ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: bcc skrivet 13 mars 2009 kl. 19:49:22
-
Jag tycker att min 800 efi - 07 laddar dåligt och tänkte höra hur ni upplever era maskiner.
Nu när vintern har kommit har det blivit mycket snöskottning, framförallt på dygnets mörka timmer. Alltså har jag halvljus på och använder vinchen mest hela tiden. Det handlar så gott som aldrig om några hastigheter.
Att skotta efter ett snöfall tar ungefär en timme och jag uppskattar att jag hunnit ploga cirka 4 gånger sedan jag laddade batteriet sist.
Vad som händer är att batterisymbolen börjar blinka och efter ett tag så håller maskinen på att dö när jag använder vinchen och jag måste alltså avbryta för att ladda batteriet.
En lösning på problemet hade naturligtvis varit att använda laddare när inte maskinen används. (använder den nästan ingenting förutom snöskottning just nu) men samtidigt gnager det lite inom mig om något är fel....
Så alltså, orkar era maskiner ladda tillräckligt när ni arbetar med winchen samtidigt med belysningen och är det fel om den inte orkar detta? :-\
-
när jag köpte min hojj så sa dom att om man winchade mycke så behövde man underhålls ladda i bland. inte dom kraftigaste batterierna förmodligen :(
-
Har inte märkt att min verkar ladda dåligt men då jag inte skottar med den så går de ju inte att jämföra riktigt. Det är klart, winchen drar ju en del, även fast det inte är så stor belastning på den så ändå. Jag vet inte vad generatorn ska ge på dessa maskiner och batterierna är ju inte direkt stora. Så det är inte omöjligt att det faktiskt är så att det går åt mer ström än man hinner ladda.
Jag har aldrig laddat mitt batteri sen jag köpte hojen för drygt ett år sen och den startar utan vidare problem vid -20 på elstarten. Men framförallt såhär på vintern är det inte alltför ofta man får använda winchen så jag har väl ingen stor strömförbrukare på heller utan att maskinen hinner ladda ändå.
Så igentligen var detta inlägg ganska ickeinformativt kanske :hmmm:
Dock tror jag inte att du ska vara alltför orolig om den inte hinner ladda. Du kan ju prova att ladda upp den en gång och se hur länge du kan köra innan den tappat för mycket med ström. De ger ju en fingervisning om hur mycket mer ström den förbrukar motför laddar.
-
när jag köpte min hojj så sa dom att om man winchade mycke så behövde man underhålls ladda i bland. inte dom kraftigaste batterierna förmodligen :(
Nä, kanske är svaret så enkelt.. Man får väl börja ha det som en vana att oftare ha den på underhållsladdning när man inte använder maskinen, i alla fall på vintern!
-
Ja det tänker jag ha också göra. ()p
-
ja har samma problem på min 500efi att batteri tar slut fort och det är inge kul om man sitter i ett lerhål och batteriet är så slut att maskinen dör när du vinschar...ja köpte en ctek laddare och monterade den på maskin så dom kalla månaderna så sätter ja den alltid på laddning efter körning .....
-
mycket större generator i 850 sa dom i hudik ska kolla hur stor den är
-
Nu åker ju jag CF Moto men den har ju oxå laddning o även en winch. Jag har plogat hela vintern o inte laddat en enda gång, jag har fortfarande org.batteriet kvar o den har aldrig tänt nån lampa eller varit strömlös. Hjulingen används kanske 4ggr/v både med halvljus o med helljuskörning + hand/gasvärmare.
-
I min ägarmanual står det att det laddar 500W vid 3000 rpm, vet inte om det är varv på generatorn eller motorvarv.......
-
Min maskin var exakt likadan i början. Man behövde inte vinscha mkt för att få batterilampan att lysa och den började ge avgassmällar o slocknade nästan. Nu behöver jag inte ens vinscha, utan bara köra för att få batterilampan att lysa. Mitt batteri är helt slut. Verkar vara något billigare batteri i min. Testade batteriet från en sportsman 500 EFI, och med det batteriet fick jag inte lampan att lysa fast jag vinschade, hade på handtagsvärme + hel o halvljus. Han plogar hela vintrarna och har aldrig fått batterilampan att lysa. Det batteriet var ett Yuasa Högeffekt MF 18Ah (YTX20HL-BS) batteri, mitt orginalbatteri är bara ett 14Ah. Blir till att köpa ett sånt batteri!
MVH
-
Jag tror det är så att generatorn inte är dimensionerad för kalla vintrar och mycket tillbehör. På min började något klappra när strömmen var låg. Släckte ljuset och körde en stund så försvann det.
Om man drar ur batteriet med vinsch eller extralysen etc. sedan parkerar maskinen med svagt batteri ett par dagar. Helst med kalla nätter. Då har man förmodligen gjort sitt bästa för att radikalt förkorta både kapaciteten och livslängden på sitt batteri.
Min förra hjuling parkerade jag alltid med en C-tek. Tyvärr har jag inte orkat montera laddkabeln på x2:an ännu så det batteriet har säkert fått lite stryk i vinter.
-
dom säger att nya polaris laddar 600w 30ampere vid tomgång när dom var på kurs med polaris ()p
-
hej!
jag har för mig jag läste i instruktionsboken till min 800 att laddningen va 500w vid 6000rpm. Och vinchen tar ju tämligen mycket ström så det är nog inte så konstigt att den beter sig som den gör man behöver nog köra en del när man har kört mycket med vinchen.
mvh Tommy
-
ja har samma problem på min 500efi att batteri tar slut fort och det är inge kul om man sitter i ett lerhål och batteriet är så slut att maskinen dör när du vinschar...ja köpte en ctek laddare och monterade den på maskin så dom kalla månaderna så sätter ja den alltid på laddning efter körning .....
Exakt samma här, men jag gör det även på sommaren. Även på Stiga Parken så sitter det alltid ctek laddare anslutna mellan körningarna. Känns skönt att veta att man är rädd om batterierna på så sätt coh att man alltid har max kräm när man behöver.
-
Hej! Jag har en -07 800efi som aldrig krånglat så. Och då plogar jag två gårdar med tum, handtags värme, helljus, backljus(= 4st lampor som är på hela tiden) plus en massa vinsh körning! Kör med original batteri och har ej gjort nånting för att förbättra laddningen.
Det enda som kan hända mig efter en massa vinshning är att reläet kan börja krångla (troligen överhettning) och då är det bara låta maskin svalna. Har bytt relä men ingen bättring. :hmmm:
Men aldrig några laddnings problem
MVH: Marcus