ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Ralph skrivet 27 april 2009 kl. 15:38:04
-
Har funderat på någon av dom men vet inte vilken som passar mig bäst. Hade tänkt ha den till jobbet, Har en smc 250 nu men ska byta nu var det tänkt. Vad är för och nackdelar med dom båda?
Mvh
-
Hur ska du använda ATV:n? Bara pendla asfalt? Lite köra i skogen? Rödljusräser?
-
Ja... vad har egentligen lillraptorn för fördel?
Man slipper vätskekylningen... ju mer prylar som finns, desto mer kan krångla.
Om man behöver delar så lovar Yamaha att oavsett vad som behövs så skall man ha det inom 48 timmar från deras centrallager i Amsterdam, och det har faktiskt funkat iaf för mig.
Sen är de oftast billigare i inköp, och de har av Yamaha reggats som lätt mc, vilket hos vissa försäkringsbolag kan ge BRA pris.
...eller kunde iaf, hur det är i dagsläget jag jag mindre koll på.
En som reggats av Yamaha får du inte ha passagerare på, men en Dresel-350 får man det på... men de är rätt ovanliga.
En Sukka är oftast reggad av Dresel, och de brukar oftast få med en passagerare, men här får andra fylla i om just LTZ:an har den möjligheten.
Sukkan är annars bättre dämpad och med mera motor.
-
Hallå!
Jag hadde också en smc250 som första cykel och bytte upp mig till Ltz400. J*vlar vilken skillnad du blir då inte besviken ()p jag hadde då satsat på Ltz!!!!
-
Var ute med en erfaren quad förare igår o körde. Mantafredde på forumet för att vara exakt. Han hade en Dinli 450 som gick som ett djur förut men har lånat en LTZ 400 några gånger o så även igår.
LTZan går riktigt bra rakt fram, mer vrid än 350n så den är lättare att få upp på bakhjulen. Men den är tyngre att lyfta, och enligt honom går iallafall min inte alls mycket sämre än LTZ:an. (Han körde en repa med min). Enligt honom var Raptorn en mycket trevligare/behändigare maskin än LTZ att köra, så pass att han själv funderar på en Raptor 700 som nästa quad!
Sen är utväxlingen mycket bättre konstruerad på Raptor så det är jämnare mellan växlingarna - vilket är bra om du vill dreva om o kunna marscha i en hög fart. Så man slipper att den redan långa första växeln blir jätte lång :)
Men vill du ha de där lilla extra rakt fram skulle jag välja LTZ:an
-
Håller med dig ang växlarna. Jag har en LTZ men ettan blir tok hög om man drevar skit svåprt att köra sakta i skogen. Där är raptorn bättre med sina sex växlar. Men i övrigt så är det LTZ som är bättre (enl mig).
-
det bästa du kan göra är att testa en Raptor 350 & en Ltz 400 om du har möjlighet till det,då får du själv se vad du tycker ()p Jag har själv en Raptor 350 och pendlar till jobb med den... det fungerar utmärkt.. men man måste upp i drev lite fram för att få ett behagligare motor varv ()p Lycka till vad det änn blir för hoj
-
Ni pratar på drevning och pendling med dom, men vad har ni som behaglig hastighet och vilket rpm på motorn som känns trevligt.
Vad har ni för varvtal i 90 km.
-
Jag kör med 17/36 drevning och i 90 km/h ligger varvet på ca 6500-7000 (kommer inte ihåg exakt :dntknow:)
Mätt med vapor mätaren... samma hastighet med orginalmätaren är ca 120km/h :lol:
-
Och då undrar jag vid vilket varv du har max hk och max vrid på din 350.
Har lite funderingar själv här...
-
Nu är min 350 inte helt standard.... kör med webcams race cam, högkomp kolv, portad topp, helsystem, kn filter,m.m
-
Sant, någon annan som "bara" kör med dom vanliga grejorna system, filter, bestyckning som kan komma med en siffra.
-
Inte hunnit med att dreva min än - Men! Vi har kört där Outlanders inte kommer fram.. Dvs dit vi inte ens har något o göra o då var jag glad att första växeln var kort nog och kunna smyga över stor sten och stubbar.
Ang drevning, som jag upplever det så är de hastigheterna där varvtalet är lågt och behagligt runt 45-65 km/h, med originaldäcken är högsta fart jag väljer att köra runt 85.. Vid 90+ har de ju en tendens o vandra över hela vägen annars. Men min har jag riktigt ordentligt med kraft på sista växeln nu (nog o öka från en yz 125 '02), så nog orkar den nog varva ur om man byter drev! Bumpar man upp varvtalet som man har i 65 till 85 har man nog en riktigt trevlig landsvägshjuling!
-
Drevat om min nu. Blev en helt ny hoj - så jäkla glad att jag bytte! Funkar hur bra som helst på landsväg och helt plötsligt fick man användning för alla växlarna istället för bara 4-6an. I mitt fall försvann alla vibrationer som man tidigare haft för att motorn varvat så mkt helt. Nu är den trevlig i farter upp till 105, sen börjar de vibrera lite samt att toppfarten ligger på 124 km/h, sen rår den inte mer. Inga problem att den rår på alla växlarna förutom efter 120 då, dock kommer de bli betydligt svårare att få upp den på bakhjulet. Släpper friskt på bottendrag på 4an på grusväg iallafall.
Enda jag kommer sakna är den korta 1a växeln när man klättrar över stora stenar etc, men de går hyfsat ändå :)
Klart att rekommendera - jätte trevlig i fart!