ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: krofta skrivet 21 april 2009 kl. 06:31:10
-
I min manual står det sea15w/40sf i motorn, och antingen 15w40sf eller sea80w/90gl-4 i främre och bakre ”klumpen”. (service manualen är inte fullt lika kategorisk)
- Antar jag rätt om jag säger att 10w/40 borde funka lika bra?
- Funkar sea80w/90gl-4 bättre i klumparna än vanlig motorolja?
- Är det olja som olja eller ska man ta den som sägs vara anpassad för ”4-takts MC-motorer”?
- Mineral/semi/syntet?
- Motoroljan utgår jag ifrån att man kan använda SG, SH, SJ eller SL istället. Men transmisionsoljan kan man där använda GL-5 istället för 4? (eller bör man satsa på 75w/90 som finns i GL-4?)
-
Ja det går lika bra med 10w/40
Nja bättre funkar det väl inte. Men det kan tysta lite med tjockare olja.
Det man bör kolla är ju om oljan fungerar ihop med lammeller efter som det sitter en lammell koppling i motorn å mc olja är ju gjord för å funka med det. Men jag tror dom flesta oljor funkar.
Tror inte det spelar nån roll om det är mineral eller syntet. Men jag kör med syntet på vintern å mineral på sommaren för att mineral oljan tål värmen bättre.
Man kan oftast använda olja med högre klassifisering men i automat lådor i bilar ska man vara lite försiktig. Men är man osäker eller inte kan läsa sig till om oljan funkar så använd det som står att man ska använda.
Men jag kör med Mobil super M 10w/40 i både axlar å motor.
-
men som på kawan då där det inte finns nåra lammeller kan man köra med vanlig bil olja då ?
-
Ja det går bara det är rätt klassifisering
-
står att man ska åka med 15w40 syntet mc olja men den kostar 890 för 4 liter o väljer man att köra med 15w40 syntet bil olja kostar den 510 för 4 liter o då e det samma märke
-
Ja det går bra. det är säker samma olja i dunkarna oxå men bara för det står mc olja på dunken så är den dyrare. Priset bestäms oftast av hur många tillverkare som har godkänt oljan. För det funkar så att han som tillverkar oljan han vill ju gärna att många bilmärken kan använda hans olja. å för att hans olja ska bli godkänd av bilmärket ska bilmärket testa oljan å sen får oljeleverantören betala en halv miljon för att det bilmärket ska säja att hans olja är godkänd i deras bilar. är därför kända oljemärken är dyrare för dom har många märken som oljan är godkänd hos. inte för att oljan är bättre.. av alla oljekällor i världen är ungefär 5 av dom sån olja man ska ha i motorn.
-
Frågade ATV Sweden också, och fick det här svaret:
”Vår mekaniker förordar en 10W-40 olja i motorn på CF500:an. En kvalitativ mineralolja avsedd för bilar fungerar bra (behöver alltså inte vara en JASO certifierad mc-olja!).
I transmissionen använder han en GL4 75W-90 olja.”
MEN jag är fortfarande nyfiken på vilken olja andra har valt, och varför?
Är det t.ex. onödigt att köra semi eller syntet? (super m är en mineral, eller har jag fel?)
-
Mobil super M är en mineral olja.
-
Är det inte ett additiv i mc oljan för våtkoppling/lamell så det blir rätt friktion i kopllingen så man undviker att lameller, koppling mm i klibbar ihop? Annars kan ni köra motorolja i era automatlådor på bilarna förutsatt att det är samma viskositet...... Alla olja är samma, men det är tillsatserna som skiljer. Long life mm mm. Jag orkar inte diskuera olja, det finns 100000000000000000000000000 olika åsikter ::), använd en olja som uppfyller specifikationerna du är osäker. En SJ olja ersätter en SI olja.
Själv kör jag på Texaco olja för tillfället.
Lycka till!
-
jag kör på mc olja för våtkoppling ()p men polan gjorde inte det så hans hoj började slira så det var bara å byta den så kallade våtkopplingen vart en hinna på den av vanlig olja till tex bil :nono:
-
Just mobil super M vet jag funkar till lammeller. För den har jag blivit rekomenderad att köra på när jag åkte trial mc.
-
Är det inte ett additiv i mc oljan för våtkoppling/lamell så det blir rätt friktion i kopllingen så man undviker att lameller, koppling mm i klibbar ihop? Annars kan ni köra motorolja i era automatlådor på bilarna förutsatt att det är samma viskositet...... Alla olja är samma, men det är tillsatserna som skiljer. Long life mm mm. Jag orkar inte diskuera olja, det finns 100000000000000000000000000 olika åsikter ::), använd en olja som uppfyller specifikationerna du är osäker. En SJ olja ersätter en SI olja.
Själv kör jag på Texaco olja för tillfället.
Lycka till!
OK, så vilka specifikationer ska oljan leva upp till för att passa i motorn anser du?
Åsikter om transmissionsoljan?