ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: matte86 skrivet 6 april 2009 kl. 21:50:36
-
Vilken olja rekomederar ni till en 500cc 4x4? :)
Mineraloljan eller syntetoljan??
MOTORCYCLE 4-CYCLE MINERAL SAE 10W-40
MOTORCYCLE 4-CYCLE FULLY SYNTHETIC SAE 10W-50
Tacksam för svar!
Mattias
-
om jag ställer om frågan då?
kanske får nå mer svar då ^-^
kör ni med mineralolja eller delsyntet?
-
oljan den kommer med är ju inte ens annat än matolja (transportolja), o har det varit i mineral ska du fortsätta med det, har det inte så kör på delsyntet, ändrar man/blandar så kan du få beläggningar i motorn o det vill man inte :)
kolla av med ÅF vad dom har haft i den innan du köpte så du vet om det var mineral eller inte :)
-
oljan den kommer med är ju inte ens annat än matolja (transportolja), o har det varit i mineral ska du fortsätta med det, har det inte så kör på delsyntet, ändrar man/blandar så kan du få beläggningar i motorn o det vill man inte :)
kolla av med ÅF vad dom har haft i den innan du köpte så du vet om det var mineral eller inte :)
vet att dom hade i delsyntet olja på servicen, men om man byter till mineralolja nu och kör med de framöver så kanske de inte gör nå för motorn??
-
Jag åkte på vanlig mineralolja i Raptorn ja hadde i över 900 mil å den gick bra hela tiden inga fel.
-
penzoil delsybntet kör jag i trxen! Om den är bra eller dålig vet jag inte men funkat utmärkt för mig allfall, hade jag bott närmare biltema hade jag kört på deras olja.
-
Vågar man säga det :-X , jag kör med biltemas
-
samma här, biltemas mc olja, helsyntet, funkar kalas, den e såpass billig så man kan byta väldigt ofta, viket inte borde skada?
-
@matte86
ska du då gå över till mineralolja så gör lite tätare byten på dom 2-3 nästa oljebytena så är du nog "homesafe"
vet att en del tömmer, häller i mineral olja, kör motorn varm o låter den gå så i 5-10 min o tömmer den omedelbart igen!
Men nu är ju inte kazuman årets mest avancerade maskin så ja tror nog att som ja skrev ovanför, korta av lite mellan oljebytena, speciellt efter att du bytt över till mineralolja :)
-
@matte86
ska du då gå över till mineralolja så gör lite tätare byten på dom 2-3 nästa oljebytena så är du nog "homesafe"
vet att en del tömmer, häller i mineral olja, kör motorn varm o låter den gå så i 5-10 min o tömmer den omedelbart igen!
Men nu är ju inte kazuman årets mest avancerade maskin så ja tror nog att som ja skrev ovanför, korta av lite mellan oljebytena, speciellt efter att du bytt över till mineralolja :)
oki, man kanske får byta några extra ggr i början.
vad kör du själv på för olja?
-
ursäkta sent svar....
använder delsyntet 80 till 90w, den ja köper är egentligen till traktor men har bra pris på den o är en kvalitetsolja! är ju i stort sett en vanlig växelådsolja!
Byter gärna oftare på mina fordon då det är så enkelt o går fort!
drygt 30 mil o byter nu för andra gången, nästa byte blir vid 100 mil!
ja resonerar så att nu har allt nött till sig, efter 10 mil fanns lite järnspån efter tillnötning, ska se nu hur det det ser ut, borde finnas lite spår av järn men inte mycket iaf!
-
ursäkta sent svar....
använder delsyntet 80 till 90w, den ja köper är egentligen till traktor men har bra pris på den o är en kvalitetsolja! är ju i stort sett en vanlig växelådsolja!
Byter gärna oftare på mina fordon då det är så enkelt o går fort!
drygt 30 mil o byter nu för andra gången, nästa byte blir vid 100 mil!
ja resonerar så att nu har allt nött till sig, efter 10 mil fanns lite järnspån efter tillnötning, ska se nu hur det det ser ut, borde finnas lite spår av järn men inte mycket iaf!
har iaf själv bytt till mineralolja, fungerar fint ()p
jo de är lika bra o byta lite oftar då de inte blir så mkt pengar.
-
Har nu kollat upp detta ordentligt idag med importören då ja kollade beskedet om vart min gummi till insuget var!
delsyntet och mineral kan man variera mellan, det är tydligen helsyntet och mineral man inte ska blanda!
Till klumparna heter det rekommenderade oljan- gl-4 85W/90, 1.3 liter i bägge klumparna!
-
Har nu kollat upp detta ordentligt idag med importören då ja kollade beskedet om vart min gummi till insuget var!
delsyntet och mineral kan man variera mellan, det är tydligen helsyntet och mineral man inte ska blanda!
Till klumparna heter det rekommenderade oljan- gl-4 85W/90, 1.3 liter i bägge klumparna!
1.3 l i vardera klumpar?
låter lite mkt, för i min bok jag fick med står det 0.4l i vardera. :hmmm:
man får ju inte i nå mer i bakklumpen än 0.4l- om man inte vickar den på sidan och häller i.
-
Jag håller mig ifrån delsyntet. Man vet inte hur mycket helsyntet det är i dom. Finns inga krav på det. Ger lite falsk trygghetskänsla. Tror inte oljetillverkarna slår i överdrivet mycket när det typ räcker med en kapsyl i ett fat för att få kalla det delsyntet.
Kör på helsyntet så mycket det går. Håller flera gånger längre än en mineral.
-
Jag håller mig ifrån delsyntet. Man vet inte hur mycket helsyntet det är i dom. Finns inga krav på det. Ger lite falsk trygghetskänsla. Tror inte oljetillverkarna slår i överdrivet mycket när det typ räcker med en kapsyl i ett fat för att få kalla det delsyntet.
Kör på helsyntet så mycket det går. Håller flera gånger längre än en mineral.
okey, får man fråga varför du gör de? :)
min service rek att man inte skulle köra på helsyntet, fast det skiljer väl oxå på vad man har för maskin.?!
jo det är nog mkt bluff bland "delsynteterna"
läste en intressant artikel :)
https://www.flashback.info/archive/index.php/t-306130-p-4.html
-
Intressant inlägg du länkade till. Läste något liknande för många år sen när jag var medlem i classichonda klubben.
Vad jag har i fyrhjulingen beror på vad Yamahacenter häller i den. Får lita på dom så länge jag har garanti.
Pratar man med 10 personer vad man ska ha för olja så får man 10 olika svar.
Givetvis får man rätta sig efter tillverkarnas specar.
Jag kör med helsyntet så mycket det går för att den är överlägsen. Bäst livslängd. Bäst kylegenskaper. Bäst smörjförmåga.
Annars blir det en vanlig hederlig mineral. Typ i gräsklipparen.
Får man fråga varför dom inte rekomenderade helsyntet? :)
-
Intressant inlägg du länkade till. Läste något liknande för många år sen när jag var medlem i classichonda klubben.
Vad jag har i fyrhjulingen beror på vad Yamahacenter häller i den. Får lita på dom så länge jag har garanti.
Pratar man med 10 personer vad man ska ha för olja så får man 10 olika svar.
Givetvis får man rätta sig efter tillverkarnas specar.
Jag kör med helsyntet så mycket det går för att den är överlägsen. Bäst livslängd. Bäst kylegenskaper. Bäst smörjförmåga.
Annars blir det en vanlig hederlig mineral. Typ i gräsklipparen.
Får man fråga varför dom inte rekomenderade helsyntet? :)
jo de ska man ju göra :)
är lite osäker på vad han sa, lämnade in den på försa service och då sa han bara att han hade i en delsyntet.
Kan ha varit nåt med kopplingen eftersom den har samma olja som motorn.
Men som sakt är lite osäker.
Nu kör jag på quakerstate 4t mineral 10w-40 fungerar iaf kanon :)
-
Stämmer bra det, ska vara 0,4 l fram o 0,35 bak!
Har fått ett uppdateringsblad som jag inte läste, ska ta en bild på bägge bladen så ska ni få se vad knasigt det står :)