ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: antemannen skrivet 5 februari 2009 kl. 16:19:48
-
Hej!
Det här blir mitt första inlägg här på forumet. Jag köpte för 3v sen en Dinli 450 årsmodell 2005, och jag undrar vad det finns för "standardfel" på dessa maskiner? Jag hade ett tag problem med laddningen, men det lösta sig genom lite smygläsning här på forumet (det var säkringen till laddningsregulatorn).
Sen så såg jag att biltema säljer rätt sjysta tanklock, är det någon som vet om eller vilken som passar på en Dinli? De har ju till några olika märken, förutom Dinli.
MVH
Andreas
-
Undrar också om någon har en "verkstadshandbok" till Dinli 450?
-
http://www.2shared.com/file/3869179/334459a9/DMX450_service_manual.html
Här finns den,,,,, O0 O0
-
Tack, men den verkar fungera dåligt hos mig, sidorna i boken blir halva eller helt tomma :/
-
Du måste acceptera språkstödet för japanska i Acrobat reader,,,sen går det bättre,,
-
Hej!
Jag har hört att dom brukar byta lagren i bakaxeln vid ca 300mil.
-
standard fel= lagrena i bakaxeln och bussningarna i framvagnen brukar brukar ofta bli dåliga efter en kort tid..
bara känna om det glappar, så kan du fixa det innan det blir total haveri :(
-
Hur många poler har blinkrelät på en Dinli 450? Jag har skaffat LED-blinkers, och insett att jag måste byta relä, då de blinkar alldeles för fort. Såg att biltema har relän, men hur många poler ska det vara?
MVH
Andreas
-
kan du inte köpa ett relä till en nitro?? dom har ju led orginal..
-
Närmsta ÅF tar hutlösa överpriser...t.ex. 800:- för EN LED-blinkers. Behöver bara veta hur många poler det är på den och vart den sitter, så fixar jag en :)
-
Varför byta blinkers relä för att du kör Diod?
koppla ett motstånd parallellt med diodblinkersen, dvs. mellan plus- och minuspol på dioden. Anledningen till det är att dioden i blinken förbrukar mindre effekt än originalglödlampa. Oftast rör det sig om 10 - 5W i originalblinkers. Det är dessa två värden som vi utgår ifrån i nedanstående formel.
Alla värden räknas på 1 (en) glödlampa.
Det första du ska göra är att ta reda på vilken märkeffekt dina original blinkers har, och ersätta nedanstående värden med dina egna.
Exempel
Vi skall ersätta en 10W-lampa med en Diod. Alltså måste vi "lura" bort 10W.
Ohms lag säger att R=U²/P.
R=resistansen på motståndet som vi skall koppla in.
U=spänningen i elsystemet, i de allra flesta fall 12V.
P=effekten som skall luras bort, i det här fallet 11W.
Alltså blir formeln 12²/10=R
12²=144
144/10=14,4
Motståndet som skall kopplas in skall alltså vara på ca. 14 ohm och tåla en effekt på 10W.
Lämpliga motstånd kan inhandlas på ELFA, navigera dit genom Motstånd --> Motstånd --> Effektmotstånd och välj sedan en kategori. De som är mest prisvärda och passar de flesta installationer är "Serie K", i det här fallet med märkeffekten 10W.
Om det inte står att finna något motstånd som har exakt den resistans som behövs enligt formeln, ta då det som ligger närmast.
-
Jo men det blir ju krångligare att löda dit fyra motstånd, än att bara köpa ett relä på biltema för 99,90... Men tack ändå :)
-
Jag har LED blinkers fram och bak på min Dinli 450 -06 och köpte blinkersrelä på Biltema för LED-blinkers och det fungerar kanon!
-
Låter bra, ett relä med art nr 42-201? Btw, vart sitter relät?
-
Det är samma relä som jag köpte!
Reläet sitter fram på höger sida och är runt!
-
Låter bra, ska försöka byta det imorgon, tack ska du ha :)
-
Skulle vara intresant att få veta hur länge och bra biltemas, eller som andra skriver (feltema) reläer funkar ochlivslängd på dom. :DV :hmmm:
-
Tja, säkert länge, antagligen längre än dinli "original"-relä. Så länge de klarar sig undan fukt och övriga "störningar" bör de säkert kunna leva ett ganska långt liv. Man kan ju smeta in relät i silikon för att potentiellt förlänga livet på den.
-
Såhär blev det med mina blinkers, tycker det blev perfekt :)
(http://img141.imageshack.us/img141/8616/img0401cx1.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/my.php?image=img0401cx1.jpg)
(http://img141.imageshack.us/img141/5124/abdullahoj0.th.jpg) (http://img141.imageshack.us/my.php?image=abdullahoj0.jpg)
-
Angående hjullagren så när ni byter så ta den extra kostnaden som det innebär med SKF lager.
Sen tar ni och sprättar bort tätningarna med en liten radiomejsel och trycker in fett från båda håll.
Så att när ni trycker tillbaka tätningarna så väller överskottet bort.
Det är fukten som dödar lagren ,när de kommer från löpande band i fabriken fettfylls det bara från en sida.
Altså kan det komma in fukt ,är det fullt i fett kommer inte fukten in.
Då får ni säkert minst dubbel livsläng på lagren.
Gammalt och beprövat knep ifrån skoterbranchen.
Mvh/Robban
-
om man har gjort lagerproceduren, går det inte att sätta ex 2 fettnipplar i "bakaxeln" för fortsatt god funktion?
-
Nej det går inte då du har tätningarna där.
om du inte tar bort dem och istället får problem med att det slänger fett runt hela maskinen.
-
Antag att man skippar tätningarna som sitter på lagret, på den sida som pekar in mot axelklumpen, men har tätningar mot utsidan, då borde det ju funka.
-
Det är dubbla lager på varje sida + att det kommer in fukt och skit så då blir det nog bara värre.
Fyller du en gång för alla så behöver du inte göra det ngt mer förrän lagerna likväl är slut.