ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 19:50:22

Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 19:50:22
Vad tror ni om detta :wink: .  
Har fixat tvåkrets bromssystem nu på min cbw250 :wink: .
En separat cylinder för framhjul, och en separat till bakbroms.
Båda bromsar samtidigt med fotpedalen.
Nu kan man ju absolut aldrig tappa bromsverkan, trots om man nu skulle få nåt läckage nånstans.
Vad tror ni besiktingen säger om detta? :roll:

(http://quick.imgfree.net/images/16914.jpg) (http://www.imgfree.net)
ImgFree.net - Hosting Images (http://www.imgfree.net)
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Mr2t skrivet 12 februari 2006 kl. 19:54:23
Jag förstår inte riktigt hur det där fungerar. Bromsar du både fram och bakhjulen med fotbromsen?
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 20:04:07
japp :wink:.
Jag bromsar både fram o bak samtidigt,(precis som original), möjligheter finns att justera så bromsverkan "kommer" lite "tidigare" fram om man vill.
bromsarmen är försedd med en xtra arm,som är ansluten till "nya" cyllindern.
funkar hur bra som helst.
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Libba skrivet 12 februari 2006 kl. 20:13:34
på min ltz bromsar man både fram och bakhjulen med fotbromsen. såg är det bra tror jag.
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Mr2t skrivet 12 februari 2006 kl. 20:16:32
Det där är säkert godkänt av SBP men det är väl så det sitter från början också? Att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt? Själv ska jag separera fram och baksystemet åt och ha det så som det är gjort från början. =)
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 20:24:52
Citat från: "Mr2t"
Det där är säkert godkänt av SBP men det är väl så det sitter från början också? Att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt? Själv ska jag separera fram och baksystemet åt och ha det så som det är gjort från början. =)


Ja, så är det ju original, att fotbromsen bromsar både fram och bak samtidigt?
Men original finns ju bara en bromscylinder, det blir ju bara enkrets system, men här har jag 2 bromscylindrar kopplat till bromspedalen, en för fram, och en för bak, det blir ju 2krets system :wink: .
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Mr2t skrivet 12 februari 2006 kl. 20:32:12
Vad har du kvar för cylinder på bromshandtaget på styret nu då?
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Turbo skrivet 12 februari 2006 kl. 20:37:33
Bromshandtaget på styret är igentligen "bara" parkeringsbroms, kopplad till bak bromsen, mekaniskt med wire, så där har jag inte ändrat på nånting.
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: hampan skrivet 12 februari 2006 kl. 20:49:46
de låter ju bra...
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: STENE skrivet 12 februari 2006 kl. 22:21:50
Det ser snyggt ut på bilden men jag fattar inte riktigt varför. Jag hade valt att separera med fot bak och hand fram.. som en vanlig MC. På så sätt kan du bromsa din cyckel mycket mer kontrollerat. Typ om du är på väg upp för en rktigt brant backe... du tappar fäste och hojen börjar glida baklänges.. Då skulle jag nog undvika att bromsa allt för hårt med bak bromsen. Eller om det är halt som satan så undviker man nog att bromsa med fram bromsen så man kan fortsätta att styra. Finns milljoner exempel.
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Edo skrivet 13 februari 2006 kl. 09:01:20
Smart idé. Min tar på bak å fram på forbromsen med, samt handbromsen är parkeringsbroms. Snyggt gjort om inte annat.

Vet dock inte vad de kommer säga på besiktningen. Fordonet är väl "helfordons registrerat"? Detta gör att ma inte får ändra någonting. Inte ens däck storlek om man så skulle vilja. Men jag tror inte att de kommer säga så mycket faktiskt.

Min oro ligger dock inte på nerfbars eller bagagerack. Det jag funderar på är avgasystem och större munstycken! Avgasutsläppen blir ju inte riktigt rätt då  :roll:
Titel: Tvåkrets bromssystem cbw250
Skrivet av: Turbo skrivet 13 februari 2006 kl. 11:53:00
har du äldre eller ny hoj :roll: , har du ny hoj så behöver du ju inte bekymra dig om besiktning förrän om 4 år :) , vi "fixar" säkert våra hojar när den tiden är inne :wink: .