ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Gregemo skrivet 28 januari 2009 kl. 13:01:28
-
Jag har bestämt mig för att köpa ett big bore kit till min Grizzly samt en annan camaxel.
Yamaha Grizzly 700 Hot Rods Stroker Crank Kit. Kit comes with Hot Rods Stroker Crank +5mm, JE 11/1 std bore piston Kit and Cometic Top End gasket set. This kit requires no machining, bolt on and go.
Är det någon som har erfarenhet av dessa kit ?
Det står ju att det är standard borrning och att vevaxelns slaglängnd är +5mm.
Det verkar nästa för enkelt, är det verkligen så smidigt ?
Jag är tacksam för tips.
-
Vad är det som är enkelt med att byta vevparti ;) Motorn får delas i molekyler, ett ganska omfattande jobb på en MC motor!
-
Jag hade nog rekomenderat 734cc kittet, då du slipper klyva hela motorn för att montera det. Sedan så finns det trimkammar i olika versioner. Jag hade nog valt en kam som ej förlorade för mkt lågvarvs egenskaper.
Proffs portning utav topplocket (Topplocksverkstan.se)
Kanske en Powercomander till detta också.
Har läst om liknande byggen i Usa. Maskinen ska tydligen bli rätt så vild :headbang:
Laha! Du har väl preppat din Raptor 700 med lite god saker. Det blev väl en rätt så stor skillnad mot en redan pigg original maskin?
//Johan
-
Kanske ska kolla lite närmare på 734cc kitet också.
Fast när man ändå tar isär maskinen kanske man skulle satsa på en +5 vev, och en över dim-kolv till den på en gång,
om det finns. du har inget bra tips om vart man skickar en cylider för över dims-borrning?
-
Det sitter Nicacil cylinder på dessa motorer, Så det är ej aktuellt med uppborrning utav originalet.
-
Det sitter Nicacil cylinder på dessa motorer, Så det är ej aktuellt med uppborrning utav originalet.
Okej, det var mer än jag hunnit tagit reda på.
men är medveten om vad det innebär, då jag hade trimcylinder från maulossi cylinder på Min moped i den åldern.
Har du något länk tips till 734cc kitet.
hade tänkt beställa från USA, men det vore kul att kunna läsa mer info på svenska om det finns.
-
Jag har nöjt mig med en moderat 11:1 kolv och en Hotcam steg 3 kam som andas genom ett HMF helsystem i ena ändan och Powercommander samt KN filter i andra ändan av en rapp motor!
Skälet till 11:1 kolven är att jag vill kunna köra på 95 oktan utan spikningar.
Kamvalet var en chansning som gick hem då man i valet mellan 2 kammar ska välja den snällare sägs det, jag gick på det jag läste på USA forumen och tog den nya steg 3 kammen som med ett öppet system har samma bottendrag som standard och toppegenskaper som en 450 ;)
Men jag skall villigt medge att jag sneglade lite mot Bigbore åxå 8) Det var priset som avgjorde det hela, jag fick kolv och kam för ca 3 lakan när dollarna var billig :djump:
-
Det sitter Nicacil cylinder på dessa motorer, Så det är ej aktuellt med uppborrning utav originalet.
Jag har Raptor 700 som förvisso är samma motor... Har borrat upp original till 734cc och det är nikasil behandlat, duktigt honat med exakta 60 grader osv. Riktigt fin cylinder... det fixade Trinity powersports from USA. Jag skickade den till www.tqsatv.com (http://www.tqsatv.com) där jag köpt allt annat trim och dom skickade den vidare till Trinity.
Nackdelen med STROKning är att motorn tål inte lika mycket varv + att det är en hel del jobbigare att montera... med 734 slipper du ju ta isär själva motorn. eller gå på båda kitten så får du ca 770cc tror jag
Kan nog tilläggas att 11:1 kolv gör mycket mer än dom extra 50cc som 734 kittet ger :) så fixa kolv först och främst i alla fall... jag har både 734 och 11:1.... 12.5:1 är nog inte så smart att gå på tror jag, kan bli lite spikningar även om man kör v-power
(http://img141.imageshack.us/img141/606/pict1798um9.jpg) min cylinder med 734 borrning
SKA du skicka in den på borrning och dom slipar den (min blästrade dom med glas-bläster så den såg ut som ny utifrån dock hade det kommit glas ner i toppbult hålen så vi fick göra en egen gängtapp av en gammal bult och göra rent hålen, så ska du skicka in så proppa hålen med bultar eller nått :)
ska väl även tilläggas att jag skulle fixat mods i denna ordning om jag vore dig :)
Powercommander
Avgassystem
Filter
Högre komp
Kam
Tändningsbox
Porta topp
Porta trottel (om det är samma som raptorns)
Borra cylinder
Stroke vev
KOMPRESSOR! :whip:
-
Jag håller på att göra en kalkyl på alla godsaker jag ska beställa, tänkte göra en stor beställning från USA sedan.
Jag har siktat in mig på 11:1 kolv, Jag kommer varken att köra på gas eller högoktans bensin.
-
Om jag har förstått det rätt, så styr Powercomander enbart bränslet, och Dynatek boxen tändningen. Gör enbart dessa 2 saker mkt på en effekt ökning?
Det trimmet som du Narmasil har gjort på din Raptor, upplever du att det skulle passa även på en Grizzly. Jag tänker på vridmoment mm. För min egen del så skulle jag vilja ha kvar terräng körbarheten utan att få en maskin som kräver högre varv för att funka.
//Johan
-
Dynatek boxen justerar bara tändningen ja och tja den passar ju till raptorn som har insprutning :)
det sägs ju att powercommander och tändboxen ska ge ca 5hk vardera och det stämmer nog
Tja angående om det skulle vart samma trim på en grizzly vet ja inte riktigt :dntknow: enda jag vet är att Barkers inte passar på den :) effekten på min ligger liksom över hela registret precis som förut, den är inte typ som original i botten och gris stark på toppen, och ska du puttra i skogen behöver du nog inte mkt mer än original eller? :whip:
-
Hejsan!
Visst räcker original effekten och blir över, för all körning igenterligen. Men...Tanken på att bygga en riktigt vass Grizz ligger och gnager i bakhuvudet. Men jag skulle fortfarande vilja ha kvar dom fina "låg" farts egenskaperna.
+5hk på Pc och sedan ytterligare +5hk på dynatek låter otroligt bra bara det.
Mvh
Johan
-
Narmasil
"Kan nog tilläggas att 11:1 kolv gör mycket mer än dom extra 50cc som 734 kittet ger."
Hur kommer det sig ?
Kompressor, har du något tips?
-
Jag är lite tveksam till effektuppgifterna för enbart Powercommandern och Dynatechen, enbart dessa ger nog max ett par hästar. Om man däremot hänger på öppet filter o öppnare avgas till dessa två grejer kan jag gå med på det ()p
-
ja siffror hit och dit :)
Hurvida 11:1 komp ger bättre effekt än 50cc extra kan jag inte direkt svara på, det bara är så? mer kubik ska ju ge bättre bottendrag, blir ju som att jämföra en V8 motor mot en rak 4 i grova drag
Kompressor ja... då får du börja snickra själv för det finns inget färdigt kit, enda som finns är 2 olika Turbo kit till Raptor vad jag vet, men det passar ju inte direkt till Grizzlyn
Så ska du ha ut RIKTIGT mycket effekt så är ju turbo/kompressor något, dock om du är en sån där som gillar att sänka hela hjulingen i ett lerhål eller dylikt så är ju ett tätt kompressorsystem det enda som gäller, turbo är ju inte direkt känd som "ubåt's snigeln".
Det sägs att till Raptor i alla fall är siffrorna på ett ungefär i HK...
Filter + Avgassystem + Powercommander: 10hk
Tändningsbox: 5hk
Kam: 1-2hk
Porta topp: 2hk
11:1: Vet inte exakt men gissar på ca 6-7hk
Big bore: ???
borra trottel: 2hk
Stroke: ???
Där får du ut ca 26-29hk extra (i motorn)... så går motorn från 49hk till 77hk och bakhjuls effekten bör landa på cirkus 65hk (på raptor i alla fall, vet inte effektförlusten på CVT)
Sen går det ju självklart att överladda motorn, ska du göra det så ska du veta det innan du börjar mixtra eftersom allt inuti motorn ska vara annorlunda om du ska överladda... att köpa 11:1 kolv och sen överladda är inte direkt genomtänkt :rtfm:
Starkaste riktiga Raptor MOTORN jag sett (inge R1 fusk eller dylikt) var 133hk med överladdning och 88hk utan. Sätter du cylinder så du får drygt 800cc och sen struntar i stroke och hoppar på med överladdning så får du en riiiktigt potent maskin. Vore riktigt fränt om nån fick till en grizzly med rejält med jordgubbskräm! :djump:
-
Nu finns ju Copperhead till Grizzlyn, det öppnar lite dörrar. Jag har ett 734cc kit som gått från USA idag till mig. Med kam.
Jag "slipper" nu deras optimzer box då jag har Copperhead och kan mappa för vår 98 oktan m.m.
Jag återkommer med dyno test och info..... Det är ju en stånka så det är ju "halva priset" :) ;D :lol:
-
nån här som prova copperhead på en original maskin? ger d nån värre effekt elle märks det knappt?
e lite sugen på en copperhead vill ju gärna veta om det gör nåt på en original maskin.
sorry om ja pajar din tråd.
-
nån här som prova copperhead på en original maskin? ger d nån värre effekt elle märks det knappt?
e lite sugen på en copperhead vill ju gärna veta om det gör nåt på en original maskin.
sorry om ja pajar din tråd.
GummiGunnar.
Du kan få leda tråden i vilken riktning du vill :)
Jag har precis fått datum för leverans för min Polaris RZR.
Eftersomjag intebär miljonär och byter i min Grizzly så kan du härja fritt :)
Men eftersom jag är nyfiken på copperhead´n så komme jag fortfarande titta in då och då.
Lycka till...
-
Efter lååååååång väntan är 734cc kittet hos United States Postal Service på väg mot Svea Rike.
Det ska på en kompis Grizzly 700 -08, ska bli mycket spännande.
Han har redan Copperhead på maskinen. Visst märks en effektökning men inte i samma utsträckning som på min gamla King Quad 700. Vi ska göra en map för 98 oktan och ställa på tändning lite för att optimera för vår bensin.
Vi kommer köra Rototest effekt mätning på den, före och efter BB och med eller utan Copperhead. Kommer lägga in resultat här sen.
-
Tackar så mycke Gregemo.
ja kommer nog heller aldrig bli miljonär så ja lider med dig.
en rzr skulle ja med vilja ha. fast d är mycke man vill ha :lol:
låter ju jättebra d tysken..
tycker du d skulle va värt att köpa en copperhead för att sätta på en original grizzly? elle är inte effekten värt pengarna?
-
låter ju jättebra d tysken..
tycker du d skulle va värt att köpa en copperhead för att sätta på en original grizzly? elle är inte effekten värt pengarna?
Jag har själv inte hunnit prova så mycket. Jag hade Copperhead på min King Quad och var supernöjd!
På Grizzlyn har de inte fått riktigt lika bra effekt siffror som på KQ men det är ju en effektökning i alla fall.
Med en 98 oktan mapp och påställd tändning ska vi nog kunna bättra på siffrorna, vi har ju rena race soppan jämfört med jänkarna.
Är det värt det? Ja det kostar ju mindre än ett helsystem och ger troligtvis mer effekt.
(http://i489.photobucket.com/albums/rr258/gooffroad_photo/tech/grizzly_700_dyno.jpg)
-
låter ju kanon d ju. är det nåt du grejar med och säljer elle??
finns d helsystem till grizzlyn?
leta för nåt halv år sen men då fanns d bara slip on har ja för mig.
-
Japp. jag grejar lite med dem :)
Nä, det är bra märkligt att ingen gör ett helsystem?? Men det kommer skulle jag tro.
-
Citerar mig själv ;D Nu finns Muzzys helsystem och Slip On i Sverige till Grizzly 700 ()p ()p ()p ()p :djump:
-
Hur gick det med 734 kittet ? Är det värt pengarna ?
-
brorsan körde original och jag hade 50cc mer (734) märkte då ingen större skillnad, antagligen lit bättre bottenvrid i min men inget man märkte direkt
-
Har det hänt nåt mer på trimfronten?
jag e nästan sugen på o bara öppna andningsvägarna typ filter o avgas?
går de o fixa med podmod elr måste man dit me nåt som fixar soppa o tändningen?
(får väl egentligen mest stanna i drömmar men ändå kul o drömma lite ;D )