ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Deeds skrivet 15 april 2009 kl. 21:33:15
-
Nu håller jag på att installera ett variatorkit från EPI på kingen. Jag har fått in de nya fjädrarna i kopplingen och vikterna i variatorskivan. Nu har jag bara den stora fjädern kvar.
Jag har dock problem att få bort den. På Epis hemsida samt på youtube så finns ett "specialverktyg" som används. Detta har jag ju då inte tillgång till. Någon som har tips på hur man går till väga för att få ur och i fjädrarna ?
MVH
Tobias
-
Varsågod! du ser vad pappa Pontus kan! ;)
-
Danke ! Fasen va bra det blev. Det va som dag och natt. Nu går den upp på de bakre utan problem :D
-
ni får gärna tala om vad hemligheten är=) har funderingar på o beställa ett kitt jag med=)
-
man måste kunna pressa ihop fjädrarna när man byter dem, så jag fick göra en grej som höll i medans man släppte på km-muttern, jag spände fast den i ett stort svetsplan vi har på jobbet, och drog ner allt med en m20 gängstång....svårt att beskriva....men väldigt simpelt! om man har gängstänger och ett mothåll.
-
Hmm, har EPI's kit mera saker än Daltons?
När jag fick detta gjort på min maskin så var det bara vikterna och den stora primärfjädern som skulle bytas och jag såg inga andra fjädrar som kunde bytas heller.
Sitter det nån slirkoppling eller liknande innanför primären där dessa fjädrar finns?
Varför finns dessa inte med i Daltonkittet och vad har de för funktion?
-
Jag fick en lös del som skulle tas isär och som det skulle bytas fjäder i, har ingen aning om hur det ser ut i övrigt....DEEDS HJÄLP! :-\
-
Det följer med 6 stycken "wetsprings" som skall bytas. Dessa sitter i centrifugalkopplingen som sitter innanför primären. Dessa var relativt enkla att byta. Det som var svårt var att komma åt dem. Det finns dock bra instruktioner på youtube som jag följde.
Detta är en av de filmer som hjälpte mig:
http://www.youtube.com/watch?v=8FfXqeI8Kt8