ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: HIGHSIDER skrivet 25 maj 2009 kl. 20:53:10
-
Nu är detdags att utfärda en varning.
Många här på forumet har haft problem med att motorn "skramlar"på DINLI 450cc.
Detta "skrammeljud" på höger sida motorn beror garanterat på att kamkedjan blivit för lång,har bytt på min och den blev knäpptyst och har nu Nightriders maskin i garaget med samma fel.
KONTROLLERA att kedjan inte blivit för lång om ni har skrammeljud i motorn så att det inte går åt H-VETE.
Hoppas att ni får tag på en nu kedja om det skulle vara så för att tydligen så har dealy slut på lagret av någon "konstig" anledning.
-
Oftast när det skramlar i motorn så är det decompen.
Men självklart så om motorn gått länge el med dålig olja så slits kamkedjan,
och blir följd aktigen längre.
Då kan tillslut inte sträckaren sträcka kedjan ock det börja skramla el i värsta fall kugga om kammen ."DYRT"
Precis som på en bil med kamkedja el kammrem så ska det bytas.
Detta brukar man se när man gör ventilspelskontroll om det behöver bytas.
Då flyttas märkningen pga att kedjan blir uttöjd.
-
sautan i gautan vi tjabblar om samma grej på två ställen, MITT FEL sorry.
Har pratat med varenda åf som svarat i telefon idag å försökt fixa en kedja vilket verkar omöjligt,i göteborgstrakten där säsongen är längre och det blir mera mil på grejjorna så har tydligen detta problem dykt upp flera gånger förut på ÅF servade maskiner.
Jag kritiserar inte DINLI på något vis med detta och är själv nöjd med min maskin,utan vill bara att andra ska få upp ögonen i tid och kanske förhindra dyra motorras istället för en ny kedja och en glidklack+ett par timmars exercis i garaget.
Nu är det ju upp till var och en som läser detta att göra som man vill men mitt råd är att kolla kedjan i alla fall...........DINLI :headbang: stay 8)
-
Hur vet man när man ska byta, spännaren nära maxläge?
Vilken olja ska man ha i motorn, sett flera annonser där säljaren skryter med att han bytt till syntet, men har för mig jag läst här på forumet att det ska vara mineral?
Håller på att letar dinli, ska ev. hämta en till helgen.
-
Som sagt var mitt tips är att om det skramlar på höger sida motorn,kontrollera kedjan.
Enkelt,kedjesträckaren skall inte gå att montera tillbaka utspänd då är kedjan för lång.
Att vänta tills kedjan blir så klappslut att man ser det på märkningarna på dreven enl ironman borde innebära att den passerat brottgräns för länge sedan... :o
Detta är ju maskiner som varvar rätt friskt så att pynta nån slant på en helsyntet MC olja med hög viskositet och täta oljebyten är mitt råd.
Kör själv med MOBIL 1 RACING 4T SAE 15W-50.
Stoppa inte i vanlig motorolja pga att kopplingen ligger i oljebadet och du kommer troligen att få problem med att lamellerna "börjar att slira" efter ett tag, detta beror helt enkelt på att oljorna har helt olika tillsatser för ändamål.
Hoppas du är tillfreds med detta och att du blir en lycklig ägare av en DINLI. ()p DINLI :headbang:
-
4by4 har kamkedja Dinli 450
-
HAHAHAHAHAHAHA JO jag vet har snackat med dom å dom skulle ha 1000 spänn+ frakt för kedjan och våran åf tar 540 kr men det är ju upp till var mans plånbok hur mycket man är villig att pynta :headbang:.
-
Oftast när det skramlar i motorn så är det decompen.
Men självklart så om motorn gått länge el med dålig olja så slits kamkedjan,
och blir följd aktigen längre.
Då kan tillslut inte sträckaren sträcka kedjan ock det börja skramla el i värsta fall kugga om kammen ."DYRT"
Precis som på en bil med kamkedja el kammrem så ska det bytas.
Detta brukar man se när man gör ventilspelskontroll om det behöver bytas.
Då flyttas märkningen pga att kedjan blir uttöjd.
Kan du förklara vad Decompen är för nå :-\
-
Oftast när det skramlar i motorn så är det decompen.
Men självklart så om motorn gått länge el med dålig olja så slits kamkedjan,
och blir följd aktigen längre.
Då kan tillslut inte sträckaren sträcka kedjan ock det börja skramla el i värsta fall kugga om kammen ."DYRT"
Precis som på en bil med kamkedja el kammrem så ska det bytas.
Detta brukar man se när man gör ventilspelskontroll om det behöver bytas.
Då flyttas märkningen pga att kedjan blir uttöjd.
Kan du förklara vad Decompen är för nå :-\
halloj skall försöka ..
Decompen har till uppgift att avlasta lite vid start för annars måstedu ha så kraftig startmotor,
så att du skulle inte få igång den annars.
Den fungerar som så att när kammen roterar under ett visst varvtal så trycker den in ventilen lite så att ,
det blir mindre komp.
hoppas du förstod.
-
Tack för det,men vart sitter den häringa mojängen....
-
Själva decompen sitter fast montage på avgaskammen.
om du har lossat på ventilkåpan så ser du "klumpen" på avgaskammen.
-
Ok.då vet jag...
Tack...
-
Bytte också kamkjedja på Dinlin som jag hade det var en 07:a. Fick hjälp att mäta upp den och den var för lång. Borde inte Polaris Preditors kjedja passa? Det var tydligen vanligt att dom blev för långa på på sena 06:or och 07:or men jag har inga belägg för att det är sant detta är bara en förklaring jag fick! En kompis fixade min på garantin på något konstigt vis då den garantin redan hade gått ut (6 månader på den tiden)
-
HAHAHAHAHAHAHA JO jag vet har snackat med dom å dom skulle ha 1000 spänn+ frakt för kedjan och våran åf tar 540 kr men det är ju upp till var mans plånbok hur mycket man är villig att pynta :headbang:.
695 kr på go offroad.... det går åt rätt håll.
-
hur sträckt ska kedjan vara på ett ungefär?
-
Skruva bort sträckaren,,får du dit den igen så att du kan gänga fast sträckaren
då är kedjan för lång....enkelt va....
-
Skruva bort sträckaren,,får du dit den igen så att du kan gänga fast sträckaren
då är kedjan för lång....enkelt va....
du menar att man ska skruva bort dom 2 m6 skruvarna. men den andra skruven längst ut,, sitter det ytterliggare en skruv innanför den som man sedan ställer trycket på kedjan..?
-
JAJJAMENSAN,bakom den skruven i mitten så lossar du på själva spännaren med en liten skruvmejsel genom att skruva skruven medsols.
När du monterar tillbaka sträckaren så ska du bara "släppa" på spännaren alltså inte spänna själv "motsols" då detta självjusteras till rätt spänning.
()p
-
hej, hadde också skrammel ljud, som visade sig vara kamkedjan , provade först att byta sträckarn men det funkade ca:1timma.så det var bara att riva, ganska enkel sak om man bara vill,ett tipps fixera vexelspaken så att den inte kan röra sig. jag viste inte om att växel väljarn kunde hoppa ur så jag fick riva två gånger, felet satt bakom lamellcentrum, inga problem, men en massa extra jobb.om du lyckas att få detta fel så visar det sig i att det inte går att växla, och inte få ur heller
-
lyfter tråden så ingen missar nått
-
JAJJAMENSAN,bakom den skruven i mitten så lossar du på själva spännaren med en liten skruvmejsel genom att skruva skruven medsols.
När du monterar tillbaka sträckaren så ska du bara "släppa" på spännaren alltså inte spänna själv "motsols" då detta självjusteras till rätt spänning.
()p
Skruven är allt så till bara för att låsa spännaren vid montage ?? Om du skruvar den medsols så kompremerar du spännaren menar du ?? Och om du skruvar den motsols så spänns den ??
Hur fungerar då själv justeringen ??
-
HHHHHHHHHRRRRRRRRRRRmmmmm.
som ett spärrskaft typ den går ut automatiskt men måste gängas tillbaka.asså den låser efterssom den går ut hoppas att du förstår min superförklaring ::)
-
om kamkedjan är slut ska den väl vara glapp i länkarna i längdriktningen
-
Nja de e väl inget som säger det,vad som sker är att kedjan töjs ut pga att kedjorna är tillverkade av ett skitmaterial eller annan orsak men dom blr då för långa i a fall :tickedoff
-
hmmmm
-
JAJJAMENSAN,bakom den skruven i mitten så lossar du på själva spännaren med en liten skruvmejsel genom att skruva skruven medsols.
När du monterar tillbaka sträckaren så ska du bara "släppa" på spännaren alltså inte spänna själv "motsols" då detta självjusteras till rätt spänning.
()p
Om man skruvar loss spännaren behöver man oroa sig över att kedja skulle hoppa eller nått? Och när man ska skruva ur den så ska man bara lossa dom 2 skruvarna på sidan eller ska man skruva loss skruven i mitten och släppa på spänningen? Sen när man ska dit med spännaren så ska man montera den i ihopdraget läge och den justeras när man startar motorn? Vore tacksam om nån skulle vilja skriva en fin beskrivning om hur man gör. Har en 450 -06 som rullat 500mil tycker inte den rasslar mycket alls så kanske är onödigt att byta kedja men är ju orolig över vad man läst om kedjan så vill kolla upp hur spänd den är iallafall
-
Hejsan.
Om du inte har skrammeljud på höger sidav motorn så är det ingen fara.
Om du däremot är å pillar i sträckaren så kan det orsaka att kedjan kuggar om på det nedre drevet om du har otur :cry:.
Som jag tidigare skrivit så ska man hålla koll på kamkedjan å de gör man nog enklast genom att lussna så att det inte låter illa från motorn då den står på tomgång ()p
När kamkedjan e kass så hörs det ganska väl då det börjar skramla å låta illa å detta hör man nog även om man inte e så erfaren på området skulle jag vilja påstå.........
-
Ok. Då får kedjan hänga med tills vidare, kanske kolla upp den sen när man ska kolla ventilspelet och ändå är igång och river, hur ofta bör det kollas? Den var in på kontroll av ventilspel strax innan jag köpte den och hade då gått 350mil och har rullat ca 150mil sedan dess
Obs om nu kedjan hoppar inom en snar framtid så kommer jag hem till dig och spräcker din katt :lol:
Tack för svaret
-
Ok. Då får kedjan hänga med tills vidare, kanske kolla upp den sen när man ska kolla ventilspelet och ändå är igång och river, hur ofta bör det kollas? Den var in på kontroll av ventilspel strax innan jag köpte den och hade då gått 350mil och har rullat ca 150mil sedan dess
Obs om nu kedjan hoppar inom en snar framtid så kommer jag hem till dig och spräcker din katt :lol:
Tack för svaret
Haha... Spräcker din katt! :lol:
-
:lol: :lol: :lol: Do it just do it :lol:
-
Att byta kamkedja som hobbymek på en 450 är INTE nåt jag rekommenderar öht.Man ska inte heller "leka" med spännaren utan o veta hur detta utförs.Har man riktig otur så råkar man snurra till på motorn med spännaren borta o då kan jag garantera att kedjan kuggar över på vevaxeldrevet.Dessutom ganska mycket rivning för en hobbymek att ens komma åt att se den nedre märkningen på drevet.För den som är hemma på motorer är d en helt annan femma,men om man måste fråga om hur en kedjespännare funkar o är osäker på d så tycker jag att man ska låta pluskan ta en liten smäll i förväg för att slippa låta den göra det "bigtime" senare istället. ^-^.Har man INTE rassel i motorn är troligtvis kamkedjan uppgraderad redan o behöver inte bytas.Men om man börjar höra rassel ska den in akut.Har en mängd olika rasade 450:s på lager,o tyvärr e det rätt dyrt att repa ett ras.Men dessa ras beror i 90% av fallen på kundrelaterade problem,service o underhåll e lika viktigt på en atv som på familjebilen tyvärr. mvh//hades
-
Med all hjälp som finnes på detta forum är ingenting omöjligt i DINLIvärlden :lol: :lol:
Helt klart så är det ett plus om man har lite kunskap i bakfickan,men det är ju ändå inte jättesvårt att byta en kamkedja :headbang: :headbang:
Så HADES skräm inte upp folk nu så att alla ska tömma pluskorna på verkstan i stället för att skruva själva,de e ju halva nöjet med att åka DINLI :lol: :lol:
-
LOL.Nejda,var absolut inte d jag var ute efter.Vi har jobb sa vi klarar oss iaf. ;)
Att man skriver har bevisar ju detta.Hade man varit gnetig hade man ju inte avsl;jat ett jota. ()p
-
Med all hjälp som finnes på detta forum är ingenting omöjligt i DINLIvärlden :lol: :lol:
Helt klart så är det ett plus om man har lite kunskap i bakfickan,men det är ju ändå inte jättesvårt att byta en kamkedja :headbang: :headbang:
Så HADES skräm inte upp folk nu så att alla ska tömma pluskorna på verkstan i stället för att skruva själva,de e ju halva nöjet med att åka DINLI :lol: :lol:
Jo för f-n skräm upp dem ()p ()p ()p ()p
-
Med all hjälp som finnes på detta forum är ingenting omöjligt i DINLIvärlden :lol: :lol:
Helt klart så är det ett plus om man har lite kunskap i bakfickan,men det är ju ändå inte jättesvårt att byta en kamkedja :headbang: :headbang:
Så HADES skräm inte upp folk nu så att alla ska tömma pluskorna på verkstan i stället för att skruva själva,de e ju halva nöjet med att åka DINLI :lol: :lol:
Jo för f-n skräm upp dem ()p ()p ()p ()p
hahaha $$$$$
-
Fan nu får ni sluta innan jag lämnar in min dinli å kollar ringtrycket istället för att göra det själv som jag brukar :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
för att göra detta ämne mer spännande så kommer jag med en fråga till ang detta med skrammel..
ska försöka förklara lätt :whip:
Man kör på lägre varv och drar på. ett skrammel kommer (vad man uppfattar) från motorn.
inget skrammel eller annat vid tommgång eller vid körning "normalt" enbart vid pådrag från lägre varv, har inte så mycke med växel att göra.. bara mer eller mindre skrammel fast samma karaktär.. :help:
en dinli 450 årsmod -10
ca110 mil
-
Det är inte kedjan som slår mot kedjesläpan?
-
håller med irondick :lol: spänn kedjan lite å smörj ordentlig så blirre bättre.kan va nedre kedjerullen som låter,byt till feltemas så blirre bättre då dessa e lite mjukare ()p
-
Inte kamkedjan utan kedjan som driver bakhjulen menar ni va ;D ;D
-
Ja kontrollera kedjespänningen och mjukare rullar finns på biltema dem funkar perfekt. hade prob med liknade rassel/skrammel på min (länge sen)och bytte rullar till biltemas rullar och då blev det knäppt tyst.
Fast detta hör kanske till chassie optimeringar under dinlis unika tavla
-
tackar :headbang: ska kolla på detta..feltema har mycke grejjer man inte visste man behövde :P blir nog en tripp dit. kedje rullar och kedje fett/olja
-
Nu har nog felet lokaliserats :knupple:
har smörjt kedjan riktigt med sprayfett. men när kedjerullen skulle bytas såg jag att det är där kedjan ligger emot på fästet till rullen.. men bara ibland som om kedjan va skev :hmmm:
bilder e alltid skoj :headbang:
-
Är kedjan gammal????
-
Har du spänt den än?
mvh joe
-
den är bra spänd. kan trycka ner den 5mm
den är 100mil gammal.. ny smörjad på bilden
har inte kört den nått efter smörningen men vid hand rullning så hör man när den går emot..
-
Det är inte vind drevet bak el så då :hmmm:
-
det for igenom huvet d me.. men det är exakt på samma ställe på kedjan som den tar i. skulle ju varit på olika ställen om det va bak/fram drevet som va vint. :hmmm:
misstänker att kedjan är lite skev. ska ta bort den å lägga upp den på sidan på bordet i mon.. :knupple: får väl göra en justering på den kanske :DV
-
Nu har nog felet lokaliserats :knupple:
har smörjt kedjan riktigt med sprayfett. men när kedjerullen skulle bytas såg jag att det är där kedjan ligger emot på fästet till rullen.. men bara ibland som om kedjan va skev :hmmm:
bilder e alltid skoj :headbang:
Fästet är garanterat felsvetsat!!! Har själv varit med om det ett antal gånger....
//Nonne