ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Deeds skrivet 28 januari 2009 kl. 19:37:48
-
Min polare har haft ett litet haveri på sin dinli 450 -05.
Det klickade bara när man tryckte på startknappen.
När vi tog isär allt så såg vi att startmotorns spann som den skulle. Däremot så satt kransen innanför svänghjulet helt lös. Det var även "metallspån" med spår av skruvgänger.
Problemet vi har är att vi inte får av svänghjulet. Jag har kollat med ÅF och de vill ha 900:- för en avdragare. Det känns onödigt att köpa en avdragare och använda den en gång. Dinlin har en köpare när den är lagad och då behövs inte denna avdragare längre.
Finns det någon vänlig själ här inne som har en avdragare som kan passa och som kan tänka sig att låna ut den för en liten peng? (helst mindre än 900:- ;) ) Jag står självklart för frakten fram och tillbaka.
Jag ger även ut mina kompletta uppgifter samt hemtelefonnummer så att ni inte tror att jag kommer att blåsa er.
MvH
Tobias
-
Har du ringt till Klasse på Nerd sidan? han har det mesta... PM:ar nummret till dig....
-
Jag har en avdragare som jag vill minnas att jag gorde till Dinlin,det är m33*1,5mm så det går alltid att fixa,,
-
När vi tog isär allt så såg vi att startmotorns spann som den skulle. Däremot så satt kransen innanför svänghjulet helt lös. Det var även "metallspån" med spår av skruvgänger.
MvH
Tobias
Gissar att din polare kör/körde med trim CDI :nono:
Vill inte vara dum men risken är stor att det ser ut så här när ni tar bort svänghjulet......
(http://quadsweden.se/space/3910/galleries/9879/96869.jpg)
Börja med att kolla oljefiltret så det inte ser ut så här....
(http://quadsweden.se/space/3910/galleries/9879/96872.jpg)
Ser oljefiltret ut så, är det mycket som är skrot i motorn........
(http://quadsweden.se/space/3910/galleries/9879/96870.jpg)
(http://quadsweden.se/space/3910/galleries/9879/96871.jpg)
Inte kul för din polare för kostnaden springer iväg för reservdelar.... skall jobbet även lämnas bort så snackar vi pris som en ny motor kostar :banghead:
Bor ni i skåne så kan ni få låna min avdragare gratis ()p
P.s hoppas jag har fel men dom jag stött på med exakt samma symtom har sett ut som bilderna och alla har kört med trim CDI !!!
//Nonne
-
När vi tog isär allt så såg vi att startmotorns spann som den skulle. Däremot så satt kransen innanför svänghjulet helt lös. Det var även "metallspån" med spår av skruvgänger.
MvH
Tobias
Gissar att din polare kör/körde med trim CDI :nono:
Vill inte vara dum men risken är stor att det ser ut så här när ni tar bort svänghjulet......
Börja med att kolla oljefiltret så det inte ser ut så här....
(http://quadsweden.se/space/3910/galleries/9879/96872.jpg)
Ser oljefiltret ut så, är det mycket som är skrot i motorn........
Inte kul för din polare för kostnaden springer iväg för reservdelar.... skall jobbet även lämnas bort så snackar vi pris som en ny motor kostar :banghead:
Bor ni i skåne så kan ni få låna min avdragare gratis ()p
P.s hoppas jag har fel men dom jag stött på med exakt samma symtom har sett ut som bilderna och alla har kört med trim CDI !!!
//Nonne
Jag har också hört detta om trim-cdi. Han har dock nyligen köpt den och säljaren nämde inget om detta. Däremot så har jag noterat att starten "hoppat" baklänges vid enstaka tillfällen.
Skall kolla oljefiltret imorgon.
Tack för informationen!
-
Envägslagret sitter bultat med insexskrv i svänghjulet och förbinds med kugghjul till startmotorn,förmodligtvis har det låst sig när motorn varit i gång och klipt av insexbultarna,,, :( :( :(,,,,,,
-
Jag har också hört detta om trim-cdi. Han har dock nyligen köpt den och säljaren nämde inget om detta. Däremot så har jag noterat att starten "hoppat" baklänges vid enstaka tillfällen.
Skall kolla oljefiltret imorgon.
Tack för informationen!
Låter inte alla bra :(
När starten hoppar baklänges (standard när man monterar CDI pga. ökat varv) är risken stor att slå av insex skruvarna som håller ONE WAY CLUTCH .
När alla skruvarna gått av låter det som startmotorn snurrar runt utan motstånd. Problemet är att oftast går inte alla av med en gång utan ligger och maler i godset mellan svänghjul och godset........ :(
//Nonne
-
Jag har också hört detta om trim-cdi. Han har dock nyligen köpt den och säljaren nämde inget om detta. Däremot så har jag noterat att starten "hoppat" baklänges vid enstaka tillfällen.
Skall kolla oljefiltret imorgon.
Tack för informationen!
Låter inte alla bra :(
När starten hoppar baklänges (standard när man monterar CDI pga. ökat varv) är risken stor att slå av insex skruvarna som håller ONE WAY CLUTCH .
När alla skruvarna gått av låter det som startmotorn snurrar runt utan motstånd. Problemet är att oftast går inte alla av med en gång utan ligger och maler i godset mellan svänghjul och godset........ :(
//Nonne
Jag har trim cdi på min dinli. Jag förstår inte riktigt varför starten hoppar baklänges för att man har trim cdi, fröklara gärna. Starten används enbart vid start och då har man ju inte full varv om det är på grund av att man kan varva mer med trim cdi.
-
Jag har trim cdi på min dinli. Jag förstår inte riktigt varför starten hoppar baklänges för att man har trim cdi, fröklara gärna. Starten används enbart vid start och då har man ju inte full varv om det är på grund av att man kan varva mer med trim cdi.
Är inte den bästa att förklara i skrift :banghead:
Läs denna länk så kanske du förstår http://www.predatorowners.com/index.cfm?action=thread&catid=1&topid=42&thrid=36379#p371642
Finns många länkar om detta ämne om man bara söker på nätet ;)
//Nonne
-
Jag har trim cdi på min dinli. Jag förstår inte riktigt varför starten hoppar baklänges för att man har trim cdi, fröklara gärna. Starten används enbart vid start och då har man ju inte full varv om det är på grund av att man kan varva mer med trim cdi.
Är inte den bästa att förklara i skrift :banghead:
Läs denna länk så kanske du förstår http://www.predatorowners.com/index.cfm?action=thread&catid=1&topid=42&thrid=36379#p371642
Finns många länkar om detta ämne om man bara söker på nätet ;)
//Nonne
aha då förstår jag lite mer. Men gäller det alla cdi trim? vilken hade du ex så man vet?
-
aha då förstår jag lite mer. Men gäller det alla cdi trim? vilken hade du ex så man vet?
Gäller alla trimboxar till Fuji-spisarna (vanligast är Procom)
Jag har aldrig haft någon trim CDI på min Dinli ;)
Bilderna kommer från en kundhoj (han chansade fast jag nämnt vad han riskerade.... :nono:)
//Nonne
-
Är det bara fuji motorer som inte fixar detta?
Hur är det med trim cdi på sucka ltz400? Kan det bli samma problem här?
-
Är det så att man ökar maxvarvet på en redan högvarvig motor så kan det så klart gå illa :rtfm:
-
Nonne; Är det bilder från den hojen jag tror det är? :-\
-
Kan jag aldrig tänka mig :)
Men om man läser i länken http://www.predatorowners.com/index.cfm?action=thread&catid=1&topid=42&thrid=36379#p371642
nonnis skrev så har det ju inget med ökat varv att göra.
Jag kunde tycka mig höra när man startade o även stannade maskinen att den slog tillbaka lixom.
-
Nej det har du rätt i Pange ()p Det beror på en allt för hög tändning så det finns risk för baktändning, i alla fall på Dinli och andra med Fujimotorn i kombination med de billigare CDI-boxarna ^-^
-
men iofs tyckte jag att den gjorde så orginal oxå men kanske inte lika mycket vad vet jag