ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: W3D3R skrivet 5 maj 2009 kl. 22:43:04
-
Har ni några ideer så skriv det här snälla Har snart kollat allt men jag får inte rätt på det.
Har kollat ventiler & cam inställningar, har rengjort hela förgasaren, kollat tank soppa kra m.m
Både kolv, ventiler & cam är nästan helt nytt.
Har även gjort komptest som var bra, har bytat pickupcoil. Laddat batteriet...
Har provat dra igång den efter bil men den sköt från avgassystemet och luftburken så nästan alla grannarna kom ut i gatan Lät som hela motorn skulle sprängas Så det var bara att rulla in i garaget igen.
När jag nu kom ut i garaget och skulle kolla lite idag så var där ingen gnista... mätte på pickup coilen & den var OK. Fattar ingenting
Så som rubriken lyder ALLA IDEER OCH TIPS MOTTAGES
Nästa steg är väl annars yamaha center men då blir det dyrt så in i
-
Kollat CDI boxen?
-
Har provat med både min orginal CDI och trim CDI:n :-\ Har börjat fundera lite på Regulatorn/likriktaren...
-
Har ni några ideer så skriv det här snälla Har snart kollat allt men jag får inte rätt på det.
Har kollat ventiler & cam inställningar, har rengjort hela förgasaren, kollat tank soppa kra m.m
Både kolv, ventiler & cam är nästan helt nytt.
Har även gjort komptest som var bra, har bytat pickupcoil. Laddat batteriet...
Har provat dra igång den efter bil men den sköt från avgassystemet och luftburken så nästan alla grannarna kom ut i gatan Lät som hela motorn skulle sprängas Så det var bara att rulla in i garaget igen.
När jag nu kom ut i garaget och skulle kolla lite idag så var där ingen gnista... mätte på pickup coilen & den var OK. Fattar ingenting
Så som rubriken lyder ALLA IDEER OCH TIPS MOTTAGES
Nästa steg är väl annars yamaha center men då blir det dyrt så in i
när du kollade gnistan lade du stiftet mot jord eller jordade du "nästan" med ex en skruvmejsel?
lite långsökt att det skulle vara stiftet men det ärt ju ändå ett billigt test att byta.
-
Definitivt så är det ju ett elproblem du gått och fått på halsen.
Voltregulator/likriktare är värt att kolla.
Hur är det egentligen med stator och tändplatta på 350n?
Ingen lindning som rykt?
:cry:
-
det vore bra med lite info hur felet uppkom.
parkerade du som vanligt sen finito?
eller har den småstrulat innan?
-
tändstift kan ge gnista när du håller mot godset men ändå vara skrot och få motorn att INTE starta......... börja med att byta stift... kostar 100kr och är gjort på 1 minut, funkar inte det så får du nog kolla vidare, låter som ett elfel nånstans som ovanstående sa
-
Har testat med nytt stift med....
Den har varit trög att starta rätt länge... kan tillägga att chocken är skit på 350:n så jag har trott att det har varit det som strular... men nu börjar jag undra eftersom den inte vill igång alls...
Det hela böjade efter lite bankörning.. stog stilla i depån mned motorn igång när det plötsligt small till.. precis som det baktände och så bara dog den... väntade ett tag med att starta igen... Efter jag startat upp den igen så tickade det väldigt från ventilerna så jag justerade ventiler och kollade över allting... även service gjordes då. Efter det startade den någerlunda ... körde inte på ett tag där när jag sen skulle starta var den död. Efter felsökning kom vi fram till att spolen (pickupcoil) var kass. Beställde en ny och lödade dit den.. fick fin gnista igen men den ville ändå inte starta :banghead: Kollade över allt igen.. rengjorde förgasare, kollade ventiler, cam m.m provade igen... men fortfarande död. Provade dra den efter bilen men det lät som motorn skulle sprängas i luften då... baktände och hade sig som fan :tickedoff
Så in i garaget igen.... så idag gick jag ut kollade lite igen.. då var gnistan borta... hade hur fin gnista som helst innan ???
Så kom en jag känner på att det kanske kan vara regulatorn/likriktaren som är kass... men hur kollar man det lättast.. har även förbrukat 3 st batterier sen april -08 och det är inte heller normalt :D
-
dra den efter bil och fina ljud... påminner om när jag bogserade min brors raptor efter min... i runt 100 km/h på 5'an försökte han rulla igång den... bakhjulen bara gleeeeeed :) öppnade motorn och hade istället för en vevstake fått bokstaven "S"! :help:
hoppas du får fart på maskineriet, hatar själv när det krånglar och jag inte vet vad som är fel >:(
-
Har du ohm mätt tändhatten så den är ok samt att du inte har nå brott på tändkabeln. Kan du ha fukt i tändningslåset prova smörj det om du kan. Annars kan jag hänvisa dej till ett geni men det tar vi på pm om det är intressant.
-
Kolla även statorn. Min 660 va likadan, ingen gnista men när jag ryckte ur laddregolatorn eller sladden från statorn startade den direkt.
-
Låter ju onekligen som du har sporadisk tändning, om du har provat med ny CDI med samma resultat så är det troligt att det kan vara kamvinkel/vevvinkel givaren(na). Vet inte hur kombinationen ser ut på din motor men det framgår av elschema/verkstadshandboken.
Lycka till!
-
Har idag provat med ytterliggare en CDI men utan något resultat.... den misständer som fan. Har kopplat ur Regulatorn för den skickade ut växelspänning så troligtvis är det den som har ställt till det. En ny kostade 2300 på yamahacenter så det får bli en procom från usa för 49 dollar... Misstänker att regulatorn även kan ha ställt till det med statorn och pickupcolien så den tänder i fel läge. Hoppas jag får hem min nya stator och pickup i morgon så man kan testa detta... är det inte det som är felet river jag det lilla hår jag har på huvvet :dntknow:
DanielN: Det finns ingen sån givare på 350:N.
Cummins: Du har PM
-
Tack till Cummins för bra tips till en motorguru som var riktigt vass på yamaha ()p ()p
-
Ja man vill ju att den snygga raptorn ska gå, inte stå och samla damm. ()p
-
Ja då har man bytt både stator & pickup..... provade starta.. man samma sak som innan :banghead: Ringde till Nonne på gatquad.se ... Han sa byt tillbax till det gamla stiftet och prova det igen.... meningslöst tyckte jag men fick ju fälja hans råd .. Passade på och kolla gnistan igen på det nya innan jag bytte och den var inte alls bra :hmmm: tryckte man på starten kom en gnista sen inge mer..... smaskade dit det gamla igen .. kollade gnistan som var kanon... skruvade på och tryckte på starten och vipps så var hon igång :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ()p
Hur fan kan ett helt nytt stift lägga av direkt :D Var hur bra gnista som helst på det innan när vi prövade :rtfm: