ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: koffe skrivet 17 april 2009 kl. 11:02:55
-
va ska man ha för motorolja i en polaris sportsman 500 efi 07a???
ska man ha 10/40 hel syntetisk lr delsyntet lr va ska man ha????
-
Jag köper då olja hos Polaris ÅF. Var sån djungel vad man kunde köra med och inte. Kostar då ingen mer där än någon annanstans.
-
Det hade varit enklare att köpa på närmaste butik. Närmaste återförsäljare är numera 15 mil bort.. Borde det inte bara vara att köra på samma beteckning på oljan som instruktionsboken anger? Jag har för mig att det är 0W40.
Jag kör i och för sig själv på polarisolja.... :-\
-
ja visst kan man köpa hos en åf men om man har en bit till en sån så tycker ja man borde kunna handla de nån annanstans typ på en mack lr så.va mer de ja undrade
-
Hela fordonsindustrin utom Volvo har gått ifrån 0w40 oljor då det har varit för många haverier med så pass tunn olja. Om du beslutar dig för att köra på annan olja än polaris 0w olja skall du välja en API klassad 5w40 olja. De efterföljande två bokstäver handlar om vilken "årgång" det är på oljan och den som står i våra instruktionsböcker är en gammal sådan. Köper du idag är det API SL som gäller men om det står TL beror det bara på att oljan är en generation nyare osv. Dock kommer maskinen att dra lite mer bensin då oljan blir lite tjockare....
Jag kommer i framtiden själv köra med Statoil Pro-Synthetic 5w40. 10 liter á 750:-. Vet inte om det är så mycket billigare jämfört med polarisoljan men den går i alla fall att köpa på mack!
-
Tja. Tänkte också börja serva själv min Sportsman nu när garantin går ut. Tänkte först inhandla en dunk MOBIL Super 3000 5w40 Helsyntetisk. Denna betalar jag 40 kr litern för. Eller kan man rent av gå ner till Mobil Super 2000 Semisyntetisk 10w40? Den får jag för ca 25 kr/L. Klassningen är rätt på oljorna, och mobil är ju förövrigt bra oljor, men tänkte just på viskositeten och om det verkligen behövs helsyntetisk. Det verkar som att det aldrig går någon vinnare ur oljediskussionerna, en del hävdar starkt att Mineraloljan är den som ger bäst smörjning och skydd, men att den inte har samma kallstartsegenskaper & livslängd som en helsyntetare. Andra hävdar att dom aldrig skulle slänga i nått som inte är helsyntetiskt i någon motor.
Hur resonerar ni?
MVH