ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: g-power skrivet 4 februari 2009 kl. 19:28:28
-
Hej, nu är det så att nästa quad blir någon av dessa:
Suzuki LTZ 400
Yamaha Raptor 700
Förklara både fördelarna & nackdelarna på respektive quad. Det kan hjälpa mig att välja ()p
-
LTZ är ju en liten o lätt maskin, och otroligt lätt körd. Finns stort utbud på reserv/trim/style delar.
Raptorn är ju lite tyngre fast det finns ju mer att kräma ur den. Lika stort om inte större utbud på reserv/trim/style delar än LTZ.
-
strunta i mellan stegen för som jag skrev i din hisun projekt tråd, de slutar med att du vill ja raptor 700!
att köpa en LTZ nu hade bara varit att kasta pengar i sjön, hade jag varit du hade jag åkt hisun några månader extra för att sedan köpa 700!
-
Satsa 700:an inte så stor skillnad på din nuvarande och en LTZ tror jag..........
-
Okej, men vilken är den bästa maskinen om na åker mkt gata/landsväg?
Soppa förbrukning?
Försäkring?
Pris på reservdelar osv...
-
Whatever TAZ wrote...
Finns antagligen ingen quad i världen som det finns mer delar till än just Raptor 700... möjligen YFZ'an. Den är väääldigt välanvänd i USA där dom har mycket Enduro och stora sanddynor och sånt
-
Whatever TAZ wrote...
Finns antagligen ingen quad i världen som det finns mer delar till än just Raptor 700... möjligen YFZ'an. Den är väääldigt välanvänd i USA där dom har mycket Enduro och stora sanddynor och sånt
Okej, men vilken är den bästa maskinen om na åker mkt gata/landsväg?
Soppa förbrukning?
Försäkring?
Pris på reservdelar osv...
-
Okej, men vilken är den bästa maskinen om na åker mkt gata/landsväg?
Soppa förbrukning?
Försäkring?
Pris på reservdelar osv...
Där skulle jag nog hålla med de andra och säga 700:an helt klart, den har vridet och effekten för att kunna åka fort och länge på väg.
Försäkringen beror på vart du bor, hur gammal du o.s.v men jag tror ändå inte att är så stor skilland på i pris mellan LTZ och Raptorn. Men kan ju säga att jag betalar 3200 helår/helförsäkrat för min Raptor, vilket jag tycker är ett helt ok då jag bor i stad, utan garage och är 26år.
Pris på reservdelar till Raptorn har jag dålig koll på då inget har gått sönder än ()p , men jag gissar på att det är väl som med alla märkeshojar att det kostar en slant att köpa orginal.
-
är LTZ'an drevad som dom flesta 450 maskinerna så lämpar den sig inget vidare för gata tycker jag, höööög 1'a och resten av växlarna ligger väldigt tätt. Gör inte det på raptorn.
soppaförbrukning vet jag inte riktigt men det är nog ungefär samma, Reservdelar osv, köper du från Yamaha så är det väl inte billigt säkert inte hos Suzuki heller, men tar man från Staterna blir det oftast billigt, och du behöver antagligen inte några reservdelar mer än filter och bakaxellager till någon av maskinerna. Filter till Raptorn t.ex kostar runt 40kr så 8)
Försäkring är ju olika för olika personer. Sno reg nr av en raptor + ltz och ring in och fråga vad dom skulle kosta på dig så får du snabba svar
-
Tack så mkt för alla svar ()p
-
Handlar det inte om pengar så välj Raptor 700... den är dyrare att köpa in än vad LTZan är, därför valde jag LTZa...
-
rekomenderar 700 mkt fin allround maskin
-
Handlar det inte om pengar så välj Raptor 700... den är dyrare att köpa in än vad LTZan är, därför valde jag LTZa...
de är sant men tilll saken hör ju det att han kör en bra kopia av en raptor 350 nu, så därför blir upbytet till en LTZ400 inte tillräkligt stort för att vara ekonomiskt försvarbart, enligt mig allfall!
-
Handlar det inte om pengar så välj Raptor 700... den är dyrare att köpa in än vad LTZan är, därför valde jag LTZa...
de är sant men tilll saken hör ju det att han kör en bra kopia av en raptor 350 nu, så därför blir upbytet till en LTZ400 inte tillräkligt stort för att vara ekonomiskt försvarbart, enligt mig allfall!
Nu ligger det till såhär: Att om det är någon som vill köpa min maskin så snart som möjligt så säljer jag självklart denna. Och jag måste ju ha något annat att åka på så då blir det väl en LTZ tills jag har sparat ihop så pass mkt pengar som jag kan lägga ut på en beggad raptor 700:a, & när det sker kommer jag säkerligen inte behöva köpa någon annan maskin sen. Det är nog samma motorkaraktär på min nuvarande som en LTZ eftersom min har lite uppdaterade motorkomponenter som; Cdi boxen, Sportfilter, Slipon, Nerdrevad, Osv...
Men jag känner att det är dags för något nytt märke, man vill ju gärna prova sig fram hela tiden, men det jag skulle behöva är en maskin som tål lite mer (totalvikt) & det är ju en 700 mer byggd för, samt att jag åker för det mesta bara landsväg med min maskin fram & tebax till jobbet...
/Gustav
-
Jag har faktiskt hittat en nackdel på raptor'n jämfört med min gamla hyosung :) det är mindre plats att ha käringen bakpå på raptorn, om man själv ska ha någon sadel att sitta på och inte åka på tanken :o
Priset mellan en begagnad LTZ och 700 är väl inte så jättestor? kanske vara quadlös någon månad då istället och köpa "rätt" direkt
-
Jag har faktiskt hittat en nackdel på raptor'n jämfört med min gamla hyosung :) det är mindre plats att ha käringen bakpå på raptorn, om man själv ska ha någon sadel att sitta på och inte åka på tanken :o
Priset mellan en begagnad LTZ och 700 är väl inte så jättestor? kanske vara quadlös någon månad då istället och köpa "rätt" direkt
Jovisst, men jag har quaden till jobbet eftersom frugan har bilen. :(
-
köp dig en fräsig cykel! min kosta 990kr på Biltema och jädrar vilket vrålåk :DV bra om du har en sådär 5 mil också får du en herrejösses kondition också ;)
-
de är sant men tilll saken hör ju det att han kör en bra kopia av en raptor 350 nu, så därför blir upbytet till en LTZ400 inte tillräkligt stort för att vara ekonomiskt försvarbart, enligt mig allfall!
Sant, eller ja, det handlar ju om en hel del pengar om man ska ha en vettig 700, minst 20 000 mot vad en fin LTZ ligger på, inte alla som har det över, men har man det så visst!... Frågan e ju mer om det e lönt att byta upp sig innan man har råd att ta en 700?...
-
Är hk/kraften i motorn det ända ni tänker på?
Hur är det med Väghållningen? Stötdämparna? Komfort? Bromssträcka? Låter som alla vill köra dragrace här,
Men å andra sidan vore de väl vara nice att ha en maskin me lite kräm i.
-
Men å andra sidan vore de väl vara nice att ha en maskin me lite kräm i.
kan aldrig få för mkt kräm ;)
-
köp dig en fräsig cykel! min kosta 990kr på Biltema och jädrar vilket vrålåk :DV bra om du har en sådär 5 mil också får du en herrejösses kondition också ;)
He he har en cykel (MTB) för 10.000:- redan :) Men nu snackar vi om quads
-
Köp en Raptor 700.
Jag hade inte ett problem på ca 900mil förutom slitage delar kedja å dreven å en krokig bromsskiva bak (slog i en sten).
Ingen skruv eller mutter som lossna å inge glapp bara serva å åka.
Jag åkte överallt å då menar ja överallt rakt ut i skogen över kalhyggen över stenrös, gegga, stubbar, sandtag, myrer ja allt. Finns knappt färg under Raptorn kvar har skrapat bort det mesta å nörfarna ä helt sönderrepade under å krokiga.
Den va orginal (ingen strypning) bara ett kugg drevat fram.
Den drog ca 0.65 blandad körning (asfalt, sandtag å skogen)
Försäkringen går på hästkrafter å vikt så det är ju ungefär lika på alla.
Reservdelar finns det gott om och är väl ungefär lika pris på alla maskiner.
Åkte som mest en tur på asfalt ca 35mil på en dag inga problem inte ens stel i kroppen efteråt och jag har reumatism.
-
köp dig en fräsig cykel! min kosta 990kr på Biltema och jädrar vilket vrålåk :DV bra om du har en sådär 5 mil också får du en herrejösses kondition också ;)
He he har en cykel (MTB) för 10.000:- redan :) Men nu snackar vi om quads
2 stödhjul så har du coolaste QUAD'en på forumet O0
-
Köp en Raptor 700.
Jag hade inte ett problem på ca 900mil förutom slitage delar kedja å dreven å en krokig bromsskiva bak (slog i en sten).
Ingen skruv eller mutter som lossna å inge glapp bara serva å åka.
Jag åkte överallt å då menar ja överallt rakt ut i skogen över kalhyggen över stenrös, gegga, stubbar, sandtag, myrer ja allt. Finns knappt färg under Raptorn kvar har skrapat bort det mesta å nörfarna ä helt sönderrepade under å krokiga.
Den va orginal (ingen strypning) bara ett kugg drevat fram.
Den drog ca 0.65 blandad körning (asfalt, sandtag å skogen)
Försäkringen går på hästkrafter å vikt så det är ju ungefär lika på alla.
Reservdelar finns det gott om och är väl ungefär lika pris på alla maskiner.
Åkte som mest en tur på asfalt ca 35mil på en dag inga problem inte ens stel i kroppen efteråt och jag har reumatism.
Då blir det en sådan senare :)