ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Rocklets skrivet 24 mars 2009 kl. 17:07:18
-
Efter att jag nu blivit varse gränsen med 20hk för vägreggade Quads börjar jag fundera;
Någon nämnde att det där med att köra pluggat inte alltid är så bra för motorn, vilket ger lite extra vatten på kvarnen. Om jag förstått rätt ligger en 300-350cc omkring 20hk utan plugg (eller är det tom 250cc?)? En 450cc+ ligger 35hk++, men i vägreggat format är de strypta till 20 hk.
Går då inte en styrpt 450cc och en ostrypt 20hk masking ungefär lika? Vad skiljer dem åt? Blir det ett sjuhelvetes drag upp till 80km/h med 450cc sen bluddrar det?
Slutligen, om man inte har intentionen att "trimma" sin quad över de laglika 20 hk, är det värt att gå på en 350cc+?
Tänker även på 500, 660 och 700 (+ allt annat som filk kör)
-
teoretiskt borde de väl vara den maskin som är lättast gå bäst om man ska hålla sig innom dom 20hk, och oftast är väl mindre maskin=mindre vikt. men sen kan du ju tänka på att chassiet skiljer sig en hel del med, dämpare o så är ju bra mycke bättre på 450 maskinerna än ex 350. och sen är ju 450 maskinerna även mer annpasade för bana och köras hårt och kräver mycket service medans 350 ofta har en motor som är mer byggd för nöjes åkning o inte kräver i närheten av lika mycke skötsel som 450. Så tänk inte bara på HK o cc när du väljer hoj, mycke mer skillnader än bara motorn
-
Min Linhai 300 har 20hk original, om jag jämför med en strypt Dinli 700 så måste jag nog påstå att Dinlin går bra mycket bättre. Den är väl om jag förstår det rätt "trottelstrypt", dvs en klack i trottellocket hindrar dig från att ge full gas och då få full effekt. Denna typ av strypning, gissar jag med mina ringa motorkunskaper, borde vara bättre för motorn än andra strypningar i form av pluggar i insug och avgas. Det kan ju rimligtvis inte vara skadligt för en motor att INTE gå på full gas. Däremot är självklart strypningarna av ondo eftersom motorkaraktären är anpassad för full effekt. Dvs. vridmomenttoppen kanske ligger högre upp i varv än den skulle ha gjort om motorn var gjord från början att ha 20 hk. Bara min teori.
Per
-
kazuman min är vägreggad o strypt på samma sätt fast annorlunda :DV
En metall klack på sidan om förgasaren där vajern går ner mot gasreglage axeln!
Den är strypt men om detta då betyder att den utvecklar 20hk vid max gas med klack och 33hk utan klack??? men så är det iaf :)
Så detta är inget som påverkar motorn dåligt, bara att du 10-15% av gasmöjligheten spärrad, dvs spjället kan inte öppna för fullt!
Angående motorstorleken så har du ju ett helt annat vrid i motorn på mer cc (kubiK) än lite, så det blir ju en fråga vad du ska ha den till samt hur fort du vill kunna färdas från 0-??
Jag arbetar mycket med min o skulle för all världen inte byta ner mig från 500cc.....
Känner inte behov av större heller då den drar så lite bränsle jämfört med många andra som polarna har!
En pluggning resulterar i ett helt annat register på maskinen, vilket också kan resultera i tex plugg i avgassystem, igensotning osv!
Smaken är som baken o tur är väl det :djump:
-
finns de ens någon här på forumet som kör med strypningarna?
förutom de som kanske precis blivit ägare av ett fordon och är oroliga över garantier...
-
nej det är nog tveksamt att det är någon som har dom kvar ;)
-
fick inte ens prova min med strypningarna kvar....skulle iofs vara intressant att testa en strypt maskin, men inget jag skulle åka med nån längre stund.
reglerna för effekten suger Rööööv! :knupple:
-
fick inte ens prova min med strypningarna kvar....skulle iofs vara intressant att testa en strypt maskin, men inget jag skulle åka med nån längre stund.
reglerna för effekten suger Rööööv! :knupple:
Kan inte annat än att hålla med då hojar som Haiabuza (eller vad f-n den heter rullar på vägarna). Förstår bara inte varför det skall vara reglerad motorstyrka?! Eftersom fordonet kräver A eller B kort, torde man väl rent logiskt få köra vilken motorstyrka man vill. Antingen är det oreglerad styrka + Körkort, eller reglerad styrka, men INGET kort.
-
Efter att jag nu blivit varse gränsen med 20hk för vägreggade Quads börjar jag fundera;
Någon nämnde att det där med att köra pluggat inte alltid är så bra för motorn, vilket ger lite extra vatten på kvarnen. Om jag förstått rätt ligger en 300-350cc omkring 20hk utan plugg (eller är det tom 250cc?)? En 450cc+ ligger 35hk++, men i vägreggat format är de strypta till 20 hk.
Går då inte en styrpt 450cc och en ostrypt 20hk masking ungefär lika? Vad skiljer dem åt? Blir det ett sjuhelvetes drag upp till 80km/h med 450cc sen bluddrar det?
Slutligen, om man inte har intentionen att "trimma" sin quad över de laglika 20 hk, är det värt att gå på en 350cc+?
Tänker även på 500, 660 och 700 (+ allt annat som filk kör)
Köp en stor på en gång hur många har inte börjat med en liten och vill ha större efter en vecka. Man förlorar bara en massa jävla pengar på att byta upp sig.
Du frågade vad som skiljer strypt 450 å ostrypt 250 och varför dom inte går lika.Det är stor skillnad i vridmoment och en 250 är mycket tyngre. Dom i 250cc klassen väger ca 210kg (Kymco å Dinli) En Raptor 700 ca 176kg om man inte kollar på en dinli 450 för den är tung.
Om man tar en 250cc så är dom byggda med låg effekt redan ifrån fabrik för att klara 20hk. Bara att kolla på en enduromaskin i 250cc så är det säkert det dubbla man plockar ur dom effektmässigt.
Är du orolig för Polisen om du kör ostrypt så sitter det en skruv vid tummgasen om Polisen stoppar dej så är det bara att skruva in skruven och du har bara halvgas. Många är strypta med den skruven ha den lite halvlös bara.
Tänk på att om du ska ut på större vägar och åka så får man ligga på fullgas hela tiden för att följa trafikryttmen med en 250cc. Inte kul när stora lastbilar kör om en man vinglar som fan av vinddraget.
När ja köpte min första quad en 270cc så ångrade ja mej på andra turen med den att ja inte köpte en större på en gång.
Blev mycket det här.
Så mitt råd köp en stor på en gång och bli nöjd direkt å spar pengar 8)