ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Quad_damage skrivet 5 februari 2006 kl. 18:10:17

Titel: Larm!
Skrivet av: Quad_damage skrivet 5 februari 2006 kl. 18:10:17
Är de nån som har installerat ett larm själv på sin smc? å i så fall är de svårt? 8O
Titel: Larm!
Skrivet av: sunfire skrivet 5 februari 2006 kl. 18:13:41
För att installera ett larm på enklast möjliga sätt så behöver man bara ansluta + och -. Vill man ha fler funktioner som fjärrstart o.s.v. blir det lite krångligare. Men det beror ju på vad man har för el-kunskaper.
Titel: Larm!
Skrivet av: Turbo skrivet 5 februari 2006 kl. 19:28:33
Jag har installerat själv på min cbw250, har alla funktioner. :wink:
Lite plock med det , det var det ju, inte gjort på 2 minuter.
Har du fixat hoj nu Quad_damage? :roll:  .
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 6 februari 2006 kl. 12:37:29
Har satt på ett larm på min och det var inga som helst problem. Bara att följa instruktionerna och kablarna :lol:
Och som sagt, vill man bara ha larm funktionen är det bara att koppla på + och -
Lätt som en plätt. Se bara till så att du får bra kontakt. Använde strömtjuvar själv vilket är mycket smidigare än att hålla på med kabelskor eller sockerbitar. Se bara till att du får ordentlig kontakt.
Missade min + lite och det fungerade inte riktigt. Sen när jag tittade närmare och fixade till det har det fungerat skitbra.
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 6 februari 2006 kl. 17:51:26
Glöm inte krympslangen grabbar.
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 6 februari 2006 kl. 20:01:09
ska bara orka sätta dit sånt med...  :roll:
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 9 februari 2006 kl. 07:43:14
En sak att tänka på. Larmet verkar dra rätt mycket ström. När jag var ute å körde igår å snurrade så stannade hojen. Tryckte på starten, men han orkade inte starta högen. Fick springa igång den på snön vilket inte var så kul :evil:
Ska köpa laddare idag och hoppas på att det är det som är felet  8O
Titel: Larm!
Skrivet av: sunfire skrivet 9 februari 2006 kl. 10:50:57
Min har stått larmad i 2 1/2 vecka nu och den startar utan problem.
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 9 februari 2006 kl. 17:12:49
har haft mitt längre på. men ska ladda det ikväll så får vi se vad som händer med den imorgon!
bara att hålla tummarna  :lol:
Titel: Larm!
Skrivet av: STENE skrivet 9 februari 2006 kl. 17:25:58
Citat från: "Edo"
En sak att tänka på. Larmet verkar dra rätt mycket ström. När jag var ute å körde igår å snurrade så stannade hojen. Tryckte på starten, men han orkade inte starta högen. Fick springa igång den på snön vilket inte var så kul :evil:
Ska köpa laddare idag och hoppas på att det är det som är felet  8O


Låter inte som larmet utan något annat. Typ ladd regulatorn. Om maskinen stannar när du är ute och kör så måste den dra "ofantligt" mycket eftersom den laddar medans motorn är igång.
Titel: Larm!
Skrivet av: Skogsfan skrivet 9 februari 2006 kl. 18:42:24
Be någon kolla om den laddar överhuvudtaget! Precis som Stene sa kolla regulatorn och alla kontakter.
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 10 februari 2006 kl. 07:07:07
Jag laddade batteriet och satte i den före jag åkte till jobbet imorse (kl 04:50). Startade utan problem denna gång.
Det som hände var att jag snurrade runt ett varv på snön och hade lite lite gas å hög väcel i, detta gjorde att den rullade och sedan stannade. Alltså för lite gas. Men att han inte startade sen var inte så roligt.
Får kolla det med regulatorn, vore surt om inte den fungerar som den ska.
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 10 februari 2006 kl. 09:12:22
En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)
Titel: Larm!
Skrivet av: shivaxl skrivet 12 februari 2006 kl. 16:57:03
Citat från: "Mr2t"
En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)


eller om man tar bort + och lamporna fortfarande lyser fast svagare, om du gasar och kollar om lamporna lyser starkare så funkar laddningen
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 12 februari 2006 kl. 17:32:25
ska pröva det lite senare tänkte jag. Typ ikväll  :roll:
Titel: Larm!
Skrivet av: STENE skrivet 12 februari 2006 kl. 19:38:07
Citat från: "Mr2t"
En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)


Så brukar jag med göra men jag har hört att man kan skada ladd regulatorn om man gör det. Så ta bara bort den mycket kort. Du märker direkt om den inte funkar eftersom hojen då kommer att sluta tända, lampor slocknar etc.
Titel: Larm!
Skrivet av: Outlander skrivet 12 februari 2006 kl. 19:41:53
Citat från: "STENE"
Citat från: "Mr2t"
En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)


Så brukar jag med göra men jag har hört att man kan skada ladd regulatorn om man gör det. Så ta bara bort den mycket kort. Du märker direkt om den inte funkar eftersom hojen då kommer att sluta tända, lampor slocknar etc.


Helt rätt, knepet kan göra att det lägger av. Har inte funderat på varför egentligen men elektronik är ganska känsligt så personligen så skulle jag nog inte prova det knepet även om det är frestande.

I flera servicemanualer för båtmotorer har jag dock sett att det inte rekomenderas och den tanken är lika dan som för en quad/atv.
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 12 februari 2006 kl. 19:49:32
Citat från: "Outlander"
Citat från: "STENE"
Citat från: "Mr2t"
En bra grej somär nekel att göra är att man startar hojen och sedan lyfter bort pluskabeln från pluspolen på batteriet. Hojen ska då fortfarande gå av sej själv eftersom den nu lever på laddningsströmen och inte batteriet. Om hojen stannar när du lyfter bort pluskablen från pluspolen så laddar inte din generator och du har alltså fel e laddningen någonstans. =)


Så brukar jag med göra men jag har hört att man kan skada ladd regulatorn om man gör det. Så ta bara bort den mycket kort. Du märker direkt om den inte funkar eftersom hojen då kommer att sluta tända, lampor slocknar etc.


Helt rätt, knepet kan göra att det lägger av. Har inte funderat på varför egentligen men elektronik är ganska känsligt så personligen så skulle jag nog inte prova det knepet även om det är frestande.

I flera servicemanualer för båtmotorer har jag dock sett att det inte rekomenderas och den tanken är lika dan som för en quad/atv.


Osså ska man aldrig svetsa utan att ta av kablarna från batteripolerna heller. Jag har gjort av med mycket svetstråd, men aldrig lyft av batterikablarna bara för att jag ska svetsa, och elektroniken klarar sej lika bra varje gång. Jag vet faktiskt ingen som har lyckats att skada sin elektronik genom att lyfta pluspolen för att kontrolera om den laddar. Varken på bilar eller mc. Klart bästa alternativet är att mäta med en multimeter om den laddar, men de flesta bondtricken är ofarliga =)
Titel: Larm!
Skrivet av: Outlander skrivet 12 februari 2006 kl. 20:07:33
Må de lärde tvista, men nu kan det vara så att det är garanti på grejorna och skulle det komma fram att man "labbat" på det sättet så kan det resultera i att ev garantireparation inte längre faller under justa garanti.

I mitt yrke tolereras ingen direkt "hemmek" om vi ser det på kundernas grejor. Allt avgörs dock av ÅF/generalagent och i detta fall så vet jag inte om det är garanti kvar på maskinen.

Samma sak som att köpa en TV på stormarknaden, TV´n lägger av, har man då mekat i TV´n och de ser det så nekas man garanti om sådan finns.

Mitt inlägg var med omtanke för just detta, om Nonne och Niklas på minhoj.se går med på "bondmek" under garantitiden på din Raptor så är de deras ansvar men jag kan tänka mig att vissa inte vill det.

Normalt så går man med på det till en viss gräns på vissa punkter men jag misstänker att detta är att gå ett steg för långt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Som sagt, åter till ämnet. Tipsen är bra, inget illa om det men är det garanti kolla gärna med ÅF alt Generalagenten så du inte gör något som gör att de kan neka dig eventuell garanti.
Titel: Och such igen!
Skrivet av: Edo skrivet 20 februari 2006 kl. 17:45:59
Körde ut till flickan i stallet idag. När jag kom dit märkte jag att lamporna lös fruktansvärt dåligt.
Tänkte först att det var batteriet igen!
Stängde av fyrhjulingen och pratade en stund med söta flicka :oops:
Drog om nyckel och lamporna lös lika dåligt, samt att inte startmotorn orkade dras runt igen!
Putade igång den och körde hem. Nu står batteriet på laddning, igen!
Lite tråkigt faktiskt med ett himla laddande hela tiden.
Har provat att koppla av + kablen till batteriet när den är igång, trots påpekningar som är bra. Hade inget att mäta med då och jag har inte orken att vänta på saker till morgon dagen.
Undrar om jag kommer att få fortsätta ladda batteriet i all evighet?
Någon som haft liknande problem eller vet nått sätt det går att lösa på?
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 20 februari 2006 kl. 17:52:42
Det låter som om batteriet e kass.
Titel: Larm!
Skrivet av: STENE skrivet 20 februari 2006 kl. 18:23:05
"Har provat att koppla av + kablen till batteriet när den är igång, trots påpekningar som är bra. Hade inget att mäta med då och jag har inte orken att vänta på saker till morgon dagen. "

Jag fattar inte riktigt om det var så att hojen la av eller inte..
MEN.. om det är så att den stått på laddning och lamporna ändå lyser svagt låter det som ett batteri problem. Nu för tiden är det flesta battarna "pluggade" men är det inte så kan du kolla om du har torsk på vatten.
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 20 februari 2006 kl. 18:25:39
Ett underhållsfritt "pluggat" batteri, ska och kan inte bli av med vattnet. Men jag tror att du har varianten med skruvpluggar på batteriet, alltså är det inte omöjligt att blyplattorna i batteriet blivit torrlagda, och då är dom permanent trasiga. Jag vet inte om det finns Gel-batteri i Mc storlek, men det är bland det bästa att ha när det är kallt ute tex.
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 20 februari 2006 kl. 18:30:30
OK, förlåt om jag var lite otydlig.
Förra gången jag hade problemet så laddade jag upp battariet och körde, då var det inga problem med lysen eller nått.
Idag såg jag att det lös väldigt svagt, men stängde ändå av hojen. Sedan startade den inte, lamporna lös då svagt.

Batteriet är pluggat så kan inte kolla nått vatten.
Tror dock fortfarande att det är larmet som stjäl strömmen  :evil:
Titel: Larm!
Skrivet av: Mr2t skrivet 20 februari 2006 kl. 18:32:29
Larmet ska ta oerhört lite ström. Men vist, låter du hojen stå en vecka utan att köra med den så tar det ju slut. Kör du många korta småsträckor, med många start/stopp så laddas ju inte batteriet tillräckligt länge av generatorn heller. Kan du se vattennivån i batteriet?
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 20 februari 2006 kl. 18:38:25
näe, kan inte ese vattennivån, svartplast  :lol:
Funderar på om man skulle ju kunna koppla på en vip brytare. Jag har iaf varit inne på det. Så när han står inlåst å fastkedjad i garaget så är det helt av, sen slår man på det när man är på stan... typ!
Hålelr batteriet hela tiden då så vet man ju att det är det!
Titel: Larm!
Skrivet av: ares skrivet 20 februari 2006 kl. 19:23:19
har haft mitt larm inkopplat i ca 10 veckor. startade utan problem i helgen.
kan det inte var som så att plus måste ligga mot någon ram del? så du drar ut stömen i ramen. e rätt kass på det men så funkar det ju på bil o den har ju också 12v.....
piss jobbigt. lycka till
Titel: Larm!
Skrivet av: Edo skrivet 20 februari 2006 kl. 22:06:24
Det var ju en idé, får kolla det imorgon efter jobbet :lol: