ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: pattho0 skrivet 17 april 2009 kl. 12:13:28
-
Efter att ha kikat på den här sidan http://www.700v.com/performance.htm där en liten defrosterslang tydligen gör nytta så gjorde jag så här:
-
Där ena slangen går till variatorsnorkeln...
-
Och den andra till luftburkssnorkeln...
-
Då får du nog se till att alltid ligga först. Inte så kul att ligga bakom nån när det regnar och suga in vatten :nono:
-
Jag ligger alltid först ;)
Jo, du har rätt. Jag har tänkt sätta någon form av skumplast i slangarna (en tillskuren bit tvättsvamp kanske...) som tar bort det grövsta dammet om nu någon som kör sakta ligger före...
Ett tillägg: Slangarna är inte kopplade direkt mot respektive snorkel utan slutar en bit framför de bakåtvända snorklarna. Det ska vara ett visst undertryck i luftburken på Kawan. En populär moddning i USA är att borra 12 hål i luftburken, men borrar du fler eller tar bort locket så går den mycket sämre.
-
Man får hoppas att det ger en rejäl effektökning med tanke på hur mycket utseendet blir lidande...
Dra in dom under "huven" som på länken, osynligt och så slipper du hindra luftflödet med tvättsvamp också...
-
Nej, jag kan inte påstå att det ger någon effekthöjning som jag kan märka av :-\ Det är ju ganska bra drag ändå ;D
Att utseendet skulle bli lidande :(, jag vet inte det :dntknow:... Vad tycker ni andra?
-
Man får hoppas att det ger en rejäl effektökning med tanke på hur mycket utseendet blir lidande...
Det var inte snällt... ^-^
-
Inte var det vackert precis.....
-
jag satte ett filter på min snorkel, då sög den upp olja ur vevhuset på grund av att det blev lite för mycket motstånd, trodde inte att så lite motstånd skulle göra nån skillnad.
men när maskinen går hårt och oljan blir lättflytande så är det lätt hänt, sätt nåt väldigt tunnt som skydd, absolut inte så tjockt som en tvättsvamp (om du har vevhusventilationen i luftburken)..
-
Ett tillägg: Slangarna är inte kopplade direkt mot respektive snorkel utan slutar en bit framför de bakåtvända snorklarna. Det ska vara ett visst undertryck i luftburken på Kawan. En populär moddning i USA är att borra 12 hål i luftburken, men borrar du fler eller tar bort locket så går den mycket sämre.
Anledningen att överhuvudtaget ha slangarna är att leda in luft i området kring snorklarna där det är trångt för tilluften att ta sig pga en massa kablar, slangar och styrstammen.
-
Kan förstå att det kan ge något bättre med luft. Men känns inget vidare praktiskt. Om jag skulle montera slangarna så där, hade dom blivit liggande kvar i skogen.
Får nog klura på att dra in dom lite mer skyddat.
-
Efter att ha provkört en del i varierande terräng och underlag så kan jag konstatera två saker:
1. Slangarna sitter kvar ()p.
2. Det märks ingen skillnad i effekt mot utan :(.
Så nu har dem åkt av och jag är en erfarenhet rikare ;)
-
Forced air intake kallas det, eller luffarturbo.
Men det förutsätter att det är noga utformat och tätt.
Finns som tillbehör till bla bilar, men ger inte mycket.
-
Forced air intake kallas det, eller luffarturbo.
Men det förutsätter att det är noga utformat och tätt.
Finns som tillbehör till bla bilar, men ger inte mycket.
Om jag inte missminer mig så har suzuki hayabusa de, blir ju lite mer effekt i de när man kör i 200-300km/h.
-
Måste nog vara insprutning som känner av luft mängden om man ska få det att funka klokt.
-
Japp, och eftersom lufttrycket ökar med kvadraten så
lär det till väldigt höga hastigheter för att det ska bli nån
effektökning. 100 km/h med en Quad lär knappast ge nåt.
-
Japp, och eftersom lufttrycket ökar med kvadraten så
lär det till väldigt höga hastigheter för att det ska bli nån
effektökning. 100 km/h med en Quad lär knappast ge nåt.
skulle det inte funka med en jätte stor tratt........kanske inte så snyggt men då blir det ju effekt i alla fall :-X
-
Som jag förstår så är det alltid bra med kylt luft till motor. Bra modifikation! ^-^
-
Om det nu ger någon tryckökning så blir ju luften varmare av trycket,
den stora behållningen är nog att motorn bara andas lite bättre.
Alla bilar idag har ju nån form av detta monterat, förr så
tog man luften från motorutrymmet vilket ju inte var så lyckat.
-
Ok, det här lilla experimentet orsakade nog en del missförstånd. Det funkar inte någe bra att ansluta luftintagen direkt till luftrenaren eftersom det skulle orsaka ett lätt övertryck i luftburken. Kawan ska ha ett lätt undertryck istället, det är därför man inte ska ta av locket på luftburken tex. Genom att borra 12 stycken 25mm hål i luftburken uppnår man enligt USA-gurus en bättre balans än orginal men det är fortfarande undertryck i luftburken. Jag antar att Kawan inte är ensam om att det ska vara så här. Det kanske är en anledning till att många har svårt att få till en bra bestyckning, man har helt enkelt öppnat upp lufttillförseln för mycket... Tanken var precis som en av er kommenterade att se till så att det kom kall luft till insuget till luftburken. Eftersom det inte märktes någon skillnad så övervägde nackdelarna, nämligen att det dels sprutar in dammig luft och dels inte ser snyggt ut. Det gamla talesättet "If it ain't broken, don't fix it" skulle man nog behöva leva lite mer efter ;).
-
Jo, luftburken kan vara viktig för att motorn ska funka bra.
Förgasaren mm är bestyckat för en luftburk, och då ska det va
så också.
(kan ju bero på att det är en flercylindrig motor med en gemensam luftburk)
-
Att luffarturbo inte skulle göra någon skillnad såvida man inte kör i höga hastigheter vill jag inte hålla med om. Jag hade tex en BMW 318 för några år sedan som jag plockade ut vänster helljusinsats på och ersatte med ett basrör från Biltema. Originalfiltret i papp byttes ut mot ett pipercross foam filter och skillnaden var mycket stor och började kännas av redan vid 60 km/h. Bättre respons helt enkelt. Sen huruvida det gav fler hästar var ointressant då bilen blev roligare att köra med bättre respons.
Glöm inte att det heter förvisso bensinmotor men bensinen är väl mer till för att antända luften och ju mer flöde desto bättre. Detta ämne har det tjatats till leda om på varenda motorsida i 10 års tid så det finns massor av tips och "expertråd" att söka, dock visar det sig i slutändan att det är de egna erfarenheterna man åtrår mest.
-
Alla R-hojjar har angiven effekt vid trycksatt luftburk, och det gör skillnad! Överlag ca 5-10hkr.
Det är tydligen viktigt att ha ett insug som är utformat och placerat så minimal luftrubolens uppstår för att få bra effekt. När ZX-10R introducerades så gjorde man ett nummer av att intaget satt optimalt och centrerat för att ge extra knuff.
Om det gör något på en klen quad som inte går så fort kan ju vara tveksamt.