ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: mrkj skrivet 18 februari 2009 kl. 19:24:45
-
Tjna funderar på att köpa en ltz eller ltr.
Har dom 1 eller 2 oljefilter?
Är de mindre sirvice på en ltz än ltr?
Tack för svar!!!
-
det är iaf ett oljefilter på ltz. ltr vet jag inte men tror nog att de är de samma.
de stämmer att det är färre service intervaller på en ltz än en ltr.
men hade jag varit dig så hade jag nog valt en ltr. efter att ägt en ltz strax över halvåret så känns de lite som man redan har vuxit ur den och vill ha mer ös i maskin.
sen om man jämför de båda så har juh ltr mycket bättre dämpare och är bredare (lite mer bygg för bana)
de ända (negativa) med en ltr är att den saknar back vilket är skönt att ha om man tänkt att åka skog och stigar.
-
Satsa på Ltren. Jag hade en 350 raptor innan och än att det skiljer lite på en Ltz så tror jag du blir trött på den och vill ha mer kräm.Jag har itne kört Ltren vidare mycket men det är ett jefla klipp i den och tvivlar på att jag nånsin kommer tycka den är slö. Serviceintervallen är ju tätare men det borde inte ta allt för lång tid att byta olja och filter, har kört så lite så har itne ens behövt göra det :cry:.
-
det du måste göra är att lista ut vilken typ av användningsområde du tänkte använda maskinen till. ltz kommer att kännas slö efter ett tag men om du har rätt maskin till rätt användningsområde så spelar det ingen större roll...
-
Jag köpte en LTZ:a som min första maskin och valde då mellan raptor 350 och där i mellan tyckte jag som oerfaren då det var stor skillnad. Är säkert lika stor skillnad om inte större upp till en LTR. Grejen är ju vad man ska börja? Stegen är lång med olika quadar med olika egenskaper.
Har haft min LTZ i 4 månader och är mest i backen och kör...(Back är guld värt) enligt mig som nybörjare så vet jag inte varför man skulle behöva mer kraft i backen?
Tycker helt klart en LTZ är quad du kan utvecklas med och har enormt mycket kul med!
-
Jag köpte en LTZ:a som min första maskin och valde då mellan raptor 350 och där i mellan tyckte jag som oerfaren då det var stor skillnad. Är säkert lika stor skillnad om inte större upp till en LTR. Grejen är ju vad man ska börja? Stegen är lång med olika quadar med olika egenskaper.
Har haft min LTZ i 4 månader och är mest i backen och kör...(Back är guld värt) enligt mig som nybörjare så vet jag inte varför man skulle behöva mer kraft i backen?
Tycker helt klart en LTZ är quad du kan utvecklas med och har enormt mycket kul med!
Absolute är ltz en grym instegs maskin. men mitt inlägg var mer än varning att man snabbt får blodad tand och de kostar en slant att öka 100 cc i taget. med de sagt så menar jag inte att man ska köpa en R 700 som första hoj. men de bästa råd jag kan ge när man väljer effekt så blir du inte rädd av farten accet osv när du provkör så kommer du ledsna och vilja ha mer :D
-
@_Firm
menar du allvar att man måste byta kolv var 5:e timme på ltr-en?????
var har du fått det ifrån??
om du ska ge råd/hjälp till ngn så se till att du vet vad du pratar om först!
/x
-
Fel av mig där... Oljebyte var 5:e timme... det blir på tok för dyrt... kör man 5 timmar i veckan och vi säger att ett oljebyte kostar 300:- om man nu köper bra olja, så blir det en bra hög med pengar på ett år...
Hur ofta är det kolvbyte då menar du XeNo ?...
-
Om vi tar mej som exempel så kör jag ca 2-3 tim per gång..det blir ett oljebyte varannan gång då...det kostar ca 170 spänn (1,6 liter olja+filter)
Nu tror jag att när Suzuki angav ett oljebytesintervall på 5 tim så menas det nog på bana..Vilket betyder att puttrar du omkring i stan så kan det gå fler timmar emmellan byterna...
Nu e d så att jag kör skiten ur min hjuling...det e alltid full fräs...Men tror att jag ligger i lä om man skulle jämföra men en som tävlar i MX...
Alltså tror jag att maskinen byggd för mycket mer än det jag kan åstadkomma med den...
Vid varje oljebyte så kollar jag alltid oljan som jag byter, och det e nästan alltid klar o fin...vilket betyder att man hade kunnat kört en stund till på det..
När jag frågade ÅF samt Suzuki om kolvbyte,så har svaret varit att dom har aldrig hört talas om att det skulle bytas vid ngn speciell timmintervall..speciellt
om man inte tävlade...
Så summan blir då enligt mej(!) att:
Byt olja var 5-6 timme (tar ca10-15 min)
Håll koll på ventilspel och kolv (en titt eller två per säsong)
Jag har en 06-a som bara funkar hela tiden,inte haft ngt problem än....
/x
-
Det var bara vad jag hört om dom maskinerna att man måste byta kolv ofta, hörde av en som hade just en LTR och han hade haft sin maskin i bara några månader och redan bytt antingen ringar eller kolv några gånger, och vissa kolvar såg riktigt illa ut, han tävlade dock en del ja... Han pratade om kolvbyte var tionde timme på bana så då kan man tänka sig max 30-40 timmar vid normal körning...
Men å andra sidan körde jag en del cross innan, hade en CR 125 som jag bytte kolv på en gång och då såg den ändå fin ut, vet inte hur många timmar den gått då men hade den i över 3 år och körde aldrig på bana eller så... men timmar rullade det ju på...
-
Du kan nog köra mer än 30-40 timmar jag skulle nog tro att du kan köra det dubbla på en kolv... Man kan inte se på en olja om den är dålig. Om oljan är dålig så beror det på att fibrerna i oljan är sönder piskade eller sönder malda och då slutar den smörjande funktionen och det är inget man kan se med blotta ögat.. men man kan därimot se om det är nå skit som vatten eller annat i oljan.
jag körde halva sommaren med min maskin efter renovering. Jag tycker att det har blivet en hel del kört ca 10 gånger på bana och en hel del här hemma i sandgropen. Jag är nu uppe i 15 timmar på min maskin
jag är helnöjd med min LTR iaf
-
jag hade helt klart valt en ltr,var helt inne på en sån, men iomed att jag ville byta min mc mot quad så dök en yfz lägligt upp ()p
var själv lite skeptisk när jag skulle handla yfz:an ,(ungefär samma service som LTR)...men i praktiken till min amatörkörning, så är inte serviceintervallerna påfrestande,å det där med kolvbyte e ju ingen"lag",,det som händer med sliten kolv e ju att du tappar lite effekt(men det finns det så de räcker änndå=) å back har jag ärligt inte saknat hittils,visst ibland får man vackert kliva av å vända den,men den är ju inte speciellt tung å för det mesta så räcker det med en handledsknyckning på gasen så är man runt ;D
lycka till med ditt val .i vilket fall så får du en grym maskin :headbang:
-
Har du saknat ett bättre batteri då? :)
-
nej faktiskt inte ...för ni suzuki ägare fick ju bevisat att era maskiner iallafall duger till nåt ...STARTHJÄLP :lol: :lol:
förresten vad hjälpte backen dej sist vi fick dra upp dej ur ett suhål.. ;D
så .. nuff OT
ltz eller ltr e bra hojjar,men visst e ltr råare?
-
Tjna funderar på att köpa en ltz eller ltr.
Har dom 1 eller 2 oljefilter?
Är de mindre sirvice på en ltz än ltr?
Tack för svar!!!
Eftersom att jag inte kört eller ägt en ltr så uttalar jag mig bara om ltz. Jag har haft smc 250 och yamaha raptor 350 innan jag skaffade ltz. Kört quad i 2,5 år nu och blivit rätt många mil, runt 700 ungefär. Jag kör mest på skogsstigar/hästvägar i grus/sandgropar och mycket på vintern främst skoterleder. Väg kör jag endast till och från dessa ställen dvs transportsträckor. Lite grusvägssmisk ibland om man hittar någon liten knixig väg förstås.
Ltz är en suverän allroundmaskin. Den har bra markfrigång och bra fjädringsväg. Jag har en 05a med gasdämpare och det är milsvidd skillnad jämfört med raptorn jag hade tidigare (nu gillade jag raptorn ändå men det är faktiskt klasskillnad på fjädring och frigång framförallt). Jag har HMF Bill Ballance helsystem och naturligtvis bestyckad för det samt öppen luftburk med foamfilter. Effekten finns alltid där och du lär inte köra fast och bli ståendes pga det (vilket hände då och då med raptorn). Sen har du vikten som är viktig för mig då jag väger 62 pannor. Jag orkar alltid lyfta lös maskinen själv när jag fastnat och tillsammans med backen så ska det mycket till innan man behöver hjälp. Och tro mig, jag har suttit ordentligt rätt många gånger på mina soloexpeditioner ;-). Ex: (http://inlinethumb52.webshots.com/22259/2280275750100780972S425x425Q85.jpg) (http://good-times.webshots.com/photo/2280275750100780972EzTEnL)
Man tar sig betydligt bättre med ltz kontra raptor 350 främst pga frigång och fjädring men effekten och motorns körbarhet gör också sitt till. Jag har då hittat helt rätt maskin för mig då jag gillar att köra och inte byta olja/filter och kolv hela tiden. Backen kan jag inte vara utan eftersom att jag kör i terräng. Kör man mest gata kan man nog klara sig utan.
Mitt tips är ltz om du kör allround och servicekostnader och inköpspris har betydelse. Du kan ju själv kolla blocket och jämföra vägreggad ltz kontra ltr.
Jag tvivlar inte på att ltr är en bra maskin! Men den är byggd för bana och är fetbred och låg. Ltz är byggd för "sportig" allroundkörning.
-
Jag kan inte göra annat än att hålla med föregående talare.. ()p
-
japp o få kräm ur en ltz som en ltr är inga problems boys kan nog jämföra min ltz nästan med vilken standard ltr som helst tror ja drar den
ändå sätt i en 440 athena kitt krydda lite med 160 högvarvs munstycke
ta bort locket till luftfiltret dreva till 15fram drev köp en yoshimura ljuddämppare så åskan skallrar and my ladies and gentlemen welcome to the real world off bikes så vilken 450 runt e-tuna ställer upp på filmad race då? ändå kör ja original med cdi box så fördelen me ltz är faktist att denna maskin är typ samma som ltr egentligen bara större millimeter storlek på cylinder som skiljer sig.Finns att få 470kitt för den extrema
ltz 400 om så önskas ska nog testa den monstret sen nu går den bra med 440 ja lovar då menar ja axeleration genom hela registret men 470 med dialjet eller va det heter får nog dom flesta rysningar av. mvh.zukiyaki
-
ok zukiyaki !! men vad kostar det? att trimma en ltz mot att köpa en ltr? och du har ju inte ens när heten lika bra chassie o stötdämpning som i en ltr? + insprutning i ltr. men det beror ju på vad man ska ha hojen till ltz är en bra allround hoj men ska man köra mest bana o grus grop funkar ltr bra men i skogen är den nog lite för låg o bred.
-
Ni verkar glömma -09:ans LTZ...
Den är ju inte alls lik föregångarna!
Den har design som en LTR, insprutning och ett annat chassie!
...samt back naturligtvis.
(http://www.centre-sports.com/centre/images/stories/Manufacturers/2009Suzuki/SportATV/QuadSportZ400/LTZ400K9.jpg)
...den finns för övrigt även i RÖTT!
(sen att den enligt uppgift är närmare 25 kilo tyngre än sin föregångare talar vi självklart tyst om) :tickedoff
-
Vad jag har hört så ska -09ans LTZ hänga med "äldre" LTRer.. Men inget jag har nån koll på är bara vad jag har hört..
Måste bara säga att det är sjukt tråkigt att LTZan får samma utseende som LTRen visst LTRen är snyggare men vaf*n alla modeller har ju sitt eget utseende.. nu är det ingen skillnad på LTZan och LTRen.. :-\
Men jag skulle ha köpt en LTR man tröttnar ganska fort på LTZan och vill ha mer kusar under röv*n :P //Olle
-
Dax för uppdateringar i detta ämne om nu någon bryr sig. 8)
Var idag och körde för första gången mer hedmark blandat med lite mindre stigar och grusvägar.
Kompisen har en sproitans Can-am 800 som är ostryp och den hänger jag på mkt bra med Ltz.an.
Har gjort allt som dom flesta gjort, dvs Dyno-jet, öppet filter, grövre rör och utblås.
Hängde på mkt bra och testade även toppen när vi var på väg hem, gjorde 122km på min mätare och 121 på polarens.
Måste säga att han blev en aning stöt av att gammel gulingen höll sig tätt in på.
En fråga från min sida, hur mycket gör trim boxen? eller är den rena döden för denna motor, när den tillåter övervarvning. (Rätta mig om jag har fel)
Bigbore kitt vore kul, men det blir nog på en annan maskin eftersom denna är min grabbs nu. ::)
Ltz jag har är en 05 om ni undrar.