ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Busigakillen skrivet 20 mars 2009 kl. 10:27:00
-
Tja!
Det snackas ju en hel del på forumet om olika effektsystem, men hur mycket mer effekt får man egentligen?? Själv har jag en Dinli 350 med 20hk. Hur många fler hk får jag om jag monterar dit ett effektsystem?? Eller hur många km/h mer gör den?? Någon som kan länka till info om detta?? Eller någon som har egen erfarenhet...nån som kollat effekten före och efter???
Ronny
-
Jag kör Adly 300 och när jag fick på min dämpare (hmf) så blev de bra mycket mer vrid från botten, den drar mer jämt över hela registret. Tror inte de blev så mycket mer hk, men det känns så när de börjar dra bra redan från botten.
-
Du känner en förbättring i bottendraget i alla fall på min 450,men det är ju inte så att det blir någon enorm hk ökning.
Men du får ju inte glömma bort det goa ljudet som kommer som en bonus
-
Så kallade trimsystem till fyrtaktare är kraftigt överreklamerade iaf enl mig.
Om det inte är strypt flöde i originalsystemet.
Det du kan göra är att flytta kurvorna lite grann med att strypa el ostrypa ett system.
Lite förenklat kan man säga att ett fyrtaktsystem ska ha rakarör
Typ kolla en nitromotor på dragracing "rakarör"för topp effekt.
En anledning till att det ex inom motocrossen har blivit sån hysteri med effekt avgassystem.
Tror jag är att de flesta eftermarknadssystem är gjorda för orginal bestyckning.
Iaf Ex Leo-Vince
Och från fabrik är de alltid lite fett bestyckade.
De som sitter och gör ex Honda Suzuki osv är nog inga dumhuvuden och skulle man kunna plocka ut ngr enorma effekter med ett annat system .
Så tror jag att de skulle tillverka det själva. Då det är som så att effekt säljer.
Mitt råd är att om det inte är ngn strypning i avgassystemet.
Lägg ner ett par timmar på att bestycka in maskinen perfekt och spara pengarna till att så småning om byta till en 450:a.
-
Effektsystem ger mer eller mindre beroende på vilket märke du sätter det på.
Men kan väl säga att det är nog ingen ide att sätta det på en maskin utan att man förbättrar något annat ex ökar luften och matar mer soppa. (om man nu inte är ute efter vikt och utseende)
Det många tillverkare av maskiner måste tänka på är ju ljudnivån också, och då blir det en del kompromisser.
Det är helt klart att det är ju inget hokuspokus i detta utan vissa tillverkare av effektsystem lyckas bättre än andra i deras jobb att kompromissa fram ett system med ljud,utseende,effektkurvor vikt, mm.
-
Håller med ovanstående inlägg. Skillnaden mellan ett "icke-strypt/igensvetsat etc" originalsystem och ett effektsystem är att du kanske får ut 10-15% mer om du har tur. Men det är under förutsättning att du samtidigt öppnar upp lufttillförseln och bestyckar om förgasaren. Ofta ser man mycket optimistiska beräkningar över vad olika åtgärder gör. Exempelvis: effektsystem +10%, luftfilter etc 10%, ombestyckning 10% osv och sedan lägger man ihop allt det här och får helt orealistiska siffror. Vad som är mer relevant är förändringen i vridmoment på lägre varv. Där kan ett effektsystem hjälpa till. Det märker du mycket mer än några ytterligare hästkrafter vid maxvarv. Det gamla talesättet: "There is no substitute for cubic inches" stämmer fortfarande. Större volym med mer bränsle/luft = mer effekt och ffa vrid, dvs borra upp, kamaxlar med längre öppettider på ventiler och anpassad tändningskurva osv traditionell trimmning (kan iof även uppnås med turbo eller kompressor). Hursomhelst så är det dyrt, svårt och tidsödande att göra rätt för den som bara är "normalhändig". Det är därför Bling-Bling säljer så bra... Köp en Quad med stor motor från början så blir det billigare och enklare i längden :D
-
Jag upplever min hoj som "slöare" med ett WRP slip-on. Med original kunde jag dra upp han på slangarna med 3an i. Det går inte nu! Ska fortsätta mixtra med lite munstycken få se, någon som kan rekommendera vad man ska slänga i han förresten?
http://quadsweden.se/space/6635/galleries/9620/103121L.jpg