ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: blender skrivet 29 maj 2009 kl. 20:48:17
-
Startar ny tråd om dragkrok så kenth får vara i fred i sin tråd om sin nya fina X5 ()p
Så, hur långt har vi kommit då... Jo Julas Dragkrok ÄR godkänd av SBP... Gick dock inte å få nå papper på de men en på jula skickade detta på mail : Typgodkännanden för dragkulan är ett E typgodkännande sen finns krav på lastsäkring som togs bort 29/4 2009.
Så en jula kula kommer köpas om 2 veckor när den kommer in igen..
Papper från Atvsweden om monteringsanvisning har inte kommit än, väntar på den.
Ska väl ta å montera tebax elkontakten igen.
håller er uppdaterade. ()p
-
allt som räcker e alltså
*Godkänd dragkula
*Belysning
*Svetsad dragkrok :dntknow:
Nå mer?
-
tänkte ställa en dum fråga... :hmmm: finns det några regler för hur bred kärran till en fyrhjuling får vara, tänkte då på om man får dra ett bilsläp trots att det sticker ut väldigt på sidorna, det finns ju inte många, om ens några Atv kärror med ljus och blinkers, och inte heller några reggade kärror, eller har jag helt fel?
sen väger ju en bilkärra ganska mycket, får man dra pågrund av vikten?
Om det nu skulle visa sig att man inte får dra bilsläp på grund av bredden, så finns det inte stor mening med att ha en reggad krok....
eller?
frågar man inte så får man aldrig reda på nåt! :)
-
Maxbredden är lika bred som hjulingen är Original
Maxvikten e HALVA original vikten på maskinen man kör
Sen behöver inte släpen man har på hjulingen vara reggade, dock måse dom ha belysning. Det finns ju o köpa för 200 spänn på jula ()p
-
Maxbredden är lika bred som hjulingen är Original
Maxvikten e HALVA original vikten på maskinen man kör
Sen behöver inte släpen man har på hjulingen vara reggade, dock måse dom ha belysning. Det finns ju o köpa för 200 spänn på jula ()p
halva vikten, då är det ju nästan bara skottkärre storlek på kärran! ;)
sen får man väl bara köra i 30km/h med oreggadkärra?
ljus och LGF skylt?
-
Maxbredden är lika bred som hjulingen är Original
Maxvikten e HALVA original vikten på maskinen man kör
Sen behöver inte släpen man har på hjulingen vara reggade, dock måse dom ha belysning. Det finns ju o köpa för 200 spänn på jula ()p
halva vikten, då är det ju nästan bara skottkärre storlek på kärran! ;)
sen får man väl bara köra i 30km/h med oreggadkärra?
ljus och LGF skylt?
Du behöver ingen LGF skylt eftersom du får köra i 80 med det, vanliga släp regler vettu! Men står det att din Can am får göra 70 i regbeviset får du bara köra i 70 med släpet på.
99% säker på det!!!
Ljus ska vara på! Blinkers + bromsljus... men det e simpelt o koppla in. Jula har ju annars lampor med magneter som man kan förflytta.
-
Maxbredden är lika bred som hjulingen är Original
Maxvikten e HALVA original vikten på maskinen man kör
Sen behöver inte släpen man har på hjulingen vara reggade, dock måse dom ha belysning. Det finns ju o köpa för 200 spänn på jula ()p
halva vikten, då är det ju nästan bara skottkärre storlek på kärran! ;)
sen får man väl bara köra i 30km/h med oreggadkärra?
ljus och LGF skylt?
30km lgf kärror finns inte kvar i vanliga personbil. Får ändast dras av ett arbetsfordon (Traktor .mm.), nu för tiden.
Så kör man en 30km kärra med lgf skylt med sin personbil, så är det böter. Bra att veta. Jag fick reda på det för 1år sedan. Den försvann över 2år sedan.
Hittar tyvär inte dokumentet nu på transportstyrelsen.se då dom inte har någon sök funktion.
Båtkärra, kompressor, skylift m.m heter nu för tiden efterfordon.
-
allt som räcker e alltså
*Godkänd dragkula
*Belysning
*Svetsad dragkrok :dntknow:
Nå mer?
Ingen jag har pratat med säger nåt om svetsad dragkrok...
-
De handlar ju "mest för mig" att efter som den satt på när jag köpte min, fastän den inte fick göra de så ska jag nu försöka få den reggad med krok... Enligt Transportstyrelsen/ Fordonstekniska så får INGA atv säljas med monterad krok ! Så frågan är ju då om man nu i en poliskontroll skulle få böter för att den sitter på. Jag är då inte så sugen på böter å grejjer för att säljare inte vet vad som gäller vid nyförsäljning. Som de verkar när folk skriver bland annat här på forumet vet dom inte om att kroken inte får sitta på när dom köper en ny.... :djump:
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4002.0
-
Maxbredden är lika bred som hjulingen är Original
Maxvikten e HALVA original vikten på maskinen man kör
Sen behöver inte släpen man har på hjulingen vara reggade, dock måse dom ha belysning. Det finns ju o köpa för 200 spänn på jula ()p
halva vikten, då är det ju nästan bara skottkärre storlek på kärran! ;)
sen får man väl bara köra i 30km/h med oreggadkärra?
ljus och LGF skylt?
Du behöver ingen LGF skylt eftersom du får köra i 80 med det, vanliga släp regler vettu! Men står det att din Can am får göra 70 i regbeviset får du bara köra i 70 med släpet på.
99% säker på det!!!
Ljus ska vara på! Blinkers + bromsljus... men det e simpelt o koppla in. Jula har ju annars lampor med magneter som man kan förflytta.
det är väl eu kärror som man får köra i 80 med? den är ju obromsad och reggad, men troligtvis för bred.
-
dessa riktlinjer och info är det som gäller, kom dock ihåg att skilja på termer som atv och annat så den som läser detta inte "skumläser" o tror att atv är ett allmänt begrepp för alla fordon!
http://www.skovde4hjulingar.se/pdf/ALF-katalog_2009.pdf
-
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=4002.0
När den tråden skrevs så var de år 2006.. De är nu 2009 men Lite andra regler och lagar. ()p
-
Om man nu skall köra med släp så gör det men överbelasta inte släpet och inte heller så att det ser "störande farligt ut" så kan jag garantera att du/ni inte blir stannade av polizei om du/ni bara kör korta sträckor och kanske inte inne i "stan".
Innan jag fick körkort så körde jag bil och motorcykel i flera år utan att bli stannad så att bli stannad för att man kör med ett släp bakpå en hjuling tror inte jag är så farligt överhängande.
-
Försöker ju göra så att de typ Ska gå å köra överallt med kärra utan att få böter osv...
Tittade på dragkulan som sitter på nu å på den står de 500Kg ... Undrar om den inte är godkänd då !? Ska ringa å kolla upp de...Annars är ju Julas dragkula Godkänd av SBP ..
Ett steg i rätt riktning är att nu sitter elkontakten på Och fungerar ()p
Väntar nu på Papper från atvsweden och att jula får hem sin kula, sen så beställer jag tid !! Man kan ju inte få mer än ett Icke godkännande så varför inte prova... ;D
-
Jag bjussa på min bild å¨släpet som vi använder oss av. Detta släp har inner måtten 116*206 o det väger 130kg, är ett EU släp som alltså är obromsat o får köras på väg i 80km/h. Släpets totalvikt är 500kg så om man inte enbart tänker på hur mkt som hjulingen Får dra så räcker dessa 500 ganska långt. Vi lastar ungarnas 2 hjulingar när vi åker på våra turer, då är det perfekt o ha släpet bakpå. Tex så väger kidzens maskiner 76kg o 99kg har jag för mig. Jag har även testat ett par ggr med 832kg pelletssäckar hemma på gården o kör man bara med lågen i så känns det som att släpet säckar ihop Innan hjulingen gör det :)
(http://i44.tinypic.com/2dmi1xe.jpg)
Oavsett om man kör i 30 eller 50 på väg så ser det Alltid bättre ut o ha fungerande belysning bak på släpet så det rekomenderar iaf jag att man löser, det är ju gjort på 30min så har man lyse.
//Janne
-
En liten uppdatering :)
Har efter ett par (ca 3H) telefon samtal fått reda på att, Atvsweden INTE har monteringsanvisning till dragkrok som behövs för registrering. Så då åter står de att försöka söka dispens för att just de saknas.Inte helt lätt de heller men de går. Dock till en kostnad av 600:-. Men även om man söker de å betalar kan dom säga nej, så de är lite tråkigt..
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Vag/Fordon/dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf
-
Hahaaa, asbra initiativ där blender. Äntligen någon som fått arsxxt ur vagnen och gör något (jag har själv arsxxt i vagnen)
Hoppas du får ett godkännande av transportstyrelsen för då har du bidragit till en enklare tillvaro för oss med släptankar till cf:en, för går din igenom och får ett godkännande så kan transportstyrelsen i teorin inte neka alla andra med denna maskin. ()p
-
En liten uppdatering :)
Har efter ett par (ca 3H) telefon samtal fått reda på att, Atvsweden INTE har monteringsanvisning till dragkrok som behövs för registrering. Så då åter står de att försöka söka dispens för att just de saknas.Inte helt lätt de heller men de går. Dock till en kostnad av 600:-. Men även om man söker de å betalar kan dom säga nej, så de är lite tråkigt..
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Vag/Fordon/dispens_undantag_krav_fordon_ansokan.pdf
Undra hur det fungerar om man har atvswedens avtagbara drag. Där lär väl de ha monteringsanvisningar ialla fall
-
Ja, de frågade jag ju inte så.. Finns de till den behövs ju inge dispens från Transportstyrelsen... Kollar upp de :)
-
Är de samma avtagbara krok till gamla cf som till cf ed ?
Mailade precis atvsweden och frågade om monteringsanvisning. Får se va dom svarar på de ()p
-
Fick precis tebax ett mail å de finns ingen monteringsanvisning till den avtagbara kroken heller.
Hej!
Dessvärre finns ingen monteringsanvisning, men jag har fotat lite som kan
komma att underlätta för Dig vid monteringen.
Ta del av bilderna så ser Du snart hur det ska monteras...
Lycka till!
De va svaret jag fick.. Börjar bli jobbigt de där men, nån gång ska de ordnas !!
-
Detta var vad jag fann.
Numera är det tillåtet att köra motorcykel med släpvagn i Sverige och Europa. Så har det inte alltid varit men FEMA har drivit frågan ända till Europadomstolen.
OBS! Fr o m 29 april tillämpar Bilprovningen nya regler. Finns inte godkänd vikt införd i registreringsbeviset godkänns inte kopplingsanordningen! Flera medlemmar har kontaktat SMC angående detta. Vi har haft kontakt med McRF och två tillverkare, ingen kommer att utfärda intyg i frågan. SMC har uppvaktat Transportstyrelsen som utreder frågan. De som överklagat avslag i registreringsbesiktning har inte fått någon ändring. De som sökt dispens har fått avslag. Svar väntas tidigast från Transportstyrelsen i slutet av augusti. Regeln gäller helfordonsgodkända motorcyklar, inte importerade från tredje land.
Det finns inget registrerings- eller skattekrav på släpvagn som dras av motorcykel. Du behöver varken registrerings- eller kontrollbesikta din släpvagn som dras av motorcykel. Därför finns inte heller registreringsskyltar på släpvagnar som dras av motorcyklar.
Däremot måste kopplingsanordning på motorcykel godkännas i registreringsbesiktning enligt VVFS 2003:23, kap 14 §§ 1 och 2. PAragraferna hänvisar till 97/24/EG, kap 10, bilaga 1. Vill du inte tillverka en egen dragkrok enligt EG-reglementet finns dragkrokar till ett antal olika hojar hos Roc.
Kopplingsanordningen ska vara centrerad på motorcykeln.
Maxfarten för en motorcykel som kör med släpvagn är 80 km/h (Traf kap 4, § 20).
Till en tvåhjulig motorcykel får man inte koppla en släpvagn som överstiger 125 cm eller med en vikt som överstiger halva det dragande fordonets tjänstevikt, minskat med bränsle och verktyg som tillhör fordonet. Har du en tre- eller fyhjulig motorcykel får inte släpvagnens bredd överstiga 200 cm och regler om vikt är samma som ovan. (TraF, kap 4, § 15)
En släpvagn som dras av en motorcykel ska utrustas med följande utrustning:
däck som är godkänt för maxfarten 80 km/h (VVFS 2003:23, kap 8, §§ 3 + 7-10),
en tillverkarskylt samt ett ID-nummer som är präglat eller stansat på chassit eller ramen. Du bestämmer själv numret! (VVFS 2003:23, kap 4, § 1),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha bakifrån synliga körriktningsvisare på varje sida som kan avge orange ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 63),
släpvagn som dras av motorcykel ska baktill ha en eller två positionslyktor som visar rött ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 73),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används (VVFS 2003:23, kap 15, § 81),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två bakre reflexanordningar som kastar rött ljus bakåt. De får ej vara triangelformade (VVFS 2003:23, kap 15, § 103)
SMC-medlemmar får 10 % rabatt på dragkrokar och släp till motorcyklar och trike hos Bulton.
Länk till Transportstyrelsens sida om släpvagnar som dras av MC.
-
Har Pegazus hört något om det beslut som skulle tas i slutet på Aug ??
Måste "kulan" vara med i regbeviset som "kopllingsanordning??
-
nope, har inte hittat något men det verkar lite luddigt må jag säga då man pratar med olika instanser. men jag letar vidare
-
Hej hur går det?
Finns det någon son kan detta här. Har en Goes 520 -08 och har ett väldig stort intresse för just detta med dragregistrering. Bilprovning transportstyrelse importör polis och nu även PLUS har tydligen fått något att bita i. Får detta fordorn framföras med en kärra/vagn (lagligt) på allmän väg?
HELP!!
-
Hej hur går det?
Finns det någon son kan detta här. Har en Goes 520 -08 och har ett väldig stort intresse för just detta med dragregistrering. Bilprovning transportstyrelse importör polis och nu även PLUS har tydligen fått något att bita i. Får detta fordorn framföras med en kärra/vagn (lagligt) på allmän väg?
HELP!!
de vil vi nog alla veta om vi får.... Beställde dock idag en avtagbar krok på trech.se.. "som självklart hade den hemma" Bara de är ett plus !!! :) Kommer iaf ha den på vi besiktningen när de är dax. om 1 år... :)
Finns de nå reportage från plus om 4hjulingar med dragkrok osv ???
-
Min TGB TARGET 525 har reggad kula ,fick med ett intyg som man ska ha med sig när man är ute och drar som man ska visa om man blir stoppad :rtfm: utan detta intyg får en vägreggad hjuling inte ha kula monterad .Tror det finns en tråd om det under TGB .
-
Nej inte reportage än från Plus. Dom hör av sig om dom tar upp det.
Min Goes såldes med dragkrok monrerad, -08 var det. Men fick ju inte köra med kärra för de.
Jag ger mig inte, jag SKA få köra med mina . 70.000 kr värdelöst skrot på vägen. Kul.
-
Lite nya bilder på den avtagbara kroken... Blev bra som tusan... Var dock tvungen å lägga nå emellan " som bilden visar" annars hade allt pekat neråt för mycke... :/ men... Satt ditt en "grej" som nu fungerar som dragögla när inte kulan är på plats ! kanske inte så snyggt men fungerar.
-
Går det at registrea den på hjuligen? Var inte så snygg men funkar det så..
-
De går inte å regga in den på cf:en om jag förstår rätt.... :/
Inte snyggt alls men de är ju en 07:ans cf så den passar bra på den :)
-
Har pratat med transportstyrelsen lite nu och fick detta mail igår
Hej!
Ja, du får köra på allmän väg med din fyrhjuling med ett släp kopplat efter
det. Följande viktbegränsning finns:
Max bruttovikt för släp till fyrhjulingar är halva tjänstevikten på dragfordonet
om fordonstillverkaren inte angett något annat på registreringsbeviset.
För fordonet UEB188 finns ingen registrerad uppgift om max släpvagnsvikt vilket
innebär att max bruttovikt för släp är 170 kg (= halva tjänstevikten).
Med vänlig hälsning
Gunnar Dicander
Handläggare
Dock så ringde han och pratade med mig per telefon idag och sa att han skrivit fel och att jag inte får dra något släp på allmänn väg om jag inte hittar en ce godkänd kula eller en typgodkänd kula och registrerar in den hos bilprovningen men vikten stämmer att jag får totalt dra 170kg (släpvikt och last tillsammans) om jag registrerar in dragkula på cf:en.
-
Hej!
Har en Goes 520 som har en monterad dragkula redan vid köpet, som givetvis inte är godkänd för användning på allmän väg,Men,,är det tillåtet att dra exempelvis timmerkärra och liknande i den egna skogen med den kulan? Risken att bli kontrollerad är ju i och för sig minimal men bara en tanke över vilka regler som gäller.
Lars
-
Hej
Jag har en Goes 520 -07 som jag tänkte ha en liten vagn efter men när jag frågade på bilprovningen vad som gäller sa dom att den måste vara enhetsbesitigad med dragkrok för att du ska få ha dragkrok på den och det ska tydligen bara vara dinli 700 som är det sa han. Och det är tillverkaren/importören som måste komma med ett sånt intyg med vikter och hej å hå för att man ska kunna göra en ny regbesiktning. Det är tydligen så på nyare maskiner även vanliga motorcyklar alltså inte som det var förut. Så står det inte att den är reggad med kula får man inte ens ha en kula fick jag som svar.
-
Hej
Jag har en Goes 520 -07 som jag tänkte ha en liten vagn efter men när jag frågade på bilprovningen vad som gäller sa dom att den måste vara enhetsbesitigad med dragkrok för att du ska få ha dragkrok på den och det ska tydligen bara vara dinli 700 som är det sa han. Och det är tillverkaren/importören som måste komma med ett sånt intyg med vikter och hej å hå för att man ska kunna göra en ny regbesiktning. Det är tydligen så på nyare maskiner även vanliga motorcyklar alltså inte som det var förut. Så står det inte att den är reggad med kula får man inte ens ha en kula fick jag som svar.
TGB blade 525 och TGB target 525 är också enhets besiktigad med dragkrok :rtfm: ()p
-
Men det är nog bara nya CF Moto -10 som man Får dra ett släp på väg med. Dinlis drag må vara godkänt, det hjälps ju inte när det inte finns släpvagnskontakt. Hur TGB löst frågan kan jag inte, men för att kunna koppla släpet till Dinlin så Krävs en släpvagnskontakt!
Lite buffel o båg, kanske beror på ett Enormt Okunnande? Ringer man Dealy o frågar så har dom ingen som Helst aning om vad man pratar om (detta var i somras!). Dom har inte ens tagit med att kulan i regbeviset så den är Absolut inte laglig att framföra med släp på allmän väg!
-
jag tror eller jag vet att det är ett försäljningsknep att skriva att det är kula på för då tänker dom blivande kunderna att oj va bra då får jag dra mitt släp. Min återförsäljare hade han med skrivit i annonsen att det var dragkula på och den satt på när jag hämtade maskinen, såååå jag tror inte att alla återförsäljare till atv maskiner i sverige går och köper kula till maskinerna för att det skall finnas med vid leverans för att få maskinen såld utan jag tror den följer med från tillverkaren och då skall det fan i mig gå att få den inregistrerad för annars är det falsk marknadsföring tycker jag.
-
Stod ock kollade när dom packade upp min maskin och det satt kula på när den kom!
-
har tjatat lite på besiktningen när jag är uppe med kundbilar om detta med dragkrok och han fick mig att kontakta en snubbe som jag skrev längre upp i tråden och jag tänker inte ge mig, jag skall få igenom hojen MED dragkrok. Skall försöka kontakta dom som tillverkar cf:en och se vad dom säger. Visst dom har vell andra regler och lagar i asien men vi får se vad dom säger.
-
Har precis slängt iväg ett mail till tillverkaren så nu är det bara vänta och se. ()p
-
Hur går det?
-
Hade faktiskt glömt att jag försöker hålla liv i denna tråd, men jag har inte fått någe svar från tillverkaren än så länge. Har skrivit två ggr till dom men det verkar som om dom inte vill kännas vid detta att maskinen lämnas med kula till. Är uppe på bilprovningen titt som tätt då jag besiktigar bilar åt kunderna på verkstaden så jag tjatar lite på dom för att få klarhet i hur jag skall gå tillväga för att få kroken inreggad. Funderar på att ta med maskinen dit nån dag så dom får titta på den live och säga vad dom tror är möjligt men jusst nu står maskinen still då jag har lagehaveri på vänster fram. Återkommer så snart jag fått lite mer info.
-
När jag läste igenom trådarna om detta i går så fattade jag det som att det räcker att importören fixar ngt, intyg?
Borde ju vara ganska enkelt för importören. Var ju ngn, som hade fått det till ngt, annat märke.
-
ja det skall räcka med ett intyg från tillverkaren att maskinen klarar av dragkrok och så skall det vara en spec på dragvikt osv, som jag med förstått det.