ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 19:50:22
-
Vad tror ni om detta :wink: .
Har fixat tvåkrets bromssystem nu på min cbw250 :wink: .
En separat cylinder för framhjul, och en separat till bakbroms.
Båda bromsar samtidigt med fotpedalen.
Nu kan man ju absolut aldrig tappa bromsverkan, trots om man nu skulle få nåt läckage nånstans.
Vad tror ni besiktingen säger om detta? :roll:
(http://quick.imgfree.net/images/16914.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
-
Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar. Bromsar du både fram och bakhjulen med fotbromsen?
-
japp :wink:.
Jag bromsar både fram o bak samtidigt,(precis som original), möjligheter finns att justera så bromsverkan "kommer" lite "tidigare" fram om man vill.
bromsarmen är försedd med en xtra arm,som är ansluten till "nya" cyllindern.
funkar hur bra som helst.
-
på min ltz bromsar man både fram och bakhjulen med fotbromsen. såg är det bra tror jag.
-
Det där är säkert godkänt av SBP men det är väl så det sitter från början också? Att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt? Själv ska jag separera fram och baksystemet åt och ha det så som det är gjort från början. =)
-
Det där är säkert godkänt av SBP men det är väl så det sitter från början också? Att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt? Själv ska jag separera fram och baksystemet åt och ha det så som det är gjort från början. =)
Ja, så är det ju original, att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt?
Men original finns ju bara en bromscylinder, det blir ju bara enkrets system, men här har jag 2 bromscylindrar kopplat till bromspedalen, en för fram, och en för bak, det blir ju 2krets system :wink: .
-
Vad har du kvar för cylinder på bromshandtaget på styret nu då?
-
Bromshandtaget på styret är igentligen "bara" parkeringsbroms, kopplad till bak bromsen, mekaniskt med wire, så där har jag inte ändrat på nånting.
-
de låter ju bra...
-
Det ser snyggt ut på bilden men jag fattar inte riktigt varför. Jag hade valt att separera med fot bak och hand fram.. som en vanlig MC. På så sätt kan du bromsa din cyckel mycket mer kontrollerat. Typ om du är på väg upp för en rktigt brant backe... du tappar fäste och hojen börjar glida baklänges.. Då skulle jag nog undvika att bromsa allt för hårt med bak bromsen. Eller om det är halt som satan så undviker man nog att bromsa med fram bromsen så man kan fortsätta att styra. Finns milljoner exempel.
-
Smart idé. Min tar på bak å fram på forbromsen med, samt handbromsen är parkeringsbroms. Snyggt gjort om inte annat.
Vet dock inte vad de kommer säga på besiktningen. Fordonet är väl "helfordons registrerat"? Detta gör att ma inte får ändra någonting. Inte ens däck storlek om man så skulle vilja. Men jag tror inte att de kommer säga så mycket faktiskt.
Min oro ligger dock inte på nerfbars eller bagagerack. Det jag funderar på är avgasystem och större munstycken! Avgasutsläppen blir ju inte riktigt rätt då :roll:
-
har du äldre eller ny hoj :roll: , har du ny hoj så behöver du ju inte bekymra dig om besiktning förrän om 4 år :) , vi "fixar" säkert våra hojar när den tiden är inne :wink: .