ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: blink skrivet 23 februari 2009 kl. 00:17:56
-
går i tankarna att skaffa en ny rackare. och tänkte kolla efter lite råd och tips
det står mellan yfz och ltr? vilken skulle ni ha valt och även varför?
gärna lite allmänt heads upp,barnsjukdomar osv. :rtfm:
vet ni inte något om hojen men tycker att den ena ser snyggare ut än den andra så låt gärna bli att kommentera nått i tråden och håll den tanken för er själva. thx
-
Jag stod också och valde mellan ltr, yzf och trxen.
Satsade på Ltren eftersom jag hittade en för en vettig peng, hade nog lika gärna kunnat köpa en yzf om jag hittat en i närheten. Tycker personligen yzf ser snyggare ut med sina lampor.
"Orginal" eller vad man ska säga så är Ltren mer race ready, bred och låg. En cherrybomb och ta bort nån strypning i dämparen så går den som ett skållat rövhål och en CB kostar ju inte mer än ett par hundralappar.
Ltren är ju bred orginal så finns ju ingen anledning att skaffa nya aarmar i första taget. En barnsjukdom på de tidigaste 06:orna va att nån svetsning på svingen inte var riktigt svetsat eller något liknande. Intrycket jag fått av att läsa på amerikanska forum är att växellådan är ett av de större problemen. På 06:orna och 07:orna så är "pinnen" som går in i växellådan lite klen och kan bli sne om man tex landar på växelspaken efter ett hopp. Finns en grej som går att beställa från USA för 80$ eller nåt liknande som ska fixa det. På 08:orna är det dreven i växellådan som ska vara kassa.
Ltren ska vara mer svårmeckad och lite omständigare än de andra.
Några amerikanska Ltr forum som det finns massor med info på. Den första länken tycker jag e bäst
http://www.ltr450hq.com/invision/forums/index.php
http://www.ltr450racing.com/forum/forum.php
http://www.lt-r450central.com/invision/index.php
Lycka till med vilken du än väljer. Är inte det lättaste att bestämma sig
-
hur ser de ut med service på en ltr,yfz förutom olja,filter,smörja,fett och ventiler. är de något mer man bör tänka på. vid visst timtal är de dags att kolla - ...? ovs
-
jaa, har hört av dom som har ägt ltr att den är omständig att skruva! men att skruva verkar vara något som alla tillverkareglömt bort att man måste göra, för tycker att min TRX är ganska omständig även den, men tror inte att yfz an är smidigare den! men kan ju vara så att ltr en är extra omständig för dom 2 som jag träffat som varit ltr ägare har bytt till anndra 450is nu och ingen av dom saknade ltren.
vet inga direktabarnsjukdommar så på TRX en, men 05ans moddel ska vist vara den bästa av dom...ifall man tänkt moddifera. Men annars är nog moddelerna 06 och uppåt lite bättre, bakramen är nog lite lägre och så är den nog lite gran bredare!
villken är din budget? ska du köpa nytt eller begagnat, om du ska köpa nytt skulle jag nog lägga ett extra öga på yfz450r en! men om du tänkt köpa begagnat så hade jag nog kollat extra mycket på LTR en, mest med tanke på att den är såpass race ready orginal! men sen kan ju LTR ens bred vara en nackdel ifall du tycker de är kul att åka i skogen o då är TRX, YFZ bättre. så villken sorts åkning föredrar du?
-
den åkningen jag gillar är sandtag,bana och så även lite grus väg.
men tyvärr går trx,en bort pga att den inte finns i vägreg som jag är ute efter. (vet att de finns vissa som är reggade med de är få exemplar som man får åka land och rike för att få tag på)
bor nära både crossbanor och sandtag så jag vill gärna kunna åka väg ditt (i lungn och ro ;))
kollat lite på kfx också men varför är den så satans dyr vad jag förstår finns de inga fördelar med den gemtemot de andra 450is. vet att den har back men de kan väl ändå inte höja så mkt?
min budet lutar mot en begagnad hoj.
-
låter som ltr en skulle vara bästa alternativet då, helt klart! bredden och lågheten strävar man ju efter å dom anndra maskinerna! har ju byggt om min trx till en ltr wannabe ;D men om du har möjlighet att prova bägge gör det o bestäm dej sen!
-
Hej hej, har min LTR -07 till salu. Länk: http://www.blocket.se/vi/20283490.htm?ca=11_s
Hör gärna av dig om du är intresserad eller har några frågor. mvh // wille
-
hej jag valde mellan yfz å ltr,
nu dök en yfz upp snabbast så det fick bli en sån :)
det jag tycker e positivt med yfz:n är att den är lite högre undertill än ltr:n,klar fördel i skogen
annars är det nog två likvärdiga hojar vad det gäller både prestanda och service