ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: lews skrivet 10 april 2009 kl. 21:19:01
-
Hej!
Min maskin är mycket svårstartad, vet ej vad det kan bero på. Får nöta rejält samt använda start hjälp (både el o gas) blir en del avgassmällar också.
När jag väl fått i gång den så går den kanon.(Ventilerna är fixade, batteriet är ok, förgasaren är rengjord, soppapumpen fungerar)
Behöver lite tips om möjliga åtgärder. :help:
Mvh/Lews
-
Tändningen!!!
-
Ok! Tändningen, pratar vi cdi box då? Det är en -07 450 Nitro E som jag har.
-
Ja typ mesttroligt kan det vara fel på tändplttan
om cdi är paj berordet oftast på ngt.
läs ngn tidigare tråd om hur du mäter upp den jag har skrivit förr om det.
-
Tack IRONMAN! ()p
Tar och kollar upp detta.
-
Jaha de var ju skoj?? Har efter tips från IRONMAN rotat runt lite i gamla trådar här på forumet. Upptäckte då att min maskin är densamma som Dirty_rider har skrivit om tidigare. :knupple: Jag köpte maskinen av honom i höstas och nu är problemen tillbaka. GRATTIS till mig :banghead:, tur att jag gillar att skruva :D. Ska ta mig en rejäl koll på tändspolen. Håll tummarna, är ju grymt körsugen.
-
Stackars dej. :stuck:
-
jag rotade runt lite också men vad var det för problem han haft.????
Är det tändningen eller
om det är det var det cdi,n eller.
om det var det så är det, som jag sa oftast pga statorlindningen.
om man då bara byter cdi så kommer problemet tillbaka .
då är det ju fel på mekanikern inte maskinen.
innan du nu byter ngt .
kolla så att du inte har fel på tändplattan!!!! :headbang: :headbang:
Hoppas att du nu får till maskinen ..
Och verkligen får leka av dig "för det är det den är till för"
-
Men kan det inte vara så enkelt att ditt tändstifft är helt kass då? :(
-
Ironman: Dirty_ rider hade problem med att motorn baktände. sedan så fick han problem när han bytte stift i den. Å sen så blev det samma fel som jag har nu, att den är mycket svårstartad. Ventilerna är servade hos Sulas mc i höstas, vid 200 mil och de var ok. Har gått drygt 270 nu.
Om jag ställer en värmefläkt och värmer upp föggen o motorn lite så går det lite lättare att starta. Ska kolla in tändplatta och insug.
"BuffelH": Verkar inte vara stiftet, men jag kan ju alltid köpa två till för att vara på den säkra sidan ^-^. Vi får se hur det går.
Gör något som inte jag gör, KÖR HÅRT :headbang: ;D :tickedoff
-
Tyvärr så som du beskriver att det är 70 milsedan ventilerna kollades
så är risken stor att det endå är ventilerna.
-
Ja det är fullgas som gäller :D
-
Tyvärr så som du beskriver att det är 70 milsedan ventilerna kollades
så är risken stor att det endå är ventilerna.
Men håller inte ventilerna längre än 70 mil då? :hmmm:
-
Hurra jag får kolla ventilerna också :lol:. Håller med dig BuffelH, verkar lite tunt med ventil mek igen efter 70 mil. Måste vara som Ironman skrev"Fel på mekanikern och inte maskinen" :D Får roa mig lite med det nästa helg!! Tjing!!!
-
På extreme maskiner (tex cross, enduro, quad mm) är det tätare serviceintervaller än på landsvägskryssare. Vi rekomenderar oljebyte var 5:e timme, ventilspelsinspektion var 15:e timme vid extremkörning. Pendlare som kör mellan hem och arbete med strypningen kvar kan följa serviceboken.
-
om du gjort rent fuggen så tror jag på insuget.
Få igång maskinen och spruta startgas på insuget. då skall varvet inte ändras. Gör det de så har du en läcka.
blir det någon skillnad om du försöker rulla igång maskinen?
Tänkte om det var så att startmotorn drar så mycket ström att batteriet inte orkar levera tillräckligt med spänning till tänd systemet.
-
Då var tändplattan kollad, inget att anmärka på där. Har börjat slakten för att kolla ventilerna. Bra tips STENE ska ta och dem.
Tack IRONMAN för service tipsen, varierar helt klart som du beskrev.
Hoppas på en lösning snart. Kör hårt i helgen :DV
-
Så där ja!
Har skruvat, rengjort samt bytt lite delar. Å nu så startar maskinen åter.
Följde upp STENES tips om ström och startmotor. ()p Rengjorde, smorde, bytte kabeldojjor och tryckte dit ett nytt batteri. Har även kollat in ventilerna och stiftet. Inga probbs med ventilerna men böt ut stiftet när allt ändå var nerplockat. Får se hur länge den fungerar nu 8).
Tack för alla tips och trix 4 hjular vänner. Fullt ös medvetslös :headbang: O0 :headbang:
-
skönt att höra att det lirar igen nu när fina vädret är på G.