ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: glader skrivet 9 februari 2009 kl. 11:42:19

Titel: Variatorkitt
Skrivet av: glader skrivet 9 februari 2009 kl. 11:42:19
 :banghead:någon som vet?
har satt på ett variatorkitt(fjäder och vikter) är fortfarande inte
nöjd.Det går inte att smygköra i skogen bland ris och stubbar.
Hur ska man bestycka: med tyngre vikter och orginalfjäder:
eller orginalvikter och den styvare fjädern:Maskinen har en tendens
att inte ta tag medlågt gaspådrag.
Tacksam för lite tipps av nägon som har kunskaperna.

Lasse (GLADER) :hmmm: :hmmm: :hmmm:
cf-moto 500 2008
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: p_stman skrivet 9 februari 2009 kl. 12:31:35
det har inte med variatorn att göra :nono:

det är våtkopplingen som sitter innanför innre variator kåpan.
våt kopplingen kastar ut 3 backar innuti en klocka på primär axeln..
konstruktionen är mycket lik den på en motorsåg.

det spelar ingen roll vad du gör med variatorn, kopplingen måste först greppa i klockan innan du kommer nånstans. det du ska göra här är att labba med våt kopplingen och få den och kasta ut lite tidigare kanske..

hur långt har din maskin gått?? min goes som jag hade blev mycket bättre med tiden vad gäller krypkörning, den kunde man köra i 1 km/h utan konstígheter. dock så är det ju våtkopplingen som ligger och slirar när man kryper så..

Hoppas du blev lite klokare.  ()p

Mvh Peter
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: glader skrivet 9 februari 2009 kl. 14:25:14
det har inte med variatorn att göra :nono:

det är våtkopplingen som sitter innanför innre variator kåpan.
våt kopplingen kastar ut 3 backar innuti en klocka på primär axeln..
konstruktionen är mycket lik den på en motorsåg.

det spelar ingen roll vad du gör med variatorn, kopplingen måste först greppa i klockan innan du kommer nånstans. det du ska göra här är att labba med våt kopplingen och få den och kasta ut lite tidigare kanske..

hur långt har din maskin gått?? min goes som jag hade blev mycket bättre med tiden vad gäller krypkörning, den kunde man köra i 1 km/h utan konstígheter. dock så är det ju våtkopplingen som ligger och slirar när man kryper så..

Hoppas du blev lite klokare.  ()p

Mvh Peter


  Tackar för tipset. Maskinen har gätt ca 45 mil. Jag ska kanske
  avakta några mil till innan jag börjar att ta tag i det. Men det är
  träligt att inte kunna krypköra bland ris och stubbar när jag är på
  averkningen i skogen.
  mvh lasse GLADER ()p ()p ()p
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: T skrivet 9 februari 2009 kl. 18:52:17
Halloj!

CF:en har en tendens att varva en del innan den drar.
Det stämmer att det beror på våtkopplingen.
(Det var inte förgäves att hänga dit variatorkit, det vinner du på)

Vissa CF:ar har haft lite "problem" med våtkopplingen, som för vissa försvinner under inkörning (Min -07:a blev bättre efter ca 50 mil) men för vissa finns det kvar.

Det kan bero på gjutgods/gjutskägg som får kopplingsarmarna att inte slunga ut snabbt nog (Har jag varit med om en gång).

Annars kan du som sagt byta fjädrarna i kopplingen till svagare, så du slipper varva så mycket.

Jag håller på och kollar upp en koppling till CF (Finns en länk här inne nånstans) för att se priset på den. Ska visst ge 25% bättre grepp mm.
Jag återkommer när jag vet mer om den.

MVH / Benny
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: glader skrivet 9 februari 2009 kl. 19:20:40
Halloj!

CF:en har en tendens att varva en del innan den drar.
Det stämmer att det beror på våtkopplingen.
(Det var inte förgäves att hänga dit variatorkit, det vinner du på)

Vissa CF:ar har haft lite "problem" med våtkopplingen, som för vissa försvinner under inkörning (Min -07:a blev bättre efter ca 50 mil) men för vissa finns det kvar.

Det kan bero på gjutgods/gjutskägg som får kopplingsarmarna att inte slunga ut snabbt nog (Har jag varit med om en gång).

Annars kan du som sagt byta fjädrarna i kopplingen till svagare, så du slipper varva så mycket.

Jag håller på och kollar upp en koppling till CF (Finns en länk här inne nånstans) för att se priset på den. Ska visst ge 25% bättre grepp mm.
Jag återkommer när jag vet mer om den.

MVH / Benny

halloj själv.

Återigen en kanon feedback från benny .
Jag ligger lågt tills du har fått reda på prislappen,annars så får det bli
fjäderbyten.Som det funkar nu blir det rena raketen i rishögarna här
i värmlandsskogen.

väl mött,

Lasse (GLADER) :tickedoff :tickedoff

Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: SugBritt skrivet 11 februari 2009 kl. 09:37:53
Den nya Dr. ....? vad den nu hette verkar ju intressant, kolla upp den Benny :) ! Den har ju oändligt (nästan) många inställningar.
//Janne
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: T skrivet 11 februari 2009 kl. 10:01:10
I'm on it :)

MVH / Benny
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 11 februari 2009 kl. 17:51:28
sätt ditt en rem från en suka 750 så blir du nöjd så har jag gjort funkar fint ()p
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: SugBritt skrivet 11 februari 2009 kl. 17:54:08
Hej Frasse, kan du förklara skillnaden mellan suka remmen o CF remmen? Vad blir isåf bättre?
//Janne
Titel: SV: Variatorkitt
Skrivet av: frasse4x4 skrivet 14 februari 2009 kl. 18:18:54
 :djump: den är god för 700cc å kostar lika mycket som org rem å så kommer den från usa ()p