ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: malerasjon skrivet 21 april 2009 kl. 12:35:16
-
Hej
Ny här på forumet och har en liten fråga om hur en raptor 350 lämpar sig för landsvägskörning.
Hur är det med toppfarten orginal? Efter lättare modifieringar såsom omdrevning, avgas och ombestyckning? Hur är det att ligga i 90-100 km/h på landsvägen?
Lätt att hitta delar?
Kollat på Dinli 450 lite med å de tycks toppa runt 120 km/h orginal. Kanske är ett bättre val, men hur är det med kvaliten?
Anledningen till att jag är mån om topphastigheten är att jag precis brutit ryggen å är förlamad och kan således inte köra vanlig 2-hjuling för tillfället vilket suger! Därför tänkte ja att en raptor får duga som substitut tills jag är på bena igen (har jag iaf gett mig fan på!), så man kan vara med och köra lite landsvägsåka med MC polarna, å då går de ju i regel inte så mkt fortare än 90-100 km/h....så kan man ligga i dessa hastigheter ett tag utan att varva för mkt skulle det vara perfekt!
Vill helst inte köra ihjäl mig "en gång till" så jag tror effekten räcker i en 350, bara den går å köra i landsvägsfart.
EDIT: Glömde tillägga att jag är införstådd att det är fotväxel, men skall bygga om så de blir tumväxel så den biten blir inga problem. Tanken är å kunna köra redan i sommar iaf!
MVH
Jon
-
Förlåt för att jag släpper grundfrågan lite... men du har inte funderat på en Kawa 700 istället?
Den har bra mos i maskin, är stabil på landsväg OCH med automat...
-
Tack för tipset, skall undersökas, men vill inte lägga för mkt penger heller dock. Hade tänkt mig runt max 40k...
-
visst går de ligga i 90-100 och att de känns behagligt. inte skakigt och nervöst iaf. men där i mot så bör man verkligen derva om hojen så inte motorn tar stryk om man ska ligga i dessa farter. för varven är bra höga annars.
sen tycker jag även att du bör kolla upp suzuki ltz 400 som ett alternativ. mer motor än raptorn och bättre kvalitet än dinli 450 och med samma effekt.
-
Ja omdrevning hade jag räknat med, då det säkert är lika bra att det ej accar för bra nu när man inte har så bra koll på kroppen under bröstkorgen:-)
Men suzukin skall ja klart kolla in!
-
Kan säga att LTZ toppar 120 km/h precis. Testade detta för 2 veckor sedan med hjälp av en Ford Focus. Original, inga strypningar.
-
visst går de o köra landsväg me 350. men ska du köra väg som huvudsyfte skulle jag siktat på mer kubik.
350 funkar yberbra till o leka med på grusvägar, i skogen,
lite lätt på crossbana, transportsträckor och liknande.
men är lite slö för o bli riktigt kul på gatan. farter över 80 är inte specielt inspererande.
hade nog gått på en dinli eller en suzuki om de ska vägkörning som huvudsyfte.
dinlin är betydligt biligare o enklare o hitta än en suki. men sukin e fetare :D
-
Tack för svaren gott folk!
Har en LTZ på G nu eventuellt:-)
-
Japp det blev en LTZ400 nu i helgen! Tror det blir perfekt! Landsvägskittad med däck, sänkt 10 cm å breddad 10 cm samt uppdrevad. Troligtvis åker det på en annan ljuddämpare, öppet filter å ombestyckning av förgasaren lite senare, men nu först skall den handikappsanpassas lite. Skall bli en rolig sommmar detta hoppas jag trots skadan!
Tack för hjälpen!
-
Gratulerar ()p ()p
-
grattis.
ryktas de där är en rugit bra hoj.
så vore kul o få höra lite utverdering inom snar framtid :D
-
grattis till hojen! ser inte ut att vara utrustad med nerbars. ett tips är ju att montera på nerfbars och ta bort fotpinnarna så kan du ha fötterna vilades i näten. så du inte behöver oroa dig om de iaf.
-
Grattis! Ser riktigt fin ut! Håller med föregående talare om Nerfbars, speciellt med tanke på skadan. Väldigt lätt att man råkar köra över ett ben om man slinter. Har du dessutom problem att hålla fast benen är det nog ännu bättre. En vän till mig lyckades precis med en likadan skada och han funderar också på att kika på fyrhjuling! Så lämna gärna feedback hur du tycker de fungerar! Lycka till - o kör försiktigt!
/Mvh Andreas