ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: quad_matte skrivet 11 mars 2009 kl. 17:59:48
-
går i köpfunderingar vad ska man välja o vad e skilnaden mallan raptor 700 o kfx 700 har åkt dinli 450 innan. men tänkte byta cheva pickisen mot något kul nu
-
Största skillnaden är att Kawan har CVT (automatväxel) och kardandrift och att den är mycket tyngre. Vilken man sen väljer är en smaksak ()p
-
Jag gick och funderade på exakt samma val förrut. Jag var tveksam till CVT.n på KFX:en men den har en hel del fördelar: lättkört dvs bra i terräng, alltid bästa varvtal på motorn, mycket snabbt acc pga att du inte behöver växla. Min oro för att den skulle vara "tråkig" att köra var fullständigt obefogad. Vad som avgjorde var att KFX:en har långa serviceintervaller och ett grundmurat rykte om att vara stryktålig och driftsäker. Den är väldigt stabil pga vikten. En raptor är säkert snabbare runt en bana men KFX:en är perfekt om du är ute efter en driftsäker terrängtouring maskin med det grymmaste vridmomentet du kan tänka dig.
-
En Raptor är snabbare överallt och alltid ;)
-
Jag e helt opartisk .....Så jag säger RAPTORN....... :DV :DV :DV
-
Du, Quad-matte,
Hur hade du tänkt att använda hjulingen? Det är ju det som styr... :hmmm:
-
Jag har haft bägge två å skulle ja välja idag så vete fan vilken man skulle ha tagit. Det skilljer ca 50 kg i vikt. Sätt på 25tumsdäck bak på Kawan och den går överallt på vintern även i djup snö. Jag saknade Kawan lite när ja åkte Raptor så troligen har ja nog valt Kawan.
Raptorn = Drar lite bensin ca 0.65l blandad körning, Snabbare i axet, Lättare att serva, Super kvalitet inte fel på 900mil.
Kawasaki = Drar ca 1l blandad körning, Bättre markfrigång, Går bättre i snön på vintern, Skönt med automat, Enormt vridmoment, Ljudet ifrån v-motorn.
En liten film om en Kawasaki som har 25tums däck bak och åker i snö obs det är mycket snö och det stoppar inte Kawan.
http://www.youtube.com/watch?v=YmHt5zz06vo
-
Själv valde jag Kawan pga att det kändes som en större och rejälare maskin .
cvt är ju en smak sak jag var själv lite tveksam när jag köpte den men är nu väldigt nöjd ()p
Vill man vara snabbast runt en bana bör man nog istället titta på en 450 maskin
-
Jag tänkte det samma som pattho0 .
Visst raptorn går fortare men kfx går tillräkligt bra men det handlar inte alltid om hur fort den ska gå. inte i mitt fall då jag kör över allt och jag tror inte raptorn hade varit en bra maskin för mig men det är en kanon maskin det också. Jag valde kfx mycket tackvare markfri gången
Jag hade valt en kfx 700
-
mycket delade meningar här va de men de e bra. ja ja vill ju ha en maskin som e både snabb o rolig o även ska va skön att pendla med till jobb o lite annat kul typ skogsvägar eller liknande
-
Ungefär samma användnings omr som jag har.
Jag valde Kawan för jag tycker att man åker bättre på den.
Det är inte roligt att åka långt med knäna under hakan ::)
-
Man får nog vara minst 3 meter lång om man har knäna under hakan på en Raptor 700.....
-
Ok, Quad-matte,
Det låter ju inte som om du är ute efter att rejsa mot polare i första hand utan vill ha en lite mer all-round maskin. Då borde Kawan vara det naturliga valet framförallt om du inte är intresserad av att serva hjulingen stup i kvarten. Du kan väl jämföra Raptorn med en sporthoj och Kawan med en touringmaskin, för att använda mc-språk. Jag har ju själv märkt att man kan ha jäkligt skoj med mycket bus med Kawan också ()p, även om jag skulle karakterisera den som en touringhjuling. Ja, ja du blir nog inte klokare utan att ha provkört båda märkena. Låt oss veta vad det blev när du bestämt dig... :hmmm:
-
ja nu blev de ändringar. det blev en goes 450 turbo intercooler med insprut ok nos ()p
-
Ha, ha, ha :lol: ;D och jag som trodde att du inte ville rejsa i första hand. Lycka till! Hoppas kinamaskinen håller ihop med både turbo och lustgas :o... Du lär ju få bra mycket roligare pendling till jobbet hädanefter ;)
-
japp ska bara mappa den på rullande landsväg för den får helt för mycke sås den baktänder rejält. sen blir de åka av till jobb :headbang:
-
Lägg ut några bilder som visar turbo och lustgasinstallationen. jag har alldrig sett det på en så liten motor som 450cc :hmmm:
-
Fanns en som låg ute på blocket som hade turbo kanske är den.
den har tagits upp här förut! om det är den vill säga
men rätt frän hjuling du köpt dig ()p
-
ska fixa lite bilder . men ombygd o vi starta den igår me ny spridare o ombygt spjällhus o nu får den soppa som den ska innan va där ett lamda värde på 7.4 o de ska va 14.6 som de e nu så nu spinner motorn finfint så nu e de bara finmappnig kvar ()p
-
Kanon att du fick igång din maskin :blob1: