ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Rilfors skrivet 9 april 2009 kl. 08:45:38
-
Tjena!
Jag är ny med ATV, nu är det så att jag har köpt en SMC 250 08
den lägger av lite då och då men startar alltid direkt igen. Nån
som vet vad det kan vara för fel?
-
Det kan finnas två anledningar att den lägger av:
1. Tändningsfel. Någon kortis på tändningen. Kolla kablar mm efter avskavd isolering, glapp osv.
2. Bränslefel. Kolla förgasare med flottör mm och gör rent allt (skadar ändå inte) och glöm inte bränslekran/slang.
Lägger den av efter en viss tid regelbundet eller kan den ibland gå länge innan den lägger av?
-
Ibland kommer jag inte ut från gården innan den stannar, kan köra längre ibland. Det
är så olika. Från början va det bara när jag körde i skogen men nu lite då och då.
-
Vakum i tanken? Prova med löst/utan tanklock...
-
Ska testa
-
Testade köra en sträcka på 6km utan tanklock, den la av 2 ggr han inte mer
än starta den efter den lagt av första gången så stannade den igen.
-
Nu har den gått bra på vägarna några dagar så jag testade köra i skogen nyss då stannade den ofta :(
Prövade dra i alla kablar när den va igång men den stannade inte. Kan det va nå skit i förgasaren tro? Ska byta trottelfjäder så gör rent den på samma gång får vi se.
-
Har kommit fram till att det är el fel. Lyset slocknar när den stannar när
det tänds igen kan jag starta upp den. Hat testat rört på alla sladdar
och kontakter när den vart igång men då stannar den inte. Hjälp, vad
kan det vara för fel?
-
Om lyset slocknar och den stannar skulle jag utgå ifrån att det jordar någonstans "nära" batteriet och allting dör. Följ pluskabeln från batteriet, kolla därefter varje krets för sig. Du är kanske tvungen att plocka bort en del plast för att komma åt och se ordentligt. Det här är bökigt i och med att det inte finns separat avsäkrade kretsar, ett fel får konsekvenser för allt annat... Det tar tid men var nogrann och metodisk så kommer du säkert att hitta felet. Ta loss eventuella kontakter och mät motståndet till jord samtidigt som du rör lite på ledningen du mäter på. Om du inte hittar något fel så återstår det väl bara att dra ny el, bit för bit från batteriet. Det låter värre än vad det är, så mycket sladdar är det ju inte på en hjuling...
-
Nu går den som den ska. Jag följde ström kabeln från
batteriet och tog isär alla kontakter och sprayade dom