ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: jasef skrivet 22 maj 2009 kl. 13:35:51
-
Det började förra veckan med att den stannade ca 1 minut efter att jag åkte hemmifrån, men det var bara att starta igen och köra. Någon dag efter det var det likadant och bara att starta igen och allt funkade. Men i går skulle jag åka en liten runda och det var likadant då, bara det att den fortsatte att stanna gång efter gång och tillslut startade den inte mer.
Har kollat så den får bensin och det får den. Har även kollat gnista och den ser ok ut, dock är stiftet lite brunt men inte sotigt.
Tänkte jag skulle kolla ventilspelet men vet inte riktigt hur jag ska göra (sorry det står säkert i någon tråd, men jag har inte hitta en bra förklaring)
Kan det vara bräslefiltret?
Jag satte på K&N filter för någon vecka sedan men då blev den helskum. Bytte därför tillbaka till orginal filter och efter det har den tvekat lite på mellanregistret.
Vet inte vad som kan va fel, men jag är säker på att det finns någon här på forumet som har ideér och teorier.
Vore jättesnällt om någon ville skriva vad ni tror att det kan vara. Är inte så sugen på att riva hela maskinen helt i onödan.
Tack på förhand
MVH Tim
-
Har nu kollat ventilspelet. Men jag har ett bladmått från biltema så det är inte så exakt.
Insug: Höger (kamkedja)= 0.05 gick fint 0.10 gick inte gissar på 0.07-0.08
Vänster= 0.15gick fint 0.20 gick inte gissar på ca 0.17
Avgas: Höger (kamkedja)= 0.25-0.26
Vänster= 0.25-0.26
Jag ska se om jag kan låna ett bättre blad mått och kolla lite mer exakt.
-
Skulle det kunna vara så pass enkelt att batteriet bara inte har orkat försörja tändspolen med tillräckligt med ström. Blev så förr veckan då hade quaden laddat ur batteriet. När jag startade med startkablar så gick det fint men när jag tog bort dom från batteriet så dog fyrhjulingen. SKulle kanske kuna vara så enkelt.
Är det ingen som har något att skriva?
-
Skulle det kunna vara så pass enkelt att batteriet bara inte har orkat försörja tändspolen med tillräckligt med ström. Blev så förr veckan då hade quaden laddat ur batteriet. När jag startade med startkablar så gick det fint men när jag tog bort dom från batteriet så dog fyrhjulingen. SKulle kanske kuna vara så enkelt.
Är det ingen som har något att skriva?
hej, vad har du för spänning i ditt batteri nu då???? låter liksom lite troligt att det kan vara ditt batteri eftersom att den gick bra då du startade med en hjälpstart, men mät ditt batteri vettja.
-
ska kolla detta. Men batteriet borde väll ladda medan man kör, eller? hur mäter man om den laddar tillräckligt mycket. Och är det någon fara med höger insugsventil eller måste man schimsa den? Vad är det för toleranser på ventilspelet?
-
Hej!
hur går det.. fått snurr på motorn än?
Skulle gärna hjälpa men inte så hajj på motorer ännu! Men teorier ville du ha och då kan det ju vara att när du bytte te kn-filter att det var nåt löst som låg inuti filtret som förgasare sög i sig? Skräp som ligger i fuggen nu kanske?
Ha det fint!
Joe
-
Jag skulle inte köra med de om spelet bara är 0,05
då det ska vara
insug 0,15 +-0,05
avgas 0,27 +-0,05
Risken är att du bränner ventilerna.
Jag brukar alltid justera så nära övre toleransen som möjligt
För att spelet blir mindre med tiden och då är det inte känsligt.
-
Det var batteriet det var fel på. Helt dött. Ventilspelet var på 0.09-0.10. Måste man schimsa för att justera ventilspelet eller går det att justera på annat särr också? Hur svårt är det att göra detta. Jag är hyffsat van mekaniker men ny på detta med fyrhjulingar.
MVH Tim
-
Hej!
hur går det.. fått snurr på motorn än?
Skulle gärna hjälpa men inte så hajj på motorer ännu! Men teorier ville du ha och då kan det ju vara att när du bytte te kn-filter att det var nåt löst som låg inuti filtret som förgasare sög i sig? Skräp som ligger i fuggen nu kanske?
Förgasaren är rengjord, så det är inte det. MEN jag noterade när jag hade dän locket till luftfiltret att en bit av den blåa tätningen runt filtret har lossnat, kan det vara därför den tvekar lite på fullgas? Att den får mindre luftmotstånd och därför får i sig för mycket luft.
MVH Tim
-
Att den suger tjuvluft ur ett litet hål i luftfiltret (Kn filtret)?
Ja det är ju inte omöjligt att det kan vara på det sättet tycker jag. För den har gått bra förut med originalluftfiltret?
Mvh Joe
-
Det är orginalfiltret som sitter på nu, men det är ju en blå tätningskant runt orginalfiltret som det har försvunnit en bit från. Det låter ju inte helt omöjligt. Får väll testa att tejpa för filtret lite och se om det hjälper. Men jag måste köpa ett batteri först.
-
Håller med ironman att med så litat ventilspel så skulle jag inte köra maskinen.
PÅ dessa mskiner shimsas ventilerna så de blir till å mäta å grejja på.
Learning by doing :headbang:
ps kolla kamkedjan när du ändå håller på "vet inte hur långt din har gått men" bättre kolla en gång för mycket.............................
-
Håller med ironman att med så litat ventilspel så skulle jag inte köra maskinen.
PÅ dessa mskiner shimsas ventilerna så de blir till å mäta å grejja på.
Learning by doing :headbang:
ps kolla kamkedjan när du ändå håller på "vet inte hur långt din har gått men" bättre kolla en gång för mycket.............................
Är det någon som vet någon sida man kan beställa schims på nätet eller måste man åka till åf och beställa?
Kamkedjan kände jag lite på när jag mätte ventilerna, men måste jag släppa på spännaren för att känna om den har sträckt ut sig? Eller räcker set att kolla så att kedjan inte glappar i "kuggarna"?
Jag får passa på att tacka för alla svaren. Alltid lättare att bolla ideér med andra som kan.
MVH Tim
-
Montera loss sträckaren är det enda sättet att kolla kedjan på.
ta loss de 2 m6 bultarna å plocka ut sträckaren försiktigt.
Om du kan montera tillbaka denna fullt utspänd med m6 bultarna igen så börjar det vara aktuellt med ett kedjebyte. :headbang: ()p.
shimsen köper du hos åf..............
-
Tack för hjälpen. Ska kolla detta med kedjan.