat den och det e en metallhylsa med splains på både ut och in sida som styr ihopkoppling av 4wd och diff, den yttre delen på hylsan e till diffen och huset hylsan går i holler inte den nöts successivt ner. Där av att den fungerar lite gran hugger eller hackar på ena hjulet.
Bak brukar den ena drivaxel en hoppa ur ingen större fara med det. Man får byta packbox och ringen som låser axeln.