ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: korn509 skrivet 3 april 2009 kl. 15:14:01
-
min skit dinli 450 06 får ingen soppa o sen så har den slutat att ladda visst bara att byta ladrelät men varför får den ingen soppa har haft så mycket fel på den här nu så man börjar lässna på dinli
-
Det kan vara så mkt men en tänkbar sak kan vara soppa pumpen.
kolla den sedan att det kommer in soppa i förgasaren osv
Laddrelät är ett vanligt fel på dem som sitter under sadeln.
Kolla först hur många volt den laddar innan du köper relät så att det inte bara är batteriet som är dåligt och inte tar emot strömmen iordning.
-
det kommer lite soppa i filtret sen så tar det slut rinner ner skit sakta in i det igen då pröva att lossna soppa slangen som går in i förgasaren o då ran det på fint
sen så tog jag bort laddrelät o sumra kablarna för att kolla om nån var av vilket dom inte var men sen så går det ner 3st kablar i motorn hur kollar man att dom funkar
fyllde på batteriet me nytt vatten för ett tag sen men såg nu att det var för mycke kan det ha nån på värkan att det inte tar imott laddning
-
Man fyller inte torrladdade batterier med vatten ,man byter!Ditt batteri är nog knäckt.
Men prova att mäta på batt polerna när du har den igång den ska ge lite drygt 13,5-15v
om inte så kan relät vara paj el statorlindningen.Om den ger 13,5-15v så är det batteriet mest troligt som är paj.
Om du tar bort soppaslangen (utgående) från pumpen kommer det soppa?(det ska inte komma ngt utan motor igång)
om inte prova dra på startmotorn och se om det då kommer.(passa bara så att det inte tar eld).
Om det inte kommer när du drar på startmotorn så kan pumpen vara paj eller vaccumslangen trasig osv.
Om det kommer kolla så att det inte är skit i nålventilen i förgasaren.Då kommer inte bränslet in i den.
-
ok hur kollar jag om statorlindningen är paj då
-
kablarna som kommer ut från motorn är skarvade med ett kontakt stycke under v bakskärm dela och mät:
Gul1-gul2 0,52Ω
gul2-Gul/röd 0.49 Ω
Gul/röd-Gul1 0.49 Ω
gul -Ground ∞
Det får skilja ngr ohm inte mer
-
ok dum fråga kanske men ska täning va på eller måste det sitta batteri i har tagit bort batteri o laddrelä o lite sånt
o mäter jag på dom nu så får jag samma på alla typ runt 001,6
-
Tändning ska inte vara på.
mäter du från motorn så att du inte mäter från fel håll.
-
jag o el är ju inte bästa polare men jag har tagit bort batt o ställt den på laddning sen så har jag tagit bort laddrelät så det ligger löst o det är väl där du menar att den är delad kaben 3st 2gula o 1gul/röd hur o med vilken ska jag mäta
sen om jag tar bort inkommande soppa slang den som går in i förgasaren så rinner det soppa men när jag körde så tar det sluti filtet efter en liten stund men då är batt slut o det går inte att starta får ta bilen till hjälp
har laddat mitt batt i nån tim nu o när jag mäte så vissar den 12.15 men skönk hela tiden 12.14 12.13 o så vidare
-
då är det batteriet som är knäckt köp nytt det ska aldrig vara under 12,2 v då börjar det sulfatera och det blir förstört.
Ett tips byt batteri och kollmät på polerna när maskinen är igång.
Då ska det visa 13,5-15.6v tror jag det var.
om det visar under det så kan du gå vidare och felsöka PM mig då så hjälps vi åt.
När det gäller soppan så prova igen när du har ström antingen starthjälp från bilbatt el ngt annat kolla då när du drar på startmotorn om det kommer som jag skrev tidigare. :headbang: