ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Narmasil™ skrivet 28 februari 2009 kl. 17:18:15
-
Hej hopp, har ju som sagt rasat min cylinder och att få en ny cylinder + kolv kommer gå på ungefär 6000kr med tull... och då funderade jag lite på att smäcka i en R6 istället kanske? någon som har en R6 som kan uttala sig lite? skulle hemskt gärna vilja provköra en också och åker gärna en bit för att göra det. Vill ju att den ska kunna gå att köra med i skogen och sådär lite också
-
menar du en yamaha r6 motor?
isåfall får du en hysterisk varvglad raptor,men inget bottenvrid alls,har kört de flesta sporthojar och r6:an är nog den jag gillar minst! nervig sak.
...nej i med en gixxer 750 eller 1000 å sen dekaltrima motorkåporna :lol:
-
hm mja jag vet inte om just R6 skulle vara så bra, har bara sett dom flesta kör med R1 eller R6... R1'an är ju lite väl vass kan jag tycka... 190hk liksom pew pew... därför jag gärna vill provköra en för vill inte ha ett riktigt nerv vrak till quad.
men kanske Gsxr 750 eller nå sånt... finns de 1000cc GSXR ? eller är det bara 1300 hayabusa? en sån är väl också väl brutal.
Läste nämligen om en kille från staterna som kört 2 miles på bakhjulen med sin raptor och efter det fick han precis samma haveri som mig, är det någon som vet om det VERKLIGEN är okej för motorn att ligga i ca 45 graders lutning så länge?... jag kommer antagligen bara åka ännu längre på bakhjulen än förut och vill inte slänga 6000kr på nya grejer och så rasar det efter 50 mil igen
-
Klart gixxern finns i 1000cc :)
En av de bästa sporthojarna man hittar! Inte vill du väl köpa en R1 motor o få växellådsras ;)
Lite bättre soppa ekonomi i 750in än 1000cc o 150 +-20 hk lär väl räcka ett bra tag i en quad :)
Edit. Satt och funderade på motorer till ändamålet, så kom jag på 2-takts helikopter motorer, nu är de visseligen nitro-metanol motorer men jag kan ju säga att original är dom monterade med sidan på backen o de enda dom används till är att slänga upp dom och fara o flyga i vilken vinkel som helst.. Så dom där motorerna tål att kastas runt och dom är långa stunder med toppen lika väl rakt ned som på sidan och gärna byta håll hela tiden så den utsätts för rejäla centrifugalkrafter och knepig gravitation. Det alternativt fixa nå torrsumpssystem eller modifiera olje pickup? Någon elitkille som kan komma in o komplettera på om något kan fungera bra för ändamålet?
-
Det kan vara att maskinen får sämre smörjning om man kör på bakhjulen
-
tja det är inte så intressant nu längre... på tok för dyrt och mycket jobb för att få den laglig så jag har köpt foder etc till cylinder med högkomp etc... och 2-takt trivs jag dåligt med, inge vidare pålitliga att köra på bakhjulen och trixxa allmänt med :cry: