ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: ares skrivet 19 februari 2006 kl. 00:17:47

Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 19 februari 2006 kl. 00:17:47
har några funderingar....
har en smc 250 men ärligt. är den inte jävligt slö för en 250?
kör du en honda 250cc två hjulig cross så vill den fan resa sig på varje växel.... o inget skit snack om kraft överföring :evil: . crossar har väl fan också kedja.... tror quaden väger runt 200kg. en cross ca 100-150kg.
det går bara inte ihop. måste vara något som stryper.
eller har jag missat något så rätta mig gärna....  :wink:
Titel: smc 250
Skrivet av: Edo skrivet 19 februari 2006 kl. 00:32:01
Strypning sitter i avgassystemet. När du bytt detta, öppnat luftburken och bytt munstycke i förgasaren så går han mycket bättre (efter att du ställt in förgasaren då :wink: ).
Org. effekt är 20hk och när du bytt ut de gamla delarna får man ut ca 28hk, vilket är ca 50% mer...
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 19 februari 2006 kl. 00:40:22
jag har gjort allt de. o inte fan har jag fått 8 hk till.....
fick som tips av denada att sätta på barossa förgasare som kunde ge lite mer (dubbla). men aldrig 8 hk inte en chans. kanske med lustgas hahaha
Titel: smc 250
Skrivet av: Edo skrivet 19 februari 2006 kl. 00:45:02
hmm, låter inte så skoj. Jag kör ju en Barossa så det kan ju vara det...
Hur stort munstycke har du i nu?
Men jag kan hålla med, skulle vara skönt med lite mera pulver i den ibland. Men det ska undersökas i sommar hur han beter sig.
Köpte min i julas så har inte fått köra på tort underlag än...
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 19 februari 2006 kl. 00:49:22
130... har q-max helsystem. öppet luftfilter. har beställt drev. men är lite trix. har ju back... fan vet. känns lite klent bara på 250cc. borde vara mer riv..... men men jag kan ha fel.
Titel: smc 250
Skrivet av: Edo skrivet 19 februari 2006 kl. 00:55:01
låter lite tanigt tycker jag. Jag har på q-max system med, tagit bort locket ovanför luftfiltret och sedan fått byta munstyckena som org. var 102 till 125. Så jag har 2st 125:or i mina förgasare...
Det låter lite klent att bara ha ett 130.
Fick så klart justera nålen och luften på förgasaren, men när allt var klart så märkte jag verkligen skillnaden.
En polare jag åker med har en kasea = singel förgasare. Han har bytt dämparen och öppnat sitt filter. Han har dock pysslat lite i motorn med, men han har fått slänga i ett 180 munstycke (har för mig det var det iaf).
130 är väl org. på SMC:n eller? Pröva att gå upp till typ 140-145  :oops:
Titel: Re: smc 250
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 19 februari 2006 kl. 00:57:03
Citat från: "ares"
har några funderingar....
har en smc 250 men ärligt. är den inte jävligt slö för en 250?
kör du en honda 250cc två hjulig cross så vill den fan resa sig på varje växel.... o inget skit snack om kraft överföring :evil: . crossar har väl fan också kedja.... tror quaden väger runt 200kg. en cross ca 100-150kg.
det går bara inte ihop. måste vara något som stryper.
eller har jag missat något så rätta mig gärna....  :wink:


Men det är väl så att det sitter visserligen en Honda motor på smc. Men det är ingen cross motor. En landsvägs motorcyckel med 250cc är inte som en storm efter vägen precis. Hade man haft en tvåtakts crossmotor på så hade det blivit till att skruva därefter. Det är ju faktiskt en motorcyckel du har. Inte en cross.

Det är bara att acceptera.

Mvh/
Tumult
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 19 februari 2006 kl. 01:22:02
tungt men sant verka inte bättre. har nog större än 130... kommer inte ihåg bara. köpte ett som försäljaren tyckte var för stort... kanske det som är fel.... kan man justera nålen? vad finns det mer för justering?
Titel: smc 250
Skrivet av: Edo skrivet 19 februari 2006 kl. 09:46:49
Du kan juster trottelnålen, finns 5 lägen på min (men jag har som sagt en barossa, med det ska vara dessamma på din).
Sen är det att justera luften och tomången. Glöm inte att du ska justera dessa när motorn är varm!
Titel: smc 250
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 27 februari 2006 kl. 15:56:04
Hejsan !

Du kan justera nålen, lite tajt bara men det går ! Har min längst upp och 125 munstycke, qmax helsystem samt sportfilter !
Min får nog lite för lite bränsle jämfört med luft nu, tänkte gå upp till 130 munstycke, tror det kommer vara optimalt för min ! "Varierar beroende hur man kört in o hojjen"
Tänk på att du sätter dit trotteln rätt när du monterar tillbaks den, går att få på den fel, men du märker att gasen inte tar på en gång ifall den sitter fel !
"Annars märker du att hojjen går på fullgas när du startar den"
Titel: smc 250
Skrivet av: STENE skrivet 27 februari 2006 kl. 16:17:45
jämför du med en 2 takt eller 4 takt cross? En 2T ger grovt räknat dubbelt så mycket effekt på samma varv som en 4T. Dessutom så brukar (inte alltid) 2T varva mer.
Sedan är det ofta (inte alltid) så att crossar är extremare på all sätt. Och de behöver också väldigt mycket mer service. En 4 hjuling som SMC har "snott" motorn från en manskin som med obefintlig service skall hålla hela garanti tiden. En cross tror jag inte du får att hålla speciellt länge utan korta service intervaller. Detta kan säkert Mr2T förklara bättre då han både tävlat cross och är mycket motor kunnig.

(tror det funnits en tråd om detta.. Känns bekant på något sätt)
Titel: smc 250
Skrivet av: SoloNo1 skrivet 27 februari 2006 kl. 19:59:44
Det stämmer fint det du säger, har för mig att crossmaskiner som tävlingskör byter kolvar efter 40 - 60 - 80 racing timmar, det skulle betyda att det skulle bli ett jävla service underhåll på maskinen isåfall !
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 16 mars 2006 kl. 01:31:32
men jäv... va kul det hade varit med 50hk.....
nästan värt o byta kolv imellan....
hur svårt kan det va.....
e så jävla sugen på en raptor så jag tror jag blir galen.....
kanske skulle sälja båda bilarna o båten o typ allt jag äger o köpa en :lol:
hade varit så jävla ball.....
någon som vet vad en vägreggad 660 kostar?
borde finnas 04- 05 till hyffsat pris..... dom e också 4-takt eller?
men mer manligt bara....  :wink:
Titel: smc 250
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 16 mars 2006 kl. 20:47:07
Citat från: "ares"
men jäv... va kul det hade varit med 50hk.....
nästan värt o byta kolv imellan....
hur svårt kan det va.....
e så jävla sugen på en raptor så jag tror jag blir galen.....
kanske skulle sälja båda bilarna o båten o typ allt jag äger o köpa en :lol:
hade varit så jävla ball.....
någon som vet vad en vägreggad 660 kostar?
borde finnas 04- 05 till hyffsat pris..... dom e också 4-takt eller?
men mer manligt bara....  :wink:


De flesta skulle nog inte vill byta kolv ofta, vill nog inte det på grund av att det är svårt. Det blir ju förbannat dyrt! Men jag läste att du hade 2 bilar, båt och en massa andra grejor, så då sitter det kanske inte i pengarna om man ska byta kolv...
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 17 mars 2006 kl. 16:27:38
en gammal skitig saab och en golf3......
och en båt jag köpte i somras för 20000:-
inte direkt som om jag har saker för en miljon......
mest gammal skit som man får laga hela tiden......
men det är rätt... vem vill skruva mer än man gör... räcker med skit bilarna....
var ute en sväng idag... fan vilket gott väder.... skönt o vara ledig...

försökt lägga in 6 växeln typ 600ggr :D
Titel: smc 250
Skrivet av: Tumult_79 skrivet 18 mars 2006 kl. 16:10:16
Citat från: "ares"
en gammal skitig saab och en golf3......
och en båt jag köpte i somras för 20000:-
inte direkt som om jag har saker för en miljon......
mest gammal skit som man får laga hela tiden......
men det är rätt... vem vill skruva mer än man gör... räcker med skit bilarna....
var ute en sväng idag... fan vilket gott väder.... skönt o vara ledig...

försökt lägga in 6 växeln typ 600ggr :D


Haha, men det var mer än vad jag har iallafall. Jag äger ingen bil(den står på sambon). Båt har jag inte heller. Men jag har lånat en trampbåt en gång. Å dom rackarna kostar säkert 20 000:-...
Titel: smc 250
Skrivet av: ares skrivet 18 mars 2006 kl. 21:50:12
men en trampbåt är rätt fett.... :D