ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 19:21:00

Titel: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 19:21:00
Nu lägger jag in en fråga på eran tråd ang an kazuma 500cc 4x4 :-\ hoppas få snabbare svar här än på kazuma forumet.

Mitt problem är att när ja åker i ca 70km/h eller snabbare i ca 1km så dör den.
Händer inte när ja åker i 60. Verkar som om den får för lite bensin, för när den har stannat så kan ja starta den nästan direkt.

Nån som har nån aning om va de kan vara?

Jag har bytt soppaslangen och filtret.
Bytt munstyckena hög och lågfart till större.
Sen har ja även borrat upp bensinkranen en aning till ca 4,5mm, innerdiametern på slangen är 5mm.

Hoppas på snabba svar.

Mvh
Mattias
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: *Anton* skrivet 2 april 2009 kl. 19:26:34
Jag som även har en Kazuma har detta problem fast när jag kör i lågfart...

Först så märker man att den börjar dö när man gasar... då stannar jag direkt och går av hojen... sen så brukar jag ta av sätet och "pumpa" på bensin filtret... det brukar hjälpa.... jag vet att du har bytt filtret o alla slangar men prova om detta hjälper... att "pumpa" på filtret alltså! 

Pappa hade en förklaring att det sitter kvar en massa skit i slangarna och i tanken efter transporten (ligger en massa torkad olja där när man får den).. därför tror jag inte att detta ska kunna hända dig men det e alltid värt o prova!

Good Luck!  // Anton :sunny:
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 2 april 2009 kl. 19:46:11
troligt vis blir det vakuum i tanken soppan blir välldigt varm testa att skruva av locket när detta inträffar eller testa att ha lite soppa i o kör med locket lite uppsktuvat så den får in luft o bränn runt ett tag o se om det blir annorlunda
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 19:48:34
troligt vis blir det vakuum i tanken soppan blir välldigt varm testa att skruva av locket när detta inträffar eller testa att ha lite soppa i o kör med locket lite uppsktuvat så den får in luft o bränn runt ett tag o se om det blir annorlunda


ska prova de :) återkommer.
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 20:37:40
troligt vis blir det vakuum i tanken soppan blir välldigt varm testa att skruva av locket när detta inträffar eller testa att ha lite soppa i o kör med locket lite uppsktuvat så den får in luft o bränn runt ett tag o se om det blir annorlunda


ska prova de :) återkommer.

har kört ett bra tag nu, hade lös tanklocket när ja åkte i 70km/h efter ett tag så la den av.
Sen va de bara att sarta den. Åkte mer efter de fast under 70, gick hur bra som helst..hmm :hmmm:

nån som har nå tips?
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: *Anton* skrivet 2 april 2009 kl. 20:48:09
troligt vis blir det vakuum i tanken soppan blir välldigt varm testa att skruva av locket när detta inträffar eller testa att ha lite soppa i o kör med locket lite uppsktuvat så den får in luft o bränn runt ett tag o se om det blir annorlunda

Mackan antagligen rätt angående mitt problem mig.. ...

E förvånad över att tanklocket sitter åt så hårt oxå....  

Bild...   8)

(http://i43.tinypic.com/2rgkih3.jpg)
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 21:10:24
troligt vis blir det vakuum i tanken soppan blir välldigt varm testa att skruva av locket när detta inträffar eller testa att ha lite soppa i o kör med locket lite uppsktuvat så den får in luft o bränn runt ett tag o se om det blir annorlunda

Mackan antagligen rätt angående mitt problem mig.. ...

E förvånad över att tanklocket sitter åt så hårt oxå....  

Bild...   8)

(http://i43.tinypic.com/2rgkih3.jpg)


okey, vet ej vad som är lagomt hårt. Får du trycka hårt när du ska sätta dit locket?
  De ja märkte när ja böt munstycken va iaf att de läckte ut bensin när ja vickade på tanken :)
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: *Anton* skrivet 2 april 2009 kl. 21:11:59
jag tynger ner hela min vikt på locket för att jag e rädd o bryta nyckeln  :-\

nycklarna verkar vara så j@vla klena oxå :tickedoff
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 2 april 2009 kl. 21:13:53
jag tynger ner hela min vikt på locket för att jag e rädd o bryta nyckeln  :-\

nycklarna verkar vara så j@vla klena oxå :tickedoff

Ett tips, tryck på locket iställe för nyckeln :)
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: *Anton* skrivet 2 april 2009 kl. 21:20:13
gör det men det e ändå trögt....
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: Kenth skrivet 2 april 2009 kl. 23:47:03
Det går även att testa att dra soppaslangen direkt från soppakranen (Givetvis bensinfilter) och direkt till förgasaren! Hoppa over den vakumstyrda bensinpumpen (endel säger vakumstyrd bensinkran) men komihåg att plugga slangen som suger vakumet som sitter på insuget! Den kan krångla jag hade samma problem men nu ligger den i byrålådan och maskinen funkar bättre! Sen är det helt rätt när det gäller tanklock borde vara ett med avluftning för att undvika vakum i tanken men detta är en fråga om man törs ha ett olåst tanklock?
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: T skrivet 3 april 2009 kl. 08:54:27
Halloj!

Ett tips till att ha i tankarna är flottörnivån.

Om den är för lågt ställd så hinner inte soppan rinna till så den dör efter en stunds full gas.
Kör du saktare så ligger du inom gränsen för att det hinner med.

För att fixa detta måste du riva förgasaren.
Se om du kan få tag i måtten för hur den ska stå och mät, alla förgasare har detta mått.

Alternativet är att du bara justerar den och provar. Tänk på att det är mycket små justeringar som krävs, blir det för mycket så kommer den flöda över istället.

Med lite tur har du redan fått fart på maskinen så du slipper ovan arbete  :)

MVH / Benny
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 3 april 2009 kl. 16:38:04
Tack för svar allihopa!! :)

Ska prova ta bort soppakranen först, sen om inte de blir nå bättre får ja kolla på flottörnivån.

**Trech**
Vart får man tag på måtten?
Står att de är en keihin förgasare iaf!

och hur passa lite är justeringarna?
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: T skrivet 3 april 2009 kl. 22:00:36
Hej.

Jag vet faktiskt inte vart man får reda på dom måtten, jag kör alltid på känsla :)

Flottören är upphängd på en liten axel, nålventilen sitter på mitten av den axeln.
Flottören vilar på en metalltunga, som ligger mot nålventilen.

Om du håller förgasaren upp och ner, så du har flottören uppåt, så ska du trycka ner flottören men VÄLDIGT lite.
Du kan ta ett skjutmått eller annat som du kan mäta noga med och mäta före och sedan trycka ned flottören så det skiljer 1 mm.

PS: Du måste alltså dela på förgasaren/flottörhuset.
MVH / Benny
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: Ironman skrivet 3 april 2009 kl. 23:03:36
Flottören ska altid ligga i våg .
om förgasaren lutar lite så ska flottören ändå vara i våg.
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 7 april 2009 kl. 21:16:27
verkar som problemet har löst sig själv? :)
har varit ute och kört i 2timmar nu utan ett stopp, kunde hålla 80km/h utan problem.
Tack för alla svar iaf!

Mvh
Mattias
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: p_stman skrivet 9 april 2009 kl. 17:32:01
bara ett tillägg.. jag hade samma problem som du på en moppe för ca 15 år sedan.. låg på fullt sen efter ett tag dog den..

på den var det stiftet som var för mjukt. sätt i ett hårdare stift.
kan ju prova om det skulle hända igen..

Matte86. har du plockat bort nån insats och /eller pillat på lock eller liknande på din maskin. Om du har det kan det mycket väl vara stiftet. om du ökar flödet på luft/avgaser utan att bestycka om så kommer maskinen gå tunnare och därmed få högre avgas/förbrännings temperatur och det kan räcka för att stiftet ska börja glöda. då kommer det kännas som den dör. anledningen till att du kan starta direkt är det att stiftet kallnar väldigt fort..

aja så var det på min gamla fis1:a i allafall... ()p
Titel: SV: Atv´n dör efter en stunds körning.
Skrivet av: matte86 skrivet 9 april 2009 kl. 18:39:04
bara ett tillägg.. jag hade samma problem som du på en moppe för ca 15 år sedan.. låg på fullt sen efter ett tag dog den..

på den var det stiftet som var för mjukt. sätt i ett hårdare stift.
kan ju prova om det skulle hända igen..

Matte86. har du plockat bort nån insats och /eller pillat på lock eller liknande på din maskin. Om du har det kan det mycket väl vara stiftet. om du ökar flödet på luft/avgaser utan att bestycka om så kommer maskinen gå tunnare och därmed få högre avgas/förbrännings temperatur och det kan räcka för att stiftet ska börja glöda. då kommer det kännas som den dör. anledningen till att du kan starta direkt är det att stiftet kallnar väldigt fort..

aja så var det på min gamla fis1:a i allafall... ()p

tack för tipset ()p
får prova byta stiftet om den går dåligt igen.