ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: nnh skrivet 17 maj 2009 kl. 22:17:05
-
Har blivit väldigt sugen på ha något att leka med på sommaren då man har skotern om vintern.
Har alltid kört skoter så länge jag kan minnas men tänkte köpa mig en quad / atv nu för att ha på sommarhalvåret och köra med.
Säger man atv eller quad? vad är skillnaden?
Hade tänkt köpa mig en atv som mest kommer köras på asfalt men även ibland lite i skogen efter skoterleder samt skogsvägar lite hopp och lek sådär.
Vad ska man köpa för något? hade tänkt mig max 60 000. En yzf 450 är det en bra maskin att börja med? pallar den med både vägkörning lek och hopp i skogen å kanske efter en crossbana? eller ska man satsa på en raptor 660? skiljer det mycket mellan kubik antalet?
Vill ju gärna ha en lätt och kvick atv. inte något tungt as.
Fast mestadels kommer jag köra asfalt blir nog lite i skogen bara...typ 70-80 % asfalt resten hopp och lek.
Blir nog säkert en 200 mil per säsong...precis som med skotern, om inte mer....milen far fort iväg efter asfalten :)
lite frågar jag gärna vill ha besvarade:
Atvn jag ska köpa måste vara vägreggad antar jag för att ha nummerplåt och få köras på B kort på väg?
Hur fort går en atv som max?
Vad accar den 0-100 km/h?
Hur mycket tar en atv ifall man ligger och kör typ 10 mil? 1 liter per mil eller?
Har vissa atvs större tank än andra?
Är alla atvs manuell växlade och har tumgas?
Hänger man på en Can am spyder med en atv?
Vad menas med nerfbars, killswitch som ofta står i blocket annonser?
Vad kan det kosta köpa nya lite mindre grovmönstrade däck och fälg till en atv?
måste man verkligen byta olja å filter var 5e timma?
Även sett att det står ostrypt på vissa atv annonser, är alla atvs strypta från fabrik?
Dum fråga kanske men driver de flesta atvs på alla fyra hjulen?
Sen tycker jag bakaxeln ser väldigt vek ut på alla atvs?
Jag väger 100 kg, kanske nån atv som har lite hårdare shimsade dämpare?
Tacksam för svar och tips på vad man bör köpa för atv.
-
atv kallas oftast en 4x4 quad är en bakhjulsdriven maskin om jag vore dig skulle jag prov köra en kawa 450 går riktigt bra lätt pigg o bra dämpare http://www.blocket.se/sodermanland/Kawasaki_KFX_450R_KFX450R_quad_21180475.htm?ca=12&w=1&last=1 här är ett exempel skulle tro att dom flesta quadar ligger runt litern/mil
men som sagt prova flera om du inte känner dig riktigt säker.
Finns ju även polaris predator 500 o polaris outlaw som e riktigt fina maskiner
-
Har blivit väldigt sugen på ha något att leka med på sommaren då man har skotern om vintern.
Har alltid kört skoter så länge jag kan minnas men tänkte köpa mig en quad / atv nu för att ha på sommarhalvåret och köra med.
Säger man atv eller quad? vad är skillnaden?
Hade tänkt köpa mig en atv som mest kommer köras på asfalt men även ibland lite i skogen efter skoterleder samt skogsvägar lite hopp och lek sådär.
Vad ska man köpa för något? hade tänkt mig max 60 000. En yzf 450 är det en bra maskin att börja med?
japp,har haft en sån och den går riktigt fint.
lätt,smidig och att hoppa med den är lätt vanebildande :D
den är ganska liten dock,men jag är inte så stor heller....
pallar den med både vägkörning lek och hopp i skogen å kanske efter en crossbana?
jodå,inga problem där inte,det du kan tänka på är att det är en 450cc,serviceintervallerna är ganska korta om du ska köra på väg,crossbana mm.
iofs så väger det upp att yfz.an är en så trevlig maskin men det kan bli lite dyrt om man kör mycket.
eller ska man satsa på en raptor 660? skiljer det mycket mellan kubik antalet?
660:in gåt bra den med,det är föregångaren till raptor 700,den är stor om man jämför med yfz.an,men å andra sidan så är ju alla inte lika långa eller väger lite mycket.
jag har inte helt koll på cc-antalet men har för mej att yfz fram till 04-05 har ca 380cc eller nåt!?(kan det stämma,rätta gärna nån)
den "riktiga"450cc kom lite senare,när kommer jag inte ihåg....
Vill ju gärna ha en lätt och kvick atv. inte något tungt as.
Fast mestadels kommer jag köra asfalt blir nog lite i skogen bara...typ 70-80 % asfalt resten hopp och lek.
Blir nog säkert en 200 mil per säsong...precis som med skotern, om inte mer....milen far fort iväg efter asfalten :)
sikta på en raptor 700 om du ska åka mest väg,längre serviceintrevaller,riktigt vrid i motorn,toppar runt 130 ungefär(drevad,ostrypt)eller en ltz400,den håller fint och funkar bra i slänter mm.
lite frågar jag gärna vill ha besvarade:
Atvn jag ska köpa måste vara vägreggad antar jag för att ha nummerplåt och få köras på B kort på väg?
japp
Hur fort går en atv som max?
110-160 beroende på sort och drevning,quaddarna är snabbare(yfz,ltr,raptor700mm) och lättare,atv toppar väl runt 120+(brute force,renegade mm)
Vad accar den 0-100 km/h?
beror lite på hur den är drevad men typ 6-8 sec tror jag...
Hur mycket tar en atv ifall man ligger och kör typ 10 mil? 1 liter per mil eller?
mellan 0.6-1l,sen börjar man trimma åsådär och då drar den ännu mer.......
Har vissa atvs större tank än andra?
japp igen
Är alla atvs manuell växlade och har tumgas?
näpp,finns 2 sorter,CVT(remdrift)och kedja...
tumgas monteras som original,rull kan man sätta dit om man vill
Hänger man på en Can am spyder med en atv?
näää.....
Vad menas med nerfbars, killswitch som ofta står i blocket annonser?
nerfbars är bågarna vid fötterna,monteras som skydd på maskiner som körs på bana för att man inte ska fastna i varandra..
killswitch är en dödarknapp med spiralsladd,faller du av så stannar maskinen
Vad kan det kosta köpa nya lite mindre grovmönstrade däck och fälg till en atv?
allt från runt 500/däck till jättedyyyrt
måste man verkligen byta olja å filter var 5e timma?
ja och nej,beror helt på maskinen och hur du kör...
rena crossmaskiner bör servas oftare eftersom dom plågas hårdare
Även sett att det står ostrypt på vissa atv annonser, är alla atvs strypta från fabrik?
japp,om dom är vägreggade
Dum fråga kanske men driver de flesta atvs på alla fyra hjulen?
nja,det finns ju dom som har permanent 4hjulsdrift och dom som har i/urkopplingsbar 4*4
Sen tycker jag bakaxeln ser väldigt vek ut på alla atvs?
men den håller,sen kan man ju byta till värre grejor om man vill
Jag väger 100 kg, kanske nån atv som har lite hårdare shimsade dämpare?
man kan ju ställa dämparna,dom flesta är väl inställda för runt 75-85kg tror jag...
Tacksam för svar och tips på vad man bör köpa för atv.
-
oj va långt det blev :o :o :o :o :o
-
Så att ha en yfz 450 som mestadels väg atv är helt fel??
http://www.blocket.se/hassleholm/Yamaha_YFZ_450_Vagreg_21659569.htm?ca=2&w=3
tycker jag ser rätt vägpreppad ut, fast man blir väldigt less köra lite längre sträckor typ 3-5 mil med en sån där yfz 450??
Finns det inga alternativ till en raptor 700? tycker inte alls dom är snygga?
LTR 450 läste jag i en annan tråd att ni på forumet ansåg vara den mest färdiga cross atvn om man ska köra på väg för den är bredare å lägre än andra?
Vad händer om man har en vägreggad atv och plockar bort strypningen?
-
alltså......fel är väl att ta i men den varvar rätt friskt i 90-100,om du inte har nåt emot det så är det ju lugnt.
sen har den en ganska framåtlutad sittställning så att köra långt med den tror jag blir rätt jobbigt.
honda 700,polaris 500,eller kawa700 kanske kan vara nåt?
kawan har cvt och v-twinmotor...mullra göött :headbang:
rent lagligt så är det inte....öh,lagligt kan man säga,sen så tror jag inte att garantin gäller heller..
-
honda trx 700(http://i43.tinypic.com/29numas.jpg)
kawa700(http://i43.tinypic.com/im4g8m.jpg)
-
alltså......fel är väl att ta i men den varvar rätt friskt i 90-100,om du inte har nåt emot det så är det ju lugnt.
sen har den en ganska framåtlutad sittställning så att köra långt med den tror jag blir rätt jobbigt.
honda 700,polaris 500,eller kawa700 kanske kan vara nåt?
kawan har cvt och v-twinmotor...mullra göött :headbang:
rent lagligt så är det inte....öh,lagligt kan man säga,sen så tror jag inte att garantin gäller heller..
hmm men man kan ju dreva yfz 450in och höja styret med en styrhöjare sen byta till gat däck...får man inte en rätt rolig maskin då?
sen kanske ta bort strypningen...för annars tror jag inte jag är så impad av accet...hur många hk har en yfz 450 utan strypning?
-
Man brukar skilja på atv och quad... och du frågar om atv men skriver sen ändå mest om quads... :whip:
Atv brukar man kalla dem som oftast har fyrhjulsdrift, och kan utrustas med snöplog, vedvagn, mm, mm...
Och quad kallas de som är lite lättare och har endast bakhjulsdrift, oftast med stel axel dessutom.
En atv har oftast kardandrift, och någon form av automatisk transmission, tex CVT eller hydrostat.
Medan en quad oftast har vanlig manuell mc-växellåda och kedjedrift... och crossmaskinerna du nämner (YFZ, LTR osv) saknar back.
Någon crossmodell har back förvisso, men de är alla byggda för banan... alltså lätta, hetsiga och med rätt kass komfort.
Några få quads har delad bakaxel (Polaris Outlaw och Honda TRX 700XX) och skall du åka mycket i ojämn terräng kanske dessa skall få en extra koll.
Mig veterligen ändrades för övrigt YFZ:ans slagvolym vid något tillfälle ja, men inte så mycket som nämns här... snarare mellan 439cc till 449cc genom en strokning på nån millimeter.
Det som händer med en vägreggad quad som strypningarna plockas bort på är att den då går riktigt.
Med strypningarna så hostar och fräser de mest, och tror inte det är särskilt många som köper en maskin över 250cc och låter strypningarna vara kvar.
En quad brukar för övrigt ha typ 12 liters tank, medan en atv brukar ha runt 20...
-
jorå,klart man kan modda lite som du säger,men ju mer du drevar desto slöare blir den.
fast den går fortare.......
hk kommer jag inte ihåg men det räcker till iallafall,fast som sagt....efter ett tag så vill man trimma :(veryangry):
-
väldigt kluven nu om vad man ska köpa =/ vill ju inte behöva serva varje gång. tex om man varit ute på en 10 mila tripp med kompisarna som har hoj.
Fast samtidigt vill man ha en snygg quad som går svänga av asfalten å leka i skogen med och hoppa lite i naturen.
Sen vill man ju ha en quad som går hårt efter vägen...lätt och snabbt acc.
-
kan vara som du säger hydrolift,skillnad var det iallafall ()p
bra du nämnde det där med back förresten,det missade jag helt :rtfm:
-
väldigt kluven nu om vad man ska köpa =/ vill ju inte behöva serva varje gång. tex om man varit ute på en 10 mila tripp med kompisarna som har hoj.
Fast samtidigt vill man ha en snygg quad som går svänga av asfalten å leka i skogen med och hoppa lite i naturen.
Sen vill man ju ha en quad som går hårt efter vägen...lätt och snabbt acc.
De här är en svår ekvation när man kör quad, att kunna köra landsvägsfart med behagliga varv och samtidigt kunna köra i skogen med den.
Drevar man den för landsväg så är de näst intill omöjligt att ha kul i skogen , ettan blir så lång att man får slira sönder kopplingen lr så får man ha fart så man studsar fram.(har provat själv)
Vet inte om cvt kanske fungerar bättre :dntknow:
-
jag lånade en kawasaki 700 förra sommaren, den har ju cvt, den var helt ok att köra landsväg med, dock lite vinglig, men det känns som dom flesta är det om vägen är lite spårig. Den toppade ca 120-130 enligt mätaren, men det kändes självmordsbenäget att hålla den farten.
Men den var helt ok i skogen, betydligt bättre än min LTR-450. Nice med slirkoppling i skogen, Men en kawa 700 hänger inte på om det börjar svänga eller på en bana. Bara att typ kunna gasa upp den på ställ på asfalt och inte vara speciellt orolig för att tippa över tycker jag talar för LTR.. Dock får jag ju gliringar för att jag måste putta runt min i skogen när jag inte har back. :lol:
-
De här är en svår ekvation när man kör quad, att kunna köra landsvägsfart med behagliga varv och samtidigt kunna köra i skogen med den.
En raptor sägs funka kanon på den fronten ;)
Kör 15/38 o urstrypt, den rår enda till 124 km/h o då har jag en del varv kvar. Fullgas på 5ans växel i 70 släpper den på grusväg, 1ans växel är ju betydligt längre nu (men fortfarande hälften så lång som en original LTZ 400). Så den fungerar inte lika bra till "trail" körning. Dvs smyga över stora stenar och trånga utrymmen. Men det är en vanesak, man håller lite högre fart bara. Dessutom är de flesta mest ute efter cross och fina stigar/ lite uphill m.m mer än röja fram bland stock o sten och köra igenom buskar o skit :) O till och med 350n orkar med precis överallt med spinnande däck och framhjulssläpp när vinkeln kommer. Trevlig att gasa upp över krön med :) En raptor 700 hade jag kunnat tänka mig varit ruggigt kul men de här räcker gott o väl att flyga fram på och hoppa o he sig :)
-
Nu har ju inte jag maskin att jämföra med på det viset men efter att ha sett det mesta på marknaden "live" så tror jag det är en Raptor 700 du ska ha för att det ska passa dina behov bäst.
Jag vågar nog gissa att det finns mest tillbehör till denna modell åxå om du vill sätta en personlig prägel på hojen.
Men som sagt att kombinera gata och bana/skog blir svårt om du vill ha en quad optimerad för det ena eller andra.
Jag har själv byggt en supermoto av en Bashan 250 och att ta ut den i skogen nu är bara att lägga ner direkt med en fjädringsväg på 3-4 cm och en markfrigång på 7 cm... grusväg är knappt...
En rak jämförelse är att ta ut en gokart i skogen, det går.....fast du kommer inte långt!
Med vägdäck i skogen har du sämre fäste och med cross/grusdäck på asfalt lär du inte lägga många mil sen är däcken slut.
-
Raptor 660 , fungerar fint för mig .
asfalt , grusväg och banan. hoppar fint och lätt med den , fint axx .
så en 660 raptor tror jag skulle passa dig , den har ju en fin toppfart och ligger skitfint på vägen.
-
väldigt kluven nu om vad man ska köpa =/ vill ju inte behöva serva varje gång. tex om man varit ute på en 10 mila tripp med kompisarna som har hoj.
Fast samtidigt vill man ha en snygg quad som går svänga av asfalten å leka i skogen med och hoppa lite i naturen.
Sen vill man ju ha en quad som går hårt efter vägen...lätt och snabbt acc.
Köp en Raptor 700 funkar perfekt till allt. Oljebytena är det ca 240 mil emellan.
Min hade rullat ca 950 mil när ja böt å det enda ja böt ut va drivpaketet vid 950 mil.
Inte ett fel hade ja förutom att bakre bromsskivan blev krokig.
Jag hade inga strypningar och helt orginal bara ett kugg drevat fram.
Toppfarten va 130km/h och den drog i snitt 0.65 l/milen blandad körning.
Så den typ av körning du ska ha en quad till så är Raptor700 perfekt ()p
-
EN DINLI 450 för faan ska du ha ()p skit kul att köra. Har en om du vill köpa? O0
-
den här kanske kan vara intressant?
http://www.blocket.se/gavleborg/Hsun_400cc_Raptor_Yamaha__22080215.htm?ca=5&w=1&last=1
är du intresserad kan vi diskutera priset....
ps, fölljer med några uppsättningar drev bl.a. en uppsättning som jag kallar "landsvägs drevning" gör ca. 120km/h, man kan lätt liga i runt 90km/h i flera mil.....