ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Altar skrivet 3 februari 2009 kl. 00:01:08
-
Tänkte bara kolla vad ni tror om denna här skapelsen,
efter som att vi inte riktigt har så stora möjligheter till att
skaffa perfekta mappar här i Sverige.
http://www.raptorforum.com/forums/showthread.php?t=49011
Va tror ni om den, är det värt att byta in sin pc3a?
-
hehe dum ja knr mig på något sätt men vad menas egentligen med "mappning" letat efter ett tydligt svar:\
mvh
ankan
-
hehe dum ja knr mig på något sätt men vad menas egentligen med "mappning" letat efter ett tydligt svar:\
mvh
ankan
Mappningen är de instoppad siffrorna i styrboxen som bestämmer hur motorn går. Det är lättare att förklara till en bil, men det är ett gäng värden som beskriver hur pass snålt/fett den ska gå när du har olika % last, varvtal och på mer avancerade system tar den även hänsyn till syremängd i luften (ändras med temperatur och höjd), så att om du mappar den (ställer in den) efter att gå bra på hög höjd med lite syre kommer den gå jätte snålt om du kommer till längre punkter där syretätheten är större kommer den naturligtvis gå mycket snålare.
Så när folk pratar om "chipning" så pratar man om att ändra styrboxens mapp över motorn, fast då genom att värden sparats på ett chip, så byter man helt enkelt ut det. Men de finns många system som inte har chip utan att man får genom en dator gå in och korrigera mappen efter önskemål.
Osäker om jag lyckats träffa rätt för att du ska hänga med, men säg på en bil så har du en karta från 1000-7000 varv och även breddad med % skala från 0-100 % i last, alltså hur mycket du gasar. Så vi t.ex 4000 varv och 100% last kanske den har 11.4 delar luft på 1 del soppa (Air/fuel Ratio som förkortas AFR), medan samma varvtal med 10% last kanske du har 17 delar luft. En sweet spot där du har maximal förbränning utav bränslet är 14.6 delar luft på 1 del soppa men o andra sidan får du vid de en enorm värmeutveckling (vid hög last, alltså effektuttag) som gör att man vill ha lite extra soppa för att kyla kolv m.m från temperaturerna som blir utav att få ut "max effekt".. Annars smälter du den. Kartan som bildas utav olika värden, är den man pratar om att ändra när man mappar. Sen finns de flera andra kartor som beskriver kallstart m.m.
Varför olika mappar, jo. En mapp som den går ganska snålt på kan vara bra vid långkörningar och fungera bra vid mycket lugn körning och ge bra med pulver. Medan det kan vara så att den går alldeles för snålt för att må bra vid lång och upprepad hårdkörning och man får helt enkelt välja att spara motorn genom att låta den gå fett.
Beror ju mycket på temperatur, hur mycket kylning du får av vind och hur hårt den får gå. Men jag skulle då aldrig välja att låta den gå så snålt att den kan rasa av lite hård körning, för man står ju där med skägget i brevlådan om man glömt byta mapp eller bara tänkt gasa "lite". Men en tanke är ju att ha en mapp för vinter/sommarkörning, det är bara fantasin som sätter gränserna.
Lite överkurs, men kallare utomhus blir mer syre per kubik millimeter i luften så tekniskt sätt ska man ju öka på mer soppa för att få samma AFR värde. Men samtidigt går den svalare för den får kallare luft och kyler bättre, så brukar ibland bli att man får snåla in den för att kunna bibehålla arbetstemp istället.
Ps. Chippning är aldrig något vidare, i och med att de aldrig är individuellt inställt så har man extra marginaler att ta hänsyn till. Men det finns folk som tycker annorlunda självklart i och med att individuellt mappad (inställd) kostar mer pengar att göra.. Ds.
-
Så här ser det ut när man grejar med PC3'n iaf :) Siffrorna talar om i % hur mycket det ska öka eller även minska bränslet vid just det varvtalet och spjällvinkeln
(http://www.daytona-twintec.com/Twin_Tuner2.gif)
-
Så här ser det ut när man grejar med PC3'n iaf :) Siffrorna talar om i % hur mycket det ska öka eller även minska bränslet vid just det varvtalet och spjällvinkeln
Kanon bra bild på hur en karta kan se ut!
-
För dom som är sugna.
http://www.tqsatv.com/products.php?cat=20&pg=2
-
tack för förklaringen grabbar :-)
-
Dom börjar förstå hur det funkar nu oxå, här kommer lite mer om vad dom tycker i usa.
http://www.moddedraptor.com/community/raptor-700-mods/4812-pc5-auto-tune-kits.html
-
Fan va najs!!'
Kollade på att byta upp mig från min alba burk till en pc3 men denna verkar juh riktigt najs!
Är det några i sverige som har testat den?
Vet nån när dom kommer till sverige?
-
Det är bara att ringa motospeed för att få tag på PC5an i sverige.
Men kolla även priset med tqsatv i usa dom brukar ha bra priser och snabbare leveranser "enligt mig"
Ta oxå en koll på denna sak http://www.dynojetwb2.com/wb2_complete_kits.aspx
http://www.motospeed.se/
www.tqsatv.com
-
verkar som en bra sak... undrade en annan grej, hur mycket orkar spridaren med egentligen? nu har jag inte pillat med min PC3 på över ett halvår men om man kunde sätta det till 1000% så tror jag inte spridaren skulle orka med det... någon som har nån aning om gränsen? har sett det finns spjällhus med större och även dubbla spridare
-
hmm köpa pc5 och koppla in den = du får göra egna mappar=bänka den för att få till allt rätt :hmmm:köpa pc5 och koppla in autotune´och kör den på vanlig väg och den mappar din maskin automatiskt? rätta mej om ja har fel?
-
På sätt och vis. Autotunen gör ju inte jobbet HELT själv... Du får själv ställa in vilket Bränsle/Luft värde du vill ha på olika varvtal så ställer den in efter det. Med tanke på att vissa kör på E85 osv
Men det blir väl tillräckligt exakt, kompisen kör med Autotune och det verkar funka bra.
Tänk på att med autotune måste du borra ett hål på ovansidan i ditt avgasrör ca 15-20cm från toppen där lambdan ska sitta... så sätter du i en stor mutter (propp) där när du är klar. Kan ju va folk som tycker det är fult, om man nu är så petig ;D
-
På sätt och vis. Autotunen gör ju inte jobbet HELT själv... Du får själv ställa in vilket Bränsle/Luft värde du vill ha på olika varvtal så ställer den in efter det. Med tanke på att vissa kör på E85 osv
Men det blir väl tillräckligt exakt, kompisen kör med Autotune och det verkar funka bra.
Tänk på att med autotune måste du borra ett hål på ovansidan i ditt avgasrör ca 15-20cm från toppen där lambdan ska sitta... så sätter du i en stor mutter (propp) där när du är klar. Kan ju va folk som tycker det är fult, om man nu är så petig ;D
Hmm snabb läste lite på sidan från usa! va ja fatta skulle man ställa in den på 13.1 eller något sånt över hela registret så skulle den (mappa själv sen då) ja har ju turbo ska man sätta lamdan efter den då eller? får man pc5 och autotune för 5lopper tro?
-
Jag kör med PC5 och Autotune och har lagt ett AFRvärde på 12,7 upp till 3500 varv för lite mer vrid sen tunnar jag ut den 13,1 upp till 6000 varv och ytterligare lite till (13,5) på toppvarven så den varvar ut goare.
-
jo precis... att ha samma värde över hela är väl inte så jättebra men ungefär som Bulten sa funkar fint.
Du får nog en PC5 + Autotun för runt 5000kr skulle jag tro
-
jo precis... att ha samma värde över hela är väl inte så jättebra men ungefär som Bulten sa funkar fint.
Du får nog en PC5 + Autotun för runt 5000kr skulle jag tro
i från sverige då va?
-
Tänk på att med autotune måste du borra ett hål på ovansidan i ditt avgasrör ca 15-20cm från toppen där lambdan ska sitta... så sätter du i en stor mutter (propp) där när du är klar. Kan ju va folk som tycker det är fult, om man nu är så petig ;D
Det finns en annan lösning om man inte vill borra i avgassystemet...
http://www.raptorforum.com/forums/showthread.php?t=61292
-
hehe dum ja knr mig på något sätt men vad menas egentligen med "mappning" letat efter ett tydligt svar:\
mvh
ankan
Mappningen är de instoppad siffrorna i styrboxen som bestämmer hur motorn går. Det är lättare att förklara till en bil, men det är ett gäng värden som beskriver hur pass snålt/fett den ska gå när du har olika % last, varvtal och på mer avancerade system tar den även hänsyn till syremängd i luften (ändras med temperatur och höjd), så att om du mappar den (ställer in den) efter att gå bra på hög höjd med lite syre kommer den gå jätte snålt om du kommer till längre punkter där syretätheten är större kommer den naturligtvis gå mycket snålare.
Så när folk pratar om "chipning" så pratar man om att ändra styrboxens mapp över motorn, fast då genom att värden sparats på ett chip, så byter man helt enkelt ut det. Men de finns många system som inte har chip utan att man får genom en dator gå in och korrigera mappen efter önskemål.
Osäker om jag lyckats träffa rätt för att du ska hänga med, men säg på en bil så har du en karta från 1000-7000 varv och även breddad med % skala från 0-100 % i last, alltså hur mycket du gasar. Så vi t.ex 4000 varv och 100% last kanske den har 11.4 delar luft på 1 del soppa (Air/fuel Ratio som förkortas AFR), medan samma varvtal med 10% last kanske du har 17 delar luft. En sweet spot där du har maximal förbränning utav bränslet är 14.6 delar luft på 1 del soppa men o andra sidan får du vid de en enorm värmeutveckling (vid hög last, alltså effektuttag) som gör att man vill ha lite extra soppa för att kyla kolv m.m från temperaturerna som blir utav att få ut "max effekt".. Annars smälter du den. Kartan som bildas utav olika värden, är den man pratar om att ändra när man mappar. Sen finns de flera andra kartor som beskriver kallstart m.m.
Varför olika mappar, jo. En mapp som den går ganska snålt på kan vara bra vid långkörningar och fungera bra vid mycket lugn körning och ge bra med pulver. Medan det kan vara så att den går alldeles för snålt för att må bra vid lång och upprepad hårdkörning och man får helt enkelt välja att spara motorn genom att låta den gå fett.
Beror ju mycket på temperatur, hur mycket kylning du får av vind och hur hårt den får gå. Men jag skulle då aldrig välja att låta den gå så snålt att den kan rasa av lite hård körning, för man står ju där med skägget i brevlådan om man glömt byta mapp eller bara tänkt gasa "lite". Men en tanke är ju att ha en mapp för vinter/sommarkörning, det är bara fantasin som sätter gränserna.
Lite överkurs, men kallare utomhus blir mer syre per kubik millimeter i luften så tekniskt sätt ska man ju öka på mer soppa för att få samma AFR värde. Men samtidigt går den svalare för den får kallare luft och kyler bättre, så brukar ibland bli att man får snåla in den för att kunna bibehålla arbetstemp istället.
Ps. Chippning är aldrig något vidare, i och med att de aldrig är individuellt inställt så har man extra marginaler att ta hänsyn till. Men det finns folk som tycker annorlunda självklart i och med att individuellt mappad (inställd) kostar mer pengar att göra.. Ds.
grattis,du har vunnit tävlingen :forumets längsta inlägg...,syn bara att den inte fanns :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Visst kan man sätta mätaren där... men där ska den inte vara, du får fel avgastemperatur etc etc... den SKA sitta en bit ifrån.... 6-10" ifrån utloppet vad jag vet
Annars var det ju snyggare ()p