ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: shadow skrivet 22 februari 2009 kl. 15:23:31
-
Är det nån där ute som på ett enkelt sätt förklara hur man ska veta hur mycket man kan dra med sin linhai?
Det står ju i manualen 200 kg max dragvikt. Men slänger man på en timmerkärra så är du ju redan uppe i dom 200 kg.
Berätta gärna hur mycket ni har dragit med era maskiner Uppskattningsvis.
-
jo men 200kg i DRAGVIKT är mycket det det är ju inte vad det du drar väger utan hur tungdraget det är
-
Älg +300 kg (tror den vägde typ 180 urtagen).
stock.. tja.. 400?
Båt på vagn 300?
4 ungar i ombyggd soffa på snö 150 :)
Stocken var värst med det är för att den fasthela tiden det var inte några större problem. De andra var inga problem alls. Men hur mycket kraft det behövdes för att dra vet jag inte.
-
()p OKej då det låter ju bra. Ska nämligen dra en del med min hade jag hoppats på. Och detta låter ju lovande ()p
-
Jag drog ett bilsläp lastat med haki byggställning, uppskattar totalvikten till närmare 1000kg. Den knorrade lite när jag skulle iväg efter jag hade stannat i en backe för att slänga i fyrhjulsdriften. Tanten fick putta på! :DV
-
Linhai är en slitvarg!
Fick ett samtal från bärgningskåren för 2,5år sen, dom behövde hjälp med en stulen MB 190 som stod 5km in på ett motionsspår..... Tog jobbet då det verkade lite småkul :) När jag fått alla uppgifter och lagt på luren, kom jag snabbt på att jag hade bara en Linhai 300 4x4 hemma :hmmm: fick chansa och ta den ändå :)
Fick först och främst vinscha upp bilen från en brant för att få upp den på spåret igen och sedan bogsera ut den 5km till vägen där bärgaren kunde ta den :)
Det gick ganska tungt men så fort man fått bilen att rulla så var det bara att hålla jämn fart ..................
Kör man bara i lågen och inte mesar med gasen så är det oftast inga problem att dra tungt.
Men mesar man med gasen så remen inte greppar så är risken stor för härdsmälta i variatorn..... minsta lilla man märker remslir så slå av motorn och låt variatorn kallna och gör inte fler försök med så tunga lass.............
//Nonne
-
200kg i dragvikt är ju helt beroende på om det är
släpande vikt eller på hjul.
Men dom kanske menar en sväpvagn,
och vikten är kanske max vad dom rekommenderar för bromsar odyl.
-
Är det inte vikten som får vara på kulan ()p
-
A äntligen lite feedback. Kul att höra at den klara så mycket.
Japp har med fattat det nu att den är vikten på kulan 200 kg ()p tackar.
Ska bli kul att testa den sen i skogen när jag väl får skört in den.
Tack för alla svar ()p
-
Tippar på 900-1000 KG. släpvagn med två duktigt sura stockar på. De hadde bara legat i drickat i ca 20 år
-
Är det inte vikten som får vara på kulan ()p
kulltryck är det knappast för på polaris sportsman 6X6 08 är det 60 kg i kulltryck. ochpå en bil 50. :D
-
isåfall klara den inte mycket polarisen.
Avesta vagnarna med kran dom ligger med mellan 50 och 100 i kultryck. I så fall klarar polarisen det knappt.
Hoppas vi kan reda ut kultrycks frågan. :)
För det verkar som meningarna går i sär en del om detta.
-
Men 200 kg på bakaxeln låter mycket. Ett gupp
efter vägen, och dom 200 kilona blir 500 på ett kick.
-
ja jo man tycker ju det. Men jag läste på avesta vagnen sida lite.
Dom skriver så här.
75-100 kg beroende på modell och utrustning. Lastning av vagnen skall ske mitt över boggien så att kultrycket varken ökar eller minskar.
Håller ATVn för det?
Ja, efter hundratals levererade vagnar har vi inte haft några problem. Enligt ATV-tillverkarens specifikationer är det ofta långt mycket mer än vad som är godkänt. Ett kultryck på 100 kg motsvarar dock samma belastning på fyr-hjulingens chassie och hjulupphängning som om en kraftig person sitter som passagerare längst bak på pakethållaren, och det tvivlar väl ingen på att det går?
-
Jo, men kulan sitter ju en bit bakom bakaxeln, och
200 kg tillika. Låter mycket tycker jag.
-
200 kg är säkert över rekomendationerna. Men det klarar den lätt av.
Jag kör med nästan full last ca 800 kg på timmerkärran plus att min far står där bak. Skulle vara kul om man kunde väga vad det blir för tryck på kulan då. :)
-
även jag har stått i stort sätt på draget när farsan kört. Och jag vet inte vad kul trycket var innan men det blev typ 130 kilo till när jag ställde mig där... Och det har då aldrig varit några problem.
-
()p Nä linhai verkar tåla en hel del stryk. Ska bli kul och testa den sen på riktigt :djump:
-
Tjenare galningar.
blev fundersam jag med när jag köpte min med.
men har nu plågat min stackars 300 i två år både i skogen och på vägar, inte en spricka i draget eller fästet, ändå drog jag omkring på en polaris 660 boggi husvagn förra sommaren, den väger ju 1400kg
och visst när det går nerför ska man inte börja bromsa får då gör det ont. kanske inte att rekomendera med det funkar
mvh Pär
-
Hejsan, vi testade en 300 4x4 på firman. Tog en timmer vagn med två 300 i låda på varandra och drog upp ur lastgropen. Lågväxel och bestämd med gasen, inga problem. :headbang:
-
Nu har dom tydligen ändrat sig om max dragvikten.
Nu får man dra Max draglast (kg) 500
http://www.scandimoto.se/linhaise.htm
Jag drog ett lass med blöt sand vägde minst 500 kg.
Inga problem ()p
-
Jag lyckades välta en full kärra med mat jord men då vred ja hela draget :-\ men det gick att rikta och svetsa om ;D men inte att rekomendera ja blev ganska lång i nosen. :banghead: