ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 5 mars 2009 kl. 23:41:22
-
Undrar bara om det är någon som kör med 12:5 Kompression? funderar på att handla en sådan kolv :dntknow:
-
Jag har det, Funkar bra. kör på 98okt
-
pratade med en kille idag och han sa packningarna inte höll.... men bra att det inte spikar i alla fall med 12.5 då :)
-
jahapp då var 12.5:1 beställt! :) och tillbaka till 686cc :(
-
Nå?
-
Väntar fortfarande på Cylindern från Pelganders motorslip samt en förstärkt packning från jänkelandet..... lite less på att vänta >:(
-
Krävs förstärkt packning för 12,5:an?
Jag har funderingar på att uppgradera min med kam, kolv och portning... men tyvärr hittar jag inte så mycket fakta om detta, och alla säger att man skall köpa steg två och en 11-kolv, men varför?
Bara för att det är "lagom"?
Hittar ej heller nån dyno-graf för HC:s steg tre kam, och de man finner för de andra två börjar vid 4000 varv, och att då snacka om lågvarvsegenskaper tycker jag haltar, för 4000 varv är väl knappast lågvarvsregistret?
-
nja jag vill då kalla 4000 varv för mellanregister... 1000-3000 är ju mer lågvarv. Jag kör med HC 2 och brorsan med HC1. Faktum är att man märker ingen skillnad som helst på maskinerna, tycker dom går prick lika, så det är nog bara att satsa på den du tycker känns bäst, HC3 ska ju vara för höga varv, men jag vet inte :dntknow:
angående 12.5 så har jag hört 2 stycken på raptorforum som gnäller på att den trycker ut kompression i vattnet, både jag och brorsan har kört på 11 komp hittils och det fungerar då fläckfritt men eftersom cylinder rasade tänkte jag att jag provar med 12.5 istället... så beställde jag förstärkta packningar så det inte ska trycka ur något vatten, samt att jag drar åt toppen lite extra istället för det rekommenderade, så ska det inte läcka!
Har faktiskt aldrig provat med 12.5 komp så det blir bara att se hur stor skillnad det blir, säkert inte mer än 2-3hk kan jag tänka mig
Brorsan hade lite problem på sin med 11:1 att det tryckte ut kompressionen i vattnet... vi drog åt toppen lite granna bara så slutade det läcka :dntknow: kanske dragit för löst från början.
Att få tag i någon som portar för bra peng kan vara riktigt svårt, jag hade ultra bråttom med min och fick punga ut 4000kr för en portning, dock är han känd över hela världen för hur bra han trimmar så det ska ju vara tip-top :)
Kan tipsa om "Bandit" som jobbar på Herrgårdsgymnasiet i Säffle som mekaniker, han är duktig på att porta och tar inga hutlösa priser.
Sen kolv och kam kan jag enbart rekommendera Tech quad shop (där handlar jag alltid) eller Rockymountain atv. Dom har också väldigt bra rykte, kanske inte absolut billigast i världen men du får grejerna i alla fall :sunny:
p.s Skillnaden på priset på vanlig och förstärkt packning skiljer ungefär 100kr så det är inget att tjafsa om direkt :) - Bör även tilläggas att Tech Quad shop har dubbelt så mycket grejer som dom har på sidan. Han hinner inte lägga ut allt bara. Så ska du ha något så dra bara iväg ett mail till han med vad du ska ha så får du en lista med vad det kommer kosta, så får du sätta in pengar på hans paypal så skickar han grejerna.
Har du redan ordentligt avgasrör och bränslebox? antar det iaf :whip:
-
Portningen kommer självklart genomföras av Erland på http://www.topplocksverkstan.se/ men detta med att en 12,5:a kräver förstärkta packningar gör min lite avvaktande... packningarna går säkert att fixa, men det ger ju en hint om hur mycket det frestar maskin, så kanske nöjer mig med en 11:a iaf...
-
tja klart det frestar maskin... men dom kör ju på 14!!! komp i USA... många som gör det och dom har inte mer problem med sina maskiner än dom med 11 har vad jag förstått.
Att du måste byta packning är inte 100% säkert, men folk säger att det läcker ut annars, visst 11:1 tyckte då jag gav gott mos, men som alltid så vill mycket ha mer :) jag valde 12.5 just för att kolven ändå var skrot så lika bra att testa en annan och se hur det verkar.
Ska bli intressant att se hur den går med denna kolven i alla fall. Jag har förhoppningsvis inte kvar den när kolven är slut, jag vill ju helst bli av med den omedelbums :)
-
Min packning gick åt fanders (cometic) ganska omedelbart efter kolvbytet (11:1). Köpte då en Yamaha originalpackning och det funkar bra. Jag var ganska skeptisk till Cometic packningen redan vid första anblicken, den är helt i stål och har inga "mjuka" tätningsytor öht.
-
hmm jo det har du rätt i... dom jag pratat med säger den ska hålla bättre dock, man kanske måste dra åt toppen mer?
-
Jag kör med 12,5:1 och orginal packning har inte haft några problem än.
Men vad jag läst på raptorforum och andra forum så rekomenderar dom orginal packning.
Inte för än man går upp i cc som dom tycker att man ska byta till cometic.
Bara vad jag läst!
-
Och du åker 98-99 okt?
Bytt kam och ev justerat tändkurva nåt?
-
Åker på 98.
hotcams stage 3
dynatec programerbar / programerings kittet ligger hos yamaha hämtas imorgon.
Mycket nöjd.
-
hmmm ja kanske ska helt enkelt prova att sätta dit OEM packningen istället då? läcker den får jag väl prova med den 3 skiviga
Hoppas fan jag får min cylinder snart... guuud så körsugen!