ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 31 maj 2009 kl. 00:55:14
-
Hallo Dinli-lovers ;)
Jag köpte en framhjulshubb till min Dinli 450 av Virusvarning för freddys sida1.se och nu vill jag byta ut min ena framhjulshubb.
Problemet är att det ser ut som det ska sitta lager i den på båda sidor (det finns ett stort och ett lite mindre hål på var sida i hubben) .
Är det någon som vet om jag måste skaffa lager till min hubb eller kan jag montera av den gamla och bara smälla dit den nya?
Är det bara att skruva bort centrum muttern och så lossnar hubben eller måste jag ha en avdragare av något slag?
Mvh Joe
-
I hubben fram sitter det lager ej bak.
Du ser ju när du plockar loss den gamla hur det ska vara men skaffa nya lager till den nya hubben när du ändå håller på för att man ska inte hålla på å jävlas med gamla grejjor i dessa sammanhang.
Bromsar,hjullager mm skall man inte leka med om man inte riktigt har vetskap om att det blir bra,för det kan sluta illa så var noga när du pillar vidare. safety first good luck....................... :headbang:
-
HIGHSIDER: Ja det verkar som det ska sitta lager i den. Nej det är nog bäst att byta dem samtidigt ja. Nej jag hoppas nån kan beskriva exakt vad det ska till för denna operation annars rör jag den inte. Men om vi sammanfattar så: Troligen lager x 2 och säkert en momentnyckel då jag hört att man inte får dra framhubben för hårt (bak kan man dra åt ordentligt utan att skada något lager har jag hört men det är ju en annan femma ;) ) Men undrar om lagren sitter fast i hubben och om man orkar tvinga av framhubben från nån sorts axel som den borde sitta på utan special verktyg?
Thanx for the good luck :headbang:
Mvh Joe
-
Lagrena sitter fast i hubben.
När du lossat på centrum mutter å bromsok mm som sitter i vägen så e de bara att knacka lite försiktigt på hubben så släpper hela paketet.
Det finns inget du behöver vara rädd för att skruva isär utan learning by doing är det bästa sättet.
Att dra fast centrum muttern igen gör du på känn så att du känner att det rullar lätt utan glapp med tät efterkoll så går det bara fint.
Har du fixat nya lager o packboxar till hubben eller ska du köra med de gamla grejjorna?
Hoppas detta ger dig mod att starta upp projektet :lol: :headbang:
-
By the way så står det i :rtfm: att det skall dragas med 145 n-m vilket är ganska så mycket så nu hoppas jag att du har lite mera kött mellan benen så du kan komma igång med projektet O0
-
HIGHSIDER: Tack så hjärtligt för all info ()p ()p Ja nu känns det ju inte alls som ett så stort projket. Bara att ragga lager osv.. får se om jag använder de gamla.. har ju bara gått 130mil men visst är det både trevligare och mer seriöst att byta alla slitdelar i hubben samtidigt. Men det blir inget innan jag har alla delar isåfall så får se när det blir.
Stort tack :headbang: :headbang:
Joe
-
När du plockar isär hubben så skulle det vara bra om du kunde lägga ut en tråd på lagerdimensioner,typ av tätningar och ev skf nummer så att andra med hubb bekymmer vet vilka grejjor som ska köpas.
Alltså ytter,innerdim på lager samt bredden.
Samma på tätningarna........... ()p
-
Det vet du att jag gör ()p
Ha det fint :)
Joe
-
Lagerbetäckningen på framhjulshubben är följande.
6202 llu
6004 llu
packboxarnas mått.
20x35x7
28x42x7
Hoppas att alla blir nöjda och belåtna med denna ovärdeliga info som jag så gärna delar med mig av haha :headbang:
-
Påvulkat syntetgummi på båda sidor (2RS)
6202 2RS 15 x 35 x 11 41-405 19,90 kr
6004 2RS 20 x 42 x 12 41-402 19,90 kr
Lager- och packboxdrivare 19-1321 219,00 kr
Lager priser från vår lågprisgrossist Feltema, opps, Biltema skulle det ju stått.
www.biltema.se vår räddare i nöden.