ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: HIGHSIDER skrivet 28 maj 2009 kl. 17:54:42

Titel: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 28 maj 2009 kl. 17:54:42
Jag skulle vilja veta hur många som åker runt med utslitna kamkedjor så skriv gärna och berätta allt eftersom ni kollat upp era pärlor.  :djump:  :djump:  :headbang:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: bynken skrivet 28 maj 2009 kl. 22:17:29
några tips på hur lång tid intervallen ska vara på kedje kollen? lr första kollen?
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 28 maj 2009 kl. 23:51:42
Beror ju mycket på vilken olja samt hur täta oljebyten man gör på maskinen men om motorn börjar "skramla" på kedjesidan så är det i alla fall dags att kolla upp kedjan istället för att hoppas på att det bara är decompen som låter.
På min maskin stod mätaren på 234 mil men har säkert gått längre,när jag bytte kedja å då skramlade det ordentligt i maskineriet, ny kedja knäpptyst  :headbang:
Håller på med Nightriders nu som har rullat 800 mil och hans kedja var totalt klappslut och hade kuggat om så att det inte gick att få markeringarna på drev o kedja att stämma vilket kunde ha blivit en dyr smäll om vi inte kollat upp det  :djump:.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 4 juni 2009 kl. 17:14:17
JAJJAMENSAN SOM JAG TRODDE
Inte någon mer än jag som har stött på problem med att kamkedjorna blivit utslitna på kort tid vilket jag finner högst otroligt :knupple:
Ta nu å skriv sanningen här så att vi får veta om detta är en vanlig sjuka eller om det bara är så att oturen varit framme på de två maskiner jag pillat på med..... :help:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: Adolfsson skrivet 4 juni 2009 kl. 17:43:23
JAJJAMENSAN SOM JAG TRODDE
Inte någon mer än jag som har stött på problem med att kamkedjorna blivit utslitna på kort tid vilket jag finner högst otroligt :knupple:
Ta nu å skriv sanningen här så att vi får veta om detta är en vanlig sjuka eller om det bara är så att oturen varit framme på de två maskiner jag pillat på med..... :help:
Jag vet en som troligen har det problemet den har gått 1000 mil.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: bulten_al skrivet 4 juni 2009 kl. 17:58:39
Jag bytte kedja och spännare vid 1000 mil av princip men det hadde inte behövts,,,,,,
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: zupe skrivet 4 juni 2009 kl. 19:44:18
min kjedja är slut på ltz:an som gått 700 mil
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: bynken skrivet 4 juni 2009 kl. 21:15:59
tjo

köpte min hoj för 2 månader sen.. den ha gått 450 mil.. när lr hur ofta ska man kolla läget med kammen..? känner ändå lite på mig att det börja bli dags.. och med min otur så rasar den väl om jag inte kollar läget :djump:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 4 juni 2009 kl. 22:19:23
Nu börjar det att krypa fram en del skelett från garderoberna runtomkring i vårat avlånga land precis som det ska vara  :lol:
Mina tips om "kamkedjekoll" finnes i början av denna tråd.
Det är förståss min åsikt som står skrivet men det står jag för till 100%
 :headbang:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: zupe skrivet 5 juni 2009 kl. 16:20:20
enl z400 central så skall man byta om man har mindre än två klick kvar på kjedjespännaren
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: blink skrivet 5 juni 2009 kl. 22:32:53
enl z400 central så skall man byta om man har mindre än två klick kvar på kjedjespännaren

hur vet man att de är 2 klick kvar är den ställbar, eller tar man loss den och kollar?
undrar även om man tar bort den måste man sätta ditt en ny packning eller de kanske inte finns nån...  :dntknow:
och slutligen vart handlar man en ny sådan och om den skulle vara sliten/slut...
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: zupe skrivet 6 juni 2009 kl. 09:46:07
Skruva ur skruven i mitten först (där fjädern sitter) skruva los de andra två skruvarna som håller spännaren på plats. Dra ut pinnen som trycker på kjedjan och räkna klicken som är kvar. Packningen går att återandvända om den är hel.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 6 juni 2009 kl. 12:08:01
det är jobbigt vänta på grjer man har beställt


japp nu har jag rivit för byte av kamkedja. markeringarna stämde inte alls
det var inte sen nära. väntar på kedja och skenan där.
EN FRÅGA . hur får ni lös kedjan...måste skruva lös  kamaxlarna  för att få lös den.

Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: bulten_al skrivet 6 juni 2009 kl. 14:49:12
Markeringarna stämmer inte efter att motorn gått runt eftersom det är olika diameter på kamdreven och drevet på vevaxeln,,,,,,,, 8) 8)
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 6 juni 2009 kl. 20:45:43
Såja nu e de ju inte så att jag är någon idiot som inte vet vad jag håller på med men intresseklubben antecknar. :banghead:.
prova då att fortsätta dra runt typ ett varv till å se vad som händer då  :rtfm:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: bulten_al skrivet 6 juni 2009 kl. 21:30:41
Ursäkta då,,,,,Du som är så otroligt duktig kan ju gå ut och dra runt din motor och berätta för oss andra puckon hur många varv du fick dra den innan det stämde,,,,,,,,Lycka till med din kamkedja...........
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 7 juni 2009 kl. 00:07:31
 



 Ny fråga.  om jag tar bort kedjan och  ställer allt efter beskrivningen.
sätter dit den nya kedjan och skenan blir det rätt då.....

 :hmmm:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 7 juni 2009 kl. 00:59:33
jajjamensan men kolla ALLTID att motorn går att dra runt med ett spärrskaft försiktigt så att du e säker på att allt står rätt så att inte kolven slår i ventiler innan du trycker på startknappen så e de lugnt.
 :headbang:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 7 juni 2009 kl. 09:58:06
jajjamensan men kolla ALLTID att motorn går att dra runt med ett spärrskaft försiktigt så att du e säker på att allt står rätt så att inte kolven slår i ventiler innan du trycker på startknappen så e de lugnt.
 :headbang:
dåså då är man på banan,hoppas ventilerna har klarat sej.
jag kunde inte dra runt med ett spärrskaft innan jag rev...

Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 7 juni 2009 kl. 11:21:43
AJAJAJAJAJAJAJAJAJ.
HOPPAS att det inte är katastrof under locket  :cry:
VAD HÄNDE? HUR KOM DU PÅ ATT KOLLA KEDJAN?
Håller tummarna  ()p  :djump:.
By the way håller även tummarna att det dyker upp kamkedjor i pitetrakten så att vi får plocka ihop thomas racer snart ocksså,det börjar bli lite utdraget om man så säger  :banghead:  :tickedoff
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 7 juni 2009 kl. 14:54:08

                         
DET ÄR KUL Å SKRUVA NÄR DET GÅR BRA



Tror inte det är nå fel mer en att kedjan och skenan är nötta.
Provade montera ihop grejerna som det ska vara,det ser då bra ut.
Jag kan ju inte se så stort slitage på glidskenan,men den har kanske tappat spänsten.
Vad vet jag....
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: jonny-öjebyn skrivet 11 juni 2009 kl. 19:43:41
Sådär ja nu är kedjan bytt, det blev tyst i kedjehuset.
Så jävla skönt.Det var inte så svårt som jag trodde...
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 11 juni 2009 kl. 20:39:36
SKA plocka ihop nightriders "moppe" imorron å hoppas på att det blir tyst å stilla i hans motor med så han kan ge sig ut på en ny "volta"  :lol:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: theee666 skrivet 29 juni 2009 kl. 23:15:42
men en liten nybörjare här och inom fyrhjulingar och så måste jag få fråga, "kamkedjan" är det den vanliga kedjan som går från motor till hjulen? ni snackar om att ifall det börjar skramla lite så ska man kolla den, och har fått nån skräck nu så skulle vilja byta den för har börja hört lite skrammel "tror jag". haha ()p
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: Nymoen skrivet 29 juni 2009 kl. 23:36:08
men en liten nybörjare här och inom fyrhjulingar och så måste jag få fråga, "kamkedjan" är det den vanliga kedjan som går från motor till hjulen? ni snackar om att ifall det börjar skramla lite så ska man kolla den, och har fått nån skräck nu så skulle vilja byta den för har börja hört lite skrammel "tror jag". haha ()p

Nja inte riktigt, Den går mellan vevaxel och kamaxlarna  ()p
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: theee666 skrivet 30 juni 2009 kl. 01:52:55
okej.. tack för svar, vart kan man få tag på en sån då? nån som vet nån sida på internet som säljer?
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 30 juni 2009 kl. 13:57:20
Du behöver ju inte byta bara för att byta,utan kolla först hur det ligger till med din kamkedja som sitter i.
skramlar det inte ur motorn så e de troligen inga problem.
Finns inlägg om hur du kollar kedjan relativt enkelt....

Jag vill påstå att när kamkedjan blir för lång så alstras små vibrationer till kamaxlarna och att det medför att decompen börjar låta av det för att min motor blev knäpptyst med ny kedja å den lät inte vackert före jag bytte den,men det är ju en teori som jag har så det får väl stå för mig......samt naturligtvis så skramlar ju kamkedjan i sig när den e slut med
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: yourgod skrivet 4 juli 2009 kl. 21:57:31
Har plockat lös min kamkedja nu och jämfört med min nya, den gamla e typ 1-2cm längre än den nya. :o

Kan ju säga att den skrammlar som fan.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 5 juli 2009 kl. 16:47:57
Inte bra detta.  :banghead:
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: Edholm skrivet 21 juli 2009 kl. 23:08:40
Ska vispa i en reginakedja i brorsans hoj nu, men tänker inte låta honom köra vidare med originalsträckaren. Har sett att vissa har manuella sträckare på sina Dinli´s, men får fasen inte tag på någon som säljer dessa. Antar att man får handla till en Polaris Predator 500, men det är lika lögn att hitta någon till en sådan.

Om någon vet vem som säljer manuella kedjesträckare som passar Dinli 450 eller Polaris Predator 500 så får ni gärna länka här eller PM´a mig. Gärna någon svensk återförsäljare, men utrikiska funkar bra det också...
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: fredguy skrivet 22 juli 2009 kl. 21:40:21
hehe, ja som sagt kolla alltid att motorn går att dra runt!!
min slog i ventilerna trots rätt montering över markeringarna!!

gissa vad som hänt?! jo det ska jag tala om, jag bytte alla ventiler och kamkedja efter ett sträckar haveri och haveriet hade gjjort att drevet på avgaskammen hade snurrat på axeln!! gissa vad jag fick fundera innan jag såg det!!
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: Edholm skrivet 22 juli 2009 kl. 21:49:44
Hur fan är det möjligt? Dreven sitter ju med kilbasar/woodruff-kilar?  :o :o :o  Hade det blivit sådant våld mot kammen då att kilen knäckts? Har sett det hända på svänghjul, men aldrig en kamaxel...




Hursom så har jag lite ny info som nog behöver skrivas ut på forumet.   Frågade ju här efter kamkedjesträckare som passar Dinli DMX 450 häromdagen, jag slutade inte forska själv efter det...tydligen så är det så att sträckaren på DinliDMX450/PolarisPredator500 ser likadan ut på Hondas CBR600RR 03-06 och CBR1000 04-06. APE tillverkar en sträckare till dessa hojar, och samma sträckare säljs även till Predator500, under samma artikelnummer.  ()p   APE-sträckare säljs hos Motospeed.se, en av våra leverantörer på jobbet. Artikelnumret från APE på den sträckaren är "HT600RR"
Här är den även på bild.
(http://www.martijnsmotorwebshop.nl/article6058871.jpg)
...fanken..ibland finns det man letar efter mitt framför näsan på en...bara att man inte tittade tillräckligt noga.  ;D
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HeatFire skrivet 25 juli 2009 kl. 06:39:28
om nu bara någon orkade göra en vacker sticky om detta problem och lösning:)
en vacker liten guide för oss framtida Dinli 450 ägare och även nuvarande dinli 450 ägare..
är väldigt svårt att hitta information då man måste lusläsa mellan alla inlägg..
gärna också vilka verktyg som behövs etc.

Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: zupe skrivet 25 juli 2009 kl. 09:26:27
Hur länge kan man köra med en sån där sträckare? Den går ju att skruva in hur långt som helst.
Hur vet man då att kedjan är för lång?
Så länge kammarna är i rätt läge vid TDC måste ju kedjan vara ok eller?

Har även sett att alba har förlängning till org. sträckaren.
Det var så jag löste mitt problem att kedjan slamrade.
Förlängde helt enkelt sträckaren typ 5 mm och nu går det tyst och fint.
Men jag tror inte min kedja är helt slut utan det är kedjeguiden som har fått en stor grop i sig av sträckaren, så sträckaren räcker inte till längre.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: fredguy skrivet 26 juli 2009 kl. 11:21:37
det käns som att dreven är tajt fittade på kammen, kall kam, hett drev, lägg på vips så fastnar det. likadant som startkransen på svänghjul på ex bilar.


mvh
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: oden-68 skrivet 30 juli 2009 kl. 11:41:50
Beror ju mycket på vilken olja samt hur täta oljebyten man gör på maskinen men om motorn börjar "skramla" på kedjesidan så är det i alla fall dags att kolla upp kedjan istället för att hoppas på att det bara är decompen som låter.
På min maskin stod mätaren på 234 mil men har säkert gått längre,när jag bytte kedja å då skramlade det ordentligt i maskineriet, ny kedja knäpptyst  :headbang:
Håller på med Nightriders nu som har rullat 800 mil och hans kedja var totalt klappslut och hade kuggat om så att det inte gick att få markeringarna på drev o kedja att stämma vilket kunde ha blivit en dyr smäll om vi inte kollat upp det  :djump:.

Hejsan på er en fråga från en smc åkare "hoppas på att det är decompen som låter"Vad är decompen Mvh Oden
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: HIGHSIDER skrivet 30 juli 2009 kl. 16:29:11
Det är en mekanisk grej som sitter på avgaskammen å hjälper till vid start genom att öppna ventilerna och släppa ut komp.Utan denna så går det nog trögt att få snurr på en enstånkare på 450cc med den lilla startmotor som sitter på.Hoppas att du e nöjd med svaret.....
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: oden-68 skrivet 30 juli 2009 kl. 18:27:13
Ett alldeles glasklart svar tackar
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: farenheit skrivet 7 maj 2010 kl. 09:59:00
En undran om byte av kedjan.
Har letat efter info men inte hittat.
Måste man ta bort höger motorkåpa för att få bort kedjan från veven?
Tänkte byta kedja denna helg för det blir skitväder och jag började höra ett litet rassel för 2 dagarsedan.
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: Sand_Man skrivet 7 maj 2010 kl. 12:58:25
skall byta min då vi stäälde ventiler sa tommy på 4By4 att den skall bytas innom 1 år tyckte han då den var pyttelite för lång mot orginal

men har inget rassel eller likande Ännu =)
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: farenheit skrivet 7 maj 2010 kl. 20:22:31
Japp
då va kedjan bytt och det tog bara några timmar :headbang:
motorn verkar gå tyst och fint inget slammer som det va innan när motorn gick ner i varv.
Är det en inkörnings tid eller mil på en ny kedja?
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: johnnyh skrivet 7 maj 2010 kl. 21:52:14
Jag har rivit ner och skall byta kamkedjan på dinlin nu i helgen tänkte jag, men är lite fundersam nu, manualen är inte helt övertydlig: När jag ska lossa M18 muttern för drevet som sitter framför kamdrevet, på veven, vad är smartaste sättet att hålla emot för att lossa, samt för att dra fast sen? Vill som inte ge mig på nått förhastat där direkt, så man pajjar nått. Ni som har bytt, tips?
Titel: SV: HAR NI KOLLAT KAMKEDJAN?
Skrivet av: farenheit skrivet 7 maj 2010 kl. 22:04:35
Jag har rivit ner och skall byta kamkedjan på dinlin nu i helgen tänkte jag, men är lite fundersam nu, manualen är inte helt övertydlig: När jag ska lossa M18 muttern för drevet som sitter framför kamdrevet, på veven, vad är smartaste sättet att hålla emot för att lossa, samt för att dra fast sen? Vill som inte ge mig på nått förhastat där direkt, så man pajjar nått. Ni som har bytt, tips?


Jag fixade detta idag och jag frågade ATVhuset och man tar en grov skruvmejsel och sätter den mellan dreven (kuggarna), det  funkade fint för mig, sen gjorde jag samma sak när jag drog åt muttern igen.

Lycka till.

// Andreas