ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: beavlon skrivet 20 mars 2009 kl. 17:54:35

Titel: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 20 mars 2009 kl. 17:54:35
Har nu påbörjat isärplockning av min kazuma 500 -07/08!
Kommer att göra en massa modifikationer, performance och total isärplockning då det är dags för service och annat!
Bilder, ideer och projekt kommer att uppdateras allt eftersom!
Planer som är på G i dagarna är bestyckning, kolla upp variator, vikter, drivning, ljuddämparen samt förgasaren.....Även allmänt slitage, tips och råd kommer att dyka upp   :)
Mycket bilder kommer att dyka upp för oerfarna hemmamekaniker!
Återkommer i dagarna
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 20 mars 2009 kl. 19:29:31
Perfekt tråd  :DV :DV   
Återkom ofta och med mycket info! bilder skadar inte, speciellt inte om dom är i mängder  ^-^   ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 18:35:59
Då kommer lite bilder o saker, det går inte fort nu när det är sol o skoterväder varje dag...
Är oftast ute flera timmar varje dag o kör fast eller grillar lite souvas  :)

Har tagit av alla kåpor o allt annat skräp för att lättare kunna se lite av vad som kommer att behövas beställas o fixas alt justeras!!!

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/diverse/P3210258.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 18:36:36
andra sidan...



(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/diverse/P3210257.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 18:45:58
skall för övrigt informera publiken om att ja jobbar borta utomlands, runt hela världen o detta förklarar varför den bara har gått 33 mil i detta skrivande, den är drygt 1 år gammal o används av frun för skottning när jag är borta, när ja är leksugen får KTM 525exc stå för busandet....Första grejen jag såg nu när ja småkikar på vad som kan göras i förgasaren är följande:

På höger sida om förgasaren där vajern från tumgasen kommer ner, är det en svart liten plastkåpa som sitter med en enkel stjärnskruv, lossa den o vicka ner alternativt ta lös kåpan!

I mitten av bilden fast lite uppåt sitter det en skruv, under gängerna där vajern kommer ut!! där sitter ett litet bläck som spärrar hela maskinen från att ge full gas! ta bort bläcket o sätt tebax skruven med dom 2 brickorna som du tagit lös tidigare, detta är viktigt, annars kan du få in lite krypkondens, jag satte tom lite locktite för o täta mot fukt!  (OBS! denna bild visar efter jag har tagit bort bläcket...)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/diverse/P3200247.jpg)


Detta bläck förhindrar/tar bort cirka 10% av bränsleflödet in till cylindern vilket ger en relativt stor effektförlust, kan vara att den hindrar maskinen från att varva mycket men tror inte att detta på ngt sätt skadar maskinen så länge du inte har smala slicks o kör på fulla varv en längre tid på asfalt!

visar här bilder på hur det på ett ungefär såg ut före o efter på spjället!

före
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P3200256.jpg)



efter
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/diverse/P3200254.jpg)



Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 21 mars 2009 kl. 18:57:27
Kanon tråd :)

Kör själv en kazuma 500, så alla bilder och info uppskattas ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 18:59:06
Tar även upp en "bra-o-veta-sak"

krängningshämmare/stag bak så finns det 2 dammskydd, 2 st då på varje sida såklart så totalt 4 st, dessutom är dom i 2 delar på varje, även om det ser ut som en så det är i verkligheten 8st, efter 20 mil så var dessa slitna o färdiga!
det tragiska är att dom är max 1mm tjocka så att ens begära nya o montera dit finner ja inte värt tiden. kommer att använda en special vulctejp som ja använder på oljeriggarna i nordsjön och australienska havet!
Leden/axeln/bulten rör sig enormt lite o kommer nog inte att nöta ut vulcen överhuvudtaget, o skulle den mot förmodan göra det 1 ggr per år så är det 5 min jobb att sätta dit 1 ny jämfört med att beställa orginal skräpskydden, skruva isär allt för att montera dit!   :)

ni ser på bilden:

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/diverse/P3200248.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 19:00:51
@matte86

Alltid trevligt att läsa sakliga trådar med bilder, det är min åsikt iaf så roligt att du gillar det.
Kommer att komma mer men går sakta i denna fina årstid i norrbotten  ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 21 mars 2009 kl. 19:48:21
O skrev det i en annan tråd, skriver det igen då det hamnar under denna tråd:

Byt ut bränsleslangarna som sitter på maskinen, dessa är INTE 100% oljebeständiga, dom kommer därför att klibba ihop samt krympa ihop o är alldeles för mjuka så maskingen får inte det bränsle som den ska ha!
Kläm ihop slangen mellan fingrarna o släpp, klibbar den ihop så har du beviset....Totalt värdelöst!!

1m i samma innerdiameter men oljebeständig samt GRÖVRE gummi kostar ca 89:-, köp även vanliga rundklammer/skruvklammer, kostar typ 6-10:- /st, passa även på att byta bränsefilter, kostar 9:- o allt detta finns hos alla bildelsaffärer typ mekonomen, laitis etc etc!

Klammret som även sitter på kylaren längst ner mot motorn, en stor slang, har fått kritik, bytt klämklammret o sätt dit ett som man skruvar fast istället, många som har haft glykolläckage där, klammret i den storleken kostar ca 15:-.

Kolla även fastsättningen av denna slang i chassit ovanför drivaxeln, (höger fram), sitter den inte fast i ramen ovanför kommer den att nöta på undersidan mot bärarmen eller alt bärarmsskyddet, detta är inget du ser då det sker på undersidan av slangen, känn med fingrarna eller hissa upp den o kika!
Min återförsäljare kikade på mina kvitton o gav mig lika mycket pengar som ja lagt ut till att använda på valfria produkter, en helt ok deal  ;)

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: Cummins skrivet 22 mars 2009 kl. 00:50:16
Mycket rolig läsning och fakta, fortsätt så även om säsongen drar i byxbenet.   ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 22 mars 2009 kl. 12:32:38
beavlon

jo jag tror ja läste nå om att bränsleslangen var dålig, ska byta slangen och filtret.
Sen lossna alla skruvar till drivaxeln för mig. Men nu sitter dom med locktite och låsbrickor :)

Jag lämnade in min på service efter 4 mil, för oljorna som var i (Motorn, kardanklumpen fram och bak)
var mer "transport oljor". Min började att läcka i bakklumpen pga, att de var för mycket olja och att den var för tjock så de blev nån skumbildning så de blev övertryck.

Men nu är allt bra :)

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 22 mars 2009 kl. 16:23:47
@matte86

helt rätt, oljorna som kommer med maskinerna är fyllda i ngt U-land med den billigaste sorten, bör bytas ut omgående, den liknar mer saft än olja  :)
Har varit ute med skoter i flera timmar me familjen så nu lite mat o se om man har lite ork att kika vidare på kazuman i garaget!  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 22 mars 2009 kl. 19:31:00
har nu ikväll kikat o funderat lite kring avgassystemt på kazuman!
tog lös kröken, mätte rörets insida o kom fram till 35mm, mätte även cylindern, 36mm, ska kika närmare imorron om det är ngt onödigt ivägen i cylinderns utlopp!!!

Ljuddämparen har jag gått in med en liten kamera o kikat lite på så jag fick en uppfattning av motståndet i den, är inte så mycket till insats i den men gjorde en ritning i paint på 57 sek för att förklara hur avgaserna måste färdas i ljuddämparen...

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/kazumaavgas.jpg)

innebär inte mycket motstånd men jag ska köpa en annan ljuddämpare iaf, när det blir dags kommer bilder o planering att komma på denna tråd, troligtvis under 1-2 veckor!
Kröken samt rör hela vägen till ljuddämparen vet jag inte om jag ska göra större hela vägen eller inte, det är ju för att få ner värmen lite då kanske o få ett annat register i gasväg men samtidigt så tappar man ett annat register, man får ju inte alla register med modifikation av avgassystemet..
Ska ta mig en funderare på detta......
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: mw375 skrivet 23 mars 2009 kl. 12:29:50
Härligt att se någon som tar sig tid att fixa alla små o stora problem med kazuman ()p     Det här med krängningshämmare/stag bak så kan du prova en annan lösning ta bort allt har själv gjort det fungerar kanon, mer följsam i terängen och väldigt liten skillnad på väg,
inga problem att sladda med 27 tums däck tippar kränger inte.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 23 mars 2009 kl. 12:34:43
Ska ja pröva minsann....
skall inhandlas andra fälgar o däck men är dock fundersam på inställningar som ändras, eller bibehålls samma inställningar utan krängningshämmarna???
Lär ju märka iaf, prövat med min vikt i kikat hur det påverkas o ja kan inte se att den jobbat ihjäl sig vid rörelse så ja tror som du att dom är i stort sett överflödiga :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 08:22:17
Visar här en bild på hur en värdelös vinsch ser ut.....fast den är ny!
Jag är inne på min 3:e vinsch av denna modell på garanti nu, och ha i åtanke, även om ja använder den mycket till timmar samt snöskottning så har maskinen passerat 30 mil, men inte mer än så.........
Axel har kroknat, vajrar gått av o den låter högre än vad fyrhjulingen gör på maxvarv samtidigt som en 500-manna orkester står o spelar bredvid   :)
Fick nu den nya så monterade den igår kväll o ska använda den sparsamt!

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P3230267.jpg)

Denna var slut nu när den gick sönder sist o ja vägrade ta en likadan modell igen, så ja fick en annan plus att ja skulle få en ny likadan som gått sönder 2 ggr, tyckte ja lät som en bra kompromiss o la mig på golvet o började glatt skruva med ett leende på läpparna.....
Fast efter 2 timmars vridande, borrande, trixande så var ja lika förbannad som ja var när första o andra vinschen gick sönder! Trots att ja frågat honom 3ggr om denna nya vinsch skulle få plats, passa i samma fästen........så gjorde den ju inte det.....skogstokig så lämnade ja projektet o for o hämtade en 20 tons traktor o skottade gården istället.....Så 2 dagar efter att humöret äntligen lagt sig så gjorde ja en temporär lösning o monterade den vinschen på följande sätt!

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P3230268.jpg)


Denna vinsch ska ja nu göra nya fästen till bak på fyrhjulingen i aluminium då kazuman inte verkar vara förberedd på att kunna montera vinsch i arslet.
Det är tur ibland att återförsäljaren bor 9 mil bort, annars hade ja åkt dit för överlagt trippelmord bara kring vinschen, o han trots allt alltid fixar o ställer upp om än att det tar tid  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: mw375 skrivet 24 mars 2009 kl. 11:55:08
Här kommer min lösning på vinsch helv... bak, trångt men det blev bra.

Tog ett plattjärn 80x300x10 borrade samma hålbild som i bakaxelinfästningen o svetsade fäste för grinden så att den sitter utanför ramen bak, klippte upp plastgalleret bak.
Svårt att förklara men börjar du måtta så ser man om den får plats eller ej, har en vinsch från clas ohlson 3000 libs lycka till. ps har satt reläet under sadeln i bakersta facket så högt det går (vatten ???)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 12:08:30
Ser att du trixat dit min ide   :)
Funderade just på rulla därute så man kan ha minst 45 grader åt sidorna utan att vajern tar i ramen!
Undrar just vad patentverket säger om stöld på ideer????


 ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 24 mars 2009 kl. 18:16:31
beavlon

hur länge tror du att de dröjer innan du kommer provåka din fyrhjuling?
Lite nyfiken på hur den går efter att du tog bort "bläcket" som hindrar bränsleflödet. :)
Vad har du för munstycke i förgasarn?

Mvh
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 18:43:21
kommer nog att dröja 2 veckor ungefär.....
har inte monterat munstycken ännu men har fått dom nu iaf, 140 och 150 har ja beställt!
Väntar på besked om vikter till variatorn men hittar inga vikter så funderar lite om klackarna funkar som enklare vikter...blir inte riktigt klok på konstruktionen, pratar med huvudimportören om detta o vad det är för jäkla specialverktyg för o ta lös!
Normalt skulle ja ta lös variatorn själv me då ja har hittat en lackad skada på min så inväntar ja besked om garanti på en ny innan ja börjar vålda eller alt invänta rätt verktyg!
så står just nu i väntans tider o trixar lite med att dra om kablar lite smartare o montera lite lull-lull...
ska även nu i veckan kika på xenon o xenonextraljus till den!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 24 mars 2009 kl. 19:17:44
okey, jag har själv beställt 140 och 145 kommer säker i veckan.
behöver du nya vikter eller har de blivit nå fel??

slulle va rätt tufft med xenon!! ()p

har nyss varit ute och bytt bensinslangen :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 20:00:39
tänkte ja skulle göra som ja brukar på skotrarna, lättare vikter för en rappare o piggare maskin som varvar ut mer o sen byta sekundärvariator fjädern för att inte tappa ngt i hastighet......
men är lite låst tills ja får besked om varför variatorn är så konstigt gjord utan vikter.....
Men forskas kring det skall det göras då ja har importörens mob-nr, han måste ju inse att ja ringer tills ja får svar   :)
Xenon har ja på bilarna o det är som ficklampa o elbelysning på en fotbollsplan, ett måste  :)

@matte86- då kommer du nog att märka att den är mer lättstartad med nya bensinslangen   ;)

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 24 mars 2009 kl. 20:27:56
okey, nu fattar ja va du menar :) så de sitter inga vikter? hmm...
skriv gärna när du fått svar, och knäpp lite bilder när du bygger om vid variatorn.

Verkar remmen se bra ut, tänkte om du har arbetat tungt med maskinen.?

ska provstarta när jag har fått dom nya munstyckerna, så får se om den startar lättare :)

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 24 mars 2009 kl. 20:42:37
Citera
okey, nu fattar ja va du menar  så de sitter inga vikter? hmm...
skriv gärna när du fått svar, och knäpp lite bilder när du bygger om vid variatorn.

Verkar remmen se bra ut, tänkte om du har arbetat tungt med maskinen.?

ska provstarta när jag har fått dom nya munstyckerna, så får se om den startar lättare

Kommer självklart att ta bilder o annat!
Jo, remmen är sliten mot ena sidan men den har fått jobba tungt på gården i sommras o hela vintern, skottar ca 2000m2 o det är ju en hel del snö häruppe vid polcirkeln  :)
Har beställt en ny iaf....
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 19:36:11
Mest varit ute me skotern idag som vanligt o solskensvädret men har hunnit lusläsa internet lite o fått många misstankar kring mina nyfunna vikter i variatorn besannade!
Dom är enormt lika artic cats skotervikter men betydligt tyngre, var till en polares gamla variatorskrot o jämförde o såg rent ut kopierade  :)
Hela variatorn är omärkt men ser ut som en artic också!
ska åka med mina 60 grams vikter (tunga, ovanligt tunga) till mina kompisar på lokala artic återförsäljare o laborera  med dom, om ja inte minns fel finns det minst 40 grams artic vikter, kanske större, alternativet är beställa nya kazuma vikter o slipa ner dessa i fräsen!
Funderar på att få på 50gx3 då det är 3 vikter, men som sagt, återkommer alltid med bilder o slutresultat senare   :)

Ny rem måste inhandlas framöver också, enligt uppskattad prisuppgift cirka 800:- men inte bekräftat ännu, återkommer om detta senare i denna tråd !
Nä, lite kaffe o ta fram lite bullar i frysen inför morrondagens skoterfärd, samt rengöra stekpannan o ta fram lite souvas   ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: johnh skrivet 25 mars 2009 kl. 19:45:51
Hej!
Verktyget är inte så avancerat för att få bort variatorn. Jag har varit bort med några st på dom här maskinerna. Då jag säljer dom.
Du skaffar bara en unf bult 16mm sen en stark "rostfri" axel 8mm ca100mm lång som du stoppar in i variatorn sen skruvar du in unf bulten så den trycker på axel. Då släpper variatorn. Lite dålig förklaring kanske men.
      
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 19:59:08
@johnh
1.Primär/motorvariatorn var inga problem att få lös skalet på samt mittendelen, men den inre delen är ju gängad fast på axeln?
2.sekundären vill inte ens röra sig trots tunga gummiklubbar, lite värme o annat trix! o avdragare som jag har går inte att använda på den!
Centrumbultarna på bägge 2 var absolut inga problem!

Sekundären vill ja endast ha lös för o se vad för typ av fjäder som är där inne för att kunna byta den mot en annan hårdhet!!!
Primären måste ja lös med för jag har en fabriksskada på den, orkar inte fara med hela maskinen till återförsäljaren för han har ändå inga verktyg för att få lös den fortare än vad jag får  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: Cummins skrivet 25 mars 2009 kl. 20:08:33
Är du helt säker på att den inre skivan på primär är gängad.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 20:15:50
Yep, axeln från motorn är gängad.....
Ska förklara lie bättre, man tar lös den yttre delen av primärvariatorn dvs "locket" sen skruvar man lös mellandelen!
Men nästa steg är gängningar på axeln, cirka 30-50 mm totalt, o där sitter bakstycket av variatorn....
hmm, ska hämta kameran o göra en instats    :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 20:26:15
stor bild på variatorn UTAN dom 2 delar ja skruvat lös så bara det som ja inte fått lös, den inre delen.....

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P3250270.jpg)


och gängningen då på axeln då.............

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P3250269.jpg)


O kan då tillägga att hålen som är där går inte att stoppa dit ngt o hålla emot för o gänga upp, det är så trång att variatorn är ivägen för ngt, så mothållet blir bara cirka 10-12 centimeter långt...........
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: johnh skrivet 25 mars 2009 kl. 20:33:07
Den är inte gängad. sitter på en konad axel som på en skoter.
Länk till en bild på en avdragare.
http://kazumainfo.com/jaguar500/large%5CPIC045.JPG


Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 20:49:26
@johnh
Hur förklarar du då att gängerna går in under variatorn???

För skulle det vara så att den ligger på gängor så är ju det en idiotisk konstruktion, blir ju ett försvagat parti som är utsatt för tryck, du får ursäkta men ja har enormt svårt att köpa att den inte är gängad då gängorna finns där o går in under variatorn!

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: johnh skrivet 25 mars 2009 kl. 21:00:14
Titta på denna länk så ser du att den sitter på en konad axel.http://kazumainfo.com/jaguar500/large%5CPIC056.JPG. Sen kan den kanske vara gängad på en annan axel ser ju ut som så men jag har inte kollat nå närmare på de.. Får ta att göra det imorgon har en variator löst på arbetsbänken.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 21:04:19
mm, svårt på avstånd att se men den ser lite konad ut!
den axeln du har på bild ser inte ja ens men kan vara så att axeln ja ser kan ha kärvat fast på den konade axeln!
Ska även jag pröva lite andra lösningar imorron men ja är självklart tacksam för tips  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: opmsn skrivet 25 mars 2009 kl. 21:08:18
spännande tråd.. önskar att jag hade verkstad och massor av tid hemma... då hade jag också varit mer engagerad

kolla gärna in våra trådar i tgb forumet..

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: johnh skrivet 25 mars 2009 kl. 21:11:00
Jo dom brukar sitta fast som tusan.. Det är svårt med vanlig avdragare än fast man värmer.
Jag skulle tipsa om en sån avdraragre som jag länkade till.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 21:44:51
Avdragaren såg väldigt lik ut som artic har till min 660T, ska kolla om den passar   :)
Tack för tipsen, o vi får se vad morrondagen bjubbar på!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: mw375 skrivet 25 mars 2009 kl. 23:18:55
Hallå känner du till att det finns en hel bildserie på demontering av motorn.
Är möjligen sent ute men.. länken är http://www.kazumainfo.com/Jaguar500/index.html

Mvh: en som inte är klar med framaxeln än.

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 mars 2009 kl. 23:26:37
Hehe, ett bra verktyg men det blir ju inge spännande då   ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 27 mars 2009 kl. 16:49:04
beavlon

Hänt nå nytt me hjulingen? :)
Fick huvudmunstycket idag, satte i ett 140 sen fila ja upp lågfartsmunstycket till ca 45.
Och jag tog bort pluggen vid förgasarn som hindrade att man kunde gasa fullt..

De blev en rätt stor skillnad ()p

Kör du med vpower eller 95oktan?

Trevlig helg!

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 27 mars 2009 kl. 17:17:37
hur lång tid tog det att byta munstycket matte?   :help:
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 27 mars 2009 kl. 17:52:04
Det står väldigt still, blir mest skoter om dagarna i solen, grilla souvas o ta en öl, på kvällarna så är det barn o fru som får tiden  :)
Kazuman rullar på 95-oktanigt!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 27 mars 2009 kl. 18:57:20
500cc_anton

De tog ca 30-50min!?
De gick rätt fort när man höll på iaf ()p


beavlon

Prata me min lokala service och han sa att de va bättre att köra me v-power med 1% två taktsolja iblandat.
Bara för att vanlig 95-oktanig kristalliserar sig i munstyckena.

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 11:47:57
500cc_anton

De tog ca 30-50min!?
De gick rätt fort när man höll på iaf ()p


beavlon

Prata me min lokala service och han sa att de va bättre att köra me v-power med 1% två taktsolja iblandat.
Bara för att vanlig 95-oktanig kristalliserar sig i munstyckena.



ok tack!

 Men det e bara o ta bort plasten runt tanken sen lyfta tanken o sen skruva lite?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 28 mars 2009 kl. 15:18:58
yep, när du fått bort tanken, den sitter för övrigt i 4 bultar med lite gummibussningar under dom, så får du ta lös bränsleslangen! Då kommer du åt förgasaren hur lätt som helst1
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 15:30:36
ok tack!  e det bra o köpa en slangklammer (eller vad det heter) på biltema... dom kostar ju bra 19.90 tror jag...
hur stort va munstycket?  vi har hittat 145 i storlek men jag menar diametern... passar 5 mm tro?  :help:
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 15:35:08
dessa??

http://shop.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=203
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 28 mars 2009 kl. 15:35:34
Slangklammer oavsett vart du köper har ingen betydelse, allt är bätte än skiten som sitter på maskinen, köp bara samma innermått på slangen o sen be o få några slangklammer till den slangen! (skruvklammer)
har själv inte bytt munstycket ännu då ja håller på med vinsch o variator, men lilla runda kallas det iaf!
Men bara att ta lös bottentråget på förgasarn o ta lös o mäta  :=)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 28 mars 2009 kl. 16:30:27
ok tack!  e det bra o köpa en slangklammer (eller vad det heter) på biltema... dom kostar ju bra 19.90 tror jag...
hur stort va munstycket?  vi har hittat 145 i storlek men jag menar diametern... passar 5 mm tro?  :help:

japp jag köpte på trech "dom som du hade länkat till" så dom ska passa.
jag har 140 i nu, ska prova 145 sen nån gång. Men när du byter är det bra o fila upp lågfartmunstycket med, så den inte går snålt. Va ute och åkte lite idag, och komma upp till 80 va inga problem. Kommer säkert upp till närmare 90.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 28 mars 2009 kl. 16:33:10
Ja har fått mina 140 respektive 150 men ingen möjlighet att pröva, tror att större än 150 är nog relativt meningslöst vad ja har fått fram på internet o info från usa, men att varje maskin har ju en inviduell inställning så att allt mellan 140-150 blir nog bra, får nog pröva sig fram lite  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 17:21:49
okej!  tack för alla tips!  ska mecka nästa helg då! 

Jag kommer nog köpa 140, 145 och 150 för att se vilket som e bäst :rtfm:

 :sunny:
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 17:27:51
en liten lyx fråga bara..  ingen som råkar ha ett foto över förgasren så man ser om det blir svårt... det e ju antagligen inte svårt med det kan va kul o vara förberred på hur det ser  8)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 28 mars 2009 kl. 17:47:53
en liten lyx fråga bara..  ingen som råkar ha ett foto över förgasren så man ser om det blir svårt... det e ju antagligen inte svårt med det kan va kul o vara förberred på hur det ser  8)

knäppte aldrig nå bilder, men hitta den här på forumet så du ser vilken du ska byta.

(http://i41.tinypic.com/bhxfg8.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 28 mars 2009 kl. 17:54:15
en liten lyx fråga bara..  ingen som råkar ha ett foto över förgasren så man ser om det blir svårt... det e ju antagligen inte svårt med det kan va kul o vara förberred på hur det ser  8)

knäppte aldrig nå bilder, men hitta den här på forumet så du ser vilken du ska byta.

(http://i41.tinypic.com/bhxfg8.jpg)

tack! det där va en skit bra bild ju  ()p ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 28 mars 2009 kl. 17:58:12
en liten lyx fråga bara..  ingen som råkar ha ett foto över förgasren så man ser om det blir svårt... det e ju antagligen inte svårt med det kan va kul o vara förberred på hur det ser  8)

knäppte aldrig nå bilder, men hitta den här på forumet så du ser vilken du ska byta.

(http://i41.tinypic.com/bhxfg8.jpg)

mm :) de är bara skruva ut huvudmunstycket "högfart på bild"

har du tagit bort pluggen så man kan gasa fullt? gjorde rätt stor skillnad. ()p

tack! det där va en skit bra bild ju  ()p ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: Cummins skrivet 29 mars 2009 kl. 00:25:23
Varning, fila aldrig i nått munstycke vad det än är till för det är hundradelar vi pratar om.   
Citat
Men när du byter är det bra o fila upp lågfartmunstycket med, så den inte går snålt.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 29 mars 2009 kl. 00:53:37
ok tack!  jag hade ändå inte tänkt o fila i det ()p    men det kan va bra o veta :rtfm:
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 29 mars 2009 kl. 12:41:42
Varning, fila aldrig i nått munstycke vad det än är till för det är hundradelar vi pratar om.   
Citat
Men när du byter är det bra o fila upp lågfartmunstycket med, så den inte går snålt.

jo de va ju de ja mena :)
det är ju inte direkt en rundfil man anv sig av.
lågfartsmunstycket var 38 från början och nu 45, så ett tipps är att prata med nån som har grejor att fila upp de så den inte går snålt.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 29 mars 2009 kl. 18:51:55
@matte86
lågfart är ju för 1/4 gas, går din bra från 0/4-1/4 när den är varm?
ska se om ja inte får tag i ett lågfartsmunstycke o köpa istället för att leka med maskinerna  :)

Har idag börjat mäta för en platta till vinschen bak, ville helst montera den en våning upp dvs bakom regskylten men då blir den ivägen o även om man skulle strunta i regskylten så började ja kika på vinklar hur vajern hamnar i olika situationer och vid totalnedkörning i blötmark måste vajern kunna vinklas upp en bit så där dog min plan!
Så blir samma montage som tidigare visat av atv-kollega   :)

Har även gått igenom alla bultar o skruvar, hittade ett fåtal som satt lite löst men i stort sett hela kylaren gick att skruva fast mer, vibrationer eller dålig koll av återförsäljaren? men nu sitter den iaf  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 29 mars 2009 kl. 19:03:01
beavlon

jo den gå bra när den är varm, den blev rappare på gasen. :) om de va de du mena?

och om du har nån mc service i närheten så åk dit med munstycke så dom kan fila upp de om du inte hittar nå större. Filen var bara som en tunn ståltråd som man drog igenom.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 29 mars 2009 kl. 19:19:22
Citera
jo den gå bra när den är varm, den blev rappare på gasen.  om de va de du mena?

och om du har nån mc service i närheten så åk dit med munstycke så dom kan fila upp de om du inte hittar nå större. Filen var bara som en tunn ståltråd som man drog igenom.


Precis så ja menade  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 29 mars 2009 kl. 19:27:29
Citera
jo den gå bra när den är varm, den blev rappare på gasen.  om de va de du mena?

och om du har nån mc service i närheten så åk dit med munstycke så dom kan fila upp de om du inte hittar nå större. Filen var bara som en tunn ståltråd som man drog igenom.


Precis så ja menade  :)

försöker leta på google efter ett lågfartm men dom jag hittar till keihin förgasarna ser inte lika ut som dom som satt i.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 29 mars 2009 kl. 21:03:17
Ska ringa detta företag på måndag då ja ser att dom verkar ha dom rätta munstycken för lågfart, återkommer i ärendet på måndag   :)


http://www.braigasen.com/
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: Cummins skrivet 29 mars 2009 kl. 23:35:17
Dom här har,  www.duells.se   www.jofrab.se
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 30 mars 2009 kl. 12:15:49
Hittade inget specifikt på Jofrab till denna förgasare men har beställt mycket KTM delar från dom!
Däremot hittade jag allting idag hos http://www.braigasen.com
Pratade med killen som verkligen är insatt i förgasare, mycket trevlig, duktig och hjälpsam filur, christer heter han!
Han ska skicka mig 3 lågfartsmunstycken samt 3 Huvudmunstycken/högfart i olika storlekar, allt ska passa, vi har snackat över telefon o mailat, inga problem!
O är det ngt som är fel, får man skicka tebax o pengarna tillbaka, allt skickas via brev så kostar bara ett frimärke, kan det bli bättre?

Här kommer nu lite bilder med förklaringar, tänk nu på att maskinerna är inviduella, från år till år samt att det kan skilja förgasare mellan maskinerna, även munstycken och inställningar, vissa maskiner har 2 munstycken vid leverans till återförsäljaren....
Det ska stå på dom flesta munstycken, gjorde dock inte det på mitt lågfart men litar på matte86 o ja har samma lågfart orginal,dvs 38!

Bild på förgasaren när botten är bortskruvad, sitter med 4 skruvar o en tunn gummipackning! töm bränslet före eller få lite rengöringsmedel på händerna helt gratis  :)
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/frgasarbild.jpg)

Munstycken i mått o storlek för att underlätta
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/Munstycken.jpg)

huvudmunstycket så du inte blir lurad om du är ovan vid munstycken, du måste skruva lös toppen!
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/huvudmunstycket.jpg)

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 31 mars 2009 kl. 12:10:27
Nu har ja fått låna några vikter till primär/motorvariatorn från mina snälla polare på artic cat o ska montera dit dom då dom ser ut att passa med artic bussningar!
Ska försöka få ihop atv till nästa helg o pröva med alla modifikationer o se hur den går o beter sig   :)
blir tyvärr o åka bort i helgen, har köpt en -07 200cc åt lillebror som ja överraskat honom med, blir o leverera den på fredag o han bor ju inte i världsmetropolen Harads, dumsnuten bor 60 mil bort.......

Blir att försöka få till en järnplatta till den bakre vinschen nu o fixa lite distanser o bultar o fästa den i orginalhålen där klumpen sitter bak precis som visat av annan kazuma-kollega på forumet!
Vill egentligen montera den en nivå högre upp under sadeln bakom förvaringslådan men om den sjunker ner i blöt marka o varjern på vinschen har en vinkel uppåt tar den i både baklyse o regskylt bak! Så det får bli i mitten då!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 31 mars 2009 kl. 14:08:02
ahhh, o nu kom mina x-ljus osså, dessa är planerade att användas bakåt som arbesbelysning  bakåt men i väntan på riktiga xenon så får dom bli tillfälligt monterade fram, bild kommer framöver   ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 31 mars 2009 kl. 20:49:37
Nu har ja fått låna några vikter till primär/motorvariatorn från mina snälla polare på artic cat o ska montera dit dom då dom ser ut att passa med artic bussningar!
Ska försöka få ihop atv till nästa helg o pröva med alla modifikationer o se hur den går o beter sig   :)
blir tyvärr o åka bort i helgen, har köpt en -07 200cc åt lillebror som ja överraskat honom med, blir o leverera den på fredag o han bor ju inte i världsmetropolen Harads, dumsnuten bor 60 mil bort.......

Blir att försöka få till en järnplatta till den bakre vinschen nu o fixa lite distanser o bultar o fästa den i orginalhålen där klumpen sitter bak precis som visat av annan kazuma-kollega på forumet!
Vill egentligen montera den en nivå högre upp under sadeln bakom förvaringslådan men om den sjunker ner i blöt marka o varjern på vinschen har en vinkel uppåt tar den i både baklyse o regskylt bak! Så det får bli i mitten då!

ska bli intressant o höra resultatet efter byte av vikterna på variatorn ()p

vart köper du xenon lamporna?
skulle va rätt häftigt och ha de :)
på ebay tar dom iaf ca 500-600kr med frakt.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 31 mars 2009 kl. 20:51:33
Har nån av er bytt orginal lamporna?  dom e ju globformade vilket gör att ljuset verkligen e helt kasst!!    till vad har ni bytt då?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 31 mars 2009 kl. 21:13:23
@matte86
Beställer mina via ebay, fast har en fast kontakt nu i USA, 66 US-dollar inkl frakt kostar det!
blir att beställa snart till kazuman o ktm:n, till jeepen har ja hittat tokbilliga, 8 st nya xenon extraljus 55w 6000k, hämtar dom på fredag   :)

@500cc_Anton
Har inte hunnit kika på lamporna ännu, närmast ligger o få plattan till vinschen tillverkad, montera variatorvikterna samt sakta börja skruva ihop allt igen!
ska även dit med mina nya munstycken, har 142, 145, 150 högfart/40, 42, 45 lågfart! blir o mixtra o se hur det fungerar!

Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 31 mars 2009 kl. 21:21:23
@matte86
Beställer mina via ebay, fast har en fast kontakt nu i USA, 66 US-dollar inkl frakt kostar det!
blir att beställa snart till kazuman o ktm:n, till jeepen har ja hittat tokbilliga, 8 st nya xenon extraljus 55w 6000k, hämtar dom på fredag   :)



okey :) hittade nyss från hong kong för 490kr med frakt, blir nog att beställa de :)
vet du vad det är för lampor vi har?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 31 mars 2009 kl. 21:22:29
Nej, har inte kikat ännu, tänkte bli färdig me allt annat först  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 1 april 2009 kl. 09:48:14
___beavlon___


kom och tänka på en sak när ja böt munstycke.

Vet du vad det här är för slang?
Är de så bra om de kommer ner skit där?
Eller är de nå som fattas för mig? :hmmm:

(http://i40.tinypic.com/a31a1x.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 1 april 2009 kl. 09:55:26
e inte det där luftintaget?  Ser ju ut så :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 1 april 2009 kl. 10:04:19
e inte det där luftintaget?  Ser ju ut så :)

men luftfiltret sitter ju ovanför.
ska de va helt öppet där? ???
är de lika på din?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 1 april 2009 kl. 10:15:25
e inte det där luftintaget?  Ser ju ut så :)

men luftfiltret sitter ju ovanför.
ska de va helt öppet där? ???
är de lika på din?

jag tror det...  :-\
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 1 april 2009 kl. 10:32:16
ser ut som ventilationen från variatorn, det är väl den som kommer upp från den stora ovala svarta plastkåpan!
den andas lite där  :)
har haft funderingar på att förlänga den då det kan komma in vatten på remmen där  ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 1 april 2009 kl. 10:33:59
Nu blir o frakta fyrhjulingen 1 km till metallverkstan o tillverka plattan till vinschen bak samt få tag i längre bultar o distanser till detta...
Beställde även ny ljuddämpare idag, den kommer imorron eftermiddag kväll   :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 1 april 2009 kl. 12:19:11
okey, så den gick ner där :) blev lite fundersdam, kan ju va smart och förlänga den en bit upp.

vad är det för ljuddämpare du ska ha?
såg att många anv sig av simmons ljuddämpare.

ska du ha vinchen ovanför klumpen där bak?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 2 april 2009 kl. 08:02:39
Citera
vad är det för ljuddämpare du ska ha?
såg att många anv sig av simmons ljuddämpare.

Har kikat runt lite o det blir en simons, tror inte att det finns några supermängder med effekt att hämta ut ur kazuman, däremot att den får ett mindre motstånd o bättre registersvar på gasen, har ju även kikat på innerdiametern från cylinderutlopp och befintliga rör är helt ok, kanske ngn gång framöver att man byter ut dom för att få en lägre temp på avgassystemet men för närvarande blir det bara o byta ljuddämparen till denna:
Mekonomen
Artikelnr: 01-SU334500

Citera
ska du ha vinchen ovanför klumpen där bak?

yes det blir det, ville egentligen montera den ytterligare en "våning" upp ovanför klumpen men då kommer vi vinklar där man kan ha kört fast i blötmark osv o måste ha en liten vinkel uppåt, typ 20-30 grader o då kommer vajern att ta i både regskylt och baklyse så det blev direktmontage ovanpå klumpen!
Monteras i samma 6 bulthål som håller fast hela diffklumpen o tillverkad i mått så att den trillar ner innanför kanterna, så lite nedsänkt!
Nya längre bultar behövdes såklart!
Här kommer bilder på konstruktionen, onödigt tjockt plattjärn men stabilt  :)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4010278.jpg)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4010279.jpg)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4010280.jpg)


Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 2 april 2009 kl. 08:07:05
Nu till det tråkiga...
monterade dit nya mindre vikter igår, bestyckade om den, fixade lite ström till den o snörde dit tanken, tänke ju prova den med nya vikterna!
Visade sig när ja skulle skruva tebax allt varför den varit svårstartad ibland, gummit mellan förgasare o cylinder har en stor spricka på undersidan som man inte ser så helt omöjligt o bestycka den rätt då den tjuvar luft.....
så nu blir den ståendes tills nytt sånt kommer, roliga är att nya simons ljuddämparen kommer ikväll iaf!
Åker bort ngn dag nu så fler bilder kommer att komma men blir ett litet uppehåll i skruvandet   :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 7 april 2009 kl. 09:18:51
Nya vinschfästet bak monterat då i etapper, bilder för er som vill se resultatet!
Simons ljuddämparen är snart på G, håller på att forma om lite från 1 3/4 tum till 1 1/2 tum som det är på kazuman...kommer snart....

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4020281.jpg)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4020282.jpg)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4020283.jpg)

bilder på själva plattjärnen finns lite tidigare i tråden men enkelt gjorda, 2 stycken som passar in mellan vecken där dom 3 bultarna sitter o håller upp diffklumpen, 2 st såna o sen 2 st plattjärn från hörn till hörn där man fäster vinschen! svetsade ihop dom 4 plattjärnen o sprayade dom svart o nya längre bultar, passa bara så du inte stoppar för långa bultar o drar in dom i klumpen för undertill sitter det fastsvetsade muttrar riktigt riktigt nära klumpen!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: mw375 skrivet 10 april 2009 kl. 19:47:11
Det ser bra ut gjorde ungefär lika själv, med distanser under så tar inte ramen skada precis som du gjort.

Jag förlängde plattan så att linstyrningen kommer utanför ramen bak.

Simon dämparen låter lite väl mycket ska prova ett slutrör från en WV Bubbla.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 14 april 2009 kl. 13:39:42
Tror också att dämparen kommer att låta för mycket men det finns ju fäste baktill för att kunna montera dit ngn enkel slutdämpare för att få ner ljudet, kommer nog att hitta på ngn liten uppfinning för det   :)


lite bilder då efter lite slöande o långt uppehåll i påsk!!

Kapat av orginalröret från ljuddämparen o svetsat på den simonsdämparen, samt mätt och monterat ditt "öronen" /fästena från den gamla orginalljuddämparen!
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4080284.jpg)

svetsningen:
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4080285.jpg)

och lackad o färdig....
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P4140286.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 14 april 2009 kl. 13:43:54
Ja just det ja....
OBServera att simonsdämparen är 1 3/4 tum och orginalröret hela vägen bara är 1 1/2 tum, ni ser på svetsningen att det har svetsats ner i en fin minskning!
Hittade ingen annan dämpare i rätt storlek för rätt peng då ja anser att 2-3000 inte är värt att lägga ut för 1-3 hk extra, köpte detta hos mekonomen efter tidigare tips på forumet av annan kazumaägare o justerade lite!

Har tidigare skrivit om genomgång av avgassystemet och som sagt var enda strypningen eller effektförlusten i orginal-ljuddämparen!
från cylinderutgång hela vägen bak är det 1 1/2 tum!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 15 april 2009 kl. 20:40:02
fint :)

kom gärna med en komentar om hur ljudet blev.
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 16 april 2009 kl. 12:02:08
väntar fortfarande på min insugningsgummi så projektet står still   :(
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 20 april 2009 kl. 10:37:06
Väntar fortfarande på gummit men har kikat lite igår då en kompis kom förbi med lite variatorer!
Har ju som sagt monterat på andra vikter men inte hunnit pröva från en artic då allt var enormt likt en artic cat variator men har nu efter lite studier sett att det är en exakt kopia av en polaris variator, har även såna vikter nu så ska med spänning se vad dom kan åstadkomma.....
En annan sak jag funderat över är sekundärvariatorn, remmen på en skoter på ska ligga 2-3 mm ÖVER kanten, på kazuma ligger den motsvarande under kanten, blir att försöka få lös den o införskaffa en hårdare fjäder dit så den inte varvar så mycket på slutet av "växlarna"
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 22 april 2009 kl. 15:45:14
Komplett lager av reservdelar finns hos nedanstående adress, websidan är inte färdig, fungerar men inte komplett,  men bara att maila honom eller slå en pling på telefon!
Han säljer åt våra återförsäljare så ska ni ha delar så kan ni vända er till honom, mycket trevlig o kunnig person! (tex, tar trendimport delar från honom)

http://www.4wmoto.se
Henrik
Tel: 0340-177 30
Fax:0340-177 39
Mailadress: support.4wheel@telia.com

Ex. Oljefilter för 98:- tror ja det var osv.
Han tipsade även om att man ska använda 0/40w olja till motor osv, så gör dom i USA iaf för att oljan ska smörja allt kring kammen vid -10 grader celcius!

Har även fått ventilspelinformation som ja läste tidigare ngnstans, den ska vara:
avgas......0,08-0.10  absolut inget mera än 0,10!
insug......0,10, kan vara lite mer


Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 25 april 2009 kl. 18:21:42
NU har ja monterat 150´s huvudmunstycke i förgasaren och 45´s lågfartsmunstycke o den går fint o låter mycket bra med nya simons sportljuddämpare, lite avgas knallar ibland men det får man räkna med raka rör   :)

Tändstiftet ser helt ok ut, har justerat lite på skruven under förgasaren närmast insugningsgummit, den justerar lite luftmängd på tomgång/låga varv!

Nu blir det o dra lite elkablar o snygga till allt o påbörja ihopmontering så man kan kika mer på variator vikterna  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 26 april 2009 kl. 19:53:47
Håller nu på att montera Warn halogen extraljus framtill, planen är att dom ska få sitta där till xenon blir monterat, funderar då på bi-xenon!
Kikat idag på vad för typ av sockel det kan vara o blev inte ngt klokare, ska be min polare x-ljus experten komma förbi o kika o se vad som blir enklast att modifiera! När xenonen är beställd o monterad kommer warn-x-ljusen att bli backljus istället   :)

Har även slitet bort lite ur kablarna för att montera dit 4mm plus och minus kablar från batteri till bägge vinscharna, är ju alltid strömstyrkan som avgör hur mycket vinschen drar, tjocka kablar garanterar att man tar sig lös för egen hand när man kört fast. Stora kontakter och lött ihop dom så det blir god kontakt!

Flyttade även upp reläboxen som sitter monterad på vinschen framtill, den är nu flyttad till samma låda som det bakre vinschrelät, nämligen under sätet bredvid batteriet!

Tror mina handtagsskydd har kommit, ska kika imorron  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 1 maj 2009 kl. 21:32:36
Lite frågor åt er som kör kazuma nu så ja kan exprimentera vidare med vikterna  :)
Hur fort går er kazuma ungefär på lågen?


O kom ihåg, kazuman är känslig för att hålla maxvarv en längre tid  ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 2 maj 2009 kl. 08:53:37
Lite frågor åt er som kör kazuma nu så ja kan exprimentera vidare med vikterna  :)
Hur fort går er kazuma ungefär på lågen?


O kom ihåg, kazuman är känslig för att hålla maxvarv en längre tid  ;)

De ska jag kolla :)
Ja vet att man inte ska köra i maxvarv, men om man sitter och pendlar i 60-70km/h. De ska väl inte va nån fara?
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 2 maj 2009 kl. 09:44:41
det är enligt dom som reparerar motorerna, dvs som får in dom o fixar dom åt ÅF som säger att dom får in några stycken per år pga höga varv alldeles för länge, typ på vägar o annat, att gasa o varva fram o tebax lät inte som ett problem när ja pratade med honom men dom är känsliga dock!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 3 maj 2009 kl. 10:03:49
Citera
Lite frågor åt er som kör kazuma nu så ja kan exprimentera vidare med vikterna 
Hur fort går er kazuma ungefär på lågen?

verkar som att kazumas aldrig körs?????
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 3 maj 2009 kl. 19:18:00
Citera
Lite frågor åt er som kör kazuma nu så ja kan exprimentera vidare med vikterna 
Hur fort går er kazuma ungefär på lågen?

verkar som att kazumas aldrig körs?????

Johodu! Jag kör ju hela tiden... men då kör jag i högen ;D ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 3 maj 2009 kl. 19:24:24
ändrade nämligen mina vikter med 6gram o den gick över 60 på lågen, rapp som tusan men inte så stor skillnad på högen så skulle behöva fler hastigheter av andra kazuma ägare på lågen. Då vet jag exakt vad koffecienten blir o räkna vikterna på iaf...eller någorlunda   :) o kan gå vidare o kika på fjädrarna   :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 3 maj 2009 kl. 19:32:19
Jag kan nog kolla hastigheten på lågen nu i veckan, kanske till´s på torsdag!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 4 maj 2009 kl. 11:16:29
Placering vid påfyllninga av kylarvätska, 2x35w HALOGENLAMPOR, lite blänk på bilden men placeringen är ja nöjd med, högt upp och enkla att justera!
Så får det bli tills det blir xenon och dessa kommer då att få agera backlampor istället  :)

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/20090503194.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 4 maj 2009 kl. 12:33:38
Var ju igår o prövade lite olika utväxlingar o pojken följde med  sin 80cc atv o röjde lera, lite bilder följer här och fler projekt jag har pysslat med!

En bild på hur den ser ut just nu
som ni ser har ja modifierat vajern med en 2 rullar, tog bort den ordinarie o svarvade en i plast som inte nöts ut som metall samt en rulle i metall som sticker ut ur plasten, detta för att få vajern högre upp tex vid fastkörning i lera o vajern hamnar orginal under leran fastklämd mot marken och för att optimera min plog med lyft rakt upp, dvs går snabbare o höja o sänka plogen!

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040289.jpg)

och sidan:

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040290.jpg)

Har av simonsljuddämparen upplevt relativt högt ljud, mer effekt o vrid i maskinen med högre bestyckning o lite rakare rör såklart men kommit på en ide om hur man får den tystare, tex körning i stad, tätbefolkat område eller som när frun ska skotta för hon gillar ju självklart inte ljudet....
en egengjord insats som tar ca 1 1/2 minut att montera dit.

före

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040291.jpg)

efter

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040292.jpg)


så här ser den ut

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040287.jpg)

o andra hållet

(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/P5040288.jpg)


2 hål längst ut på ljuddämparen som är genomgående, går rakt genom insatsen, den är även precis 1mm mindre än hålet på ljuddämpare o passar perffa!
Enkelt, snabbt o smidigt, håller garanterat för en ev besiktning!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: *Anton* skrivet 4 maj 2009 kl. 16:54:07
Blir det nån större effektskillnad med "pluggen"?  ???
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 4 maj 2009 kl. 21:16:41
Citera
Blir det nån större effektskillnad med "pluggen"? 


en liten skillnad blev det väl men knappt märkbart, det är ju ändå 1000ggr bättre än orginal systemet som fiser ut avgaserna   :)
Bästa hade ju varit om det fanns en uträknad slipon osv men det finns ju inte varken i sverige eller ngn annanstans   :)



Nu blev det 7 mil idag, legat o puttrat i 70km/h, har då använd cirka 70% av gasen o det är mycket mera lagomt än tidigare, toppar nästan 90km/h nu, så nästa steg blir större hjul samt att ja laborerat med diverse experter på skoterfronten och atv-vet-bästare om vikter o fjädrar.
har kommit fram till att man, ja...va ska man kalla det.....startar på 2:an tror ja blir mest rättvist, det är ju så att på en skoter så optimerar man ju så att remmen ligger längst upp på sekundärvariatorn.......det gör den inte på min, minst 1cm ner mot centrum, då blir det som att man tappar en växel.....samt att ja kan ta av remmen utan att egentligen pressa in skivorna...så ska det inte heller vara.....
köpa en polarisavdragare, ta lös sekundären o se om den har som skoter att man kan justera den i 2 lägen till ännu hårdare, annars blir det hårdare fjäder  :)

Har nu idag före dagens körning även bytt olja i motorn, olja i bägge klumparna, bensinfilter och oljefilter.......
Spinner som en kissa o klöser som en hund....eller hur det nu var    ()p
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: Nyström skrivet 5 maj 2009 kl. 16:38:59
Lite frågor åt er som kör kazuma nu så ja kan exprimentera vidare med vikterna  :)
Hur fort går er kazuma ungefär på lågen?


O kom ihåg, kazuman är känslig för att hålla maxvarv en längre tid  ;)
ca 60 km/h
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 5 maj 2009 kl. 17:44:01
ok, tack för svaret nyström, då måste ja gå åt andra hållet me vikterna   :)
o fortsätta forska kring hårdare sekundärvariatorfjäder   :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 6 maj 2009 kl. 10:10:42
ska nu även vid tillfälle kolla upp detta med svängradien, ska få tag i nya stålband så man kan ta lös damaskerna, kolla upp att man verkligen kan svänga mer utan att lager o annat åker, känns ju väldigt tight redan när man känner på knutarna, ska inspektera o samtidigt byta fett i damaskerna  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: matte86 skrivet 6 maj 2009 kl. 17:36:59
Nu håller jag på med en ljuddämpare, blev för snål att köpa en egen :)
De här har jag hunnit med idag, så de ska bli kul och se hur de kommer att bli när de är klart ()p

(http://i40.tinypic.com/34gqasi.jpg)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 6 maj 2009 kl. 18:00:52
Det blir nog bra  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 7 maj 2009 kl. 19:14:31
Krängningshämmaren har ja glömt o lägga till....
Den är bortplockad o framkomligheten är självklart större i skogen, på asfalt märker ja då ingen skillnad annat än i riktigt tvära svängar att den är lite mer vickningsbar men man kör mest rakt fram på asfalt   :)
på grus svänger man ju bara till o gasar i 60-70km/h så sladdar den lätt o stabilt!
Skönt att den blev mer följbar i skogen för det är ju där man får kämpa som mest när man inte har servo som en del andra lyxlimos!!!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 10 maj 2009 kl. 18:59:55
Kommer inte att kapa ngt i styrningen för att ha bättre styrning då drivknutarna redan är under max belastning....
bara dumt o ändra så man riskerar att förstöra dom!
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 10 maj 2009 kl. 22:21:12
Mest hållit på med husvagnen som jag köpte ifjol, vinterförvarat den o hämtat den idag men min polare xenonkillen var förbi idag o hjälpte mig med lite ideér  :)

dimljus från en v70 ja har som reserv har nämligen glob/spotformade lyktor som ser ut att passa där blinkers sitter framtill, dom har H3 o går att använda till xenon halvljus då dom har bred spridning....
orginallyktorna blir nog att hitta några x-ljus eller andra lyktor som har samma diameter o montera dit med typ H4   :)

blinkers får bli ngn variant som man fäster på lastramen upptill typ diodvariant eller ngt   :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: wasteland skrivet 9 juni 2009 kl. 19:02:50
Härligt att se en riktigt bra tråd med brinnande intresse, keep up the good work !
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 9 juni 2009 kl. 21:10:13
ngn måste ju ha det  ;)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: beavlon skrivet 30 juni 2009 kl. 11:36:45
Legat lågt med xenonjobbet...blir nog det ett tag till osså men har hittat en bra lösning!
problemet är ju kazumans egen konstruktion på hel o halvljus, totalvärdelöst!
funderat på att byta ut lyktan mot ngt mer standard i samma storlek.
däremot så har ja dimljus på ena v70 (reserven) som passa perffa där blinkersen sitter fram, H3 infattning i dom, samma storlek o allt, så blir xenon därute till o börja med, sen blir det nog även xenon när jag hittat ngt att byta ut orginal lyktorna!
Xenonen hamnar dessutom långt ut på kanterna där blinkersen sitter nu, blir otroligt snyggt, sen köper ja blinkers som man sätter fast på gallret fram (lastgallret) så är saken löst  :)
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: atv-ola skrivet 13 oktober 2009 kl. 10:10:14
Hej!

Hur går det med Kazuman? Saknar uppdateringarna.  :)

Är speciellt intresserad av variator modifikationen.

Tack för en bra och informativ tråd.

MVH Ola
Titel: SV: Kazuma 500 moddning.....
Skrivet av: wasteland skrivet 13 oktober 2009 kl. 19:05:53
Jag saknar dom också, nu är det daxs för en MEGA uppdate  ()p