ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: wirre skrivet 30 januari 2009 kl. 17:50:47
-
hoj
var ute nu och lyfte upp yfz:an på släpen inför morrondagens grusbus,startade till den medans jag lyfte upp och spände fast den,,,till min förvåning så ser ja då att främre böjjen på avgassystemet är röd glödgad,detta efter bara några minuters tomgång :o
är detta normalt tro??
tror ni jag har någon strypning kvar i röret eller kan det va igensotat tro?
om strypning i vilken ände letar man efter det?? i slutburken e det iallafall fullt genomsläpp ()p
-
Hejsan!
Var din krök fortfarande röd även om du ruppade den lite på gasen?
Hur är den om du kör och motor bromsar? baksmäller den något ur ljuddämparen?
Antingen så är den lite för snålt ställd på tomgång/lågfarts munstycket eller så tar den lite tjuvluft någonstans.
Är det någon varm starts ventil på den?
//Johan
-
Du behöver nog inte oroa dig, rören är lövtunna och att det glöder är helt normalt, ska man kolla hur pass magert eller fett den går så gäller det att kolla stiftet eller skaffa lambdamätare! Glödande krök är något som alla med högpresterande motorer upplever, extra tydligt när det mörknar eller hur :djump:
-
Antingen så är den lite för snålt ställd på tomgång/lågfarts munstycket eller så tar den lite tjuvluft någonstans.
ska kolla stiftet å se vet iaf att mainjetet var av strl 172 så de ska ju räcka iaf,,,den skjuter ju faktiskt lite när man släpper gasen lite häftigt :hmmm:
Du behöver nog inte oroa dig, rören är lövtunna och att det glöder är helt normalt, ska man kolla hur pass magert eller fett den går så gäller det att kolla stiftet eller skaffa lambdamätare! Glödande krök är något som alla med högpresterande motorer upplever, extra tydligt när det mörknar eller hur
jepp hade isär systemet å jisses vad tunnt röret är :o
ska kolla lite på bestyckningen i veckan ,men först så ska vi spruta lite grus imorrn ()p
-
testa och kör lite så kyler den nog ner sig ..
Om jag startar min yfz i garaget och har den igång några minuter så blir kröken alldeles röd som djävulen.
så testa om det blir nån skillnad om du är ute o kör :rtfm:
-
okej,, tack för alla svar..har inte upplevt att den blir så varm när man har kört..blev mest lite paff iomed att den redigt lyste i mörkret
ska se över bestyckningen i veckan ändå ,kan ju vara så att de som har bestyckat om den, inte har köpt en justerbar nål,,för man tycker ju att ett 172 mainjet ska räcka när man har orginalsystem å öppen luftburk?!
-
Det kan vara så att det är på lågfarts munstycket du behöver gå upp nåt snäpp.
Kan även hjälpa att flytta upp nålen lite eller justera luft skruven så att den ger lite mer bränsle på lågfarten.
Just symptomet med avgas smällar vid motorbroms, tyder på för mager bränsle blandning på lågfarten.
//Johan
-
Antingen så är den lite för snålt ställd på tomgång/lågfarts munstycket eller så tar den lite tjuvluft någonstans.
ska kolla stiftet å se vet iaf att mainjetet var av strl 172 så de ska ju räcka iaf,,,den skjuter ju faktiskt lite när man släpper gasen lite häftigt :hmmm:
Du behöver nog inte oroa dig, rören är lövtunna och att det glöder är helt normalt, ska man kolla hur pass magert eller fett den går så gäller det att kolla stiftet eller skaffa lambdamätare! Glödande krök är något som alla med högpresterande motorer upplever, extra tydligt när det mörknar eller hur
jepp hade isär systemet å jisses vad tunnt röret är :o
ska kolla lite på bestyckningen i veckan ,men först så ska vi spruta lite grus imorrn ()p
Spara dig att kolla stiftet, Detta ger dig inte ingen vidare info om hur magert eller fett den går (Om den inte går jävligt mager/fett) Är ingen gammal moppe det handlar om :) Kör bredbandslamda så får du ett mycket bättre resultat!
-
japp! Låna en bredbandslambda av någon gammal mormor i närheten så får du ju reda på hur det ligger till
-
Dom glöder oftast,även om man bestyckar upp mycket...
Tändningen är gjord för all slags soppa,så det enda riktigt bra tricket om man inte vill att det skall glöda är en tändbox som flyttar tändläget lite...
Då brukar dom gå än bättre,och sluta glöda....
Men som sagt,dom flesta glöder och få går sönder.... ;)
/N