ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: SoloNo1 skrivet 4 februari 2006 kl. 18:27:30
-
Tjenare !
Min smc börjar gå bättre o bättre, har dock bara kört 70 mil med den nu, men nu ligger jag i 95 km/h på raksträckor, har helsystem och inget mer, ska snart köpa munstycke (130) och sätta dit mitt öppna luftfilter, hoppas det blir någon skillnad !
Hur fort går era smc´s ?
-
min ligger nog också runt 95km/h i maxfart med 36drev och större slutdämpare... :roll:
-
Kör en SMC 250 04 och den gör ca 95 och den har trimmslutdämpare o eventuellt så tror jag förra ägaren har ombestyckat förgasarna. Men jag saknar bättre acc o bekvämare på långkörning. men det är inte så mycket pengar, ska man byta upp sej så kostar det en rejäl slant. är sugen på en linhai, men den har tyvärr för låg toppfart.
-
Kör med 32drev och den varvar numera inte så högt på 5:an, men mätarfart är 80(omräknat runt 100km/h) och jag håller trafikrytmen bra på 90 väg så jag gissar att det inte är så fel med runt 100km/h
Helt original i motorn. En 250 Blast
-
min smc 05 med trim dämpare, ombestyckad förgasare, samt öppet luft burk gör 105 km (enligt mätaren) verklig hastighet kan jag tänka mig 90/ 95km
Mvh zacka
-
min är helt orginal och har gått ca 400mil den gör 110km när det är plant
-
Ca:100 km/h enligt mätaren men vad det vill säga är i verkligheten vet jag inte! min är helt orginal SMC 250 -05:a ca: 130 mil
-
Kör en Barossa 250 silverhawk -06.
Har på q-max helsystem, öppnat luftfiltret och bestyckat om förgasaren. Sitter även på ett 32t drev så det händer inte så mycket spännande på 5:an.
Men han går emellan 95-100km/h, uppmät med bil idag :)
Skulle dock vilja ha lite mer... Men det vill man ju alltid!
-
hur lyckas ni?
kör helt original, 38drev dock. men går verkligen få upp över 80 på mätaren o då varvar den som f-n....
-
ja du..det är väl bara så att det skiljer på olika maskiner..
hade bra fart på maskinen från början, gjorde 105 km/h med enbart nytt qmax-system, men nu efter drevning, luftfilter och omestyckning är maxfarten nere på omkring 95 km/h, vilket omräknat med 38t istället för 40t kanske motsvarar 100 km/h.. fattar inte riktigt varför men..å andra sidan är det väl i farter runt 75-90 man kör mest (och helst) så de sista 10-15 kan väl kvitta. tänkte kolla farten med gps'en endera dagen, får se om det blir skapligt väder till helgen.
-
Min gjorde 110 med enbart qmax helsystem. Nu har jag 130 munstycke och öppnat luftburken. Har dock ej testat nå toppfart än, accet blev iallafall betydligt bättre.
-
Min SMC 300 har jag haft uppe i 115 km/h(mätarfart), Men då har jag Gatdäck,38-Drev, Helsystem,Dial-a-jet,luftfilter. Skall montera 32-drev när jag får tid för den varvar rätt mycket nu när man kommer upp i 100km/h. Sen tycker jag den optimala farten är ca 80km/h, lagom varv och lite vibrationer hehe;)
-
Min SMC 300-06 gör 110 med sommar sulor och 105 med piggedäcken(GPS fart). Har 140 munstycke, höjd nål, 38 drev, trimburk, skottsbright luftfilter med några brickor imellan locket. Tycker helt klart att SMC har ett fel rykte. Min går som en klocka :-) Visst en Yamaha eller Suzuki är en klass för sig, men en klass för sig när det gäller pengar oxå :-(
//Putte
-
SMC 300 XLE -07 helt orginal, 36drev landsvägsdäck ca 100km/h mätarfart. Funderar på att montera ett 32 drev.
Ni som har prövat med GPS: Hur "fel" går era hastighetsmätare på maskinerna??
-
Min ligger på ca 100km/h helt original, tycker att det är den bästa 4-hjulingen för så lite pengar,
HELT NÖJD!
-
min smc 250 gjorde 95km/h. Min dinly 150 :D
-
Min hastighetsmätare visar ca 5-6 km för mycket mot GPSen.
//PUTTE
-
Har kollat efter omdrevning till 36 drev bak med GPS.
Hastigheten vid vindstilla blev 90.5 km/h efter en lång raksträcka
plan väg. Mätaren visade mindre vilket var väntat.
Min SMC är 1 år gammal och har backväxel så jag har bytt hubb+drev.
Den har bara gått ca 50 mil.
Dock passar motorljudet mig bättre nu efter omdrevning.
Hälsningar Jan
-
Hastighet i all ära men vad är bränsle förbrukningen?
Jag körde min SMC 250 till jobbet här om dagen, 11 mil t.o.r, jag snittade väll i runt 80Km/h och toppade 95Km/h på dom 7 mil motorväg jag körde, resterande väg var 50 och 70.
På vägen hem gick den väldigt ryckigt och svara dåligt på gasen, det känndes som den inte fick tillräckligt med bränsle....
Väl hemma på gårdsplanen tvärstannade motorn och startade inte :?
Hmm, kan det vara skräp i tanken / kranen, skruvade av locket på tanken och där var det snustorrt 8O
Jag tankde fullt på morgonen innan jag åkte till jobbet, jag är dock lite osäker på hur stor tanken är men enl. dom uppgifter jag hittat är den mellan 8 och 9 liter vilket betyder att den drar alltså mellan 0.7 - 0.8 lter / mil 8O
Hur böveln kan en sån liten motor vara så törstig?
Jag läste nånstans att förbrukningen skulle vara 0,2 - 0,3 men min drar alltså nästan 4 gånger mer 8O
Min bil drar mindre bensin.....
/Fraggel
-
Tanken ska vara på 8liter inklusive 2liter reserv, men jag har bara lyckats tanka upp min till 7liter. Tänk på att ju mer du hög varvar maskinen destå mer bränsle drar den, rekommenderar därför att du skaffar ett mindre bakdrev så att du får lite lägre varv och högre toppfart, men å andra sidan så blir den lite slöare...
-
Ni som får i bara 7liter i tanken! Har ni provat att gunga hjulingen när ni har fyllt upp till locket, Det finns en del luftfickor i tanken, Får ni bort om ni gungar lite i bakänden på hjulingen :)