ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Youbet skrivet 10 mars 2009 kl. 08:53:50

Titel: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Youbet skrivet 10 mars 2009 kl. 08:53:50
:help:


Min Linhai 300 Allroad 2x4 har börjat driva när den egentligen skall stå stilla och jag kan inte lägga i en annan växel utan att stänga av den helt.
Jag kan visserligen växla den när den är igång men då får jag slänga in växeln och det krasar som f-n, vilket man bara gör en gång.

Vad är det för fel och hur gör jag för att fixa detta?
Jag fick tyvärr inte med en bruksanvisning så svaret på min fråga kanske står där men finns det någon "out there" som har en pdf på sprängskiss och bruksanvisning så hade jag varit tacksam.

Tack på förhand

Johan från Blentarp
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Youbet skrivet 10 mars 2009 kl. 09:08:36
Det är inte tomgången för den har jag redan checkat
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 10 mars 2009 kl. 16:17:56
hör du att den varrvar qextra mkt när du inte gasar?
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Ironman skrivet 10 mars 2009 kl. 16:48:02
Mest troligt är det slungkopplingen på den bakre variatorn som är paj.
Det är en sjuka på linhaien att bromsbanden nöts upp.
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: meko skrivet 10 mars 2009 kl. 17:08:23
Tjena!
Hade ungefär samma problem med min Dinli 270 för ett tag sen..
Min har ju variator och det har väl även din?!
Muttern som håller kopplingsbackarnas centrum hade lossnat (fråga mig inte hur), och gjorde att kopplingsklockan drevs med, även på tomgång..  
Vad jag höll på med tomgången innan jag hittade det felet!!  :knupple:

Hoppas du hittar felet!!

/Meko1
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: T skrivet 10 mars 2009 kl. 22:02:25
Halloj!

Som sagt ovan är det med största sannolikhet en drivback i kopplingen som fjädern lossnat från.
Fjädern sitter i ett öra på på kopplingsarmen och det örat kan gå av, det blir precis som du beskriver.


Hör gärna av dig  om du har frågor!
0171-46 70 00

MVH / Benny
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Youbet skrivet 11 mars 2009 kl. 09:23:11
Många svar redan och det verkar som om folk har varit med om detta förr
Återkommer om 2 veckor med vad som var fel och tar bild på detta så kan det kanske hjälpa fler.


Om felet är det som Benny misstänker hur lång tid tar det då att få hem reservdelar av www trech.se?

/Johan
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: T skrivet 11 mars 2009 kl. 13:55:33
Hej.

Om det är som jag tror så finns det en kopplingsarm på lager här :)

Egentligen säljs dom inte lösa utan endast som komplett koppling men jag har en kvar här som du kan köpa billigt.

Skicka ett mail eller ring för pris och leverans.

MVH / Benny
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Youbet skrivet 11 mars 2009 kl. 18:19:33
Nu är kåpan borta och sant som det var sagt så låg det en söndrig fjäder i kåpan.
Dock så vet jag inte hur jag skall göra nu.
Men det borde väl bara att lossa den bakre variotorhjulets mittenbult eller?
Om "ja" så verkar det vara en helvete att få loss den men jag har sprejat lite på muttern och får prova imorgon.
Jag köper gärna det som behövs om du kan bedöma det på bilderna som jag skickat, eller behöver jag montera ner mer.
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: T skrivet 11 mars 2009 kl. 19:03:12
Tjo, det verkar bara vara en fjäder du behöver!
Vilket är tur för jag har bara en trasig kopplingsarm kvar här...

Du måste ta bort mittenbulten och absolut enklast är med mutterpistolen.

Du måste kolla så kopplingsarmen, som nu saknar fjäder, är helt ok.

När du har kopplingen lös så ringer du mig så ska jag förklara hur du ska kolla, om du inte själv ser något trasigt.

MVH / Benny
Titel: SV: Ej stillastående tomgång
Skrivet av: Youbet skrivet 11 mars 2009 kl. 20:30:25
Mycket bra!

Jag ringer i nästa vecka för nu skall jag iväg med jobbet i 4 dagar på en mycket efterlängtad lyxresa med Tallink till Riga. (mycket ironi där)

Tack för hjälpen