ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: shadow skrivet 1 mars 2009 kl. 15:49:57

Titel: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 1 mars 2009 kl. 15:49:57
 :hmmm: Har suttit och tittat runt på forumet ett bra tag nu.

Har läst fördelar nackdelar med diverse maskiner.

Vad anser ni Är den bästa maskinen för Skogen?

Att köra med timmerkärra, lunna stockar m.m

Nyfiken på vad ni har för erfarenheter med era maskiner?

Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 1 mars 2009 kl. 16:36:33
Suzuki Kingquad 750 eller 700:an
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 1 mars 2009 kl. 16:44:40
poalris big boss 800 twin 6X6 eller polaris sporsman 6X6 500
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: anderssson skrivet 1 mars 2009 kl. 17:15:04
suzuki 700/750
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 9 mars 2009 kl. 12:59:04
Tack för tippsen.  Har en Linhai nu. Som ska bli kul att testa vad den går för.
Honda säger ju många ska vara den bästa i skogen?
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 9 mars 2009 kl. 15:24:34
Hondan har ju hel bakaxel på sin 500 har ja för mig, vilket är en fördel när man ska lasta tungt
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: adde_j skrivet 9 mars 2009 kl. 15:32:01
Hondan har ju hel bakaxel på sin 500 har ja för mig, vilket är en fördel när man ska lasta tungt

jo det är ju en för del när man lastar tungt.  ;) den sjunker inte ihop i fjädringen  ()p
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 9 mars 2009 kl. 17:30:55
Hondan har ju hel bakaxel på sin 500 har ja för mig, vilket är en fördel när man ska lasta tungt

jo det är ju en för del när man lastar tungt.  ;) den sjunker inte ihop i fjädringen  ()p



Precis, de är därför folk säger att Honda är bäst i skogen, men smaken är som baken, delad ;)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 9 mars 2009 kl. 17:45:15
Ja smaken är verkligen delad :) 

Men det måste väl vara mer än hel bakaxel som gör att  hondan är så himla bra i skogen?


Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: stefanland skrivet 9 mars 2009 kl. 19:18:47
Är väldigt nöjd med min TGB 425 Blade med
klart en maskin att ta med i kalkylen!
www.tgb-motor.se
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 9 mars 2009 kl. 19:23:51
 ()p noterat TGB 425 Blade. Den är rätt snygg med har jag för mig.

Tack för tippset
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: core_am skrivet 9 mars 2009 kl. 19:57:59
Ja smaken är verkligen delad :) 

Men det måste väl vara mer än hel bakaxel som gör att  hondan är så himla bra i skogen?




hydrostatdrift
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 9 mars 2009 kl. 21:10:30
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: *Anton* skrivet 9 mars 2009 kl. 21:19:14
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: *2STROKE* skrivet 9 mars 2009 kl. 21:28:44
sen beror det ju på om du vill ha en smidig maskin med liten svängradie eller om du bara är ute efter att inte köra fast eller så kanske du behöver köra över stockar då och då och då är det ju bra att den har hög markfrigång
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
backjulen följer inte marken på samma sättsom den gör när man har två delade a armar och då blir oftast att man ligger på 3 hjul. men på plan mark blir det ju det samma som delad
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: core_am skrivet 9 mars 2009 kl. 21:49:58
sen beror det ju på om du vill ha en smidig maskin med liten svängradie eller om du bara är ute efter att inte köra fast eller så kanske du behöver köra över stockar då och då och då är det ju bra att den har hög markfrigång
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
backjulen följer inte marken på samma sättsom den gör när man har två delade a armar och då blir oftast att man ligger på 3 hjul. men på plan mark blir det ju det samma som delad

nåja! varför har inte en jordbruks traktor delad för??? blir det sämmre grepp där med isåfall  8)  måhända att delad axel är mordenare och bättre men inte när det gäller att köra timmervagn eller tunga lass isej! och med hydrostatdriften så blir det som en dröm att köra! sen att honda har lite effekt är sant men det är som sakt ingen nöjesmaskin, se bara vimek 620, den har hondamotor och det är en av de bästa småskalig skotare man kan köpa idag
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 9 mars 2009 kl. 21:59:24
 Hja det är inte lätt detta.  Man får nästan välja maskin efter hur terängen ser ut. En allround maskin kan vara svår att utse. 

Man får köra lagom. Och där det inte går tar man traktorn. Eller mindre lass med fyrhjulingen.

Sen tror inte jag att det hjälper om man har 1000 cc  eller 300 cc. Kör man fast så gör man. Mindre maskin med mindre motor lite mera planerad körning bara. Jag har som sagt en linhai nu. Får se vad den går för. Nästa maskin, hja vad det blir återstår att se  :)

Man skulle ju vilja testa lite olika maskiner. Man skulle träffas flera stycken med olika maksiner och utsätta dom för samma tester.  Så kanske man kunde bli lite klokare  :hmmm:
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 9 mars 2009 kl. 22:02:06
sen beror det ju på om du vill ha en smidig maskin med liten svängradie eller om du bara är ute efter att inte köra fast eller så kanske du behöver köra över stockar då och då och då är det ju bra att den har hög markfrigång
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
backjulen följer inte marken på samma sättsom den gör när man har två delade a armar och då blir oftast att man ligger på 3 hjul. men på plan mark blir det ju det samma som delad

nåja! varför har inte en jordbruks traktor delad för??? blir det sämmre grepp där med isåfall  8)  måhända att delad axel är mordenare och bättre men inte när det gäller att köra timmervagn eller tunga lass isej! och med hydrostatdriften så blir det som en dröm att köra! sen att honda har lite effekt är sant men det är som sakt ingen nöjesmaskin, se bara vimek 620, den har hondamotor och det är en av de bästa småskalig skotare man kan köpa idag


För att en jordbrukstraktors framaxel är så mkt rörligare än en fyrhjuling framaxel, en traktor har två hela axlar och den främre är väldigt rörlig i terräng, skulle jag tro?
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 9 mars 2009 kl. 22:04:28
Hja det är inte lätt detta.  Man får nästan välja maskin efter hur terängen ser ut. En allround maskin kan vara svår att utse. 

Man får köra lagom. Och där det inte går tar man traktorn. Eller mindre lass med fyrhjulingen.

Sen tror inte jag att det hjälper om man har 1000 cc  eller 300 cc. Kör man fast så gör man. Mindre maskin med mindre motor lite mera planerad körning bara. Jag har som sagt en linhai nu. Får se vad den går för. Nästa maskin, hja vad det blir återstår att se  :)

Man skulle ju vilja testa lite olika maskiner. Man skulle träffas flera stycken med olika maksiner och utsätta dom för samma tester.  Så kanske man kunde bli lite klokare  :hmmm:

Kanske även läsa tester?? Hör med olika åf, du borde kunna låna hem nån demo. Polaris tkr jag är en kanon hjuling i skogen, med sin fina fyrhjulsdrift, men det tkr ju inte alla. Bara min åsikt :)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: core_am skrivet 9 mars 2009 kl. 22:04:55
sen beror det ju på om du vill ha en smidig maskin med liten svängradie eller om du bara är ute efter att inte köra fast eller så kanske du behöver köra över stockar då och då och då är det ju bra att den har hög markfrigång
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
backjulen följer inte marken på samma sättsom den gör när man har två delade a armar och då blir oftast att man ligger på 3 hjul. men på plan mark blir det ju det samma som delad

nåja! varför har inte en jordbruks traktor delad för??? blir det sämmre grepp där med isåfall  8)  måhända att delad axel är mordenare och bättre men inte när det gäller att köra timmervagn eller tunga lass isej! och med hydrostatdriften så blir det som en dröm att köra! sen att honda har lite effekt är sant men det är som sakt ingen nöjesmaskin, se bara vimek 620, den har hondamotor och det är en av de bästa småskalig skotare man kan köpa idag


För att en jordbrukstraktors framaxel är så mkt rörligare än en fyrhjuling framaxel, en traktor har två hela axlar och den främre är väldigt rörlig i terräng, skulle jag tro?

det där visste jag iofs redan!  va kanske inte noga med att jag var ironisk där   ::) *skamvrån*
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 9 mars 2009 kl. 22:07:31
Hahaha  :lol: Kan ju va nån annan som inte vet? ;)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 9 mars 2009 kl. 22:22:32
Japp åsikter, erfarenheter från andra det vill jag ha i mass.  Ja jag letar tester över allt. Jag har ett par ställen som säjer lite olika maskiner, Får nog ta en sväng till dom  :djump:
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: Cummins skrivet 10 mars 2009 kl. 02:21:20
Har en kompis som har en polaris 800 (760) vilket har delad bak, och jag själv har en gammal polaris med stum hel bak, och det roliga är att jag kör ifrån vilket gäller terräng, backning, svängning, med stel axel, med lastad kärra.
Rolig berättelse, jag är ingen författare om nån undra.
Vi skulle köra grus på en timmerkärra med flak på, framför var hans 800.
Först fick vi ställa fjädringen till det hårdaste för att det inte skulle säcka ihop totalt, sedan lasta ca 400-500 kg grus mitt på boggie hjulen för att inte fördärva stötdämpare mm. Kultryck typ 100-150 kg.
Nu var det körningen då det gick fint ända fram till ditt vi skulle tippa av allt, underlag gräsmatta.
Han kör fram så han kommer rakt med ekipaget till hålan vi ska fylla, lägger i backen och fyrhjuls driften och börjar, redan när han ger gas så ser man var problemet uppenbarar sej.
Baken på maskinen lyfter sej så stötdämparna är helt utfjädrade, jaha nu då, ekipaget blir som en båge och med det så knyter det sej efter bara en meter, han kör fram igen, provar igen, nej det går inte för polarisen bara står och slirar på gräset med alla fyra hjulen och kanar i sidled.
Hmm lite svordomar :tickedoff från ägaren som innefattar en polaris.
Vilket händer att han ropar, du får ställa dej på dragstången men dämparna då, jag vägrar skotta grus, med lite arg röst.
Sagt och gjort jag ställer mej på 108 kg och man ser hur det bara sjunker ihop och polarisen bakända ropar hjälp, nu börjar det röra på sej och vi får gruset dit vi vill. ()p
Vad som är skillnad mot min gamla med stel, är att när man lastar ner kulan så trycks bakre stötdämparen ut maximallt på min.
Vilket det händer inget, där av ingen skada.
Jag får ett satans tryck på hjulen bak, så då har kärran mycket svårare att göra som den vill med mej.
Skillnad en med 100 kg kultryck mot en med 300 kg kultryck, vilken tror ni det kommer att gå åt skogen för.  :)
Jag kan backa hur som helst och ingen stor tendens till knytning (vikning) normal terräng körning med kärra.
Dock finns det begränsning för min med, enda som är att åker du uppför så kan den lyfta framhjulen från marken, men ingen fara för det stoppar i kulans vinkel bara, kontrollerad bakhjuls åkning.  ::)
Kör med lite luft typ 1 hekto eller nå sånt, har 13,5 tums breda bakhjul om det spelar roll.   
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 10 mars 2009 kl. 09:43:19
Ja så illa pinkat va det la inte :) Du hade säkert haft en lysande framtid som författare om du bara hade lagt manken till ()p

Det var en bra berättelse, bra erfarenhet. Så man vet skillnaden på bakaxlar.

Tack för att du delade med dig. Mera sånt vill vi ha ()p
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 13 mars 2009 kl. 09:02:11
sen beror det ju på om du vill ha en smidig maskin med liten svängradie eller om du bara är ute efter att inte köra fast eller så kanske du behöver köra över stockar då och då och då är det ju bra att den har hög markfrigång
angående honda, det blir ju sämre gräpp med hell (ej delad)
och sen har honda svagare motorer.
rätta mig om jag har fel

varför skulle det bli sämre grepp?
backjulen följer inte marken på samma sättsom den gör när man har två delade a armar och då blir oftast att man ligger på 3 hjul. men på plan mark blir det ju det samma som delad

nåja! varför har inte en jordbruks traktor delad för??? blir det sämmre grepp där med isåfall  8)  måhända att delad axel är mordenare och bättre men inte när det gäller att köra timmervagn eller tunga lass isej! och med hydrostatdriften så blir det som en dröm att köra! sen att honda har lite effekt är sant men det är som sakt ingen nöjesmaskin, se bara vimek 620, den har hondamotor och det är en av de bästa småskalig skotare man kan köpa idag
åkermark är rak.....varför har skördare och skotare "väldigt" delad bakaxel..typ!  ;)   Hondan är för dyr tycker jag!  har man  så mycket tryck på kulan att det blir okörbart med deladbakaxel så har man lastat fel...
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: Cummins skrivet 13 mars 2009 kl. 12:00:52
Jag tycker inte det går att jämföra atv mot skotare, skördare för det är helt andra områden.
Skulle vilja se en skördare, skotare komma i 90 blås på E20.
Atv är allround fordon bra på allt men inte bäst på nått, jämfört mot skotare, skördare som är endast framtagna för en enda arbetsuppgift.
Klarar inte atvn av att ta fram veden åt er då får man gå efter grövre kaliber.
Det finns pappskallar lite överallt som tror att nu har vi köpt en atv med timmerkärra, då ska vi göra så mycket, teori är en sak men verkligheten är en helt annan.
 
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: Ironman skrivet 13 mars 2009 kl. 17:00:08
Vad tror ni om detta då
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: namn skrivet 13 mars 2009 kl. 20:03:18
varför inte en AC åskkisse(thundercat) kraften torde väl räcka och den har riktig koppling, vilket saknas totalt på CanAm, varför den går bort helt vad gäller skogskörning med precision.

har inte själv provat den men har i flera tester läst den som segrare mot canam just tack vare krypegenskaperna.
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: M.Stark 4T skrivet 13 mars 2009 kl. 21:37:02
varför inte en AC åskkisse(thundercat) kraften torde väl räcka och den har riktig koppling, vilket saknas totalt på CanAm, varför den går bort helt vad gäller skogskörning med precision.

har inte själv provat den men har i flera tester läst den som segrare mot canam just tack vare krypegenskaperna.

Håller med om att CanAm inte är någon höjdare att använda i skogen med tung kärra efter. Har funderingar på AC måste bli en provkörning inom en inte alt för avlägsen framtid. Men som sagt det är inga traktorer vi pratar om.  ::)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: shadow skrivet 16 mars 2009 kl. 20:38:11
Jag tror som så här att det är alltid hjälper om man har 1000 cc eller 300 cc. Kör man fast så gör man. Atv i skogen ska la vara ett komplement till traktorn.

När det blir trångt å så. Ett smidigt och hyffsat starkt ekipage är ju det bästa tror ja.

Vill gärna höra, se mera erfarenhter från olika maskiner i skogen.

Fyll på bara med era berätelser.

Alltid kul att höra och se hur det går för er i skogen  ()p
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: centhor skrivet 16 mars 2009 kl. 22:50:19
Stoppa dit fyrkantsprofil istället för stötdämparna.då blir det en traktor som man kan lasta tungt på draget :headbang:
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: Cummins skrivet 16 mars 2009 kl. 22:59:42
Jo det kan man göra, men dock inte det mest genomtänkta iden.
Men det blir lite jobbigt när a armarna blir som c i formen, men det är klart man måste tänka på verkstäderna så dom inte blir uppsagda. ;)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: GummiGunnar skrivet 17 mars 2009 kl. 10:17:47
honda har väl kvar stel axel mest pga att det är ett arbetsfordon?
sen så brukar väl d flesta som bara drar stock i skogen hålla sig runt 400-500cc?
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: jamte skrivet 17 mars 2009 kl. 15:02:06
Honda har sin hela bakaxel som ett alternativ för dom som vill lasta lite tyngre. Vilket inte är helt fel ibland  :)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 mars 2009 kl. 15:51:32
de flesta skogskärror har väl boogie, lastar man rätt så slipper man ha ett kultryck på 150kg, det finns även maxvikter för ATV:er med stelbakaxel, tråkigt om man kör bakaxeln sned, det enda som händer med en hjuling med deladbakaxel är väl att det komprimerar dämparna och det blir svårt att köra iväg, det löser man väl lätt med att flytta bak lasten.

kör man inte med maxlast hela tiden så klarar man sig ypperligt med deladbakaxel, om inte så ska man nog titta på en mindre traktor istället, en maskin som får gå med maxlast hela dagarna mår nog knappast bra efter ett par månader..
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: centhor skrivet 17 mars 2009 kl. 19:00:50
Man ska ju inte ha så mycket kul tryck, utan lasta vettigt på vagnen och köra fler gånger istället och sen får man ju faktskt planera körningen och lägga i pinnar och ris i dom värsta hålen... tyvärr så är det dyrt med drivning på vagnen men då kan man ha knappt något kultryck (alltså köra med delad bakaxel och behålla markfrigången) och ändå lasta fet lass. Min personliga favorit vagn är  faktiskt lunnings vagnen den går mycket bättre och smidigare, även massaved går fint med rätt grejor till den. En vinsch, riktig kätting och en rejäl björn att dra åt med + trekanter vid hjulen så den stöter ifrån träden vid närkontakt.
Att köra fyrhjuling med lass är som en framhjulsdriven skotare utan drivningen inkopplad på vagnen, man får krångla mest... men som sagt med lagom lass är det riktigt kul att kunna köra sin egen skog och så får man träning i hela kroppen. och en jäkla härlig naturupplevelse!
Själv har jag gallrat ca 30ha med hjulingen med mycket mysiga skogs stunder. Det där med fyrkantsjärn istället för stötdämpare är något jag funderat över men aldrig provat, men jag tror det skulle gå med lite förstärkningar på A-armarna....men det är i min lilla hjärna det. Kanske bryter sönder allting där bak....
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: [navy] skrivet 3 september 2010 kl. 18:56:40
Ja då ska ja ställa några dumma frågor igen..;)

om ja förstått d rätt så bäst är det med stelaxel om man ska köra tunga lass heladagarna... ?
(men lastar man rätt duger delad alldeles ypperligt)

Hur roliga är annars dom med stelaxel? El vad har dom för andra fördelar?
Ser inte speciellt många på filmer där man kör i skogen o lerhål o grejer...
Hur går det om man kör en med stelaxel på gräsmattan tex o svänger runt?

Varför ja frågar lite är att ja vart lite halvsugen på en kawazaki 650.. hittar ingen vättig info om den riktigt..

Tacksam för svar..=)
Titel: SV: Skogs ATV?
Skrivet av: Hydro skrivet 3 september 2010 kl. 19:24:49
Hur går det om man kör en med stelaxel på gräsmattan tex o svänger runt?

Inga fyrhjulingar förutom vissa ur Polaris sortiment har diff bak, så om axeln är delad eller ej spelar ingen roll på gräsmattan... alla river.
Polaris kallar sitt system TURF, och är till just för att spara underlaget vid snäva svängar.

(ja, jag vet att ytterligare någon hjuling har diff, men de är knappast lämpade för skogen och alltså inte aktuella här)